• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.



Czy parkingi kubaturowe powinny powstać?

Wygląda na to, że budowa parkingów kubaturowych w centrum Gdańska szybko nie ruszy. Wciąż nie ma bowiem przełomu w szorstkich relacjach inwestora i konserwatora zabytków, który nie zgadza się na kształt zaproponowanej inwestycji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.

Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków. Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków.

Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu



Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.

- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.

- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów



Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.

Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:

W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?

Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.

- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.

Opinie (212) 4 zablokowane

  • (1)

    Parkingi kubaturowe są potrzebne, natomiast problemem jest ich lokalizacja. Umiejscowienie takiego parkingu przy ul. Podwale Staromiejskie, w centrum historycznym miasta, absolutnie powinno być wykluczone. Konieczne jest znalezienie innej lokalizacji. Natomiast pozostałe lokalizacje nie wydają się być kontrowersyjne.

    • 8 2

    • Targ Węglowy to dobra lokalizacja ?

      Więcej samochodów będzie w centrum, a powinno być mniej.

      • 0 0

  • (1)

    To, że w Amsterdamie czy innym Londynie zbudowano metro pod zabytkami nie oznacza jeszcze że te zabytki się w trakcie budowy nie sypały...

    • 14 3

    • Poza tym budowano metro, a nie parkingi

      Parkingi to za miastem

      • 0 0

  • chwila chwila (2)

    Dlaczego miałyby być likwidowane obecne miejsca parkingowe? Dużo lepiej uzupełniać już istniejące parkingi nowymi (może mniejszymi) niż narzucać jedyną opcję w postaci wielkich parkingów, do których jako wszyscy mieszkańcy będziemy się dorzucać prywatnemu inwestorowi. Miasto zdecydowało się na plan pozbawiony jakiegokolwiek rozsądku i kompromisu. Parkingi kubaturowe będą jeszcze droższe w opłatach niż i tak już wysokie dziś opłaty za parkowanie w Gdańsku. Koniec końców - główne miasto stanie się rejonem dostępnym wyłącznie dla ludzi bardzo zamożnych.

    • 15 7

    • Prawie tak zamoznych

      Że niemal stać ich 3 zeta na parking

      • 1 0

    • To już się dzieje.

      Widać już podział na dzielnice elit i slumsów. A będzie jeszcze gorzej.

      • 4 2

  • Przestańcie manipulować

    Ten parking to jeden wielki przekręt. Miasto samo nie może inwestować we własnym centrum. Ludzie obudzcie się. Nie widzicie że wszystko jest we władaniu społeczek i spółek przeważnie zagranicznych? Śmieci włoskie, woda francuska, ciepło niemieckie. Teraz jeszcze parkingi i teren w śródmieściu przejela jakas społczyna od parkowania!!!

    • 5 1

  • Mniej parkingów w centrum miasta.

    To mniejszy ruch samochodowy.

    • 2 1

  • Podzielam obawy konserwatora. (3)

    Może to mieć katastrofalne skutki dla zabytków. Ale to nie jest decyzja ani konserwatora ani czytelników Trójmiasto.pl tylko powinno to być poddane ekspertyzie wykonanej przez specjalistów, geotechników itp.. My jako laicy możemy tylko gdybać.

    • 48 8

    • A (2)

      które to są zabytki ?

      Czy ktoś widział foty miasta po wojnie ?

      Jedyny nie zniszczony to kościół Mikołaja...

      Z resztą, kościoły większość czasu stoją puste i to pustoszenie postępuje...

      • 0 6

      • Puste jak parking kubaturowy na jana z kolna?

        • 2 0

      • A które nie są?

        • 0 0

  • cos ten konserwator sztorcem stoi i smierdzi. parkingi podziemne musza byc i (1)

    beda. Zmieni sie to towarzystwo pindzi mindzi na prawdziwego gospodarza jak pan szydlowski i bedzie bilet metropolitalny tygodniowy za 30 zlotych, beda parkingi i porzadnie wyremontowane ulice.

    • 3 13

    • Szydłowski.? Co on zrobił dla miasta? Dla siebie owszem.

      Parkingi muszą być, ale nie nie w ścisłym centrum. Ruch samochodowy w centrum powinien być zminimalizowany. parking generuje ruch.

      • 0 0

  • Złodziejstwo!!!

    Wszyscy wiedzą że miasto podpisało skandaliczmą umowę z tą spółką. W efekcie miasto zapłaci za budowę a "inwestor" się na tym uwlaszczy.

    • 0 1

  • Czy budować? Tak i tylko pod ziemią (1)

    Od początku sprawy miałem jeszcze jedną obawę(w tym artykule jest to opisane trochę "niewyraźnie" albo wcale) - planowane parkingi podziemne będą za małe. O ile pamiętam planowane są 3 i 4 poziomy. Po co kopać trzy małe dziury jeśli można wykopać jeden głęboki dół? Dzisiejsza technologia na to pozwala, a argumenty o delikatnych zabytkach uważam za absurdalne i nie jest tak, że nasze zabytki są mi obojętne. Pomysł naziemnego parkingu na Długich ogrodach uważam za mocno nietrafiony. Chowajcie to pod ziemię a na dachu parkingu siejcie trawę, sadźcie drzewa, budujcie kafejki i restauracje.

    • 7 13

    • Tak, ale nie pod Targiem Węglowym.

      Dalej od centrum.

      • 0 0

  • Przecież to się nie opłaca nikomu ... (4)

    Lepiej walić mandaty za strefę parkowania po 250 niż dać kierowcy wybór ile chce zapłacić za parkowanie. Im bliżej centrum i wzmożonego zainteresowania miejscem tym większa opłata za godzinę. Ale po co myśleć jak wystarczyło powołać straż miejska. Bo oni tylko do tego się nadają.... I z przekąsem czym różni się kanar od strażnika miejskiego? Tym że pierwszy nie nosi munduru :)

    • 42 31

    • Ty dzbanie przecież to nie straż miejska kontroluje, czy płacisz za postój

      • 2 0

    • (1)

      nie ma obowiązku przywożenia 4 liter do samego centrum

      także tego....

      • 11 11

      • zwłaszcza że Adamowicz z bandą (w tym Województowo) wyprowadzili ze śródmieścia przynajmniej 50% funkcji publicznych

        Przychodnie, urzędy, kina. Został tylko wyszynk dla Norwega, Kozikupski i Cricoland. Także, rzeczywiście nie ma obowiązku, bo to nie centrum, nie dla gdańszczan.

        • 4 6

    • Sm

      nie nakłada dodatkowych opłat za niepopłacenie parkowania, tylko mandaty za nieprawidłowe parkowanie.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane