Fakty i opinie

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) materiały prasowe

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

tak, transport kolejowy to przyszłość 43%
tak, ale tylko miejski odcinek 19%
nie, to będzie zbyt kosztowny projekt 38%
zakończona Łącznie głosów: 2859
- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

Opinie (293) ponad 10 zablokowanych

  • (13)

    Biorąc pod uwagę, jak często jeżdżą pociągi po obecnych liniach PKM, to nie brzmi to optymistycznie. Oby do tego czasu udało się przeobrazić PKMkę w często jeżdżącą kolej miejską, a nie tak jak obecnie, rzadko jeżdżącą regionalną.

    • 306 9

    • Do Havla jeździłyby SKM z głównej linii (4)

      więc 7,5 min w szczycie

      • 18 4

      • dla nich zbudowanie 2km koleji to jest jak dla USA wysłanie łazika na marsa (2)

        5 przetargow, koncepcji itp. a na koniec sie okazuje ze po realizacji wszystko sie sypie lub nie jest dostosowane do potrzeb jak np co chwile trzeba przerabiac wejscie Havla w Armii Krajowej bo wszystko sie zatyka.

        • 28 4

        • kolei (1)

          • 2 1

          • ale mozna pisac bez skracania.

            • 0 0

      • Coś z projektu wyparowała SKM

        Pojawiła się natomiast PKM. Przypadek?

        • 6 1

    • obecna linia PKM jest bardzo uzależniona od rozkładów na dwóch liniach dalekobieżnych (2)

      niestety, zamiast na Zaspie przesunąć przystanek i zbudować wiadukt włączający PKM w SKM - powstał taki potworek.

      • 23 5

      • SKM w szczycie powinna jeździć co 6 min (tak jak kiedyś było) (1)

        więc wpinanie pomiędzy PKMki byłoby karkołomne

        • 15 1

        • No ale nawet przed PKM taka była kocepcja, że będzie możliwe co 3 minuty.

          Nic karkołomnego w tym nie ma.

          • 7 4

    • 10-15 lat na realizacje, jaja sobie robią. dobrze ze nie 2050 roku (1)

      To jest potrzebne na tu i teraz, a raczej było trzeba o tym myśleć z 10-15 lat temu jak ruszyła duza zabudowa na tym terenie. Jak dla mnie to przez max. 1.5 roku powinna powstac koncepcja z projektem budowlanym, nastepnie 3 miesiace przetarg i z 2 lata realizacje + 0,5 roku bufora.

      • 25 6

      • No ale to ma być duży miś a nie mały

        Szczególnie upaszą się uniwersyteckie profesorki na tych STEŚ, gdzie trzeba dużo pisać o tym co jest oczywiste + ankiety i partycypacja (oczywiście zrobią to studenci pod światłym kierunkiem)...
        Potem projekt techniczny to już konkret i robią fachowcy, ale za fachowość też trzeba dużo zapłacić. Jednym słowem konkretna fucha

        • 10 2

    • Dodam że z Matarni do Oliwy

      jedzie się ponad 40 min, o ile się skład zatrzyma. W obecnej formie to jedynie mieszkańcy Kartuz i Kościerzyny mogą realnie z tego skorzystać.

      • 9 2

    • Może ktoś mi wytłumaczy (1)

      Dlaczego nie wykorzystuje się istniejącej infrastruktury tam gdzie ona jest i nie puści SKM po torach które już są do Pruszcza czy nawet Tczewa?

      • 5 2

      • Za mało torów.

        Bo nie ma miejsca na torach. Za dużo składów dalekobieżnych koliduje na dwutorowej linii.

        • 8 0

  • (9)

    Hahaha:)

    • 86 14

    • A po co tam pkm? niech rozbudowuja tam infrastrukture lokalną. biura, szkoly, warsztaty itd. (4)

      - Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.

      • 3 5

      • Tylko nie warsztaty! (1)

        Warsztatów jest tu pod dostatkiem. Każdy niestety do d...py.

        • 9 2

        • to juz kwestia kto jak wiedze przyswoił.

          • 1 1

      • Miejsca pracy powinny być tam, na miejscu

        Aby tyle nie jeździć. Miało być centrum uslugowe dla Poludnia przy Warszawskiej i co?

        • 4 1

      • Było dużo terenu na ujescisku na biurowce

        Ale lepiej tłoczyć wszystkich do oliwy

        • 5 1

    • 10 lat temu pewnie też się tak śmiałeś, gdy pisano o budowie PKM.... (2)

      • 6 7

      • (1)

        Śmieje się do tej pory jak czytam że teraz maja tam robić elektryfikacje:) Jak by to powiedzieć delikatnie od d*y strony.

        • 10 3

        • Za 15 lat kolejne 3 km torów... no no majo rozmach...

          • 7 1

    • hehe, hehe ,hehe

      Niech Nową Świętokrzyską zrobią gdyż Robyg ,Górski i inni jadą pełną parą....współczuję mieszkańcom wybrania lokalizacji.Deweloperzy budują ,codziennie korki...ale jak się jest naiwnym i się wierzy w obietnice włodarzy to do kogo mieć pretensje ? Czekaj tatka latka...

      • 1 1

  • (9)

    Hmmm,a kiedy kolej w Gdyni na Obłuże,czy nie warto bardziej rozwijać tych rejonów miasta?Gdańsk mógłby sie za to rozwijać na wschód a nie w kierunku poludnia,gdzie pradawna puszcza...Poza tym ten plan to na 15 lat....czy my za 15 lat będziemy jeszcze w Unii,o ile jeszcze będzie?

    • 83 29

    • i na Lotnisko Gdynia-Babie Doły ? (2)

      • 9 0

      • (1)

        Przypominam, ze Szczurek umoczył 100 mln na niedziałajace lotnisko, ktore nie ma nawet uzasadnienia ekonomicznego. Ile to km torów na Obłuże?

        • 17 3

        • umoczył, ale nie swoje.

          • 10 1

    • Jak Szczurek głośno powie

      jaka opcje polityczna popiera. Jak za PIS do może wybuduje rząd, a jak PO to Urząd Marszałkowski. A tak nikt nie da kasy, bo niby ma swoją Samorządność.

      • 12 0

    • Przecież taka dokumentacja o jakiej dziś mówimy dla Gdańsk Południe już powstaje

      dla kolei do północnej Gdyni / Kosakowa.
      Wieczne pretensje że czegoś nam nie dają, bo nawet nie wiemy, że nam dają.

      • 7 0

    • Jak tam mędrco Sven (1)

      wszystko trolujesz?

      • 8 4

      • taka praca

        ale przynajmniej nie dojeżdżam

        • 4 0

    • (1)

      Gdańsk na wschód ? tam są żuławy, czyli tereny podmokłe, nie mówiąc już o rafineriach i innych zakładach kolo ktorych nikt nie bedzie chcial mieszkac. Tylko kierunek zachodni i południowy jest właściwy

      • 17 2

      • Na Letnicy i w Brzeznie osiedla powstaja a kolei pasazerskiej brak

        Kiedy projekt na linie SKM przymorska ?

        • 6 3

  • Tam już jest bardzo dobra komunikacja, wiele linii tramwajowych. (27)

    Wystarczy obniżyć ceny biletów, zwiększyć częstotliwość, punktualność, a ludzie się przesiądą - bilet za 2 zł, miesięczny za 50 i odjazd co 3 minuty. Żadna skm nie jest potrzebna i korki znikną.
    Teraz przede wszystkim należy dokończyć rozbabrane inne projekty. Np. tramwaj na nowej Bulonskiej nie ma zdolności komunikacyjne bez budowy nowej politechnicznej i nowej warszawskiej. Wówczas należy wydłużyć go do świętokrzyskiej i wszystko gra na jednym, miejskim bilecie. Ponadto należy zrobić połączenie tramwajowe od miszewskiego do mickiewicza oraz połączyć tramwaj z wojska polskiego z linią przy przy Rzeczypospolitej na wysokości kołobrzeskiej.

    • 61 140

    • (7)

      tramwaje już z Łostowic jadą w takcie co 2-3 minuty i są zawalone ludźmi w godzinach szczytu. Tramwaj zabierze ok 120-150 osób. Pociąg 400-600. Pociąg zdecydowanie odkorkuje południe i zmniejszy obłożenie na przeładowanych już liniach tramwajowych

      • 40 7

      • (2)

        tak właśnie widze jak odkorkowuje centrum. Grunwaldzka zakorkowana non stop a obok linia SKM. Konkretnie jeden odcinek jest przeładowany bo nie ma innego. Gdyby powstała linia tramwajowa przy cmentarzu łostowickim do tego połączenie z Migowa do Wrzeszcza sytuacja by wyglądała inaczej. Jednakże wierzyć w to że ludzie będą chcieli jechać dłużej by skorzystać z SKM to głupota.

        • 13 8

        • Tak, to też jest potrzebne - połączenie tramwajowe Łostowicką

          Ale #niedasiewgdansku

          • 6 1

        • To teraz sobie wyobraź, że nie ma SKM i jakie będa korki?

          • 5 0

      • Jeden tramwaj to 200-250 osób

        Dłuższy tramwaj to 300 osób.
        Pociąg metra może przewozić nawet 1000 osób (takie są w krajach azjatyckich).

        Gdańsk potrzebuje alternatywnych połączeń, a nie zwiększania przepustowości tylko na jednej relacji.
        Zaproponowany tramwaj do Wrzeszcz, jakby był szybki (a wiemy, że będzie żenująco powolny), to by odciążył obecne połączenie na Havla.

        Pociąg niewiele zmieni, bo zabudowa jest bardzo chaotyczna i większość mieszkańców będzie miała daleko na stację. Mówi się o 100 tys. mieszkańców, a tymczasem do takiej linii kolejowej dostęp miałoby może 10 tyś. osób.

        Zabudowa wysokiego tarasu jest zbyt chaotyczna, by jedna linia była "gamechangerem".
        Ja bym zaczął od porządkowania zabudowy i jej znaczącego dogęszczenia (ale nie w stylu dewelopera na R).

        • 11 2

      • a mogłyby co minute oraz mogłyby być w składach

        to można zrobić szybciej i taniej niż za 15 lat

        • 1 2

      • (1)

        Choćby wybudowali jeszcze więcej lini tramwajowych, PKM czy SKM, nawet gdyby metro powstało, to niczego to nie odkorkuje, bo kto raz zaczął samochodem dojeżdżać, to już z tego nie zrezygnuje, obojętnie czy jedzie, czy czas w korku spędza, czy paliwo drogie, czy parkować nie ma gdzie...

        • 5 8

        • Pitolisz. Jeździłem samochodem bo musiałem syna odbierać z przedszkola i było to dla mnie wygodniejsze. Teraz już nie muszę i jeżdżę SKM.

          • 2 0

    • Ta...

      A może najlepiej za darmo, loża VIP i darmowe drinki?

      • 3 15

    • (5)

      Jest tramwaj z Łostowic do Wrzeszcza co 3 minuty, powodzenia we wsiadaniu do niego o 7:30. Powodzenia w jeździe godzinę do pracy. No, to co, wracasz do auta?

      • 18 2

      • (4)

        To ja bym wybrał 162 który jedzie szybciej do Wrzeszcza

        • 6 1

        • ale dużo (3)

          rzadziej...

          • 1 0

          • (2)

            No to jaki problem zwiększyć ilość autobusów?

            • 4 0

            • brak kierowców? i dodatkowe koszty?

              • 1 2

            • brak przepustowości

              miejskich dróg?
              Uspokajanie ruchu?
              Światła, korki i awarie?
              Pewnie nie pamiętasz godzinnej jazdy Jaśkową?

              • 2 0

    • To chyba nie jeździsz tramwajem i nie wiesz jaki on jest powolny oraz jak bardzo zatłoczony (5)

      • 11 1

      • (4)

        Można zrobić szybki tramwaj tak jak w Poznaniu. Czy na Stogi też wybudujemy SKM bo są tłoki w tramwajach?

        • 2 2

        • (2)

          Moim marzeniem jest przedłużenie tramwaju ze Stogów do ŻKD.

          • 0 0

          • Do ŻKD

            Żoliborskiej Kolei Dojazdowej

            • 4 0

          • Do Żukago?

            • 4 0

        • Nie musisz budować

          tam tory są, brakuje 500m i jesteś na plaży... ;)

          • 1 0

    • Które stoją w korkach...

      Tu powinna być reakcja "ha ha"

      • 1 2

    • *Umkło mi to było*? (1)

      To tramwaj jedzie już do Bielkówka, Kolbud i Niestępowa, czy się tylko zagalopowałeś? Tramwaj jednak pozostawmy miastu a poprzez pola i lasy niech mknie coś w rodzaju pociągu i wcale nie co 3 minuty. Tam nie mieszka aż tak wiele osób.

      • 4 0

      • Tramwaj jest sporo tańszy od kolei

        A maksymalna prędkość tramwaju to 70 km/h. Na średnie potoki ruchu tramwaj jest lepszy od kolei.

        • 1 4

    • Tylko kolej (1)

      Kolejne tramwaje nic nie zmienią. Ile jedzie tramwaj z pętli na Łostowicach do Oliwy albo Wrzeszcza? No właśnie.
      Koleją będzie około 20 minut do Oliwy. Tramwaj w tym czasie nawet do Dworca Głównego nie dotrze.
      Potrzebna jest spójna wizja układu komunikacyjnego. Kolej jako główny element, a tramwaje i autobusy jako uzupełnienie np. do kursów lokalnych od SKM i PKM do miejsca docelowego.
      Osobną sprawą jest kwestia konkurencyjności komunikacji miejskiej względem auta, która jest zerowa. Auta stoją w tych samych korkach co autobusy, a tramwaje tracą czas na światłach. Czas przejazdu z Moreny do Dworca Głównego to ponad 20 minut z czego 7 minut to światła. Potrzebny priorytet dla komunikacji na światłach, nawet kosztem słabszej przepustowości dla aut. Tylko tak komunikacja będzie w jakiś sposób konkurencyjna czasowo.

      • 8 2

      • ile czasu jedzie tramwaj ze Stogów do Jelitkowa? no właśnie - SKM będzie znacznie szybciej więc ją zbudujmy. W sumie po co tramwaje skoro wszędzie pociągiem szybciej dojedziesz?

        • 4 0

    • Tramwaje już odjeżdżają co 3 minuty. Proszę spróbować wsiąść na Płockiej o 7 (drugi przystanek).
      Powodzenia

      • 6 0

  • Na północ Gdyni to nawet planów nie ma... (1)

    • 67 6

    • A może byś tak poszukał?

      Na tym portalu. Artykuł z 17.06.2019. Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni.
      Jak ten smerf się nazywał ;-)

      • 9 0

  • Już teraz należy zacząć ograniczać wjazd do centrum. (9)

    Minimum Euro 6
    Opłata za parkowanie 20 zł za godzinę
    Prywatne firmy z lawetami na zlecenie miasta
    Nowe linie tramwajowe
    Przebudowa główny dróg na drogi dla rowerów
    Ograniczenie prędkości na obwodnicy do 50km\h

    • 58 147

    • Wystarczy nie robić dróg do centrum

      • 9 6

    • Jestem za Euro 10

      Minimum na łapę za 1h pracy. A ty mi tu minimum 6 wyskakujesz ...
      Ale z tą obwodnica, to weź wyjmij czopek

      • 23 5

    • Kolejny czerwony lewus

      Tak ograniczmy wszystko, prywatne samochody, firmy, kazdemu po równo czyli znowu bieda jak za PRL'u.

      • 24 7

    • Głupoty, na obwodnicy maks. 20 km\h. (2)

      XD

      • 13 3

      • trakt pieszy zrobić i każdemu dofinansowanie z UE na sandały (1)

        • 12 2

        • Proponuję zamiast Obwodnicy zrobić szeroki tor do jazdy na rolkach,

          a w miejscach byłych węzłów place zabaw dla dzieci. Obowiązkowo ścieżka rowerowa wzdłuż i wpoprzek oraz na ukos!

          • 1 0

    • temu panu

      kazać po wszystko chodzić do wytwórcy:
      po mleko do chłopa na wsi
      po spodnie do fabryki (do Chin)
      itd

      • 19 2

    • 13 osób poparło te lewackie brednie, ludzie!

      • 13 3

    • Ech ty głupi trollu!

      • 0 0

  • Rozumiem że koniec z tramwajami? A może odbudować linie do Skarszew i Kościerzyny? (20)

    Na Przymorzu mieszka porównywalna ilość mieszkańców którzy dają sobie rade bez SKM. Może jednak wybudować dla nich Przymorską? Dlaczego nie można na Południu postawić na tramwaje? Wiele miast tak zrobiło tylko u nas się nie da. Zrezygnujmy w ogóle z tramwajów skoro SKM jest lepsza. Swoją droga taniej byłoby zrobić estakade obok cmentarza łostowickiego. Skoro tak uwielbiacie kolej to wybudujcie linie z Kościerzyny do Pszczółek bedzie fajny objazd

    • 35 61

    • tramwaj do dzielnicy obok ale skm na drugi koniec miasta lub do centrum (7)

      skm jest alternatywa dla aut, tramwaj na dużych odległościach nie

      • 34 1

      • (5)

        to dziwne bo w Bydgoszczy istnieje linia tramwajowa o długości ok 10 km, konkretnie na Fordon. Jakoś nikt nie narzeka że nie zainwestowano w istniejącą obok linie kolejową robiąc z niej SKM

        • 7 9

        • 10km po morenowych wzgórzach? (2)

          Są dłuższe linie tramwajowe, włącznie z najdłuższą ponoć linią Europy, 35km Łódź-Zgierz. Obecnie wyłączona.
          Mniej istotna jest długość niż rozkład ruchu pasażerów na długości linii. Jeśli tramwaj komunikuje dwa odległe punkty, to jest w tym kiepski.
          Jesli na długiej trasie pasażerowie wymieniają się równomiernie co kilka przystanków, to się spina.
          W przypadku górnego tarasu, zachodzi wariant pierwszy.

          • 9 1

          • (1)

            na Fordonie mieszka ok 70 tysięcy mieszkańców. Jak myślisz gdzie niby oni dojeżdżają jak nie np do Centrum? Linia tramwajowa dociera do stacji Bydgoszcz Wschód(czyli niemal 10 km). Który wariant więc zachodzi w tym przypadku? Gdzie po drodze są potoki pasażerów które się wymieniają?. Swoją drogą nawet nie wiem czy całe Południe ma tylu mieszkańców co Fordon

            • 0 7

            • zachodzi wariant

              "lepszy rydz niz nic".
              Mają jakąś alternatywę?
              A miasto nie rozpocznie inwestydcji od zera. Nawet Bydgoszcz, mająca kolejarskie zaplecze, którego pozbył się Gdańsk...

              • 2 0

        • Ee tam w Bydgoszczu

          • 6 1

        • Kto nie narzeka? Rozmawiales z wszystkimi? Czy tylko z tymi ktorzy jezdza samochodem?

          • 2 0

      • akurat szybki tramwaj bardzo dobrze się sprawdza na dużych odległościach.

        • 3 2

    • (9)

      Przejedzie się Pan kiedyś tramwajem z Łostowic do Wrzeszcza o 7:30, to zobaczy Pan dlaczego SKM jest tak potrzebna.

      • 20 1

      • (3)

        Jeśli wybuduje się tańszą estakadę przy cmentarzu to zobaczy Pan że SKM przestanie być potrzebna. Swoją drogą linia SKM do Gdyni też czasem jest przepełniona - czy to oznacza że będą budowane kolejne tory?

        • 3 12

        • (2)

          SKM miało częstotliwość co 7 minut o ile dobrze pamiętam, mogłoby mieć co 5 lub co 3. Tymczasem z Łostowic tramwaje odjeżdżają przepełnione co minutę - nie ma już nawet rezerwy żeby puścić cokolwiek więcej.

          • 9 0

          • (1)

            A skąd weźmiesz odpowiednią ilość taboru by jeździły co 3 minuty? Nie zapominaj że ma być ekektryfikacja obecnej PKM i część pociągów tam będzie przerzucona z obecnej SKM. Gdyby linii tramwajowych było kilka a nie jedna to byłoby widać różnice. Niestety u nas projektuje się(linie tramwajowe) bez łącznic z jednym odcinkiem a potem zastanawia się skąd tłoki.

            • 4 1

            • Myślałem że Unia da?

              • 1 1

      • (4)

        Po co tramwajem skoro jest autobus który nie jedzie przez centrum?

        • 1 3

        • (3)

          Bo autobus też stoi w korku.

          • 4 0

          • (2)

            i dlatego buduje się buspasy

            • 0 4

            • (1)

              Taaa szczególnie jak masz jeden pas:)

              • 4 0

              • Jeden pas i gęstą zabudowę, gdzie nie ma nawet miejsca żeby wcisnąć chodnik szerszy niż pół metra (np. Świętokrzyska)

                • 1 0

    • tak jest (1)

      kiedyś była linia kolejowa z pszczółek przez skarszewy do kościerzyny lepiej było nią rozebrać i scieżkę rowerową zrobć a może skrót z bąką przez liniewo przywidz do gdańska szkoda że nie ma skrótu????? tak było za niemca planowane

      • 7 2

      • Ten plan obejmował bezpośrednie połączenie Berlina z Gdańskiem.

        Dzisiaj takiej konieczności nie ma. Będzie "szprycha" do CPK. Oczywiście na papierze.

        • 0 0

  • (5)

    Powiedzmy sobie szczerze, jeśli ta linia ma odkorkować południe Gdańska to musi to iść wzdłuż Nowej Świętokrzyskiej do Kowal i dalej do Kolbud (i tam węzeł przesiadkowy z PKS/samochodów na pociąg do Gdańska). Poza tym dziwnie usytuowany jest przystanek na wysokości Srebrnej. Według mnie powinien być w połowie odcinka między Wielkopolską a Niepołomicką aby obsłużyć oba osiedla

    • 62 7

    • (2)

      Przede wszystkim trasa z Jasienia do Kowal wg załączonej mapy przecina nowe osiedla przy Jaworzniaków - ciekawe, jak chcą to poprowadzić. Podobnie dalej w Borkowie - Już ja widzę,jak mieszkańcy zgodzą się na linię kolejową tuż pod ścianami bloków i domków.

      Lubię ideę rozwoju komunikacji zbiorowej - w mieście powinna to być podstawa - ale pomysł prowadzenia kolei w gęstej zabudowie mieszkaniowej na przedmieściach jest moim zdaniem co najmniej chybiony.

      • 5 6

      • Nowa Świętokrzyska będzie szła jakieś 20-30 m od budynków budowanych aktualnie przez Develię. Więc wciśnięcie tutaj jeszcze SKM to byłby dramat.

        • 3 2

      • Oczywiście

        Jak pod moim oknem to za blisko bo nie da się żyć, jak dalej od zabudowań to bez sensu za daleko.

        • 4 2

    • (1)

      Żeby tylko nie skończyło się tak, że fakt robienia analizy zablokuje budowę wyczekiwanej Nowej Świętokrzyskiej na kolejne naście lat.

      • 3 0

      • Tego też się obawiamy...

        • 0 0

  • o 10 lat za późno (5)

    jeśli w ogóle dojdzie do realizacji...

    • 153 5

    • (2)

      To, ze deweloperzy nabieraja sloikow i budowali w szczerym polu, totalnie bez infrastruktury dojazdowej nie jest powodem, zeby cala odpowiedzialonosc za tragiczny dojazd w korkach teraz przerzucac na miasto. Miasto stara sie nadazyc nad podciagnieciem dróg, tak samo infrastruktury, ale jest to proces kosztowny i czasochlonny. Tym bardziej w obecnej sytacji finansowej. Cos za cos. Do tego z reguly odbywa sie kosztem "tubylcow", czego przykladem jest chociazby czas oczekiwania na remont ul. Hallera...

      • 7 14

      • deweloperzy se budowali, bez udziału urzędników Gdańska!

        se!

        • 14 2

      • Całkiem inaczej buduje sie choćby u zachodnich sąsiadów. Tam najpierw powstaje plan sięgający daleko w przyszłość, następnie powstaje przygotowana pod ten plan infrastruktura: drogi, chodniki ścieżki rowerowe, ciągnie sie prąd, wodę, kanalizacje a następnie miasto/gmina sprzedaje teren zainteresowanym za odpowiednia cenę. Tak sie robi interesy a nie sprzedac tanio kawał pola deweloperowi a później martwić się którędy ma pojechać autobus czy tramwaj.

        • 6 2

    • Albo 20

      Tak jak mówisz te trasy skm powinny być już z 10 lat temu gotowe a nie teraz wciskać i szukać rozwiązań jak większość terenów jest zabudowana! Ale może jednak lepiej późno niż wcale.

      • 10 0

    • Lepiej o 10 lat za późno niż o 20

      ;-)

      • 4 4

  • (3)

    Studium o 10 lat za późno, rezerwy terenowe sprzedane lub zabudowane. Totalny brak planowania zawczasu.

    Nawet teraz Czarny Dwór wiecznie stoi, a deweloperzy pozwolenia na budowę dostają bez problemu, mimo braku infrastruktury.

    • 173 3

    • (2)

      Smutne że Ci "źli" komuniści potrafili mądrze rozplanować teren, tak by były rezerwy na terenowe na przyszłość, by można było wybudować nowąlinię tramwająwą, tory pod skm, dodatkowy pas na jezdni. Teraz niby już ma być lepiej, bo komunistów nie ma, ale wszystko budowane bez pomysłu, każdy skrawek ziemi sprzedawany deweloperom i potem zaskoczenie że nie ma jak poszerzyć drogi/wybudować torów pod tramwaj.

      • 40 1

      • Ta jest. Tak mądrze rozplanowali Zaspę i Przymorze...

        ... że żeby dojść do kolejki zimą to Cię huragan przewróci a zamieć przysypie...

        • 6 0

      • ....

        Teraz liczy sie maksymalizacja zyskow.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.