• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwarznieńska: remont potrzebny, ale budzi obawy

Patryk Szczerba
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (193)
Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną. Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną.

Nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia remontu ul. ChwarznieńskiejMapka na Witominie, ale inwestycja, choć potrzebna, budzi niepokój wśród mieszkańców. Obawiają się zablokowania dzielnicy i zniszczeń, gdy cały ruch zostanie skierowany na niedawno remontowaną ul. HodowlanąMapka.



Przypomnijmy, że koperty z ofertami na remont Chwarznieńskiej otwarto na początku grudnia. Gdynia zaplanowała na kolejny etap przebudowy tej ulicy nieco ponad 62 mln zł brutto.

Złożone oferty:

  • Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 53,9 mln zł,
  • Firma Kruszywo sp. z o.o. - 66,6 mln zł.


Oferta MTM mieści się w planowanym budżecie, ale decyzja o jej przyjęciu jeszcze nie zapadła. Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni wciąż analizuje obie oferty.

Jeśli wykonawca zostanie wybrany, prace ruszą w tym roku, a zakończą się w roku 2024.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej, zakres prac:

  • budowa ulicy Chwarznieńskiej od ulicy MałokackiejMapka do ulicy SłonecznejMapka,
  • przebudowa ulicy SosnowejMapka,
  • budowa skrzyżowania Chwarznieńska/Rolnicza/Małokokacka/WielkokackaMapka,
  • budowa drogi rowerowej w ulicy Chwarznieńskiej oraz odcinka drogi rowerowej w ulicy RolniczejMapka,
  • budowa odcinka ulicy Promiennej do ul. Słonecznej wraz ze skrzyżowaniem,
  • budowa odcinka ulicy HodowlanejMapka (od wyniesionego skrzyżowania z ulicą Słoneczną do ulicy Chwarznieńskiej),
  • budowa i przebudowa infrastruktury technicznej oraz usunięcie kolizji,
  • budowa małej architektury - ławki, kosze, przysiadaki, stojaki na rowery oraz nasadzenie zieleni.


MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł? MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł?

Remont zakorkuje Witomino?



Równolegle do wyboru wykonawcy toczy się dyskusja na temat organizacji ruchu podczas remontu. Mieszkańcy obawiają się zakorkowania dzielnicy, gdy robotnicy wejdą na ul. Chwarznieńską - najważniejszą arterię Witomina.

Wielu obawia się, że przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną zablokuje dzielnicę. To bowiem jedyna alternatywa w momencie rozpoczęcia prac.

O tym, że może być trudno mówią też radni z PiS.

- Nie ma zapowiadanej obwodnicy Witomina, więc nie będzie możliwości odciążenia komunikacyjnego dzielnicy. Przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną może spowodować gigantyczne korki. Nie wiemy, jak będzie wyglądała obsługa komunikacyjna mieszkańców Witomina - mówi Paweł Stolarczyk, który zorganizował konferencję prasową w tej sprawie.
I przypomina, że miasto wcześniej miało inne plany dotyczące przebudowy Chwarznieńskiej.

Przed laty była inna wizja przebudowy Chwarznieńskiej



Przypomnijmy, że chodziło o remont Chwarznieńskiej, ale w innym od obecnego zakresie. Spółka MTM złożyła wówczas ofertę na 79 mln zł , a Strabag na 103 mln zł.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację tej inwestycji 69 mln zł, a więc 10 mln zł mniej, od tańszej oferty.

- Koncepcja nie zawierała błędów projektowych i była możliwa do realizacji, jednakże kwoty oferentów w przetargu okazały się wyższe niż środki zarezerwowane na to zadanie - mówił wówczas Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, przyznając jednocześnie, że gdyby oferta była tańsza, doszłoby do realizacji.
Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej

Projekt trafił do szuflady, a w międzyczasie udało się wyremontować sąsiednią ul. Hodowlaną. Inwestycja, w ramach której powstał także zbiornik retencyjny, w zdecydowanej większości była finansowana ze środków Unii Europejskiej.

Zbiornik retencyjny upiększył Witomino Zbiornik retencyjny upiększył Witomino

Remont Hodowlanej i Chwarznieńskiej z dofinansowaniem



Gdynia, by wykorzystać dofinansowanie, musiała przebudować Hodowlaną przed remontem ul. Chwarznieńskiej. Zwiększony ruch, który pojawi się na wyremontowanej na ulicy, nie martwi jednak radnych Samorządności.

- Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej została poprzedzona przebudową ul. Hodowlanej, co pozwala na wyznaczenie objazdu na czas prac na jej najbardziej newralgicznym fragmencie. Inwestycja o wartości powyżej 50 mln, a dodatkowo tak kompleksowa w centralnej części dzielnicy, to wielkie wyzwanie, które w okresie prac będzie powodowało lokalne utrudnienia. Zmiana, która nastąpi na Witominie będzie wpływała na życie mieszkańców przez wiele lat! - zaznacza Jakub Ubych, przewodniczący rady miasta.
Warto zaznaczyć, że planowany remont ul. Chwarznieńskiej też prawdopodobnie nie byłby możliwy, gdyby nie środki zewnętrzne - tym razem z rządowego programu Polski Ład.

Obwodnica Witomina: co z inwestycją?



Większość mieszkańców Witomina i zachodnich dzielnic Gdyni czeka i podkreśla, że zmiany na lepsze przyjdą dopiero po wybudowaniu obwodnicy Witomina, która powinna być realizowana w pierwszej kolejności.

Sęk w tym, że inwestycja wciąż jest tylko w planach, choć jest już uzgodniona dokumentacja branżowa. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową. Pół roku temu usłyszeliśmy w magistracie, że nie ma ostatecznej decyzji w sprawie uzgodnień środowiskowych z powodu odwołania.

W 2019 r., gdy ogłaszano początek inwestycji, władze Gdyni zakładały, że na obwodnicę Witomina potrzeba 70 mln zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje trzeci etap parku Centralnego z podziemnym parkingiem na 270 miejsc.

Według zapowiedzi z początku budowy parku Centralnego ta część miała kosztować 20 mln zł. Bardzo prawdopodobne jest więc, że także za obwodnicę Witomina trzeba będzie zapłacić dużo więcej, niż szacowano początkowo.

Pozostaje też pytanie, czy ta inwestycja otrzyma zewnętrzne dofinansowanie. Według gdyńskich urzędników prace mają potrwać 1,5 roku.

Obwodnica Witomina: plany, terminy, daty



Miejsca

Opinie (193) 8 zablokowanych

  • Każdy wiedział gdzie kupuje mieszkanie.

    Chwarznieńska nie jest z gumy!!
    To może dla wygody nam domy wyburzą?!!
    Aby zrobić z niej ,, autostradę ':((

    • 1 0

  • Chwarznieńska musi być wyremontowana

    Nikt by się nie martwił problemem paraliżu, gdyby zaczęto od obwodnicy Witomina. Miasto zaczyna od końca.

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (18)

    Kiedyś trzeba to zrobić. Wieczne przeciąganie w czasie nie ma najmniejszego sensu! O Obwodnicy możemy zapomnieć i to na kilka dobrych lat, więc do roboty. Trudno trzeba będzie się pomęczyć. Sam mieszkam w Chwarznie. Jak trzeba będzie będę jeździł Obwodnicą.

    • 30 58

    • Na pewno nie teraz, (2)

      blokowanie jedynego wyjazdu z centrum miasta na obwodnice to sadyzm i sabotaż. Chwarznienska jest zniszczona to prawda ale da się jeszcze jeździć. Szkody z remontu będą znaczne większe niż korzyści - tylko estetyczne bo wpływ na płynność ruchu to nie będzie miało absolutnie żadnego.

      • 6 4

      • (1)

        Jakie szkody z remontu?

        • 1 0

        • Wyjazd z centrum kompletnie zablokowany przynajmniej przez rok.

          • 2 1

    • a gdzie pojedziesz tą obwodnicą ? (3)

      geniuszu, na zakorkowaną przez nieudolny MTM Chwaszczyńską i Wielopolską

      • 17 6

      • (2)

        Mam na myśli jazdę do miasta. Stracę 10 minut i litr paliwa. Faktycznie wielkie nieszczęście.

        • 5 4

        • Optymista.

          Przez estakadę i Grabówek, sukcesów?

          • 2 1

        • Kilka razy tak zrobiłem i w większości przypadków byłem mniej więcej o tej samej porze. Oczywiście w godzinach porannego szczytu. To naprawdę nie jest zła alternatywa.Uważam że lepsza jak przez Karwiny( szczególnie jak ktoś docelowo jedzie do Śródmieścia

          • 3 2

    • Możesz jeździć nawet lasem mam to gdzieś (1)

      Ale nie wypisuj banialukow bo bez obwodnicy Witomina to remont Chwarznienskiej nic nie zmieni z korkami.

      • 5 0

      • Ten remont może coś co najwyżej pogorszyć, znając życie narobią tam jakieś wyniesione przejścia, progi zwalniające, skrzyżowania będą nieprzemyślane i będzie jeszcze gorzej niż obecnie.

        • 3 0

    • Przestań człowieku wspierać UM w Gdyni

      Nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz.Witomino jest zakorkowane od rana do wieczora a w godzinach szczytu w korku na Witomino stajesz już na ulicy Warszawskiej!!!Remonty dróg to są potrzebne w całej Gdyni,nawet Władysława IV przypomina wiejska drogę z dziurami.Odkorkować Witomino a potem bawić się w remonty.

      • 3 0

    • Wcale nie musimy zapominać o obwodnicy

      Jak widać nasze wpisy na forum zaczęły działać i otwierać oczy urzędnikom o ich bezmyślnej decyzji.Budowa obwodnicy jest priorytetem w tej chwili gdyż korki na Witominie sięgają już i Obwodnicy Trójmiasta i samego centrum Gdyni!!!!!!

      • 3 0

    • (2)

      Nie remontują źle, nie budują źle. Najlepiej wyprowadźcie się na wieś i tam uprawiać rolę żeby do miasta nie jeździć!

      • 9 8

      • Co budują i remontują??

        Ile tych dróg remontują?Ile nowych dróg powstało podczas kadencji obecnego prezydenta?Remont jednej ulicy na Karwinach trwa rok!!!

        • 3 0

      • Budujmy z głową

        To nie chodzi o to żeby budować, budować, budować. Budować, jak leci. Jak mamy zamiar na kilka lat zablokować główną arterię przelotową, to może warto zbudować wreszcie tę obwodnicę Witomina. Nie stawiajmy wozu przed koniem, budujmy z głową. Nie trwońmy ciężko zarobionych pieniedzy podatników. Tu się jakiś biedak powyżej wymądrzał, że straci co najwyżej litr paliwa dziennie. Wielka mi rzecz. Tak wielka. Pomnóżmy ten litr przez 1000 dni (tak, tak, tysiąc) i tylko dziesięć tysięcy samochodów dziennie, podejrzewam, że więcej. To już się robia nieco inne liczby, do tego tysiące zmarnowanych godzin w korkach. A wystarczy budować z głową. Za trudne jak dla miejskich urzędników?

        • 8 0

    • (1)

      Obwodnica Witomina - mokry sen nowych mieszkańców Sokółek, Polanek itp

      • 4 2

      • Raczej

        po prostu konieczność

        • 1 1

    • Co z obwodnicą Witomina??

      Gdynia zbuduje obwodnicę Witomina. Dwupasmówka o długości 2,65 km łącząca ulice Chwarznieńską i Kielecką ma ograniczyć ruch samochodowy w dzielnicy i ułatwić przemieszczanie między między Chwarznem-Wiczlinem oraz obwodnicą Trójmiasta a Śródmieściem i Redłowem. Na trasie powstaną cztery obiekty inżynieryjne, w tym kładka pieszo-rowerowa w ciągu leśnym oraz wiadukt nad ulicą Witomińską. W ciągu trzech lub czterech lat powinniśmy zakończyć tę inwestycję i przejechać nową drogą mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Jak zapewniają władze miasta, zapowiedziane wcześniej modernizacje i remonty dróg realizowane będą zgodnie z planem. Do końca sierpnia br. Wydział Inwestycji UM ogłosi przetarg na przebudowę ulicy Hodowlanej. Przeprowadzony zostanie również kompleksowy remont ulicy Chwarznieńskiej, zakładający między innymi budowę nowego chodnika oraz drogi rowerowej. Chęć ograniczenia ruchu tranzytowego przez Witomino, a także niezwykle dynamiczny rozwój dzielnic zachodnich, stały się powodem nowego spojrzenia na kwestie transportowe w tej części Gdyni. Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte o wnikliwe analizy oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach zapowiada Wojciech prezydent Gdyni. 11.07.2019 / fot. Anna Bobrowska / KFP

      • 6 1

    • Będzie jak na Karwinach

      Dwa lata paraliżu

      • 14 3

  • Dwa tygodnie temu UM Gdynia podpisal umowe na przebudowe Chwarznienskiej

    Dotyczy innej części tej ulicy w dzielnicy Chwarzno Wiczlino. Czas na wykonanie tej inwestycji to 34 tygodnie, już teraz tylko 32 tygodnie, wykonawca to MTM. Czy tam już coś dzieje się ???

    • 2 0

  • MTM??? (1)

    Rozbabrali Chwaszczyńską, wszystko tam stoi a już biorą się za Chwarznieńską?? Budowlanych w Gdańsku też robią, juz tam są problemy. Ta firma nie potrafi nic zrobić zgodnie ze sztuką.

    • 38 0

    • Co Ty bredzisz synu?

      Dzisiaj jechalem Budowlanych i godzinie 13 i nie ma żadnych utrudnień. Wszystko idzie jak trza.

      • 0 0

  • Karwiny pozdrawiaja przyszłych korkowiczów z Witomina. Zapraszamy do nas na dzielnie zebyscie naocznie przekonali sie (1)

    jak bedzie wyglądało Wasze zycie w czasie najblizszych kilkunastu czy kilkudziesieciu miesiecy

    • 70 1

    • Ja na ten czas

      przesiadam się na rower lub ZbiorKom.

      • 0 0

  • Najpierw budowa obwodnicy Witomina potem remont Chwarznieńskiej...

    Taka kolejność jest logiczna,co z tego ze będzie ładna ulica jak dalej zakorkowana i problem pozostaje.

    • 5 0

  • Wreszcie!

    • 0 0

  • Nie dla remontu chwarznienskiej bez budowy obwodnicy witomina w pierwszej kolejnosci! (1)

    To jest chory pomysl!

    • 64 4

    • Proponuję taki wiadukt nad całą dzielnicą postawić na czas remontu

      • 0 0

  • "Lokalne utrudnienia"

    Nie lokalne. Zakorkowane Witomino to zakorkowane Karwiny, Chylonia i Centrum. Poza tym rykoszetem dostanie wszystko co po drodze i nawet Sopot. A to już nie są "lokalne" utrudnienia.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane