• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • To teraz biletomaty należy postawić (6)

    I będzie git

    • 35 14

    • Najbardziej w buspasach (1)

      wkurzają Janusze, którzy wbrew przepisom z nich korzystają. Najgorzej jest chyba na wjeździe z Morskiej na Estakadę. Notorycznie, ktoś przejeżdza przez buspas a człowiek który wjeżdza na prawoskręt musi uważac na szybko jadące buspasem samochody osobowe.

      W Wlk. Brytanii praktycznie na każdym Buspasie jest system kamer, które monitorują czy ktoś nie łamie przepisów. Mandaty przychodzą bardzo szybko = dodatkowy wpływ do kasy miasta.

      • 12 2

      • Lecz się na nogi bo na głowę już za późno. Człowieku!!! Zmieniasz pas więc musisz ustąpić pierwszeństwa, niezależnie czy pojazd znajdujący się na tym pasie jest tam legalnie czy nie. Zacznij jeszcze mieć pretensje do tego, że przy zmianie pasa, gdzie buspas nie występuje, też musisz uważać na samochody jadące obok. Żenada.

        • 2 9

    • (1)

      Ale najpierw koniecznie duża podwyżka ce biletów.

      • 2 2

      • duża - 4 złote / miesiac

        weż człowieku nie pajacuj

        • 7 2

    • Prościej wymalować na ścianie budynku

      Szczurek i czarodziejski ołówek

      • 5 8

    • A co nie masz komórki?

      To było fajne 10 lat temu teraz w telefonie wszytko ogarniesz

      • 9 7

  • fatalnie!!!

    bus pas ma sen jeśli jest budowany dodatkowy pas
    a nie zwezany z dotychczas obowiazujacych

    • 15 8

  • Brawo Gdynia za buspasy. Wreszcie powstał buspas na Kieleckiej i Rolniczej. Buspasy nie tworzą korków, tylko je likwidują.

    Jeszcze trzeba dokończyć obiecany buspas na Małokackiej do skrzyżowania na Witominie.
    Wreszcie można normalnie dojechać do domu i pracy, Kto chce niech się kisi w korku w blachosmrodzie, może się przesiąść do autobusu.
    Chcemy zielonego miasta dla ludzi, nie dla samochodów.

    • 13 23

  • Morska

    Codziennie autobusem jeżdżę Morską w korku i uważam, że buspasy są bardzo potrzebne
    Na Morskiej jest ich stanowczo za mało a jest miejsce żeby te buspasy dodatkowe zrobić
    A co będzie jak rozbuduje się Pekin i powstanie osiedle w miejscu TOSU
    już teraz rano stoimy
    apel do władz: ul. Kartuska stoi codziennie,coś z tym zrobicie
    dlaczego zrobiono szeroki chodnik przy skrzyżowaniu z Morską zamiast prawoskrętu do Morskiej dla samochodów i autobusów

    • 7 10

  • Kierowcy nie mają szerokiej jezdni? Ojej, bidulki.

    • 6 15

  • Buspasy w gdyni to porażka tak jak malowane ścieżki (2)

    Prowadzą z nikąd do nikąd.

    • 96 37

    • DOŚĆ

      Czegoś tu nie rozumiem...

      Skoro wyprowadza się samochody z śródmieścia to po co dalej daję się zgodę na budowę nowych osiedli w centrum, gdzie wiadomo że to kolejne dodatkowe samochody?
      Przecież te samochody fizycznie nie wyparują.
      Wojciech porównuje Gdynię do Berlina ,tylko różnicą jest to że w tych miastach są potężne piętrowe parkingi by zostawić samochód i korzystać z komunikacji .
      Szkoda że nie ma w tym mieście opozycji,bo opozycja w postaci Horały to żadna opozycja.
      Smutno patrzeć jak to miasto z roku na rok umiera, stając się tylko turystycznym celem i areną d**ilnych imprez z której my mieszkańcy mamy zero. Bo pisząc o korzyściach ,zapomina się o tym ile np inwestorów prywatnych traci prowadząc biznes w centrum.

      I największym smutkiem jest to że my gdynianie wybierzemy na prezydenta Marka Ł..... Bo mamy syndrom Sztokholmski

      • 5 5

    • Buspasy na Morskiej są bezsensowne.

      Przerywane, nie wiadomo dlaczego np nie ma ciągłości od estakady do Kalksztajnów (dalej też by się dało) w kierunku centrum. Brakuje tam kilkadziesiąt metrów, a miejsce jest. To samo od Kauflandu do AM. Spokojnie zmieściłby się zarówno parking jak i buspas. Podsumowując, są to wyrzucone w błoto pieniądze, brandzlowali się z tym nie wiadomo ile czasu, a skutek mizerny. Samochodem i tak jest szybciej. Z kolei te nowiutkie linie dopiero co malowane na Rolniczej za bagatela 160 tys. PLN już się wycierają.

      • 9 5

  • kiedy naprawa mostku na Wisniewskiego?

    • 13 0

  • wszędzie inwestycje, tutaj farba na dziurawe drogi. (2)

    Czy rondo na puckiej zawsze będzie tak wyglądało? Może zmieści się tak kontrbuspas?

    • 72 13

    • (1)

      Odpowiedz tak rono tak będzie wyglądało a co byś jeszcze więcej chciał?

      • 1 1

      • na środku ronda napis arka Gdynia albo pomnik szczurka

        • 2 4

  • Najgorszy jest buspas na Władysława IV w kierunku Sopotu - blokuje prawostręt w kierunku Śląskiej

    Na obu pasach: prawym i środkowym tworzą się korki a autobusy i tak jeżdżą środkowym pasem - zwłaszcza pospieszne S, R, K
    lepiej jakby Marek Ł, pomyślał o utworzeniu Kaszubiapas dla jeżdżących do Trójmiasta z Kaszub - bo oni generują największe korki

    • 16 1

  • (5)

    Buspasy...pięknie malowane pasy....kiedy tunele,nowe drogi,infrastruktura dla mieszkańców....ehh.

    • 120 30

    • samolociki będą, to najwazniejsze

      • 4 5

    • trollu

      nie zauważyłeś potężnego remontu 2km obydwu pasów Morskiej?

      • 5 8

    • (1)

      Teraz to trzbeba walczyc o przetrwanie, horala tyle kasy zabral samorzadom ze nic nie bedzie

      • 9 10

      • aziewiczowi idź się wypłacz

        • 6 6

    • i bardzo dobrze

      stop blachosmrodom

      • 8 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane