• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 4,5 mln zł za studium dla PKM Południe

bra
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Nad pomysłem stworzenia PKM Południe zaświeciło pierwsze słońce. Nad pomysłem stworzenia PKM Południe zaświeciło pierwsze słońce.

Dwie z pięciu ofert mieszczą się w budżecie PKM na przygotowanie ważnego dokumentu, niezbędnego dla budowy nowego połączenia kolejowego do południowych dzielnic Gdańska. Wykonawca będzie miał czas do końca września 2023 roku na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Pierwszy odcinek PKM Południe ma powstać w latach 2030-2035.



Będziesz korzystał(a) z PKM Południe?

Oferty na studium dla PKM Południe:

  • TPF z Warszawy - 4 452 600 zł,
  • Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu z Warszawy - 4 772 400 zł,
  • Highway z Gdańska - 5 370 029,94 zł,
  • BBF z Poznania - 7 232 400 zł,
  • Transprojekt Gdański - 8 179 500 zł.


Spółka PKM ma zarezerwowane na ten cel w budżecie 4,92 mln zł. Jedynym kryterium wyboru w przetargu jest cena.

- Obecnie komisja przetargowa sprawdzi wszystkie oferty pod kątem formalnym i dopiero po tej ocenie wybrany zostanie wykonawca - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.

Pierwszy etap w latach 2030-2035



Na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla PKM Południe wykonawca będzie miał czas do 30 września 2023 r.

STEŚ ma za zadanie potwierdzić możliwości realizacji tego projektu, wskazać niezbędne rezerwy terenowe oraz optymalne etapowania całej inwestycji.

Punktem wyjścia dla tego projektu są rekomendowane wcześniej przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Trójmiasta.

Warto jednak zaznaczyć, że budowa poszczególnych odcinków PKM na południe to melodia przyszłości. Pierwszy etap ma zostać zrealizowany w latach 2030-2035. Obejmie on prawdopodobnie odcinek miejski o długości 3,7 km.

Rekomendowany przebieg PKM Południe będzie teraz analizowany przez wykonawcę STEŚ.


Rekomendowany przebieg PKM Południe będzie teraz analizowany przez wykonawcę STEŚ.

Możliwy przebieg trasy PKM Południe



  • Odcinek 1. - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2. - budowa (przedłużenie odcinka 1.) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3. - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4. - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5. - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.
bra

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • 21:40 9

    Będziesz korzystał(a) z PKM Południe?
    48%tak, już po realizacji pierwszego etapu
    22%tak, ale dopiero gdy powstaną kolejne odcinki
    30%nie, nawet PKM Południe nie rozwiąże moich problemów transportowych
    zagłosujłącznie głosów: 1035
    bra

    • 0 0

  • A kiedy będzie przystanek Firoga na Matarni?

    Bo już się nie mogę doczekać, a Klukowo rozrasta się coraz bardziej i ludziom, ktorzy pracuja w Intelu i innych firmach też pewnie byłoby to na rękę zamiast stać w korkach na Słowackiego?

    • 0 0

  • Odpowiedź na ankietę (1)

    Nie będę korzystać z PKM na południu, bo w latach 2030-2035 mam zamiar mieć już swój własny dom z dala od miejskiego zgiełku. Dziękuję za uwagę.

    • 11 14

    • wracaj na wieś

      nie będziemy tęsknili

      • 0 1

  • Konsultacje! (4)

    • 20 9

    • Takie konsultacje, że każdy chce mieć dobry i szybki dojazd do centrum, ale nie pod moim oknem...

      • 1 0

    • Sprawy o wadze nadrzędnej dla mieszkańców nie muszą podlegać konsultacjom :) (2)

      Jak znam życie to w Gdańsku który ma około 400 tys. mieszkańców będzie z 200 tys. osób które mają inne zdanie + wszyscy radni PiSu :)

      • 14 5

      • w Gdańsku jest z 480 tys. ludzi (1)

        • 1 5

        • No dobra wg stanu z 2019 mamy 582378 mieszkańców :) Zadowolony? :)

          • 3 4

  • Drogi (2)

    A może by tak najpierw porządne drogi na południe a nie wspaniałe odległe plany PKM?

    • 11 10

    • a co, mało ci korków w śródmieściu?

      • 0 0

    • No przecież jest Nowa Świętokrzyska!

      Od 20 lat na papierze.

      • 8 0

  • Pociag za 15 -20 lat. To smiech na sali (2)

    • 30 6

    • To zrób szybciej jak potrafisz ;) (1)

      W komentowaniu to każdy jest "mądry", a jak przyszłoby takim internetowym "specjalistom" zrobić coś w realu, to już nie byliby tacy "mądrzy"...

      • 3 2

      • Za 15-20 lat 70% osób będzie pracowało z domu

        Te linie są potrzebne teraz, a nie za pół wieku.

        • 0 0

  • PKM (4)

    Może lepiej dobudować ze dwa nowe tory na Oruni, do Pruszcza Gdańskiego, Tczewa oraz przedłużyć SKM.

    • 13 10

    • Pewnie, że tak

      Ale lepiej pracować nad inwestycją, którą będą realizować 30 lat, byle do emerytury.

      • 2 0

    • (1)

      Tylko na południu Gdańska kolej to jest coś priorytetowego. Znacznie przyspieszyło by dojazd gdziekolwiek. Przez orunie i pruszcza są tory. Ale zgadzam się że przedłużenie skm chociaż do pruszcza byłoby korzystne i zwiększyłoby ruch ludzi między pruszczem a Gdańskiem i dalej na północ. Obecnie linia tam jest przeciążona i ciężko wcisnąć dodatkowe pociągi.

      • 3 0

      • Od razu zbudujmy Przymorską PKM i będzie jeszcze szybszy dojazd. W ogóle to po co tramwaje skoro pociągi są szybsze?

        • 0 0

    • I można to zrobić szybciej!

      • 3 0

  • 1. Etap za10-15 lat?!!

    To kiedy będzie 5., za 40?

    • 2 0

  • Czy ktoś kalkuluje ile wyniesie całość tej inwestycji ? (1)

    Ja obstawiam ok. 5 mld zł, ale ceny ciągle idą w górę.
    Czyli w przybliżeniu 10 tyś zł / mieszkańca Gdańska. Kto w zasadzie ma za to płacić ? Gdańszczanie ? - może niech się wypowiedzą, czy chcą tej inwestycji... Mieszkańcy Kolbud, Pręgowa itd ? - ich jest za mało - nie stać ich. Budżet centralny ? - a dlaczego mieszkańcy innych regionów mają to wspierać...
    Na końcu zawsze myślimy o "darmowych" pieniądzach z UE - ale tu zapomnijmy - w 2035 będziemy wpłacać tyle ile dostaniemy, czyli i tak będą to pieniądze polskich podatników.

    • 3 1

    • To ma zapłacić Unija

      • 0 0

  • Dlaczego PKM tylko raz dziennie jeździ do Gdańska Głównego? (2)

    Przecież to śmieszne

    • 6 1

    • bo sie na torach (1)

      nie mieści...
      A dokładniej, w takcie i mozliwościach obciążonej magistrali. Pendolino jest ważniejsze. I towarówki...

      • 1 1

      • Towarówki tym głównym szlakiem nie powinny jeździć

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane