• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki. Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki.

Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.



Która z inwestycji drogowych jest w tej chwili najbardziej potrzebna Trójmiastu?

- Na Obwodnicy Trójmiasta, tam, gdzie jezdnia jest dwupasmowa, powinien powstać trzeci pas - ogłosiła w poprzednim tygodniu partia Polska 2050 Szymona Hołowni.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.

Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.

Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy. Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.

Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.

Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.

O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.

Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt

GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną



Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.

Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.

- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej. Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej.

Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona



Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.

Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją

- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.

Rozbudowa to nie tylko trzeci pas



Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.

- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • (6)

    Przecież nie trzeba żadnej partii aby odkryć tą Amerykę że potrzeba co najmniej 4 pasów...to oczywista oczywistość.Po co tyle debatować i deliberować, czas budować. Bo taniej nie będzie.

    • 26 28

    • dlaczego nie po 8 pasów???? (1)

      I gdzie te auta zjadą??? Najpierw logika, potem decyzje. W przeciwnym razie piszesz bzdury. Pomyśl a potem coś napisz....

      • 13 4

      • zjadą do basenu portowego i poplyna z prądem

        • 3 0

    • Uważam, że 13 pasów potrzeba (1)

      • 1 7

      • tak...

        na to miejsce, gdzie plecy kończą swą szlachetną nazwę...

        • 3 1

    • "Tą" Amerykę ty raczej w podstawówce nie odkryłeś.

      Ahahahaha.

      • 3 2

    • Ty jak zwykle pajacujesz, nie w ilości pasów na obwodnicy problem. Najważniejsze to wyloty na podmiejskie bieda- domki, a potem druga nitka obwodnicy zewnętrznej.
      Takie rozwiązania sprawdzają się w całym świecie.

      • 0 0

  • Wystarczyłoby dobudować pas dla rowerów (9)

    Rowery to nasza przyszłość!

    • 31 35

    • Ale pisz, że żartujesz, bo nie którzy mogą pomyśleć, że nie. (2)

      Obwodnica jest już nie wydolna od dobrych kilku lat. A oni czekają na cud jaki ma dać wybudowanie metropolitarnej, szkoda gadać...

      • 16 2

      • Rozumiem, że równoległa droga która ma być alternatywą dla niewydolnej Obwodnicy Trójmiasta to zły pomysł? (1)

        Komentujesz z Podlasia czy jak?

        • 3 12

        • bo ona slabo rownolegla (omt)

          I po oplotkach...

          • 10 0

    • (2)

      Dobry pomysl, karwiny-chylonia to albo 40-50 min do okola miastem, albo 10-15 rowerem wzdłuz obwodnicy. Ladny ekran i droga odrazu obok glownej z zjazdami znacznie by usprawnila przejazdy. Obecnie tak jak i autobusem tak tez rowerem kazda dzielnica za obwodnica to jazda w kolko.

      • 5 13

      • Lepiej Kowale Szadółki przy wysypisku i spalarni (1)

        • 1 1

        • Ale ludzie kompleksy mają...

          • 1 0

    • I obok place zabaw dla dzieci naprzemiennie z wybiegami dla psów.

      Jakiś skatepark też by się przydał, ale to już chyba między jezdniami z wykorzystaniem obecnych lewych pasów Obwodnicy.

      • 9 0

    • możesz kpic, ale w ciagu dekady liczba samochodów w Poslce spadnie

      obecne szroty rozpadna sie a na "nowe" , czyli 10 letnie uzywki nie bedzie i tak ludu stac, to raz, dwa nie bedzie w odpowiedniej ilosci

      • 4 8

    • Kup rower terenowy i śmigaj po polach.

      Droga zbyteczna.

      • 2 1

  • (1)

    Przecież to są jakieś mrzonki i fantasmagorie. Takie rzeczy robi się na etapie projektu. Obecnie to nic innego jak myślenie życzeniowe, które nigdy nie dojdzie do skutku.

    • 40 4

    • Co się robi na etapie projektu?

      Prognozy ruchu? Dowcipniś :D

      • 0 4

  • 3 pas (2)

    Wszyscy wiedza
    A GDKiA musi to zbadac:D

    • 35 23

    • Badania, które nijak mają się do rzeczywistości.

      Ich badania to można sobie wsadzić w .... . Ostatnie badania obwodnicy, pokazywały, że wystarczy jeszcze na kilka lat, aż tu nagle przewidywany ruch na za "kilka" lat pojawił się w w roku następnym.

      • 10 2

    • Ci sami "wszyscy" są święcie przekonani że zapiep**ając ile fabryka dała od świateł do świateł szybciej się przemieszczają.

      Może lepiej sprawdzić jak jest zamiast ufać ich intuicji...

      • 2 0

  • Powinien być (3)

    Pas tylko dla Tir
    I po kłopocie

    • 19 9

    • Jest już. To prawy pas. Na całej długości jest zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe, to TIRy nie pojadą inaczej (1)

      • 12 0

      • i tak się wyprzedzają :/

        • 2 0

    • Ozywiście z ograniczeniem starych TDI - ków gwe gpu etc.

      • 0 0

  • wystarczy się nie rozbijać (2)

    i wiecej pasow potrzebnych nie bedzie.

    i tak przepustowość regulują zjazdy. dobudowanie samych pasów nic nie da

    • 32 24

    • Ale jak? (1)

      Jak może nic nie dać? Idąc twoim tokiem myślenia to jak zapcha mi się zjazd z pasem ruchu to przecież będę miał przejezdne 2 pozostałe pasy, a nie jeden który musi przyjąć na siebie wszystko.

      • 5 3

      • Przebudowa przewiduje w takiej sytuacji jezdnie zbiorcze

        więc po kiego ta pseudo publicystyka?

        • 1 0

  • Może warto wybiec w przyszłość i rozbudować obwodnicę o dwa pasy (8)

    • 25 17

    • najlepiej od razu o 10 (2)

      • 14 10

      • spodziewałem się tej górnolotnej odpowiedzi (1)

        • 11 8

        • Górnolotna sugestia, to i górnolotna odpowiedź

          • 4 4

    • No przecież GDDKiA wybiega w przyszłość ;-) (2)

      - Budowa metropolitalnej oficjalnie do połowy 2025, załóżmy optymistycznie, że bez obsów i będzie na koniec 2025.
      - Badania ruchu, niech będzie w rok, koniec 2026,
      - Decyzja
      - steś, dśu, kp 4 lata, koniec 2030
      - projekt i budowa 3 lata, koniec 2033.
      A to jest scenariusz optymistyczny.
      GDDKiA robi nas w balona. Już powinien trwać etap - steś, dśu, kp 4 lata
      I nie piszcie że 2 pasy obwodnicą i 2 pasy przez Sopot to właściwy sposób połączenia dwóch biegunów milionowej aglomeracji.

      • 6 5

      • (1)

        Wywaliło mnie a jeszcze chciałem dopisać
        Trzeba jednak pamiętać że dojazdy do obwodnicy maja swoją przepustowość i po ewentualnym poszerzeniu tu byłoby ograniczenie.
        Komunikacja miejska? SKM Gdańsk Główny - Gdynia Główna to 35min, a jeszcze trzeba dotrzeć z/do przystanku.

        • 3 1

        • Akurat na tej trasie jeżdżą pociągi regio w 20 minut. Porównując do tego koszt biletu miesięcznego, a koszt amortyzacji auta wychodzi bez porównania na korzyść transportu zbiorowego. Do tego mniej smrodu w mieście

          • 4 2

    • Trzeci oraz awaryjny. Razem dwa. Wszystko się zgadza.

      • 2 0

    • ...i lądowisko dla mojego śmigłowca obok Auchana, bo od kiedy spenetrowano mnie kazachską ropą między poślady

      to tam właśnie robię zakupy...

      • 1 0

  • Sensowne wjazdy i zjazdy są istotne. Pasy też (1)

    • 27 1

    • ...pasy - szczególnie awaryjne, których obecnie brak.

      Na jezdni zachodniej szczątkowy niewymiarowy, a na wschodniej w ogóle brak!

      • 7 1

  • Wydaje mi się że badania ruchu nie są potrzebne. (28)

    Każdy z kierowców w tym mieście wie jak sprawa wygląda na korkownicy. Nie opóźniajmy tylko szybko budujmy.

    • 203 96

    • (9)

      Widzę kolejny ekspert po instytucie chłopskiego rozumu.

      • 60 46

      • Ty (1)

        Ślepy jesteś

        • 23 20

        • Weź, przewróciłeś moje wiaderko. I nie syp piaskiem.

          • 19 7

      • (4)

        no tak, urzednik potrzebuje podkladke pod tytulem badania ruchu zanim zacznie cokolwiek robic

        • 22 11

        • tak, wg ciebie w dokumentacji urzędowej do inwestycji napisze "przecież wszyscy widzieli że potrzeba" (2)

          lament byś podniósł jakby tak napisał pod czymś co twoim zdaniem eksperckim akurat nie było potrzebne

          • 11 0

          • (1)

            wystarczy się powołać na ilość nowo utworzonych mieszkań i miejsc pracy w rejonie, niepotrzebne do tego specjalne "badanie".

            • 1 4

            • Instytut Danych z Duqy już robił takie badania

              Uwno wyszło z wyników

              • 2 0

        • nowe szaty króla...

          • 2 0

      • Ty znasz wyniki pomiaru natężenia ruchu GPR2020/21? (1)

        • 5 8

        • Przecież te wyniki są w domenie publicznej

          • 3 0

    • Dzisiaj każdy widzi ale pewnie chcą zbadać wpływ Metropolitalnej. (4)

      • 13 1

      • Ależ wy jesteście naiwni (3)

        Obwodnica już dawno ma przekroczony zalecany limit dla tego typu drogi.
        Metropolitalna tu poprawi tylko trochę i nie ma powodu dlaczego nie mogłyby się już toczyć prace nad dokumentacją wstępną. Po wynikach pomiaru po zbudowaniu metropolitalnej to potrzeba jeszcze 7-10 lat żeby poszerzyć obecną obwodnicę

        • 22 7

        • To skoro nie poprawi (2)

          A tu masz rację - według badań samego GDDKiA ruch tranzytowy na niej będzie wynosić oszałamiające 3%), to na cholerę wyrzucać na to miliardy?

          • 7 1

          • bo to jest jak nazwa wskazuje obwodnica (1)

            a obecna obwodnica już wiele lat temu straciła tą funkcję i wiedzie przez zurbanizowane tereny stała się droga którą ludzie jadą do sklepu szkoły czy pracy a nie objeżdżają aglomerację tak aby spowodować jak najmniej utrudnień

            te 3% pokazuje skalę problemu -97% ruchu na "obwodnicy" to ruch lokalny

            • 3 3

            • To pokazuje skalę bezmyślnej suburbanizacji

              której się w rozwiniętych krajach aktywnie przeciwdziała (a nie stymuluje przez nadmiarowe, udające obwodnice drogi generujące nowy ruch z połowy województwa). Bo oni od dawna wiedzą, że to powoduje koszty, koszty, i... większe korki.

              • 3 0

    • Zgadza się, wydaje ci się

      • 8 3

    • To się będzie działo :) (3)

      To dopiero będzie małpi cyrk jak przez kilka lat ludzie będą stali bezalternatywnie na zwężonej do jednego pasa z powodu rozbudowy obwodnicy.

      • 9 6

      • Przecież będzie już Metropolitalna... (2)

        Po kiego sadzisz tutaj swoje głupie kocopoły?

        • 7 4

        • Skoro lata może buc jednopasmową bo będzie metropolitalna to po co trzeci pas? Przecież będzie metropolitalna

          • 8 3

        • ?

          Przecież mowa to o nie czekaniu, tylko natychmiastowym rozpoczęciu poszerzania. Przeczytaj pod jakim wątkiem komentujesz.

          • 2 1

    • Jak nie wiadomo o co chodzi...

      Trzea przytulić trochę grosza

      • 4 1

    • gołym okiem bez badań widać że trzeci pas jest konieczny (2)

      zbadajcie sobie co chcecie, ale najpierw zacznijcie budować. Najpierw robota, potem statystyka i papierki.

      • 2 5

      • Tak, pierw robić potem myśleć

        gdzie coś może pójść nie tak? ;)

        • 3 1

      • Ta, a potem lament "zbudowali nie to co trzeba i nie tam gdzie trzeba, kto za to odpowiada"

        • 1 1

    • A jak z badań ruchu wyjdzie że potrzebne są 4 pasy?

      • 1 1

    • trzeba, gdyż nie wiadomo jak się będzie rozkładał ruch po otwarciu trasy kaszubskiej i obwodnicy metropolitalnej . jeszcze w tle nowa kielneńska, która pozwoliłaby mieszkańcom Oliwy i Wreszcza w ogóle ni ekorzystać z obowodnicy jadac od Szczecina

      • 2 0

    • Znasz już badania ruchu po zakończeniu obwodnicy metropolitarnej?

      Może się okazać że ona wystarczająco zmniejszy obciążenie i nie ma sensu wywalać grubej kasy na trzeci pas.

      • 2 1

    • To tylko się tobie tak wydaje .

      • 0 0

  • Gdyby wprowadzić opłaty za przekazd obwodnicą, symboliczne 20 zł (11)

    to ruch byłby o połowę mniejszy i nie byłoby potrzeby rozbudowywać obwodnicę.

    • 22 56

    • Podaj podstawę prawną takiej opłaty, a nie że masz kaprys.

      • 8 3

    • wprowadź opaty w swojej głowie

      Wtedy na pewno zastanowisz się co piszesz

      • 9 2

    • (1)

      A oplata drogowa w paliwie została już wycofana?

      • 8 3

      • Nie dotyczy obwodnicy, bo jest to droga na terenie miasta

        • 2 0

    • (1)

      I wówczas korkujemy Trójmiasto.

      • 2 0

      • bieda musi wreszcie zrozumieć, samochód to koszty. Nie kończące się koszty.

        lepiej niech sprzedajo...

        • 1 2

    • (1)

      i teraz sobie wyobraź kogoś kto mieszka np. na Osowej i pracuje w Gdyni Chylonii i dojeżdża Spacerowa w dół ,a potem grunwaldzka,niepodległości i tak dalej. Tak razy śmiało 10 tysięcy aut i nawet na zamkniętych osiedlach będą korki

      • 0 0

      • jak ktoś pracuje to stać go na 20 pln za przejazd. Tylko roszczeniowcy protestujo...

        • 0 2

    • jak widzisz od razu zareagowała roszczeniowa biedota...

      • 0 2

    • Ale i co to zmieni, korki w mieście pod oknami, po to jest obwodnica bo blisko takiej drogi nie ma mieszkań.

      • 0 0

    • To CI się udało! Od razu jaki kwik w komentarzach :)

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane