- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (98 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (15 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem
Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.
Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.
Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.
O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.
- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.
Jak działa system Tristar?
Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.
- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?
- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.
Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Opinie (408) 8 zablokowanych
-
2014-05-05 07:35
Kamera w samochodzie nieodzowna (1)
Niestety trzeba się zaopatrzyć w kamerę samochodową z GPSem, duży zewnętrzny dysk i archiwizować ostatni miesiąc z każdego przejazdu. Jestem więcej niż pewien, że będą oszukiwać kierowców wysyłając mandaty dotyczące wykroczeń, których nie było. Wydatek zwróci się w przypadku pierwszej próby oszustwa.
- 28 4
-
2014-05-05 07:41
dokladnie tak
Nawet jak najedziesz na petle i na styk staniesz z przejsciem dla pieszych - zatrzymales sie, no panie widac na nagraniu.
Poza tym ciekawe kto jest tak bogaty i jakie ma uklady, ze da homologacje na tak duzy system.- 6 2
-
2014-05-05 07:39
jak to uruchomia i bedzie tylko skarbonka do nabijania (5)
kasy... Bedzie wiecej wypadkow/kolizji. Podobnie jak ostatnio w Wejherowie - kierowca busa zahamowal myslal, ze sa te slynne wejherowskie kamery a w jego tyl zapakowal sie tir ;/ 6 osob w szpitalu.
W Sopocie tez juz pozakladali te kamery. W Gdyni juz od kilku lat testowali na Chwaszczynskiej kamery autoscope - pomagajace uplynnic ruch i wykryc wypadki :)- 16 5
-
2014-05-05 08:37
znaczy, oba pojazdy jechały za szybko (4)
na to nie wpadłeś trollu?
- 2 5
-
2014-05-05 08:49
(3)
nie baranie bo kiedy pojazd jest już zbyt blisko linii warunkowego zatrzymania nie powinien podejmować desperackich prób zatrzymania się bo w sytuacji mokrej czy śliskiej jezdni może się to skończyć niekontrolowanym poślizgiem obróceniem auta wypadnięciem np na chodnik i zabiciem pieszego no ale skąd tępe ch..je montujące te kamerki mogą wiedzieć a w zasadzie co poza forsą zgoloną od kierowców to ich obchodzi?Przypominam ci baranku że Wejherowo to nie Gdynia i na ich głównej ulicy jest ograniczenie do 70 a nie 50 km/h
- 7 3
-
2014-05-05 09:02
(2)
Czyli na mokrej czy śliskiej jezdni można jechać tak samo szybko, jak na suchej, i zachowywać taki sam odstęp do poprzedzającego samochodu?
- 1 6
-
2014-05-05 11:34
(1)
a nie wiesz baranku że nie wszyscy kierowcy myślą tak samo?Gwałtowne hamowanie tego busa zaskoczyło kierowcę tira i takich wypadków będzie więcej?Nie róbmy jakiejś popieprzonej religii z tego żółtego światła?Ruch ma być płynny i bezpieczny aż dziwne że żaden idiota nie wpadł na pomysł znany z krajów południa europy czyli migania światła zielonego zanim nastąpi zmiana sygnału no ale po co?Przecież te ch..je z policji nawet nie udają że chodzi tylko o kasę
- 5 2
-
2014-05-05 11:49
Czyli przyznajesz, że przyczyną jest nieuwaga kierowcy TIRa, który nie zachował odstępu?
Bo widzisz, to jest miasto, i awaryjne hamowanie może zdarzać się z bardzo różnych przyczyn.- 1 1
-
2014-05-05 07:44
Słyszałem, że w Tristarze w Gdańsku jest dziura pozwalająca na bezkarne łamanie przepisów (2)
Wystarczy tylko za szybę wrzucić saszetkę po budyniu i system rozpozna nas jako "swojego".
- 56 3
-
2014-05-05 07:55
to w Gdyni :)
Jadac do Sopotu bedziesz musial miec za szyba kostke betonu a do Gdyni kawalek swiezego śledzia :D
- 12 2
-
2014-05-07 19:58
Dzięki kolego, uśmiałem się :)
- 1 0
-
2014-05-05 07:48
Z obliczeń wynika, że (4)
średnia prędkość przejazdu przez 3city wynosi ok. 30 km/h, więc możnaby przy tych prędkościach wyłączyć sygnalizację świetlną, poprawiając tym samym płynność - oczywiście przy zachowaniu fotoradarowego zamordyzmu. I po co ten Tristar za ponad 200 baniek?
- 21 3
-
2014-05-05 08:17
^^^ bełkot...
- 4 3
-
2014-05-05 08:40
w godzinach szczytu jest jeszcze niższa (2)
kierunek rozumowania oryginalny i ciekawy, ale co z ruchem poprzecznym? Tak czy inaczej niższe limity prędkości dają szansę na skrócenie martwego czasu sygnalizatorów świetlnych i paradoksalnie mogą przyczynić się do wzrostu średniej prędkości przejazdu.
- 2 2
-
2014-05-05 08:52
ruch poprzeczny?Ta krzyżówka Morskiej i Chylońskiej na Leszczynkach wieczorem światło zielone jest tak krótkie że auto ledwo zdąży przejechać przez wielką wyspę między jezdniami
- 2 0
-
2014-05-05 09:21
przy 30km/h?
- 3 0
-
2014-05-05 07:50
Big Brother
w realu.
Czy Gdansk MUSI byc pierwszy w permanentnym sledzeniu ludzi?- 18 4
-
2014-05-05 08:00
prawidłowo sterowanie światłami, informacje o korkach, zielona fala!!
zbudujcie więcej dróg! radary to skok na kasę kierowców - turystów! A w WEJHEROWIE JUŻ KASUJE...
- 18 3
-
2014-05-05 08:00
Widać z komentarzy, że miejscy ściganci nie są zadowoleni i bardzo martwią się, że powrócą korki.
- 5 11
-
2014-05-05 08:04
(3)
Brawo, nareszcie się kończy kozakowanie i gnanie między skrzyżowaniami :))) Jak mnie to wkurza - jadę sobie spokojnie do czerwonego światła odległego o 300m i zawsze jakiś jełop musi wyprzedzić tylko po to, żeby zaraz się zatrzymać. Albo standardowo 150tką w mieście w zdezelowanej super bryce. Życzę cwaniakom jak najwięcej mandatów. Szacun dla rozważnych kierowców!
- 19 15
-
2014-05-05 08:34
wysprzęglasz i toczysz się lewym pasem ledwo ledwo... (2)
za tamowanie ruchu też powinny być mandaty
- 5 8
-
2014-05-05 08:59
(1)
ewerwer w Twoim małym rozumku nie istnieje pojęcie płynnej jazdy
- 4 3
-
2014-05-05 23:58
Jedni nazwa to plynna jazda, inni ciota drogowa, ale wazne jest co innego
zeby to cos uprawiac na prawym pasie, a nie na lewym
- 1 1
-
2014-05-05 08:13
temu knotowi mówie stanowcze NIE (1)
nie o taką Polskę walczyliśmy
- 16 5
-
2014-05-08 23:19
Patriota
Ile ty masz lat zafajdany "patrioto"? No powiedz gdzie ty o tę Polskę walczyłeś!
- 0 1
-
2014-05-05 08:14
Nie będzie można bezkarnie łamać przepisów! (1)
To straszne!
- 10 9
-
2014-05-05 08:53
o przepisach pogadamy kiedy dostosują się do nich rządzące święte krowy
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.