• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z odcinkowym pomiarem prędkości na Słowackiego? Niepokojące dane

Maciej Korolczuk
16 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Chociaż w ostatnim czasie liczba wypadków na Słowackiego spadła - co ma związek głównie z poprawą przyczepności nawierzchni - to prędkości osiągane między Matarnią a Niedźwiednikiem są zdecydowanie za wysokie.

Ponad 126 km/h jechał w niedzielny poranek jeden z kierowców na ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, co oznacza, że przejazd ok. 2-kilometrowego odcinka z Niedźwiednika do Matarni zajął mu niecałą minutę. Tego samego dnia - tyle że pół godziny później - inny, a może ten sam kierowca, przejechał w przeciwnym kierunku ze średnią prędkością 119 km/h. Z danych, jakie gromadzą zainstalowane kamery odcinkowego pomiaru prędkości wynika, że zaledwie garstka kierowców jeździ tamtędy z przepisową prędkością.



Odcinkowy pomiar prędkości na Słowackiego:

Choć kamery systemu odcinkowego pomiaru prędkości zostały zainstalowane nad ul. Słowackiego już kilka lat temu, to wciąż działają tylko w ograniczonym zakresie. Urządzenia są wielofunkcyjne, co - jak podkreślają eksperci - jest ich zaletą, ale i wadą. Obecnie służą tylko i wyłącznie do zbierania danych statystycznych, które po analizie komputerowej są wyświetlane na znakach zmiennej treści.

- Analiza prowadzona jest w oparciu o odczyt tablic rejestracyjnych, przy czym trzeba zaznaczyć, że odczyt ten ma charakter zaszyfrowany i jako zarządca drogi nie mamy możliwości analizy przejazdu konkretnej "tablicy rejestracyjnej". Dostajemy tylko informację statystyczną o anonimowym punkcie - podkreśla Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.

Więcej informacji o danym kierowcy mogliby wydobyć z systemu pracownicy Głównego Inspektora Transportu Drogowego, bo to oni według obecnych przepisów zajmują się obsługą urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości. Kłopot w tym, że GITD może obsługiwać wyłącznie urządzenia, które należą do ITD. W przypadku urządzeń zainstalowanych w Gdańsku, ale też w innych miastach w kraju m.in. Olsztynie czy Łodzi, są to urządzenia samorządowe.

- Trzeba uczciwie przyznać, że powodem tego jest m.in. fakt, że urządzenia służą nie tylko mandatowaniu, ale również zbieraniu danych statystycznych do systemów ITD. W związku z tym inspektorzy mają obawy co do efektywności i podziału odpowiedzialności związanej z utrzymaniem i eksploatacją tych urządzeń. Odbyło się w tej materii kilka spotkań przedstawicieli samorządów z Trójmiasta z ITD. Ostatecznie nie udało się wypracować rozwiązania umożliwiającego uruchomienia modułu rejestracji wykroczeń - dodaje Wawrzonek.
  • Rekordzista przejechał 3-kilometrowy odcinek Słowackiego ze średnią prędkością 126,8 km/h.
  • W kierunku Wrzeszcza maksymalna średnia prędkość wyniosła 119,7 km/h.

Gdyby system działał, posypałyby się mandaty



Skoro system działa, ale tylko teoretycznie, postanowiliśmy sprawdzić jego możliwości w praktyce. Poprosiliśmy dział inżynierii ruchu o przykładowe dane z kamer na Słowackiego z pierwszego weekendu października. Dane o średnich prędkościach zarejestrowanych przez system na jezdni zarówno w kierunku Matarni zobacz na mapie Gdańska, jak i Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska są zaskakujące, ale i niepokojące. Chociaż jak pokazują statystyki, liczba kolizji i wypadków tam spada (czego przyczyną jest głównie śrutowanie nawierzchni), to średnie prędkości osiągane między Matarnią a rondem de La Salle są bardzo wysokie.

Rekordzista pomknął ul. Słowackiego 7 października. W niedzielny poranek kamery zarejestrowały jego przejazd między Niedźwiednikiem a Matarnią ze średnią prędkością 126,8 km/h. Na pasie w kierunku ronda de La Salle niechlubny rekord był niewiele mniejszy i padł pół godziny później - kamery zarejestrowały 119,7 km/h.

Niepokojąco wyglądają też ogólne statystyki. Na 6,4 tys. kierowców, którzy tego dnia jechali w górę Słowackiego, tylko niecałe 30 proc. jechało zgodnie z przepisami (obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 70 km/h). Nieco więcej kierujących dyscyplinują znaki na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Według statystyk z tego dnia było ich niespełna 50 proc.

Wideo archiwalne

09:42 17 PAźDZIERNIKA 18 (aktualizacjaakt. 10:09)

Zderzenie dwóch aut na leśnym odcinku Słowackiego we Wrzeszczu (29 opinii)

Na leśnym odcinku Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, tuż przed rondem de la Salle doszło do groźnie wyglądającego wypadku. Na miejscu są już policja i straż pożarna.

- Zgłoszenie w tej sprawie wpłynęło do nas o godz. 9:23. Zderzyły się dwa samochody osobowe. Jedna osoba poszkodowana została odwieziona do szpitala - informuje oficer dyżurny Stanowiska Kierowania Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku.

Lewy pas w kierunku Wrzeszcza jest zablokowany.
Na leśnym odcinku Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, tuż przed rondem de la Salle doszło do groźnie wyglądającego wypadku. Na miejscu są już policja i straż pożarna.

- Zgłoszenie w tej sprawie wpłynęło do nas o godz. 9:23. Zderzyły się dwa samochody osobowe. Jedna osoba poszkodowana została odwieziona do szpitala - informuje oficer dyżurny Stanowiska Kierowania Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku.

Lewy pas w kierunku Wrzeszcza jest zablokowany.
Zobacz więcej

Opinie (416) ponad 20 zablokowanych

  • tristar powinien byc właczony głównie pomiar prędkości.!!

    Jak uruchomicie pomiary prędkości to zaczniecie działania prewencyjne, obsługa to powinna być Policja presja będzie o wiele wieksza . Problem polega na tym dla kogo ma być kasa z mandatów:
    1. dla budżetu miasta na którego terenie działa radar ?
    2. dla budżetu Państwa tak jak to robi Policja?
    Obsługa systemu może być cywilna, sprawce przekazuje sie Policji ... ale kto na tym zarobi :)
    Tristar jest ale nie pomaga w tym aby wypadków było mniej. Prędkość zacznijcie działać prewencyjnie tak aby każdy kierowca wiedział że to działa.

    • 3 2

  • w sobotę autobus 210 kurs o 18.44 z Harfowej w dół (4)

    przejazd ok 2 minut! lewym pasem

    • 17 5

    • Za wolno zle (1)

      Ciut szybciej źle. Ludzie ręce opadaja

      • 1 2

      • nie pamietasz Kokoszek

        2 maja 1994 RIP x 30!

        • 0 0

    • Na Harfowej ten kierowca kazał pasażerom (1)

      zapiąć pasy.

      • 9 0

      • Ja się tam boję jeździć autobusem

        Nieraz jak się jedzie krótkim, to kierowcy biorą osobówki na zakrętach. Kiedyś tam będą drugie Kokoszki (tfu!)

        Przoduje w tym BP Tour

        • 8 1

  • (2)

    "Gdyby system działał, posypałyby się mandaty"- to dobra zmiana nic z tym nie nie zrobiła by budżet państwa miał codziennie świeżą dostawę gotówki? Wniosek który się nasuwa jest tylko jeden, władze bez względu z której strony polityki mają dosłownie w d.... nasze życie, nasze bezpieczeństwo, nasze prawo, przepisy i paragrafy to przyzwolenie na bandyctwo na drogach i w życiu codziennym! Obiecują gruszki na wierzbie a gdy dojdą do władzy to mówią oj nie wszystko można zrobić- przestrzegać prawa też nie?

    • 10 1

    • System jest własnością samorządu, nie państwa.

      I tyle w temacie

      • 0 1

    • Populistyczny komentarz jk

      A może po prostu zdają sobie sprawę z absurdalnych ograniczeń. Niestety jawnie nikt z osób publicznych tego nie przyzna, bo narażą się na oskarżenia właśnie takie, jak te, które z komentarza "jk".
      Konsekwentne wlepianie kilku tysięcy mandatów dziennie uprzykrzyłoby życie "zwyczajnych" kierowców, którzy jeżdżą bezpiecznie, przekraczają prędkość nieznacznie. A ci piraci drogowi, którzy faktycznie narażają innych na niebezpieczeństwo, i tak mieliby wylane, że im prawko zabiorą, jeździliby bez.
      Pozwolę sobie zauważyć, że teza o tzw. "nadmiernej prędkości" jako przyczynie wypadków jest logiczną bzdurą. Skoro kilka tysięcy kierowców przekroczyło ową dozwoloną, bezpieczną prędkość i nic się nie stało, przyczyn wypadków należy szukać gdzie indziej. Ale łatwiej pod względem papierkowej roboty, a i pod publiczkę, rzucić populistyczne hasło o nadmiernej prędkości.
      I najważniejsze - proszę nie mylić, czy raczej nie utożsamiać prędkości dozwolonej znakami z prędkością bezpieczną. Jedno z drugim ma niewiele wspólnego. Osobiście wolę dostosowywać tempo jazdy do warunków panujących na drodze, niż do znaków o ograniczeniach prędkości, które często tylko odwracają uwagę od rzeczy istotnych, jak np. piesi na drodze.

      • 2 7

  • #ŚwiryNaTory2018

    • 1 1

  • Prosty wniosek

    Zupełnie niezrozumiały jest dla mnie ton histerii wyczuwalny w tym artykule (oraz oczywiście nawoływanie do wystawiania mandatów). Po obejrzeniu danych na wykresach oraz skonfrontowania ich z informacją, że liczba kolizji i wypadków tam spada nasuwa się prosty wniosek: Pod górę 74.51% kierowców nie przekracza 80 km/h, w dół jest to 87.1% kierowców. Należy więc zmienić ograniczenie prędkości na 80 km/h (jest to przecież prędkość bezpieczna na tym odcinku- bo przecież liczba wypadków spada)

    • 5 5

  • Nie rozumiem dlaczego nagminnie tam nie stoją,

    przecież to jest istna kopalnia złota!

    • 8 1

  • nic dziwnego

    po górkę trzeba dodać więcej gazu to normalne jest; natomiast z dołu większość daje na biegu bo tak jest ekonomiczniej

    80-90% ludzi jeździ w granicach rozsądku do 80 km/h co w tym dziwnego i kontrowersyjnego

    • 2 2

  • Ten leśny odcinek Słowackiego... (2)

    ma dwa problemy. Jednym jest istotnie przekraczanie dopuszczalnych prędkości, drugim, o czym nikt już nie pamięta, albo miłosiernie milczy. W czasie przebudowy i dokładania drugiej nitki jakiś "geniusz" budowy dróg wymyślił, że zrobią niewłaściwe pochylenie jezdni na zakrętach, żeby kierowców zmusić do zmniejszenia prędkości. Skutek był taki, że po oddaniu drogi do użytkowania posypały się przypadki wypadania z drogi na zakrętach, bo kierowcy o takim genialnym pomyśle orientowali się dopiero, kiedy im auto na zakręcie pochylonym w niewłaściwą stronę wyskakiwało na zewnątrz. Po jakimś czasie geniusze ogłosili, że to z powodu złej przyczepności i wymyślili "uszorstnienie" jezdni. Nie zmienia to jednak faktu, że przy naszym narodowym sporcie, jakim jest ignorowanie ograniczeń, ta ulica na tym odcinku jest niebezpieczna, bo została zaprojektowana i wykonana przez idiotów budowy dróg.
    Ten idiotyzm przebił w Polsce tylko jakiś "geniusz", który w szczecińskiem polikwidował utwardzone pobocza, żeby "zmusić" kierowców do bezpieczniejszej jazdy.

    • 36 10

    • Bardzo dobrze (1)

      Powinno być więcej takich odcinków do eliminacji idiotów drogą selekcji naturalnej.

      • 9 8

      • A zauważyłeś, matole, że zazwyczaj podczas wypadku giną też postronni ludzie?

        Zwłaszcza ci w gorszych i mniejszych samochodach.

        • 4 1

  • A ja wam powiem, że idzie już mokra jesień i zima wiec .... (3)

    Korki, koreczki, wypadki wypadeczki na Słowackiego będą co dnia lub nawet kilka razy dziennie.
    Wczoraj też się rozwaliło z 3 auta na dolnym odcinku i korek a przecież jeszcze ciepło i sucho ...

    • 22 0

    • Wczoraj ścigałem się z Nisanem GTR tam w dół... i wygrałem :-)

      To znaczy ja jechałem prawym pasem a on lewym i wyrwał z ronda koło Ikei jak przypadło na GTR-a a ja powoli włączyłem się do ruchu i jechałem prawym pasem... Założyłem się z synem, że i tak na dole za światłami będę pierwszy... Syn ma 6 lat więc stwierdził ze auta z 4 rurami nie dogonimy a już na pewno nie prześcigniemy... Założyłem się o 1 grosz i zgadnijcie.... tak wygrałem :-) Oczywiście był korek od dawnego pierwszego radaru więc mimo, że GTR był daleko z przodu na lewym pasie dogoniłem go i wyprzedziłem jadąc lewym... tak toczyliśmy się lub staliśmy ale liczy się wynik... Prawy pas zawsze szybszy !!! :-)

      • 3 0

    • siarczysta raczej bedzie, mróz i śnieg tej zimy (1)

      kupujcie hiluxy

      • 4 0

      • chyba haluksy

        • 0 0

  • A po co włączać, lepiej narzekać na ciągłe wypadki... (2)

    • 20 6

    • czytaj z zrozumieniem (1)

      Ilość kolizji spadla po śrutowaniu..... jeżdżą szybko i nic złego się nie dzieje....
      ....normalnie...cud.....fotoradary nie sa potrzebne ....no chyba, ze dla kasy.....takie współczesne myto

      • 1 6

      • W niedzielę w dwóch miejscach na leśnym odcinku Słowackiego stały samochody tych,

        którzy "jeżdżą szybko ale bezpiecznie".

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane