• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.



Czy parkingi kubaturowe powinny powstać?

Wygląda na to, że budowa parkingów kubaturowych w centrum Gdańska szybko nie ruszy. Wciąż nie ma bowiem przełomu w szorstkich relacjach inwestora i konserwatora zabytków, który nie zgadza się na kształt zaproponowanej inwestycji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.

Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków. Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków.

Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu



Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.

- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.

- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów



Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.

Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:

W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?

Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.

- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.

Opinie (212) 4 zablokowane

  • Jak zwykle... (3)

    Jak zwykle laicy wiedzą lepiej! Od kiedy to 80% gdańszczan jest specjalistami od konstrukcji i fundamentowania? Nikt nie kwestionuje, że parkingi są potrzebne, ale trzeba je robić z głową, żeby nie zaszkodzić Głównemu Miastu! Mam nadzieję, że konserwator się nie ugnie, a miasto zaproponuje coś bezpiecznego dla istniejącej zabudowy i satysfakcjonującego kierowców.

    • 11 3

    • I to jest właściwa droga!!!

      • 1 0

    • Szkoda tylko że konserwator z nikim nie konsultuje!!!

      • 1 1

    • te 80% to ludzie co chcą na każdym kroku miejsca parkingowe i oczywiście bezpłatne. Przyspawali do samochodów.

      • 1 1

  • Parkingi jak juz to powinni budowac ale rowerowe i na hulajnogi by sie niewalały gdzie popadnie!

    ale najwyraźniej maja to gdzies

    • 2 1

  • garaże na rowery na osiedlach (2)

    nie mam miejsca w ciasnym mieszkaniu.

    • 4 1

    • (1)

      kup większe.

      • 2 1

      • przecież nie ma większych

        metraże niższe - średnio - niż za późnego Gierka.

        • 0 0

  • Ludzie chcą tych parkingów bo myślą że będą darmowe.

    A rzeczywiście będą stały puste jak inne płatne parkingi w Gdańsku.

    • 3 1

  • Parkingi trzeba budować w okolicy obwodnicy.

    A potem turyści przesiądą się na tramwaje i autobusy. Nie będą rozjeżdżać miasta.

    • 5 0

  • Parkingi szkieletowe w zabytkowym centrum miasta (1)

    wszędzie porzucone hulajnogi.
    Dziurawe chodniki na których parkują samochody. Rowery jeżdżące wszędzie, hulajnogi tez. Idąc chodnikiem trzeba uwazać zeby jakiś d**il nie rozjechał. Komunikacja miejska się zwija i drożeje.

    Jednym słowem gonimy Europę. wschodnia...

    • 8 2

    • To samo mówią jeżdżący hulajnogami i rowerami.

      Narzekają na stada d**ili łażące po ścieżkach rowerowych przez których bez przerwy muszą uważać. Mądrzy natomiast mówią, że należy się częściej uśmiechać i rozumieć się na wzajem kłopot jednak w tym, że mądrych coraz to mniej a pozostali wolą na siebie szczekać jak to widać po powyższym wpisie

      • 1 4

  • (1)

    Parkingi kubaturowe są potrzebne, natomiast problemem jest ich lokalizacja. Umiejscowienie takiego parkingu przy ul. Podwale Staromiejskie, w centrum historycznym miasta, absolutnie powinno być wykluczone. Konieczne jest znalezienie innej lokalizacji. Natomiast pozostałe lokalizacje nie wydają się być kontrowersyjne.

    • 8 2

    • Targ Węglowy to dobra lokalizacja ?

      Więcej samochodów będzie w centrum, a powinno być mniej.

      • 0 0

  • (1)

    Z proponowanych parkingów tylko ten na Długich Ogrodach miał sens. Pozostałe lokaloizacje to wciskanie aut na starówkę - to powinno być tylko dla pieszych !
    Istnieją inne możliwości jak wielopoziomowe parkingi przy ul. 3 maja (blisko do Urzędu Miasta i Głownego Miasta) oraz przy ul. Pohulanki (blisko do Urzędu, a przede wszystkim do szpitali i nie tak daleko do Głównego Miasta). Warto rozpatrzeć lokalizację na terenie po stoczni (też blisko do Starego i Głównego Miasta).

    • 11 0

    • Bo to ma być miejsce dla elity za duże pieniądze dla wybrańców.

      Bynajmniej nie dla mieszkańca Sierakowic czy Dziemian, który chce dzieciom Gdańsk pokazać

      • 1 0

  • Miasto ma dać inwestorowi 40 milionów na budowę tych parkingów

    Z czego 20 milionów na parking na Podwalu Staromiejskim. Skandaliczne warunki umowy

    • 6 0

  • Brawo dla konserwatora wojewódzkiego...

    zwłaszcza w opisywanych lokalizacjach. To wybujały pomysł jednej z dyrektorek z Urzędu Miejskiego w Gdańsku!!!
    Efekty budowy byłyby widoczne jak w kościele Mikołaja.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane