• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki. Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki.

Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.



Która z inwestycji drogowych jest w tej chwili najbardziej potrzebna Trójmiastu?

- Na Obwodnicy Trójmiasta, tam, gdzie jezdnia jest dwupasmowa, powinien powstać trzeci pas - ogłosiła w poprzednim tygodniu partia Polska 2050 Szymona Hołowni.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.

Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.

Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy. Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.

Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.

Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.

O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.

Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt

GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną



Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.

Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.

- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej. Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej.

Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona



Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.

Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją

- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.

Rozbudowa to nie tylko trzeci pas



Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.

- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Najpierw obwodnica metropolitalna.... (1)

    Poszerzanie obecnej obwodnicy nie ma większego sensu... gdyż.... Przestała być obwodnicą. Zarówno Gdańsk ja i Gdynia mają dzielnice za obwodnicą. Tak więc stała się ona typową trasa średnicową.... Trasa szybkiego ruchu w mieście to zły pomysł. Obecna obwodnica powinna być drogą z max dopuszczalna prędkością 90-100 km/h. Dodam, że jestem nawet zwolennikiem bramek z odcinkowym pomiarem prędkości w tym wypadku. Obecnie ona nie spełnia standardów drogi ekspresowej i 3 pas nic nie zmieni... Lepiej zainwestować w metropolitalną i zrobić z niej obwodnicę autostradową.

    • 23 17

    • na autostrade, to ona za bardzo wygieta i meandrujaca po oplotkach

      Oraz slabo polaczona na polnocy...

      • 1 0

  • Ludzie biorący udział w sondzie nie wiedzą,że droga czerwona jest od Gdyni do Gdańska.Dlatego tylko 15% głosów. (8)

    Pani śp.Cegielska w Gdyni swój odcinek już wybudowała.Sopot i Gdańsk nie ma i nie miał tyle szczęścia na takiego gospodarza.

    • 13 6

    • sloiki nie znajo

      • 3 0

    • Najpierw się doucz, potem udzielaj... (4)

      To co ty uważasz za Drogę Czerwoną w Gdyni nazywa się Drogą Różową i po części już funkcjonuje - od Centrum do Orłowa. Dalej w Sopocie miał być tunel, a tylko w Gdańsku odcinek o nazwie Droga Czerwona.
      W Gdyni Drogą Czerwoną oznaczono odcinek od OPAT do Portu, czyli część jakby równoległą do Estakady Kwiatkowskiego.
      Tak więc nie wprowadzaj czytelników w błąd!

      • 11 1

      • bo w Gdyni herbata wylala sie na planu (2)

        I kredki wyblakly...
        W mglistych przewidywaniach dawnych planistow, "rozowa" miala laczyc sie z gdynska "czerwona" gdzies w okolicach Stoczni.
        Ale zostawiano to "na pozniej", bo to trudniejsze wyzwanie niz przedluzenie obwodnicy na "logistyczne laki".
        Biorac obecna, agresywna wobec swojego karmiciela (portu) polityke gdynskiego magistratu, bez szans na realizacje.
        Choc niedawno pojawil sie pomysl skonsumowania na ten cel deptaka wzdluz torow i przebudowy Dworcowej z placem Konstytucji...
        Ale to raczej w ramach wk...nia i rugowania resztek mieszkancow Srodmiescia... Napewno "inwestorzy" z placu Unii na to nie pozwola.

        • 4 2

        • Słoiki i tak się nie połapią o co chodzi.Dla nich różowa to ta przy centrum handlowym

          • 0 3

        • Ten temat już dawno pomachał rączką na pożegnanie

          Różowa wpada w Śląską i tyle

          • 2 0

      • Słoiki już swojemu + daja.

        Nie ucz ludzi od pokoleń tu mieszkających.Projekt drogi czerwonej jest już od roku 1956.Potem niby różowa bo brzydko czerwona się kojarzyła a reszty nie budowano to nazwy nie zmieniano.Niedługo to będziecie mieszkać w Gdańsku dłużej od nas.To nawet ci za Buga więcej od ciebie wiedzą na ten temat czyli ty z Mazur.

        • 0 2

    • (1)

      Coś on się kończy na Wielkopolskiej - ten odcinek... Jeszcze parę kilometrów do granicy Sopotu brakuje - i raczej nigdy nie powstanie...

      • 1 2

      • Kiedyś powstanie

        Jak do władzy dojdą rozsądni ludzie..

        • 3 1

  • To bardzo dobry pomysl, trzeci pas jako buspas, ktory mogl by dzialac nawet i dwykierunkowo z pewnoscia ulatwi transport. Obecnie przejazd pomiedzy graniczacymi z soba dzielnicami wymaga zjechania w dol do miasta.

    • 5 22

  • a teraz pytanie do drogowców (6)

    czy byli kiedyś na dąbrowie o 16:00 (chociaz raz przez ostatnie ~10lat) i w zwiazku z tym pytanie gdzie do kurvvy na nowym węźle jest zjazd z kierunku gdynia centrum na gdynia cisowa?

    • 13 3

    • takich inżynierów na prdkują (1)

      Zero myślenia

      • 0 0

      • gratuluje rodzicom

        • 0 0

    • nie ma

      w planach eko gryzoni było aby do korków na dąbrowe dołożyć ludzi jadących na chylonię z czego po roku jeden pas przemalować na buspas i postawić popychadła do egzekwowania

      • 3 0

    • Przecież jest ten zjazd i nie będzie czynny tylko o 16... (1)

      • 0 0

      • gdzie?

        • 0 0

    • Poszukaj a zapewne znajdziesz.

      • 0 0

  • To będą lata. (5)

    Jeżeli warunkiem budowy 3 pasa jest oddanie "Drogi Czerwonej" to tych dodatkowych pasów nie ujrzymy jeszcze wiele, wiele lat.

    • 45 3

    • Najwyraźniej ci ludzie nie myślą strategicznie. I ktoś taki blokuje miejsca mądrzejszym i myślącym.

      • 1 1

    • Droga czerwona to kluczowa dla całego kraju inwestycja (2)

      bo zapewnienie dobrego dojazdu do portu jest kwestią naszego bezpieczeństwa. Obecnie jakakolwiek poważna awaria estakady mocno ogranicza działanie jednego z trzech najważniejszych polskich portów a czasy są jakie są i nie można sobie na takie ryzyko pozwalać. Czerwona jest konieczna na wczoraj. Wasze koreczki w godzinach szczytu na skali priorytetów są na szczęście dużo niżej. Ciężarówki do portu przez obwodnicę przejadą poza godzinami szczytu a wy sobie stójcie jak się wyprowadziliście na wiochy, nikomu nie jest żal.

      • 2 4

      • I co z tego, że konieczna?

        Konieczna jest od lat, a wygląda jak kotlet wkładany i wyciągany z lodówki przed wyborami.

        • 0 0

      • kwestia jest taka K__R-E%T&NIE że ważniejszy jest transport kolejowy z portu

        • 0 1

    • Najlepsze jest, że na północy

      Zwiekszy nam się liczba wlotów na obwodnicę z dużym ruchem (Kaszybska, obecny z DK6, czerwona).
      A GDDKiA będzie liczyć - "wypi..... wszystkich dyscyplinarnie" ;-)

      • 2 0

  • Ludzie jeszcze się nie nauczyli jeździć dwoma pasami

    co dopiero pomyśleć o trzech.

    • 14 11

  • Praca dla Radnego w Komunikacji Miejskiej (1)

    A może zdziwiony emeryt pan Radny przyszedłby do pracy w GAiT w charakterze kierowcy lub motorniczego :) I wtedy sam sobie odpowiedziałby na wiele pytań :) Przy okazji pokazał wszystkim jak się wywalczy o godne warunki pracy i podwyżki płac dla pracowników GAiT :D

    • 9 8

    • nie ten temat

      • 4 1

  • Obwodnica już nie jest obwodnicą jak Gdańsk się rozbudował.

    • 5 5

  • A co powiedzą Drogowcy (1)

    Baco Ci wielcy drogowcy powiedzą na skrzyżowane na obwodnicy na Karaibach właśnie budowane? Czy ktoś zauważył że zjazd z drogi dwu pasmowej na drugą dwupasmową w kierunku Chwaszczyna (mającej w założeniu rozładować ruch) odbywać sięr będzie jednym pasem !!!! Kto to zaprojektował. To klasyczne tworzenie wąskich gardeł. Identycznie wyglada zjazd z obwodnicy południowej w kierunku Portu Gdańsk. Ciągle korki

    • 12 0

    • jak to kto

      Inżynier rowerzysta

      • 2 1

  • Mogło być lepiej ale po co pas awaryjny (4)

    Częściowo na problem zatorów spowodowanych wypadkami mógłby być rozładowany dzięki obecności pasów awaryjnych, których przecież na tej drodze nie uświadczymy.

    • 5 2

    • Żeby poszerzyć obecną Obwodnicę o pasy awaryjne, trzeba przejść wszystkie wymagane procedury jak do budowy nowej drogi. (3)

      Dla samych pasów awaryjnych nie jest to opłacalne.

      • 0 0

      • Ale ja nie mówię o tym by je teraz budować.. (2)

        Ale ja nie mówię o tym by je teraz budować...

        • 0 1

        • Czyli co właściwie proponujesz? (1)

          • 2 0

          • Stwierdzam fakt, że gdyby był obecna sytuacja na obwodnicy mogła by być czasem o wiele lepsza.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane