• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • Budować! nie marudzić!

    • 5 15

  • Przez tlok, notoryczne awarię i ceny biletów my jako mieszkańcy Gdańska wolimy jeździć samochodami. I to się nie zmieni.

    • 37 5

  • zburzyć te śmierdzące i zapchlone rudery (2)

    i słuchać pracowników uczelni a nie bandy nierobów urzędu miejskiego

    • 18 41

    • Wszystko zburzyc

      • 2 4

    • Typowy głos

      Mieszkańca Bohaterów Getta Warszawskiego, który broni swoich śmierdzących ruder ale innym by burzył. Nie dajcie się zwieść.

      • 4 6

  • Tramwaj jadący ul. Bohaterów getta to droga do nikąd!!! (5)

    Cały czas nikt się nawet nie zająknął , jak ma przebiegać planowana trasa tramwajów po wyjeżdzie z tej ulicy. Przecież ulicę Grunwaldzką ma tylko przecinać i iść dalej w stronę dolnego Wrzeszcza. Spekulacje urzędników,że skrzyżowanie linii tramwajowych na wylocie z ul.Do Studzienki zablokuje ten węzeł tylko świadczy o ich kompetencji. Wystarczy porównać o wiele większy ruch samochodowo-tramwajowy na wielu skrzyżowaniach Warszawy czy Wrocławia,gdzie NIC się jakoś nie korkuje w sposób uciążliwy. Pominąwszy już fakt,że cała ulica Boh.Getta stoi na kurzawce i tamte domy sypią się nawet gdy przejeżdża kilka osobowych aut na godzinę!!! Nie , nie mieszkam tam - tam się tylko urodziłem i wychowałem. Ale to było lata świetlne temu...

    • 38 26

    • Dolny Wrzeszcz nie prosi o tramwaje.

      • 9 1

    • co ty gadasz?

      przecież od początku jest mowa, że tramwaj z BGW ma skręcać w Grunwaldzką w kierunku dworca Wrzeszcz PKP

      • 6 0

    • Mam przed sobą rysunek z którego wynika, że to droga do Grunwaldzkiej. Do donikąd prowadzi tylko awanturnictwo jej mieszkańców.

      • 2 4

    • (1)

      Rok świetlny to jednostka długości, a nie czasu.

      • 6 1

      • A może by tak na temat , kolego (koleżanko)??

        Faktem jest, że mapka do artykułu nic nie mówi , dokąd dalej ta linia ma prowadzić. Faktem jest również ,że budynki przy ulicy Bohaterów Getta posadowione są na bardzo niestabilnym podłożu. Od faktów nie da się uciec. Fakty są szczególnie niebezpieczne dla decydentów w przypadku lądowania na ławie oskarżonych.

        • 1 1

  • oj , opinia bedzie nie wsmak FRAGowi i jego tubie propagandowej na WP (3)

    red Koprowskiemu

    • 15 17

    • Wręcz przeciwnie. (2)

      Zachęcamy do zapoznania się z tym koreferatem wszystkich mieszkańców. Proponowana w nim przez pana Jamroza dewastacja Wrzeszcza otworzy mieszkańcom oczy.

      • 16 4

      • cały Wrzeszcz jako gigantyczny prawoskręt

        żeby odciążyć dociążone tramwajem skrzyżowanie Grunwaldzkiej i Do Studzienki

        brawo Profesorze! :)

        • 11 0

      • Niedługo otworzy nam oczy dewastacja Podwala Przedmiejskiego przygotowana przez Was

        Z zwężonej Kartuskiej też przepedziliście ruch na wąską Bethovena , zamiast utrzymac 4pasmówkę od Nowych Ogrodów do Łostowickiej , dawne władze przewidzialy wzrost aut w mieście a wy zachowujecie sie odwrotnie.

        Macie siłę to namówcie władze miasta do skończenia brakujacego odcinka Trasy Słowackiego od tunelu do nikąd do Legionów

        • 1 2

  • Szukam chłopaka (3)

    • 3 13

    • (2)

      Szpiluś zdradzasz mnie z facetami? Co na to twoje germańskie kochanki?

      • 5 0

      • (1)

        To był żart sprawdzałem aktywność gieji na forum.

        • 1 2

        • Ja byc makumba z duza dzida

          Kocham cze szpilek

          • 5 0

  • Za długo debatujecie.

    Budować póki są możliwości!
    "Jutro może nie nadejść nigdy". -prawa zastrzeżone.

    • 10 6

  • Budyn i jego urzednicy to miejscowa klika. (1)

    Musza miec jakis interes ze na sile chca tego tramwaju. Wystarczy pare autobusow wiecej i sprawa zalatwiona. Cos tu smierdzi panowie urzednicy.

    • 25 16

    • Oj śmierdzi i to mocno.

      Elektryczny autobus załatwi sprawę. Nie trzeba wyburzać, poszerzać itd.

      • 7 3

  • Najlepszy jest wariant preferowany przez miasto

    • 11 14

  • powinien iść przy GUM-ed (10)

    • 40 11

    • (6)

      Popieram! Tam jest dużo bardziej potrzebny tramwaj!!

      • 11 2

      • komu? (5)

        to ma być linia wożąca codziennie mieszkańców do i z pracy. jak ktoś potrzebuje dotrzeć raz na jakiś czas do GUMedu to wystarczy mu autobus na Smoluchowskiego

        • 2 12

        • Który jeździ co 40 minut. Mieszkańcy mają do wyboru z tego co pamiętam to przynajmniej 5 różnych autobusow.

          • 4 1

        • linia do pracy (3)

          No właśnie w GUMED pracuje ponad 1000 osob

          • 8 1

          • a ile osób pracuje we wrzeszczu i oliwie? (2)

            chyba trochę więcej...

            • 1 2

            • tam też dojedzie (1)

              Z Gumed skręca w Grunwaldzka do Wrzeszcza "centralnego"

              • 3 1

              • tymczasem z 20 minut robi się 40

                więc nikt z górnych tarasów nie wybierze tramwaju :/

                • 1 1

    • Akademia Medyczna Gdańsk

      :-))

      • 5 1

    • jeśli władze PG stają okoniem, puście tramwaj przez Smoluchowskiego (1)

      idealne rozwiązanie przede wszyskich dla pacjentów, którzy setkami przyjeżdzają do CMI i wkrótce do nowego gmachu. Schorowani, często z trudem poruszający się ludzie nie mogą sobie pozwolić na spacer w górę od Traugutta więc muszą korzystać z samochodów swoich lub kogoś z rodziny, kto ich podwiezie. Tymczasem miejsc parkingowych przy Smoluchowskiego notorycznie brak, chodnik od strony b. stadionu Lechii zastawiony. Tramwaj z przystankami przy Dębinki i Jarowej rozwiązałby problem a pracownicy GUMEDu dojeżdzający komunikacją z Suchanina czy Moreny i Niedzwiednika nie musieliby robić kółka przez Kartuską lub Słowackiego.
      Inna sprawa to wplecenie linii tramwajowej przy u. Bohaterów Getta wymusiłoby powstanie kolejnych świateł 300 m. za skrzyżowaniem z Miszewskiego podczas gdy na Traugutta światła i tak są.

      • 20 1

      • Popieram

        • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane