- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (138 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (234 opinie)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (37 opinii)
- 4 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (81 opinii)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (168 opinii)
- 6 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (277 opinii)
Chcą wycofania sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach
Kierowcy i motorniczowie zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie zwrócili się do wiceprezydenta Piotra Borawskiego z wnioskiem o całkowite zaprzestanie sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ten odpowiada, że choć liczba transakcji w pojazdach znacznie spadła, to sprzedaż karnetów jest wciąż znacznym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń kierowców i motorniczych. Najpóźniej papierowe bilety znikną z pojazdów w czerwcu 2023 roku.
Zdaniem kierowców i motorniczych sprzedaż została przywrócona zbyt pochopnie, a czas pandemii pokazał, że pasażerowie szybko dostosowali się do nowych zasad i odzwyczaili się od kupowania biletów w pojazdach.
- Końca zakażeń koronawirusem niestety nie widać. W ostatnim czasie w naszym regionie odnotowuje się kolejne rekordy dobowego przyrostu nowych zakażeń. Dynamika przyrostu zakażeń oczywiście bardzo niepokoi naszych pracowników, wykonujących przewozy w komunikacji miejskiej w Gdańsku (...). W tej sytuacji nie możemy dalej ryzykować zdrowiem i życiem naszych kierowców i motorniczych i czekać na jakiś cud - żądamy w związku z pandemią podjęcia decyzji ws. całkowitego zaprzestania sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu pisma.
To już kolejny wniosek w tej sprawie skierowany do władz Gdańska. Teraz pismo trafiło na biurko prezesa GAiT Macieja Lisickiego i dyrektora ZTM Sebastiana Zomkowskiego. Do sprawy odniósł się wiceprezydent Borawski, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku.
Jak mówi, w 2019 roku motorniczowie i kierowcy GAiT sprzedawali przeciętnie 287 tys. biletów miesięcznie. Z kolei w okresie od czerwca do sierpnia 2020 roku kierujący pojazdami sprzedawali przeciętnie 45 tys. karnetów miesięcznie (karnety zastąpiły pojedyncze bilety wiosną br.).
- Przyjmując założenie, że każdy jeden bilet papierowy w 2019 roku i każdy jeden karnet obecnie to jedna operacja sprzedaży, można stwierdzić, że sprzedaż u kierującego pojazdem zmalała o 84 proc. Powodem wprowadzenia karnetów zamiast pojedynczych biletów było ograniczenie ich sprzedaży przez kierowców i motorniczych. I cel ten został osiągnięty - podkreśla Borawski.
Wiceprezydent Gdańska nie ukrywa, że środki pozyskane ze sprzedaży biletów i karnetów są istotnym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń pracowników komunikacji miejskiej.
- Obecnie, przeciętna miesięczna wartość sprzedanych karnetów wynosi 415 tys. zł. W ubiegłym roku przeciętna miesięczna wartość sprzedanych w pojazdach biletów wynosiła 891 tys. zł. Oznacza to, że mimo dużego spadku intensywności sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach nadal relatywnie duża część przychodu ze sprzedaży biletów papierowych generowana jest przez sprzedaż karnetów. Udało się więc zminimalizować liczbę operacji sprzedaży, zapewniając jednocześnie wysoki poziom przychodu - dodaje Borawski.
Wycofanie karnetów ze sprzedaży w pojazdach komplikuje też fakt, że ZTM wciąż ma spory zapas bloczków przewidzianych do sprzedaży. Tylko w tym roku ZTM zamówił druk 271 tys. sztuk ulgowych karnetów i 200 tys. sztuk normalnych. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.
Docelowo sprzedaż karnetów w pojazdach ma zostać zlikwidowana po wdrożeniu systemu i wspólnego biletu Fala. Obecnie sprawa toczy się w Krajowej Izbie Odwoławczej, ale urzędnicy liczą, że jeszcze w październiku uda się podpisać umowę z wykonawcą. Wówczas będzie można też wskazać wiążącą datę wycofania sprzedaży biletów w pojazdach. Na dziś data jest dość odległa, bo wyznaczona na czerwiec 2023 roku.
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-29 01:14
Nonsens. Zostawic karnety, bilety papierowe.
Daj ludziom wybor, nie kazdy chce zostac robotem na dluzsza mete, albo zostac podloczony pod swiatowa sztuczna inteligencje. Sa ludzie co wola nature, i wszystko co Bog dal za darmo ludziom, a sa tacy ktorzy chca wszystko opatentowac i zarabiac.
Nonsens. Zostawic karnety, bilety papierowe. Jak chcesz przejsc na elektroniczne aplikacje we wszystkim, to od razu sam wskocz w komputer (kwantomowy nad czym pracuja naukowcy).- 1 1
-
2020-09-29 01:58
Borawski (1)
Drogi Prezydencie Gdańska
Ja prowadzę w Gdańsku 15 lat autobus
Ja wiem co jest dobre i bezpieczne w czasie prowadząc pojazd .
Pan mi daje rozkład gdzie i o której mam być żeby każdy dojechał na czas
Pana ,,Karnety " opóźniają kursy
A druga kwestia ja dbam o zdrowie i życie pasażerów w pojeździe i innych użytkowników Ruch drogowego .
A Pan siedzi i wymyśla sobie głupie pomysły przy biurku i robi na Facebooku show .
Pan nie jest Bokiem Gdańskiej Komunikacji Publicznej tylko politykiem który nam pomoga a nie szkodzi .
Ma pan prawo jazdy D lub d plus e ?- 6 3
-
2020-09-29 09:45
miej sobie co chcesz
jedz pracowac do wrocka
- 0 0
-
2020-09-29 02:04
Dawno, dawno temu... (4)
była sobie komuna. Nie było sprzedaży biletów w pojazdach. Nie było biletomatów. nie było internetu, a więc nie było aplikacji do zakupu biletów. A jednak ludzie sobie radzili. Kupowali bilety wcześniej w kiosku. A jak ktoś nie kupił, to w razie kontroli miał problem. Nie było tłumaczenia, że nie miał gdzie kupić.
- 1 3
-
2020-09-29 05:40
Tak było pod koniec PRL.
Wcześniej w pojazdach byli konduktorzy, przez pewien czas były nawet biletomaty. Takie proste mechaniczne na monety.
- 2 0
-
2020-09-29 05:57
(2)
Tylko jest jeden haczyk kiedyś kiosk stał prawie na każdym rogu . A w dzisiejszych kiosk wyginał jak mamuty , teraz może stoi kilka w całym mieście
- 3 0
-
2020-09-29 11:47
(1)
Zgadza się kioski zostały zdziesiątkowane ale pojawiły się biletomaty.
- 0 0
-
2020-09-29 17:10
Tylko że je postaw na każdym przystanku i nie naniektórych
- 0 0
-
2020-09-29 06:48
Kierowca Motorniczy (1)
Prowadzą pojazdy wielka odpowiedzialność za pasażerów a nie zajmować sie sprzedażą biletów to ich rozprasza
- 3 1
-
2020-09-29 09:46
i co jeszcze?
ciekawe czy elektryk ma odpowiedzialna prace?
- 0 1
-
2020-09-29 08:04
Niech najpierw zadbają o to, by przy większości przystanków był automat do kupowania biletów, bo z tym jest naprawdę tragicznie. W takim Krakowie prawie wszędzie coś stoi, nie mówiąc o automatach w autobusach, a tu żyjemy jak w poprzednim wieku...
- 2 0
-
2020-09-29 09:01
Kiedy w końcu (1)
Firmy prowadzące transport w miastach zaczną działać jak firmy i prowadzić realizację usług na poziomie zadowalającym płacącego im klienta o
- 0 2
-
2020-09-29 09:47
jak zniknie monopol UM
- 0 0
-
2020-09-29 10:54
Biletomaty w pojazdach!
Weźcie przykład z takich miast jak Kraków czy Warszawa. W pojazdach są biletomaty! Nie ma żadnego problemu aby zapłacić gotówką czy kartą. Zainwestować i będzie po problemie! Ja od wielu lat jezdzę na miesięcznym - ale faktycznie kupno biletu jednorazowego o godzinie 6 czy 7 rano graniczy z cudem.
- 3 0
-
2020-09-29 11:10
Jakby tu utrudnić pasażerowi życie ?
- "Po kilku tygodniach sprzedaż karnetów przywrócono, ale by je kupić, należy wejść do pojazdu przednimi drzwiami, dokonać transakcji, a następnie wysiąść i wejść do pojazdu kolejnymi drzwiami." -
Szkoda tylko ,że przed ponownym wejściem do autobusu kolejnymi drzwiami nie należało obejść autobus dookoła i zrobić znak krzyża...- 0 1
-
2020-09-29 11:10
w Poznaniu od lat nie mozna kupic od kierowcy
i miasto zyje ma najnowszy tabor busow w PL, do tego ammy 2020 rok i w jakdojade mozna sobie kupic bilet i innych apkach ci co nie potrafią do kiosku moga isc
- 0 0
-
2020-09-29 13:09
Już nie mogę czytać o rzekomym sprzedawaniu danych osobowych
Wasze ego już stukrotnie przekracza waszą inteligencję. Nikt nie potrzebuje waszych danych osobowych. Każdy ma was w d*pie. Nawet jak wyślecie CV do 10 losowych firm to oni też będą mieli wasze dane osobowe w d*pie. Obudźcie się xD
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.