• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.



Czy parkingi kubaturowe powinny powstać?

Wygląda na to, że budowa parkingów kubaturowych w centrum Gdańska szybko nie ruszy. Wciąż nie ma bowiem przełomu w szorstkich relacjach inwestora i konserwatora zabytków, który nie zgadza się na kształt zaproponowanej inwestycji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.

Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków. Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków.

Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu



Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.

- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.

- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów



Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.

Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:

W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?

Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.

- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.

Opinie (212) 4 zablokowane

  • zakazac, a urzedasøw z UM gdansk niech zomo spałuje pałami po łbach za kare!

    • 5 0

  • Parkingi na obrzeżach a nie w centrum

    Parkingi powinny być z dala od Centrum bo ich ideą jest usunięcie samochodów i odblokowanie centrum miasta. Budowanie parkingu nawet pod ziemią, ale blisko centrum oznacza, że te samochody nadal będą tam wjeżdżały i nadal blokowały miasto.

    • 3 3

  • Złodziejstwo!!!

    Wszyscy wiedzą że miasto podpisało skandaliczmą umowę z tą spółką. W efekcie miasto zapłaci za budowę a "inwestor" się na tym uwlaszczy.

    • 0 1

  • Mniej parkingów w centrum miasta.

    To mniejszy ruch samochodowy.

    • 2 1

  • Przestańcie manipulować

    Ten parking to jeden wielki przekręt. Miasto samo nie może inwestować we własnym centrum. Ludzie obudzcie się. Nie widzicie że wszystko jest we władaniu społeczek i spółek przeważnie zagranicznych? Śmieci włoskie, woda francuska, ciepło niemieckie. Teraz jeszcze parkingi i teren w śródmieściu przejela jakas społczyna od parkowania!!!

    • 5 1

  • Ankieta za 60 koła, pytanie wcale nie pod tezę. XD Zamawiający płaci i wymaga

    • 5 0

  • (2)

    A w takim Nowym Jorku pobudowali metro oraz parkingi podziemne i ani jeden stary budynek się nie ostał. Przypadek?

    • 4 2

    • Bo tam ani jeden stary budynek nie powstał

      • 2 0

    • Technologia. To zależy od tego jakie jest podłoże (czy jest skalne, piasek a może glina) do tego technologia w jakiej są zabytki budowane. W Gdańsku są budowle które można było nazwać zabytkami w czasie gdy Nowy Jork budowano. To tak z grubsza te najważniejsze różnice.

      • 0 0

  • Holandia to piękny kraj

    Miałem okazję być kilkanaście razy w tym kraju i jedno mogę powiedzieć z pewnością, to mistrzowie infrastruktury. Parkingi w centrum starego miasta to norma, wkomponowane tak że turysta przechodząc ich nie zauważa.
    Podziemne, na ziemne, między starymi budynkami czy wolno stojące, nie szpecą miasta toporną konstrukcją jak ta przy Urzędzie Wojewódzkim. To przemyślane i pięknie wkomponowane budowle, pasujące do miejsca jak gdyby były tam od zawsze.
    Niestety nasi architekci po ukończeniu szkół nigdzie nie byli i nie mają pojęcia że można inaczej a i urzędnicy naszego miasta o jego wygląd dbają przez pryzmat wynagrodzenia.

    • 4 0

  • (1)

    76% bzdura totalna żaden z mieszkańców nie chce parkingów w tych miejscach,ankietowani to turyści i wynajmowacze

    • 3 2

    • Jak to żaden ? Ja chcę

      Mów za siebie, nie potrzebuję adwokata
      samochody pod ziemię, a na górze skwery, piękna trawa, kwiaty, ławeczki

      mieszkaniec GM od 60 lat

      • 1 0

  • żal

    wszystkie 1000-letnie miasta wyprowadzają ruch ze starych części miasta... a tutaj odwrotnie????? kasa czy co? ludzie stare miasto powinno być wolne od samochodów bez parkingów a parkowanie powinno kosztować 50 za godzinę. Parkingi powinny być usytuowane poza ścisłym centrum trzeba myśleć o dobrej komunikacji do centrum a nie o parkingach...np jak ktoś zaparkuje poza centrum może na kwit z parkingu jechać komunikacją zbiorową takich rozwiązań trzeba szukać a nie dewastować starówkę.....

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane