- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (153 opinie)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (719 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (248 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (102 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (61 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem
Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.
Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.
Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.
O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.
- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.
Jak działa system Tristar?
Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.
- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?
- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.
Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Opinie (408) 8 zablokowanych
-
2014-05-05 08:16
pan Pawel (3)
Pan pawel to zlodziej oszust i pirat drogowy. Co juz boli d*psko od za pozno pomaranczowego ? Boja sie tylko tacy oraz skuzbiaki w fabiach corsach i innych szrotach GST GDA GS GTC GKA GKS GWE i GPU. Wizy dla kmiotow !!!!
- 9 19
-
2014-05-05 11:11
A jakie literki znasz jeszcze?
No pochwal sie, GD i GA, a może GSP. Od ilu miesięcy jesteś "miastowy", masz podkładkę - jestem z .., albo naklejkę Gdynia moje ..., Czy coś tam z kurortem (sic!)
- 5 0
-
2014-05-05 11:19
Widzę,że
Pan jest wielki miastowy; w końcu przecież tyle czasu już minęło odkąd przybył tu Pan za Buga...
- 4 1
-
2014-05-06 13:32
o bolka
A u specjalisty w Starogardzie już byłeś? Bo masz poważny problem ze sobą...
- 1 0
-
2014-05-05 08:18
do tych co nie rozumieją albo się śmieją
system jest tak skonstruowany żeby każdy prędzej czy później na czymś wpadł, to że teraz jeździsz niby prawidłowo nie oznacza że cię system nie złapie.
- 20 4
-
2014-05-05 08:18
no to Guladaharawi Ajaruzhawnani zaciera ręce
jeśli przekręciłem imię i nazwisko tego Pana, to przepraszam. Proszę mnie tylko nie oskarżać o jakiś rasizm!
- 5 2
-
2014-05-05 08:21
kto zapiep@@a jak szalony, gada przez telefon, nie zapina pasów, przejeżdza na czerowonym niech się boi
bo ja nie mam czego, może coś się zmieni na drogach a nie wieczny kibel.
- 7 12
-
2014-05-05 08:25
a Polak jak i był tak i jest głupi po szkodzie
możecie minusować opinie, nie rozumieć co mądrzy ludzie piszą w postach ale i tak i tak mandacik was dopadnie i wtedy nadal będzie po ciemnej stronie mocy???
- 11 4
-
2014-05-05 08:27
Wredna menda...
... zaraz pewnie ze mnie wyjdzie, ale mam nadzieję, że tym wszystkim "przepisowcom" zrzednie mina, jak się okaże, że nie są się w stanie zatrzymać na 3-sekundowym albo nawet i 5-cio żółtym z przepisowej 50-tki. Tym bardziej, że o ile kiedyś dla kierowców "zapowiedzią" zmiany świateł z pewnym wyprzedzeniem była zmiana na sygnalizatorze dla pieszych - to teraz tak już nie jest...
- 20 5
-
2014-05-05 08:31
prośba o wytłumaczenie (2)
jak tristar się ma do zapisu ustawy o fotoradarach
- fotoradar powinnien być oznakowany (oklejony)
- każdy fotoradar powinnien być poprzedzony postawionym znakiem.
Z tego co mi wiadomo po ostatnich zmianach fotoradary miały być instalowane tylko w miejscach szczególnie niebezpiecznych, a jednak coraz więcej jest sytuacji w których stoi znak - możliwy fotoradar na odcinku ..... km.
paranoja- 27 2
-
2014-05-05 08:49
Co tu tłumaczyć...
... jak budżet zakłada wpływy z mandatów na określonym poziomie?!?
Określi się Trójmiasto jako szczególnie niebezpieczne, da się tabliczkę o możliwym fotoradarze na odcinku 30 km i będzie po temacie...- 8 0
-
2014-05-05 13:12
by chociaż wraz z tristerem montowali liczniki odliczające zmianę sygnalizacji..
przykład z wspomnianego Wejherowa.. odpowiedź w TV człowieka z GDDKiA: nie widzimy potrzeby... kamera to jest to
- 3 0
-
2014-05-05 08:39
Trojmiasto.pl zajmijcie sie tym!
Redaktorzy zajmijcie się jeszcze sprawą klawiszy dla pieszych. Dlaczego nie zamontowano ich np. na światłach na wysokości Chodowieckigo? To kamery będą też obserwowały pieszych? Moim zdaniem na każdych światłach powinny być te klawisze, nawet na Hucisku, te klawisze spełniałyby role w nocy. Ruch znikomy i tylko na kierunkach Dworzec Gł. Orunia/Stogi to po co światło ma co chwila się zmieniać skoro nikt nie stoi od strony Huciska czy Targu Drzewnego? I tu właśnie rola guzika. Pieszy stoi, wciska (super by bylo gdybybył zamontowany licznik jak na Zaspie przy szpitalu) i zmienia cykl świateł.
- 7 1
-
2014-05-05 08:41
proponuję !...
Po roku od wdrożenia systemu Tristar publiczną dyskusje z jego autorami co On dał ?...
- 17 0
-
2014-05-05 08:45
niech powiedzą te barany jak pokonywac lewoskręty na jednośladach które nie są wyłapywane przez pętle indukcyjne.Z jednej strony ci idioci straszą mandatami kamerami z drugiej strony uniemozliwiają pewnym pojazdom jazdę zgodnie z przepisami
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.