• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z systemem Fala? Kandydaci na prezydentów odpowiadają

Ewelina Oleksy, Michał Sielski, Piotr Weltrowski
5 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (120)
Zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Gdyni, Gdańska i Sopotu, jak widzą dalsze losy systemu Fala. Zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Gdyni, Gdańska i Sopotu, jak widzą dalsze losy systemu Fala.

Zapytaliśmy wszystkich kandydatów na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu o sprawy ważne dla całego Trójmiasta, a także poszczególnych miast. Publikujemy odpowiedzi, które mogą pomóc poznać poglądy polityków oraz ułatwić podjęcie decyzji, na kogo głosować. Wczoraj zaprezentowaliśmy odpowiedzi dotyczące najmu krótkoterminowego, a jeszcze wcześniej na temat darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci, problemu z dzikamiparkingów kubaturowych w centrach miast. Dziś pokazujemy, co kandydaci myślą o systemie Fala.



Wszystko o wyborach samorządowych: listy kandydatów, programy - sprawdź w naszym serwisie



Co dalej z systemem Fala?

Kandydatom na prezydenta z wszystkich miast zadaliśmy dokładnie to samo pytanie, jakie jest w dołączonej do artykułu ankiecie:

Co dalej z systemem Fala?

Do wyboru mieli dwie opcje:
a) trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć
b) trzeba zmienić falomaty w zwykłe biletomaty i zrezygnować z innych funkcji

Tu znajdziesz wszystkie informacje o systemie Fala



Mogli też doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż 2-3 zdania. Odpowiedzi prezentujemy z podziałem na Gdynię, Gdańsk i Sopot. W każdym z miast kandydatów podajemy w kolejności alfabetycznej.



Gdynia



Marek Dudziński Marek Dudziński
Marek Dudziński, który kandyduje na prezydenta Gdyni z komitetu Prawica i Społecznicy, zaznaczył drugą odpowiedź, czyli: trzeba zmienić falomaty w zwykłe biletomaty i zrezygnować z innych funkcji.

- Najpierw trzeba rozliczyć winnych tego, że już wydano ponad 140 mln zł, a zgodnie z ostatnią aktualizacją planu adaptacji Gdyni do zmian klimatu do 2030 r. sama tylko Gdynia do 2028 ma wydać 45 mln zł. Mimo że wydano tak duże środki, nic się nie zmieniło dla pasażerów i system Fala nie wpłynie na zwiększenie popularności komunikacji miejskiej. Jako Gdynia wycofamy się z tego projektu, gdy zostanę prezydentem - podkreśla Marek Dudziński.


Aleksandra Kosiorek Aleksandra Kosiorek
Aleksandra Kosiorek, która o fotel prezydenta ubiega się w ramach komitetu Gdyński Dialog, nie zdecydowała się na zaznaczenie żadnej odpowiedzi.

- System powinien zostać przekształcony w nowoczesne biletomaty. Umożliwiać doładowanie karty mieszkańca biletem, zakup przejazdu jednorazowego - choćby z wykorzystaniem karty mieszkańca czy legitymacji studenckiej lub aplikacji. Nie można jednak kasować całego systemu, ponieważ byłoby to marnowanie już wydanych pieniędzy - komentuje Aleksandra Kosiorek.


Przemysław Olczyk Przemysław Olczyk
Przemysław Olczyk, który kandyduje na prezydenta Gdyni w ramach komitetu Konfederacji, zaznaczył pierwszą odpowiedź: trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć.

Kandydat Konfederacji nie zdecydował się dodać komentarza przy tej odpowiedzi.


Wojciech Szczurek Wojciech Szczurek
Wojciech Szczurek, który kandyduje na prezydenta Gdyni w ramach komitetu Samorządność Wojciecha Szczurka, zaznaczył odpowiedź pierwszą: trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć.

Nie zdecydował się dodać żadnego komentarza.


Tadeusz Szemiot Tadeusz Szemiot
Tadeusz Szemiot, który w wyborach prezydenckich startuje w ramach komitetu Koalicji Obywatelskiej, lewicy i społeczników, wybrał pierwszą odpowiedź: trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć.

Kandydat na prezydenta Gdyni nie dodał komentarza do tego pytania.


Gdańsk



Mariusz Andrzejczak Mariusz Andrzejczak
Mariusz Andrzejczak z własnego komitetu Dla Gdańska zaznaczył odpowiedź a - system Fala należy usprawnić i w pełni wdrożyć.

- System Fala wymaga nie tylko wdrożenia, ale i rozwijania. Tego typu rozwiązania funkcjonują z powodzeniem na całym świecie, jednak ich spójnym elementem musi być system taryfowy i profesjonalne wdrożenie systemu - podkreślił.

Aleksandra Dulkiewicz Aleksandra Dulkiewicz
Aleksandra Dulkiewicz, startująca z list KO, zaznaczyła odpowiedź a - system Fala należy usprawnić i w pełni wdrożyć.

- Do tej pory z systemu w Gdańsku skorzystało już ponad 100 tys. osób. Największą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletu kartą kredytową w falomacie, bezpośrednio w pojeździe - wskazała.

Andrzej Pecka Andrzej Pecka
Andrzej Pecka, kandydat Wspólnej Gdańskiej Drogi 2050, zaznaczył odpowiedź a - system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

- System Fala powinien służyć jako podstawa do wprowadzenia wspólnego biletu (także jednorazowego) na ZTM, kolej i Mevo, wraz z likwidacją innych osobnych nośników (karty, bilety,aplikacje). Obecnie system nie pełni tej roli - jest tylko platformą zakupową. Stworzenie Fali było też bardzo drogie, więc tym bardziej jeszcze większym marnotrawstwem byłoby jej całkowite wyłączanie - uzasadnił.

Tomasz Rakowski Tomasz Rakowski
Tomasz Rakowski, kandydat PiS, zaznaczył odpowiedź a - system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

- Nie wyobrażam sobie wyrzucenia w błoto wydanych na ten system 150 mln zł, dlatego potrzebny jest audyt i plan naprawczy - podkreślił.

Adam Szczepański Adam Szczepański
Adam Szczepański, kandydat komitetu Społeczny Gdańsk, zaznaczył odpowiedź a - system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

Szczepański nie dodał przy tym pytaniu swojego komentarza.

Artur Szostak Artur Szostak
Artur Szostak, kandydat komitetu Kocham Gdańsk zaznaczył odpowiedź a- system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

Szostak nie dodał przy tym pytaniu swojego komentarza.

Michał Urbaniak Michał Urbaniak
Michał Urbaniak, kandydat komitetu Konfederaci Bezpartyjni Polska jest Jedna dla Pomorza, jako jedyny zaznaczył odpowiedź b - trzeba zmienić falomaty w zwykłe biletomaty i zrezygnować z innych funkcji. Dodał jednak, że zrobił to bez pełnego przekonania.

- Trudno odpowiedzieć na to pytanie kategorycznie. Problem systemu Fala jest taki, że rynek poradził sobie z brakiem wygodnego i mobilnego zakupu biletów. Z drugiej strony już wiele czasu i pieniędzy zainwestowano - dodał.


Sopot

Magdalena Czarzyńska-Jachim Magdalena Czarzyńska-Jachim
Magdalena Czarzyńska-Jachim reprezentująca komitet Koalicja dla Sopotu, zaznaczyła opcję a - trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć. Nie dodała żadnego komentarza.


Jarosław Kempa Jarosław Kempa
Jarosław Kempa, reprezentujący komitet Kocham Sopot, nie zaznaczył żadnej opcji, ale odpowiedział w komentarzu.

- Fala jest jedną wielką porażką samorządów trójmiejskich, dowodzi nieumiejętności koordynacji prac. Wynika to bezpośrednio z jednowładczych zapędów włodarzy. Funkcjonowania na zasadzie - pozwolę sobie na parafrazę: "cuius regio eius religio" - czyje miasto tego komunikacja. To błąd. Ale wydano już tak wielkie pieniądze na ten projekt, że wybrałbym raczej modernizację niż rewolucję - stwierdził.


Maria Lepczak-Wysocka Maria Lepczak-Wysocka
Maria Lepczak-Wysocka, reprezentująca komitet W Imieniu Sopocian, nie zaznaczyła żadnej opcji, dodała jednak komentarz.

- W sprawie systemu Fala powinni się wypowiedzieć jego użytkownicy - stwierdziła.


Gabriel Oleszek Gabriel Oleszek
Gabriel Oleszek, reprezentujący komitet Mieszkańcy dla Sopotu, nie zaznaczył żadnej opcji, ale dał komentarz zbieżny z opcją b.

- To powinny być zwykłe biletomaty - stwierdził.


Paweł Petkowski Paweł Petkowski
Paweł Petkowski, kandydat Prawa i Sprawiedliwości, zaznaczył opcję a - trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć. Zostawił też komentarz.

- Ten system został źle przygotowany przez samorządy - stwierdził.


Lechosław Wojtynowicz Lechosław Wojtynowicz
Lechosław Wojtynowski z komitetu Trzecia Siła zaznaczył opcję a - trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć. Nie dodał żadnego komentarza.

Opinie (120) 3 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    100tys osob (19)

    wg Pani prezydent tyle osob skorzystalo z systemu.
    Ja niewidzialem jeszcze nikogo kto korzystal a jezdze bardzo duzo kominikacja i spracjalnie sie przygladam.

    • 156 6

    • (4)

      Tak 100 tys. Ale jest w to wliczony zakup biletu i płatność kartą. Czy do tego Fala została stworzona?? Jeżeli tak to moje gratulacje. 150 mln zł za system do zakupu biletu przy pomocy karty. Na szczęście w niedziele wybory. Głosujmy mądrze.

      • 37 0

      • Dokładnie...

        • 12 0

      • Cóż, Warszawa wydała ponad 30mln za biletomaty do samych tramwajów. (2)

        • 2 5

        • Czyli 5 razy mniej:)

          • 6 0

        • w Warszawie masz jeden bilet na wszstkie środki komunikacji!

          a miesięczny (można kupić i kwartalny) jest tańszy od Metropolitarny!!!

          • 0 0

    • 150.000.000 zł / 100.000 osób = 1500 zł/osobę :-) (1)

      Nic dziwnego że Prezydent Tczewa się wycofał i za te pieniądze dał wszystkim mieszkańcom darmowy przejazd :-).
      Żona płaci za bilet miesięczny po Gdańsku117 zł więc miała by na półtora roku darmową komunikację :-) Bo nie zapominajmy że przez kolejne lata co roku trzeba jeszcze 25 milionów zł wpłacać na ten system... I to w czasie gdy każdy bank oferuje zakup biletu a aplikacje pokroju SkyCash, Jak dojadę, moBilet.... do kupna biletów są za darmo w każdym smartfonie XDDDD

      • 47 1

      • Wiadomo, każdy chce się bawić z aplikacją w smartfonie, zamiast przyłożyć go po prostu do kasownika.

        • 1 12

    • Prezydentka jak zawsze klmaie ludzie sa zmuszeni do korzystania z tego systemu!! I nie zagłosuje na zadnego kto zaznaczył A!! (1)

      Ta jest idealnym przykładem niegospodarności i korupcji władz! !I nawet w ankiecie 80% jest przeciwko !!

      • 27 3

      • Mnie nikt nie zmusza.

        Macie wybór. Jak wybieracie sr*lefale, to wasz problem. Ja korzystam z komunikacji, a od fali trzymam się daleko i problemu nie ma. Szkoda, że taka kasa na to poszła.

        • 10 0

    • Jeden (1)

      z członków mojej rodziny ma fizyczną kartę Fala. Co przykłada ją do falomatu, wyświetla mu się komunikat "brak konta"....
      Tak więc tak wspaniale działa Fala za grube miliony....

      • 28 1

      • Dokładnie to samo mi się przydarzyło. Na odpowiedź na reklamację od operatora systemu czekam już ponad 2 tygodnie.

        • 18 0

    • Pewnie nie chodziło jej o osób tylko że tyle razy były wykorzystane. Wiadomo osób lepiej brzmi

      • 11 0

    • widzę, że członkini Fundacji dla Gdańska i Pomorza dzisiaj na dyżurze w moderacji

      • 14 0

    • (1)

      a wiesz, że można mieć miesięczny bilet lub jednorazowe kupować w aplikacji i wcale tego wiedzieć nie będziesz. Ja tak robię. Nie potrzebuję do tego falomatów w autobusie.

      • 9 6

      • Można też kupować bilety w kiosku i nie mieć aplikacji...

        • 18 0

    • przecież nie widać jak ktoś kupuje w aplikacji czy ma miesięczny zakupiony w Fali. A na pewno te bilety też zaliczono do statystyk.

      • 4 6

    • Skorzystałem z fali zakupiłem bilet przy pomocy karty kredytowej... (2)

      Chwilę po zakupie SMS z banku że pobrało 45zl ! Napisałem reklamacje i dostałem odpowiedź że to normalne, kwota w wysokości 45zl została pobrana na okres 14 dni i późniejsza różnica zostanie mi zwrócona. Fajny system że za bilet o kwocie 4,80 pobiera 45zl tak wysoką kwota mogą obracać przez 2 tygodnie i zanim zostanie mi zwrócona różnica czyli 40zl zarobią już na tym zapewne te 5zl Cena transakcji powinna być natychmiastowa a nie pobierane z nadwyżkami oraz miło byłoby gdziekolwiek o tym wspomnieć

      • 26 3

      • Hej trollu, opłaty schodzą dzień później, nie w chwili zakupu :) (1)

        Ale niezła próba, przyznaję :)

        • 2 11

        • Trolem jesteś Ty,

          widocznie nie na rękę jest ujawnić że przy zakupie biletu jest pobierana kwota prawie 10x wyższa i mrożona na 14 dni

          • 8 2

  • Kriminal tango milonga tych nowych- starych.

    Prokuratorskie akty oskarzenia pisane przez wynajete prywatne "firmy"prokuratorskie awanse szwagrow na dochodowe stolki, Obsadzanie wszystkiego przy korycie swoimi w tym wojewodki z falszywymi dyplomami. Szybko zapelnia sie czarna lista przestepstw i naduzyc wladzy za ktore komusza koalicja po kolejnych wyborach powedruje do wiezienia.

    • 10 0

  • Wspólny bilet

    Jeden tylko kandydat zająknął się na temat ujednolicenia taryf, czyli czegoś, co byłoby wstępem do wspólnego biletu.
    Reszta udaje, że jest dobrze, albo może być dobrze. Nie jest dobrze. Założenia systemu powstały w czasach, kiedy komunikacja nie musiała walczyć o pasażera. Myślę nawet, że takim nieuświadomionym mottem twórców systemu było, to, że kto może i tak pojedzie samochodem, a kto nie może, tego możemy zmusić do odbijania karty choćby na każdym mijanym przystanku.

    Ale czasy się zmieniły (halo, władzo, czasy się zmieniły). Samochodu mało kto nie ma I komunikacja naprawdę musi zaoferować jakąś wartość dodaną. Wygodę, szybkość albo koszt. Wygodą trudno konkurować z własną puszką, gdzie puszczam swoją muzykę, słucham swojego radia i grzeje lub chłodzę wedle uznania. Zostaje więc sprędkość: tu są spore możliwości i koszt. Bo na razie paliwo do mojego Opla wychodzi porównywalnie do biletu jednorazowego. Sorry.
    Komuś innemu może wyjść inaczej, gdy ma np. dłuższe trasy do pokonania.

    Aha: i tym sugerującym, że utrzymanie Opla kosztuje. Mieszkaniec Gdańska nie ma możliwości dojechać transportem zbiorowym do połowy miejscowości w województwie. A aktywistom rowerowym proponuję przejechać się do Starogardu na przykład (50km, dwie godziny jazdy ze wspomaganiem elektrycznym, no big deal) a potem wsadzać mnie na rower. (Na który z radością wsiądę, jak nie będę musiał kręcić głową dookoła na każdym z licznych przejazdów kombinując z której strony nadjedzie kierowca, który nie ma możliwości mnie zauważyć).

    • 19 0

  • (1)

    Przypominam, że gotówka jest legalnym środkiem płatniczym w Polsce dlatego powinny być w pojazdach zwykle biletomaty. I tu napiszę ulubione hasło obecnych władz Jestem tolerancyjny, ale....Tu nie ma miejsca na ale. Gotowka musi być

    • 22 2

    • Lista spraw

      wobec których należy być tolerancyjnym jest do wglądu w urzędzie w godzinach jego pracy. Wszystkie inne
      sprawy są fanaberią i mogą być hejtowane, wyśmiewane, cancelowany bądź zamiatane pod dywan.

      • 9 0

  • w ankiecie brak opcji

    całkowicie się wycofać, zaprzestać finansowania i rozwoju, rozliczyć urzędników ze zmarnowania publicznych środków

    • 22 1

  • Na początku muszą być jakieś profity dla ludzi, żeby chcieli i nauczyli się z tego korzystać.
    Powinna być przede wszystkim jakaś tania opcja podjazdu kilku przystanków, bo to jest absurd jak chce się podjechać jeden dwa przystanki i trzeba zapłacić prawie 5zł

    • 8 3

  • Czyli żeby nie zmarnować już wydanych milionów zmarnujemy kolejne? (1)

    Z punktu widzenia użytkowników Fala nie oferuje niczego, czego nie mają dostępne już na rynku darmowe aplikacje dla pasażerów komunikacji publicznej. W dodatku one działają!!! A Fala...
    Dlatego prawie nikt z niej nie korzysta, bo pasażerowie potrafią wybierać najkorzystniejsze dla siebie opcje kupna biletów, a Fala taką nie jest.
    Wiedzą to wszyscy, również samorządowcy, którym zwyczajnie brak odwagi, aby nazwać swoje "dzieło" bublem, bo żaden polityk nigdy nie przyzna się do błędu. I dlatego żeby nie zmarnować już wydanych milionów zmarnujemy kolejne...

    • 26 0

    • Dokladnie tak to system korupcyjny mnozenie kosztów jest na ich korzysc bo te kolejne zmarnowane miliony trafia do kieszeni

      • 8 1

  • Miał być wspólny bilet, a są jedynie automaty biletowe. I to jeszcze ludzie nie wiedzą jak z nich korzystać.

    • 15 0

  • dulkiewicz sie ratuje mowiac bez sensu

    • 8 0

  • Komunikacja musi być bezplatna

    A rozliczać trzeba z czasu pracy i przejazdów urzędników

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane