- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (122 opinie)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (76 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (33 opinie)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (230 opinii)
- 5 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (268 opinii)
- 6 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (165 opinii)
Co dalej z systemem Fala? Kandydaci na prezydentów odpowiadają
Zapytaliśmy wszystkich kandydatów na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu o sprawy ważne dla całego Trójmiasta, a także poszczególnych miast. Publikujemy odpowiedzi, które mogą pomóc poznać poglądy polityków oraz ułatwić podjęcie decyzji, na kogo głosować. Wczoraj zaprezentowaliśmy odpowiedzi dotyczące najmu krótkoterminowego, a jeszcze wcześniej na temat darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci, problemu z dzikami i parkingów kubaturowych w centrach miast. Dziś pokazujemy, co kandydaci myślą o systemie Fala.
Wszystko o wyborach samorządowych: listy kandydatów, programy - sprawdź w naszym serwisie
Co dalej z systemem Fala?
Do wyboru mieli dwie opcje:
a) trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć
b) trzeba zmienić falomaty w zwykłe biletomaty i zrezygnować z innych funkcji
Tu znajdziesz wszystkie informacje o systemie Fala
Mogli też doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż 2-3 zdania. Odpowiedzi prezentujemy z podziałem na Gdynię, Gdańsk i Sopot. W każdym z miast kandydatów podajemy w kolejności alfabetycznej.
Gdynia
- Najpierw trzeba rozliczyć winnych tego, że już wydano ponad 140 mln zł, a zgodnie z ostatnią aktualizacją planu adaptacji Gdyni do zmian klimatu do 2030 r. sama tylko Gdynia do 2028 ma wydać 45 mln zł. Mimo że wydano tak duże środki, nic się nie zmieniło dla pasażerów i system Fala nie wpłynie na zwiększenie popularności komunikacji miejskiej. Jako Gdynia wycofamy się z tego projektu, gdy zostanę prezydentem - podkreśla Marek Dudziński.
- System powinien zostać przekształcony w nowoczesne biletomaty. Umożliwiać doładowanie karty mieszkańca biletem, zakup przejazdu jednorazowego - choćby z wykorzystaniem karty mieszkańca czy legitymacji studenckiej lub aplikacji. Nie można jednak kasować całego systemu, ponieważ byłoby to marnowanie już wydanych pieniędzy - komentuje Aleksandra Kosiorek.
Kandydat Konfederacji nie zdecydował się dodać komentarza przy tej odpowiedzi.
Nie zdecydował się dodać żadnego komentarza.
Kandydat na prezydenta Gdyni nie dodał komentarza do tego pytania.
Gdańsk
- System Fala wymaga nie tylko wdrożenia, ale i rozwijania. Tego typu rozwiązania funkcjonują z powodzeniem na całym świecie, jednak ich spójnym elementem musi być system taryfowy i profesjonalne wdrożenie systemu - podkreślił.
- Do tej pory z systemu w Gdańsku skorzystało już ponad 100 tys. osób. Największą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletu kartą kredytową w falomacie, bezpośrednio w pojeździe - wskazała.
- System Fala powinien służyć jako podstawa do wprowadzenia wspólnego biletu (także jednorazowego) na ZTM, kolej i Mevo, wraz z likwidacją innych osobnych nośników (karty, bilety,aplikacje). Obecnie system nie pełni tej roli - jest tylko platformą zakupową. Stworzenie Fali było też bardzo drogie, więc tym bardziej jeszcze większym marnotrawstwem byłoby jej całkowite wyłączanie - uzasadnił.
- Nie wyobrażam sobie wyrzucenia w błoto wydanych na ten system 150 mln zł, dlatego potrzebny jest audyt i plan naprawczy - podkreślił.
Szczepański nie dodał przy tym pytaniu swojego komentarza.
Szostak nie dodał przy tym pytaniu swojego komentarza.
- Trudno odpowiedzieć na to pytanie kategorycznie. Problem systemu Fala jest taki, że rynek poradził sobie z brakiem wygodnego i mobilnego zakupu biletów. Z drugiej strony już wiele czasu i pieniędzy zainwestowano - dodał.
Sopot
- Fala jest jedną wielką porażką samorządów trójmiejskich, dowodzi nieumiejętności koordynacji prac. Wynika to bezpośrednio z jednowładczych zapędów włodarzy. Funkcjonowania na zasadzie - pozwolę sobie na parafrazę: "cuius regio eius religio" - czyje miasto tego komunikacja. To błąd. Ale wydano już tak wielkie pieniądze na ten projekt, że wybrałbym raczej modernizację niż rewolucję - stwierdził.
- W sprawie systemu Fala powinni się wypowiedzieć jego użytkownicy - stwierdziła.
- To powinny być zwykłe biletomaty - stwierdził.
- Ten system został źle przygotowany przez samorządy - stwierdził.
Opinie (120) 3 zablokowane
-
2024-04-05 09:02
Opinia wyróżniona
100tys osob (19)
wg Pani prezydent tyle osob skorzystalo z systemu.
Ja niewidzialem jeszcze nikogo kto korzystal a jezdze bardzo duzo kominikacja i spracjalnie sie przygladam.- 156 6
-
2024-04-05 12:53
Skorzystałem z fali zakupiłem bilet przy pomocy karty kredytowej... (2)
Chwilę po zakupie SMS z banku że pobrało 45zl ! Napisałem reklamacje i dostałem odpowiedź że to normalne, kwota w wysokości 45zl została pobrana na okres 14 dni i późniejsza różnica zostanie mi zwrócona. Fajny system że za bilet o kwocie 4,80 pobiera 45zl tak wysoką kwota mogą obracać przez 2 tygodnie i zanim zostanie mi zwrócona różnica czyli
Chwilę po zakupie SMS z banku że pobrało 45zl ! Napisałem reklamacje i dostałem odpowiedź że to normalne, kwota w wysokości 45zl została pobrana na okres 14 dni i późniejsza różnica zostanie mi zwrócona. Fajny system że za bilet o kwocie 4,80 pobiera 45zl tak wysoką kwota mogą obracać przez 2 tygodnie i zanim zostanie mi zwrócona różnica czyli 40zl zarobią już na tym zapewne te 5zl Cena transakcji powinna być natychmiastowa a nie pobierane z nadwyżkami oraz miło byłoby gdziekolwiek o tym wspomnieć
- 26 3
-
2024-04-05 13:20
Hej trollu, opłaty schodzą dzień później, nie w chwili zakupu :) (1)
Ale niezła próba, przyznaję :)
- 2 11
-
2024-04-05 13:54
Trolem jesteś Ty,
widocznie nie na rękę jest ujawnić że przy zakupie biletu jest pobierana kwota prawie 10x wyższa i mrożona na 14 dni
- 8 2
-
2024-04-05 10:56
przecież nie widać jak ktoś kupuje w aplikacji czy ma miesięczny zakupiony w Fali. A na pewno te bilety też zaliczono do statystyk.
- 4 6
-
2024-04-05 10:52
(1)
a wiesz, że można mieć miesięczny bilet lub jednorazowe kupować w aplikacji i wcale tego wiedzieć nie będziesz. Ja tak robię. Nie potrzebuję do tego falomatów w autobusie.
- 9 6
-
2024-04-05 13:35
Można też kupować bilety w kiosku i nie mieć aplikacji...
- 18 0
-
2024-04-05 10:48
widzę, że członkini Fundacji dla Gdańska i Pomorza dzisiaj na dyżurze w moderacji
- 14 0
-
2024-04-05 10:47
Pewnie nie chodziło jej o osób tylko że tyle razy były wykorzystane. Wiadomo osób lepiej brzmi
- 11 0
-
2024-04-05 10:21
Jeden (1)
z członków mojej rodziny ma fizyczną kartę Fala. Co przykłada ją do falomatu, wyświetla mu się komunikat "brak konta"....
Tak więc tak wspaniale działa Fala za grube miliony....- 28 1
-
2024-04-05 12:33
Dokładnie to samo mi się przydarzyło. Na odpowiedź na reklamację od operatora systemu czekam już ponad 2 tygodnie.
- 18 0
-
2024-04-05 09:45
Prezydentka jak zawsze klmaie ludzie sa zmuszeni do korzystania z tego systemu!! I nie zagłosuje na zadnego kto zaznaczył A!! (1)
Ta jest idealnym przykładem niegospodarności i korupcji władz! !I nawet w ankiecie 80% jest przeciwko !!
- 27 3
-
2024-04-05 14:29
Mnie nikt nie zmusza.
Macie wybór. Jak wybieracie sr*lefale, to wasz problem. Ja korzystam z komunikacji, a od fali trzymam się daleko i problemu nie ma. Szkoda, że taka kasa na to poszła.
- 10 0
-
2024-04-05 09:38
150.000.000 zł / 100.000 osób = 1500 zł/osobę :-) (1)
Nic dziwnego że Prezydent Tczewa się wycofał i za te pieniądze dał wszystkim mieszkańcom darmowy przejazd :-).
Żona płaci za bilet miesięczny po Gdańsku117 zł więc miała by na półtora roku darmową komunikację :-) Bo nie zapominajmy że przez kolejne lata co roku trzeba jeszcze 25 milionów zł wpłacać na ten system... I to w czasie gdy każdy bank oferuje zakup biletu a aplikacje pokroju SkyCash, Jak dojadę, moBilet.... do kupna biletów są za darmo w każdym smartfonie XDDDD- 47 1
-
2024-04-05 13:23
Wiadomo, każdy chce się bawić z aplikacją w smartfonie, zamiast przyłożyć go po prostu do kasownika.
- 1 12
-
2024-04-05 09:27
(4)
Tak 100 tys. Ale jest w to wliczony zakup biletu i płatność kartą. Czy do tego Fala została stworzona?? Jeżeli tak to moje gratulacje. 150 mln zł za system do zakupu biletu przy pomocy karty. Na szczęście w niedziele wybory. Głosujmy mądrze.
- 37 0
-
2024-04-05 13:24
Cóż, Warszawa wydała ponad 30mln za biletomaty do samych tramwajów. (2)
- 2 5
-
2024-04-07 20:36
w Warszawie masz jeden bilet na wszstkie środki komunikacji!
a miesięczny (można kupić i kwartalny) jest tańszy od Metropolitarny!!!
- 0 0
-
2024-04-05 15:41
Czyli 5 razy mniej:)
- 6 0
-
2024-04-05 10:22
Dokładnie...
- 12 0
-
2024-04-05 08:52
Opinia wyróżniona
Ludzie są naiwni (2)
nikt tego nie zlikwiduje bo to oznacza przyznanie się do porażki. Po prostu za dużo kasy publicznej na to poszło i za dużo przepychanek. Nigdy nie obciąża się tych osób co to cudo wymyśliło i wprowadziło. Jak to mówią politycy wszystkich parti i nie tylko kłamać należy do końca i udawać iż należy tylko gniota poprawić.
- 104 2
-
2024-04-08 21:03
To miejsce pracy znajomych ludzi powiazanych z UM
Zobaczcie kto ta falą zarządza , wybrane osoby z uczelni, znajomi powiązani z urzędami Miast, to zwykła "zbieranina" raczej teoretyków nie mających nic z doświadczenia praktycznego w takim biznesie, no i przykrywka by wydawać pieniądze mieszkańców plus te z dopłat EU. za takie pieniądze można było normalne nowoczesne kasowniki dać i rabat dla mieszkańców i juz by zwiększono liczebność kursujących i była $ na zakupy taboru.
- 0 0
-
2024-04-05 09:50
Nie zlikwiduje bo mi to wygląda jakby fale czy mevo wprowadzali w Gdańsku a władze nie miały nic do gadania. Tak mi to wygląda. Jakby ktoś miał władze nad nimi i robił co chce. To są setki milionów. To są ciężkie pieniądze...
- 12 2
-
2024-04-05 08:41
Opinia wyróżniona
(5)
Falę należy zlikwidować, od spółki inobaltica wyegzekwować pełny zwrot kosztów a następnie wprowadzić wspólny bilet, również w wersji papierowej.
- 149 9
-
2024-04-05 13:25
A może mamy już dość technologicznie upośledzonych dziadków zmuszających nas do używania gotówki i papierków? (1)
- 2 23
-
2024-04-10 08:04
Tylko sr*jfon lub podobne ,zawsze zalogowany do sieci ?
Czip na jajach
- 0 0
-
2024-04-05 10:10
Dokladnie tak powinno byc ale tylko kilku ma odwage powiedziec prawde!
- 19 1
-
2024-04-05 09:53
Fala czy nie to nie będzie wspólnego biletu, bo nie mogą się dogadać odnośnie podziału wpływów z niego, i tak od 30 lat.
- 27 0
-
2024-04-05 09:44
Bumelanci w innobaltica
Ci ludzie nic nie robili przez 7 lat
- 27 0
Wszystkie opinie
-
2024-04-05 08:03
Kolejne 100mln (1)
Kolejne sto milionów i może uda się zmienić kolor kasowników
- 56 0
-
2024-04-05 08:15
Optymista z Ciebie.
- 8 0
-
2024-04-05 08:05
(2)
Dlaczego przy wprowadzaniu Fali nie wprowadzicie płatności za ilość przystanków? Przecież to był idealny moment. Czemu za dwa przystanki płace tyle co ten co jedzie od pętli do petli? Trzeba było mysleć. Ludzi ajk się słyszy to właśnie to strasznie wkurza w komunikacji. To jest mocno niewporządku. Czemu nie wprowadzacie połaczenia Chełm kierunek Stogi?
- 28 5
-
2024-04-05 08:23
a dlaczego mam płacić że przystanki na żądanie, na których nikt nie wysiada???
- 5 2
-
2024-04-05 08:35
Miasto powinno wprowadzić dla każdego chetnego karty miejskie chipowe. Bierzesz karte uzupełniasz np za 5 dych i jeździsz. Wyjeździsz i znów uzupełniasz. No,ale płacisz za np Płocka-Wilanowska złotówke a nie pięć! Jedziesz np Żabi kruk-bałtycka to płacisz cztery! To by było fair.
- 11 1
-
2024-04-05 08:06
(1)
Bubel za miliony,kiedy odpowiedzialni za wydanie tylu pieniędzy poniosą odpowiedzialnosc?Mimo euforii kniazini korzysta z tego może 1% osób kompletne nieporozumienie i kompromitacja.
- 52 2
-
2024-04-05 10:46
mimo pomówień Ługina
to nie jest system gdański a proteza wdrożona przez samorząd województwa w związku z tym, że zleceniodawca pomawiającego robił wszystko, aby ustawa metropolitalna została wycofana z obiegu prawnego a potem nie została przyjęta dla Pomorza.
- 1 1
-
2024-04-05 08:07
Jakto co dalej z Fala ?
Zlikwidowac tak jak mevo
- 45 2
-
2024-04-05 08:11
Kiedy urzędnicy zaczną ponosić odpowiedzialność za swoje pomysły? (1)
Najgorzej władzy przyznać się do błędu. Wprowadza się takie "udogodnienia" które wprowadzają chaos nie pytając ludzi, nie wiedząc nic o komunikacji miejskiej. Ale czego się spodziewać po ludziach jeżdżących służbowymi autami z kierowcą. Koszty tych ekstrawagancji ponoszą oczywiście podatnicy. Nie dość że żenada to jeszcze totalny skandal.
- 53 0
-
2024-04-05 12:21
gdy wybierzesz inne władze miasta - wtedy może poprzednich rozliczą
- 3 0
-
2024-04-05 08:15
Fala kosztowała już 150 milionów, upadły mevo I kosztował 120 milionów (3)
Czy którykolwiek kandydat rozliczy te pieniądze?? Czy ktokolwiek skończy z marnotrawieniem i kradzieżą naszych pieniędzy??
- 53 0
-
2024-04-05 08:28
(2)
Który? Większość jest za utrzymaniem tego czegoś.
- 4 7
-
2024-04-05 08:53
A co mają powiedzieć. Większość z nich głosowała za tym projektem. Więc teraz nie mogą się wycofać. Pani Dulkiewicz powiedział, że z systemu skorzystano już ok 100 tys. razy. Tylko pytanie ile z tego było po prostu zakupem biletu i płatnością karta. Może tego się dowiemy. Bo jak na razie to jest system do zakupu biletu przy pomocy karty. Nic więcej.
- 14 0
-
2024-04-05 12:59
no masz przeciez jednego kandydata, jedynego który jest przeciw...jeden to mało? to chyba wystarczy...
- 3 0
-
2024-04-05 08:18
Pis krytykuje system fala, ale przecież władze Gdańska zrobiły to dla naszego dobra. żeby ułatwić nam podróże (4)
Nie można jeździć autami jak chce pis. Pani prezydent wprowadzi strefę czystego transportu i będzie zakaz wjazdu autem do centrum. Jak wam się nie podoba, to wskakujcie na rowerek albo się wyprowadźcie z naszego wspaniałego miasta,
- 8 62
-
2024-04-05 08:22
bez fali da się jeździc autobusami....
- 27 1
-
2024-04-05 08:55
Za to ty nam ułatwiłeś - rękami swoich idoli... przejściami naziemnymi, woonerfami i maratonami na ulicach. SCT też bardzo
- 15 0
-
2024-04-05 09:28
Co za przedwyborczy bełkot. Może ty się wyprowadź razem z panią prezy-dentką do Holandii gdzie przeprowadzicie na sobie eko eutanazje.
- 11 0
-
2024-04-05 10:23
Tak, tak, wprowadźcie się...
...bo to miasto wyłącznie dla kliki urzędniczej i pato-..... Ha, ha, ha! ...a miało być otwarcie i z uśmiechem.
- 7 0
-
2024-04-05 08:20
Czy któryś z kandydatów odzyska GPEC? (4)
Rządzący miastem sprzedali firmę Niemcom i każdego roku do Lipska płynie ponad 100 milionów złotych. To pieniądze zdzierane z Gdańszczan które mogłyby zostać w ich kieszeniach.
- 46 0
-
2024-04-05 08:25
Niedobra o tym mówić. Zarabiać mogą wszyscy tylko nie Polacy.
- 23 0
-
2024-04-05 08:40
(2)
Powaznie? A kto był taki mundry i sprzedał?
- 11 0
-
2024-04-05 09:32
Dzięki temu mamy nowe technologie - zagraniczne :)))))))))) to tak jak SNG też mieliśmy nową jakość i technologie - pamiętacie citroeny c15?
- 1 7
-
2024-04-05 09:49
Paweł santo subito budyń
- 12 1
-
2024-04-05 08:24
To jest sprawa dla prokuratora (1)
Nie głosujcie na kogoś kto popiera ten system!
- 38 1
-
2024-04-05 08:36
ale dzisiaj prokuratorzy sa na smyczy KO wiec przynajmniej przez kolejne 3 lata nikt sie tym nie zainteresuje
- 9 1
-
2024-04-05 08:24
Przede wszystkim to trzeba sprawdzić i być może rozliczyć ...
... tych co wprowadzili ten system, za publiczne pieniądze. Chodzi o zasadność i jego funkcjonalność.
- 50 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.