• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą wycofania sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od czerwca w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku zamiast pojedynczych biletów sprzedawane są karnety w cenie 6 i 12 zł. Związkowcy chcą, by miasto ze względów bezpieczeństwa kierowców i motorniczych wycofało się z ich dystrybucji w pojazdach. Od czerwca w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku zamiast pojedynczych biletów sprzedawane są karnety w cenie 6 i 12 zł. Związkowcy chcą, by miasto ze względów bezpieczeństwa kierowców i motorniczych wycofało się z ich dystrybucji w pojazdach.

Kierowcy i motorniczowie zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie zwrócili się do wiceprezydenta Piotra Borawskiego z wnioskiem o całkowite zaprzestanie sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ten odpowiada, że choć liczba transakcji w pojazdach znacznie spadła, to sprzedaż karnetów jest wciąż znacznym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń kierowców i motorniczych. Najpóźniej papierowe bilety znikną z pojazdów w czerwcu 2023 roku.



Czy ZTM powinien wycofać się ze sprzedaży karnetów w pojazdach komunikacji miejskiej?

W czasie pandemii sprzedaż biletów, a następnie karnetów (w cenie 12 zł) w autobusach i tramwajach była zawieszona. Ponadto ze względów sanitarnych i konieczności utrzymania dystansu społecznego, w pojazdach wyłączono strefę w pobliżu kabiny kierowców i motorniczych. Po kilku tygodniach sprzedaż karnetów przywrócono, ale by je kupić, należy wejść do pojazdu przednimi drzwiami, dokonać transakcji, a następnie wysiąść i wejść do pojazdu kolejnymi drzwiami.

Zdaniem kierowców i motorniczych sprzedaż została przywrócona zbyt pochopnie, a czas pandemii pokazał, że pasażerowie szybko dostosowali się do nowych zasad i odzwyczaili się od kupowania biletów w pojazdach.

Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.
- Końca zakażeń koronawirusem niestety nie widać. W ostatnim czasie w naszym regionie odnotowuje się kolejne rekordy dobowego przyrostu nowych zakażeń. Dynamika przyrostu zakażeń oczywiście bardzo niepokoi naszych pracowników, wykonujących przewozy w komunikacji miejskiej w Gdańsku (...). W tej sytuacji nie możemy dalej ryzykować zdrowiem i życiem naszych kierowców i motorniczych i czekać na jakiś cud - żądamy w związku z pandemią podjęcia decyzji ws. całkowitego zaprzestania sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu pisma.
To już kolejny wniosek w tej sprawie skierowany do władz Gdańska. Teraz pismo trafiło na biurko prezesa GAiT Macieja Lisickiego i dyrektora ZTM Sebastiana Zomkowskiego. Do sprawy odniósł się wiceprezydent Borawski, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku.

Jak mówi, w 2019 roku motorniczowie i kierowcy GAiT sprzedawali przeciętnie 287 tys. biletów miesięcznie. Z kolei w okresie od czerwca do sierpnia 2020 roku kierujący pojazdami sprzedawali przeciętnie 45 tys. karnetów miesięcznie (karnety zastąpiły pojedyncze bilety wiosną br.).

- Przyjmując założenie, że każdy jeden bilet papierowy w 2019 roku i każdy jeden karnet obecnie to jedna operacja sprzedaży, można stwierdzić, że sprzedaż u kierującego pojazdem zmalała o 84 proc. Powodem wprowadzenia karnetów zamiast pojedynczych biletów było ograniczenie ich sprzedaży przez kierowców i motorniczych. I cel ten został osiągnięty - podkreśla Borawski.
Aby kupić karnet trzeba wejść do pojazdu przednimi drzwiami, dokonać transakcji, a następnie wyjść z autobusu lub tramwaju i wsiąść do niego kolejnymi drzwiami. Aby kupić karnet trzeba wejść do pojazdu przednimi drzwiami, dokonać transakcji, a następnie wyjść z autobusu lub tramwaju i wsiąść do niego kolejnymi drzwiami.
Wiceprezydent Gdańska nie ukrywa, że środki pozyskane ze sprzedaży biletów i karnetów są istotnym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń pracowników komunikacji miejskiej.

- Obecnie, przeciętna miesięczna wartość sprzedanych karnetów wynosi 415 tys. zł. W ubiegłym roku przeciętna miesięczna wartość sprzedanych w pojazdach biletów wynosiła 891 tys. zł. Oznacza to, że mimo dużego spadku intensywności sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach nadal relatywnie duża część przychodu ze sprzedaży biletów papierowych generowana jest przez sprzedaż karnetów. Udało się więc zminimalizować liczbę operacji sprzedaży, zapewniając jednocześnie wysoki poziom przychodu - dodaje Borawski.
Wycofanie karnetów ze sprzedaży w pojazdach komplikuje też fakt, że ZTM wciąż ma spory zapas bloczków przewidzianych do sprzedaży. Tylko w tym roku ZTM zamówił druk 271 tys. sztuk ulgowych karnetów i 200 tys. sztuk normalnych. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.

Docelowo sprzedaż karnetów w pojazdach ma zostać zlikwidowana po wdrożeniu systemu i wspólnego biletu Fala. Obecnie sprawa toczy się w Krajowej Izbie Odwoławczej, ale urzędnicy liczą, że jeszcze w październiku uda się podpisać umowę z wykonawcą. Wówczas będzie można też wskazać wiążącą datę wycofania sprzedaży biletów w pojazdach. Na dziś data jest dość odległa, bo wyznaczona na czerwiec 2023 roku.

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • W Gdyni od lat są karnety i "nikt" nie narzeka. (14)

    Kierowcy w Gdyni podobno zostali poinformowali że jak nie będą sprzedawać karnetów to nie będą otrzymywać premii.

    • 58 49

    • są na udziale ze sprzedarzy (11)

      zawsze to na koniec miesiąca parę stówek na piwo

      • 3 16

      • Parę stówek hehehehehe (5)

        • 9 0

        • 50-100 biletów dziennie po 50gr zysku (4)

          dodat. do kieszonki co najmniej 500-600zł/mies

          • 3 10

          • Kto ci takich bredni nagadał ? Jak chcesz sprawdzić to zatrudnij się jako kierowca to zobaczysz te 500-600 zł jak ślepa kura ziarno

            • 0 0

          • 50-100 biletów dziennie? Fantasto... (2)

            ... bilet 3.80, 80% kładzie 5zł, myślisz że kierowcy mają fabrykę dwudziestogroszówek?
            A co piąty pasażer chce płacić stuzłotówką za bilet a po odmowie sprzedaży zaczyna pajacować

            • 7 1

            • Matko Bosko!

              Co za problemy, nic tylko machnąć ręką na całe to życie!

              • 1 1

            • Jestem za sprzedażą karnetów w Gdyni ale za odliczona kwotę, czasem robią się kolejki i przestoje jak się zaczną tam ludzie rozliczać albo kierowca nie ma jak wydać

              • 4 1

      • Kolego chciałbym te parę stówek otrzymać ze sprzedaży

        • 0 0

      • Na udziale ze sprzedaży w której jak nie wezmą udziału to premii nie będzie taki to udział obowiązkowy (1)

        • 2 1

        • To znaczy dobrowolnie pod ścisłym przymusem.

          • 3 0

      • (1)

        To sam sprzedawaj,będziesz miał na dwa piwa.

        • 11 1

        • spadaj leniwy nierobie

          u matołuszka sie zatrudnij "na misiewicza" w gabinecie politycznym

          • 6 9

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • W Gdyni podobno nie chcą ani sprzedaży ani dochodu, ale jeden z PKA sie wypowiedział ze chce bo ma dochód. Nie nadążysz.

      • 6 0

  • (2)

    W Gdańskich tramwajach były już biletomaty.

    Było to na przełomie lat 60/70. Bilet normalny 1 zł, bilet ulgowy 50 gr. Tak dla porównania: bochenek chleba kosztował 4 zł.

    • 1 1

    • Popełniłeś plagiat. (1)

      Kopiuj, wklej. Oj nieładnie.

      • 0 1

      • zabierzesz mi profesure?

        to zaden plagiat. napisalem o tym co jest powszechna wiedza

        • 0 0

  • Kiedy w końcu (1)

    Firmy prowadzące transport w miastach zaczną działać jak firmy i prowadzić realizację usług na poziomie zadowalającym płacącego im klienta o

    • 0 2

    • jak zniknie monopol UM

      • 0 0

  • Kierowca Motorniczy (1)

    Prowadzą pojazdy wielka odpowiedzialność za pasażerów a nie zajmować sie sprzedażą biletów to ich rozprasza

    • 3 1

    • i co jeszcze?

      ciekawe czy elektryk ma odpowiedzialna prace?

      • 0 1

  • Borawski (1)

    Drogi Prezydencie Gdańska
    Ja prowadzę w Gdańsku 15 lat autobus
    Ja wiem co jest dobre i bezpieczne w czasie prowadząc pojazd .
    Pan mi daje rozkład gdzie i o której mam być żeby każdy dojechał na czas
    Pana ,,Karnety " opóźniają kursy
    A druga kwestia ja dbam o zdrowie i życie pasażerów w pojeździe i innych użytkowników Ruch drogowego .
    A Pan siedzi i wymyśla sobie głupie pomysły przy biurku i robi na Facebooku show .
    Pan nie jest Bokiem Gdańskiej Komunikacji Publicznej tylko politykiem który nam pomoga a nie szkodzi .
    Ma pan prawo jazdy D lub d plus e ?

    • 6 3

    • miej sobie co chcesz

      jedz pracowac do wrocka

      • 0 0

  • Jestem kierowca od wielu lat. Powinienem byc skupiony (3)

    na prowadzeniu pojazdu a nie na sprzedawaniu karnetow i wydawaniu reszty. Krotko i na temat. Kurtyna.

    Janusz

    • 14 8

    • Powinieneś byś skupiony na jeździe? To nie gadaj tyle przez telefon.

      • 2 0

    • Sprawdz ,jak tow Kalkstain się Skupia ?

      • 2 0

    • Zwiazki w gait sa leniwe

      Związki są leniwe w tym roku nic ważnego dla pracowników nie zrobili.a od marca najważniejsza kwestia nie została ruszona. A skoro zwiazki sa bezuzyteczne to moze z nich zrezygnowac?

      • 3 0

  • Niech najpierw zadbają o to, by przy większości przystanków był automat do kupowania biletów, bo z tym jest naprawdę tragicznie. W takim Krakowie prawie wszędzie coś stoi, nie mówiąc o automatach w autobusach, a tu żyjemy jak w poprzednim wieku...

    • 2 0

  • Kierowca czy motorniczy powinien być od prowadzenia pojazd, a nie sprzedaży biletów i w następstwie nadganiania spóźnienia (21)

    • 365 74

    • Nieroby

      • 0 0

    • Jak się nie podoba zawsze można zmienić pracę (2)

      • 10 20

      • "Niepodobna się to zmień pracę" Nawet menadżer niższego szczebla nie powinien używać takiego zwrotu, generuje on niepotrzebne problemy. Takie zdanie nie wnosi merytorycznego rozwiązania problemu tylko generuje kolejne a o ludzi będzie coraz trudniej. Infantylne zdanie człowieka , który powinien zmienić pracę, najwidoczniej jest przytłoczony obowiązkami i nie powinien zajmować kierowniczego stanowiska. Jak zapali Ci się w kuchni patelnia to też zamkniesz oczy?

        • 1 0

      • No przecież walczą o to, by zmienić tę pracę na lepszą.

        Bez sprzedaży biletów będzie znacznie lepsza.

        • 1 1

    • (10)

      Tak, tak, spóźnienia są przez sprzedaż biletów i wcale nie przez korki.

      • 15 42

      • Korki są przez bus pasy

        • 0 2

      • A obsługiwanie kolejki kupujących bilet wcale nie ma wpływu na zwiększenie spóźnienia? (8)

        • 50 3

        • tjaaaaa jakoś w Gdyni nie mają z tym problemu (7)

          a tylko solidarusski w Gdańsku - ciekawym dlaczego?

          • 12 36

          • (6)

            Nieprawda,problem W Gdyni jest ten sam.

            • 22 4

            • (1)

              W Gdyni biletomatów brak,kiosków też.Pytanie gdzie kupować pojedyńcze bilety,nie każdy ma zapotrzebowanie na bilet mc.

              • 3 0

              • W taką np niedzielę jest stosunkowo mało pasażerów, a i kanarów niedużo, więc można na gapę. Po co wydawać 3.80 i jeszcze gitarę zawracać kierowcy?

                • 1 1

            • nie ma tego problemu w Gdyni - kierowcy są na udziale od sprzedarzy (3)

              ten problem tylko w Gdańsku

              • 7 15

              • Ludzie, zacznijcie uczyc sie ortografii, co jeden piszacy to madrzejszy - sprzedazy a nie sprzedarzy

                • 4 1

              • (1)

                Nie rozśmieszaj mnie człowieczku,jakim udziale,może 50%?

                • 6 4

              • nie pajacuj srulu!

                • 1 2

    • Jak beda podskakiwac to sie zaraz okaze, ze maja koronawirusa i pojda na kwarantanne.

      • 3 1

    • Bzdura

      Ma być tak zorganizowanej by każdy mógł jechać. Jeśli ktoś jest zmuszony kupić bilet u kierowcy to taka sprzedaż być powinna. Nie chcę im się tym zajmować i p..prza o pandemii. Siedzą za plastikową szybką więc niech nie plotą głupstw tylko zajmą się robotą. Są dziesiątki miejsc pracy bardziej narażonych poprzez konieczność kontaktu z klientem niż szanowni kierowcy. Przed pandemią też się im nie podobało sprzedawanie biletów.

      • 7 8

    • (2)

      Na calym swiecie mozna kupic bilet w autobusie lub w tramwaju

      • 8 9

      • (1)

        We Wrocławiu nie mozna. Czyli nie na całym.

        • 11 3

        • To jest tylko reszta świata.

          • 0 1

    • Nie mogę kupić biletu u kierowcy - wybieram samochód.

      • 7 8

  • (17)

    Chorzy ludzie. Nie pasuje, zmieńcie pracę.

    • 134 273

    • Jak zmienimy pracę, to kto będzie Was wozić? (3)

      Może kasjerki z biedry i lidla one szybko obsługują kupujących?!

      • 24 14

      • Kierowcy naprawdę wierzą, że są niezastąpieni (1)

        Nikt już na świecie poza kilkudziesięcioma osobami z Trójmiasta nie umie prowadzić autobusów, a po zatrzymaniu się na przystanku sprzedać biletu. Dać im stukrotną podwyżkę, żeby tylko im się nie odechciało!

        • 7 7

        • Skoro to takie łatwe i taki to miód to zapierniczaj świątek, piątek od godziny 3.00. Wigilia, rodzina przy stole a ktoś musi wozić leniwych pasażerów. Tylko skoro to takie fajne ciągle brakuje kierowców i motorniczych?

          • 3 2

      • BiałoRusiny dołączą do zaszczytów przewozu Nas Gojów .

        • 5 5

    • (2)

      a wiesz że można kupić sobie kilka biletów w kiosku i trzymać w portfelu?
      co za pokolenie co nie potrafi kupić "na zapas" tak prostej rzeczy jak bilet?

      • 13 5

      • a gdzie ten kiosk? (1)

        • 0 1

        • Wstanie umysłu ludzi którzy żyja przeszłoscia

          • 0 1

    • (2)

      Ich praca to prowadzenie pojazdow

      • 16 8

      • Między innymi (1)

        • 8 3

        • Tylko !

          • 2 5

    • sam jestes chory

      • 1 2

    • zapomniales dodac zeby wzieli kredyt i wyjechali za granice.

      • 4 1

    • Zagrozenie (3)

      Od marca do czerwca jakoś radziliscie sobie bez biletów w pojazdach a wirusa było mniej a teraz jest więcej i ola Boga nie można bo nie. A jak któryś z nas się zarazi to któryś z was będzie utrzymywał rodziny kierowców na kwarantannie bez pracy?

      • 32 24

      • Obrzydliwe i cyniczne (1)

        Obrzydliwe i cyniczne jest wykorzystywanie pandemii do realizacji swoich osobistych celów. Kierowcy zawsze byli niechętni sprzedaży biletów, a teraz znaleźli sobie nowy pretekst - rzekomą ochronę zdrowia i życia. To po co te maseczki, dystanse i pleksi w komunikacji, skoro ciągle trzeba drżeć o życie? Odpowiedź jest prosta - dlatego, że jest to zwykła manipulacja. Jak określić ludzi, którzy wykorzystają każdą okoliczność, każdą tragedię, żeby tylko ugrać coś dla siebie? Wstyd!

        • 16 18

        • Nie oni jedni, teraz co chwila jakiś leniwy tłuk się

          tłumaczy, że nie bo pandemia. Czyli zakres/jakość usług ograniczona ale ceny jakoś nie spadły.

          • 6 5

      • był choć jeden przypadek zarażenia tą drogą?

        nie!
        - no to kierowcy generują TU sztuczny problem

        • 27 20

    • zmieńcie pracę, weźcie kredyt

      • 3 6

  • Nonsens. Zostawic karnety, bilety papierowe.

    Daj ludziom wybor, nie kazdy chce zostac robotem na dluzsza mete, albo zostac podloczony pod swiatowa sztuczna inteligencje. Sa ludzie co wola nature, i wszystko co Bog dal za darmo ludziom, a sa tacy ktorzy chca wszystko opatentowac i zarabiac.

    Nonsens. Zostawic karnety, bilety papierowe. Jak chcesz przejsc na elektroniczne aplikacje we wszystkim, to od razu sam wskocz w komputer (kwantomowy nad czym pracuja naukowcy).

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane