• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem

Maciej Naskręt
5 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdjęcie wykonane przed skrzyżowaniem przy Operze Bałtyckiej. Aplikacje dla kierowców sugerują, że jest tam fotoradar. W rzeczywistości - jeszcze go nie ma. Zdjęcie wykonane przed skrzyżowaniem przy Operze Bałtyckiej. Aplikacje dla kierowców sugerują, że jest tam fotoradar. W rzeczywistości - jeszcze go nie ma.

Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.



Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.

Od kilku tygodni w ciągu głównej arterii Trójmiasta - począwszy od centrum Gdańska przez Sopot i niemal do Rumi - nad skrzyżowaniami montowane są na dodatkowych wysięgnikach kamery. Dla kierowców to sygnał, że władze miasta są blisko uruchomienia systemu Tristar, który oprócz sterowania ruchem, będzie bacznie przyglądał się wykroczeniom uczestników ruchu drogowego.

Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.

O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.

- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.

Jak działa system Tristar?

Drogowcy: nie mamy na razie zgody na włączenie fotoradarów

Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.

- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?

- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.

Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.

Obawiasz się rejestratorów wykroczeń w systemie Tristar?

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (408) 8 zablokowanych

  • rys (1)

    Ciekawe czy 3 stowki przyjda juz przy najechaniu na linie bo nie zdazyles wychamowac by ci z d*py garazu nie zrobili czy tylko jak przelecisz calkiem przez skrzyzowanie ? A co z zoltym swiatlem? Juz widze te wypadki spowodowane spina na drodze... ale bedzie cyrk i dreptanie po heblach na zoltym ;) ile tam bylo wypadkow, bo z tym cudem ta liczba na pewno sie podwoi !

    • 8 0

    • wystarczy przejechać linie i 300 zł, tak to jest ustawione

      najgorsze jest to że zwiększa sie ilość kolizji, najechania na tył , nie poprawia sie bezpieczeństwo, kierowcy boja sie skrzyzowania i wjechania na pomarańczowym, gwałtownie hamują właśnie aby nie przekroczyć LINII na jezdni ( 300zł /6 pkt)

      • 0 0

  • wielki (14)

    Brat czuwa
    Gorzej niż w 1984 Orwella

    • 322 57

    • (3)

      To dalej glosuj na tych debili:)

      • 36 16

      • taaak? (2)

        ... takiś mądry?
        To wskaż jedną partię na którą zagłosować. Hehe cwaniaczku.

        Każdy gada że źle ale d*pska nie ruszy żeby było lepiej.

        • 27 12

        • jest taka partia, tylko trzeba pomyśleć (1)

          nie oglądać tv, poczytać program, zastanowić się i wybrać.
          Niektórzy nie powinni mieć prawa głosu tak nawiasem mówiąc bo nie dorośli do podejmowania decyzji za siebie a co dopiero za innych...

          • 25 18

          • No chyba nie piszesz o Korwinie?

            • 1 2

    • ja nic do ukrycia nie mam i kamer się nie obawiam

      • 3 2

    • (6)

      A u nas jak zwykle ludzie ujadają na każdy radar, policję z radarem itp. A później jak ginie ktoś z powodu prędkości to idiota. A właśnie trzeba by systemowo podejść i zwiększyć znacząco liczbę kontroli. Jakbyśmy wiedzieli, że na 100km trasy czeka na nas 3 patrole policji to byśmy się nauczyli jeździć. Oczywiście CB Radio trzeba zdelegalizować, bo legalne w osobówkach jest tylko w Polsce i Rumunii, czyli krajach z najwyższą liczbą wypadków i śmiertelnością.

      • 24 21

      • idiota idiotą pozostanie

        czy są fotoradary czy nie. idiotom można zabrać prawko za punkty czy za alkohol, a oni i tak bez niego wsiądą za kółko i kogoś zabiją. fotoradary na idiotów nie pomogą, ugodzą jedynie w normalnych ludzi.

        • 4 7

      • policja wpisuje jako przyczynę wypadku nadmierną prędkość (4)

        bo tak jest łatwiej. Później tacy ograniczeni ludzie co to chcą żyć jak w klatce pod batem ryczą na forach, że fotoradary i kontrole są ok.
        Stan dróg, stan samochodów, zmęczenie kierowców też mają wpływ na bezpieczeństwo i co? Też masz na to receptę?
        Ograniczmy naszą wolność na rzecz takich tłumoków jak ty to dopiero będzie raj na ziemi

        • 25 22

        • (1)

          Wolność polskiego szlachcica doprowadziła do rozbiorów... Trzeba jeździć przepisowo i tyle, a nie głupio się tłumaczyć. Ty już jesteś wolny. Mozesz jechać nawet na koniec świata. Ludzie to nasz kapitał i nie możemy go zabijać na drogach.

          • 21 8

          • przepisowy przygłupie co tu gadać o stosowaniu się do prawa skoro sama policja ma je w d....

            • 9 8

        • (1)

          To, co wymieniłeś, to element tego samego zjawiska. Przekonania typowego polskiego kierowcy o nadludzkich umiejętnościach panowania nad pojazdem - mimo nadmiernej prędkości, stanu drogi, stanu samochodu i zmęczenia.

          • 27 7

          • wiesz baranie mamy XXI wiek i w biznesie mało kogo obchodzi to że droga jest do d.. czas to pieniądz jeśli mamy mieć konkurencyjną gospodarkę nie może być tak do ch.. że załatwiając swoje sprawy zawodowe jest się w podróży przez prawie cały dzień.Ciekawe że z Gdańska do Zgorzelca szybciej jest przez Niemcy jechać

            • 7 12

    • (1)

      "Gorzej niż w 1984 Orwella"
      Gdyby Wielki brat czuwał, to wszyscy graficiarze byliby wyłapani i nareszcie nie wyglądałoby jak slamsy z oznaczonymi strefami wpływów.

      • 21 3

      • grafiki aż nie ma nr rejestracyjnego na czole

        By go złapać trzeba by tylek ruszyć
        - a po co?
        Wóda fajki i fotoradary zamiast reform.

        • 12 2

  • dobry sposób na korki...

    ...tak sobie myślę, że odpalenie fotoradarów zlikwiduje naprawdę korki na trasie działania systemu - wszyscy będą jeździć bocznymi drogami....

    • 0 1

  • Głupota ludzka nie zna granic

    "Cieszą" mnie argumenty, że fotoradary to sposób na załatanie budżetu. Wystarczy jeździć zgodnie z przepisami a nie będzie się mandatów płaciło!

    • 3 1

  • I Bardzo Dobrze :)

    Jak w portfel niektórych uderzy to może przypomną sobie, że w mieście są a nie na dzikim zachodzie (a raczej wschodzie)

    • 4 1

  • FISKALIZM PAŃSTWA

    Łupienie kierowców jest niewyobrażalne i bardzo często nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem na drodze.

    • 1 2

  • Kto nie przejechał na żółtym? (1)

    Przyznaję, mi też to się zdarza. Zastanawiam się tylko, jak zatrzymać autobus (pełen pasażerów) jadący z prędkością około 40-50 km/h jak pozostanie 5-10 metrów do sygnalizatora z nadawanym żółtym już sygnałem. Jeżeli przejadę rejestracja wykroczenia gwarantowana (część autobusu przejedzie już na czerwonym), jak będę próbował hamować w takiej sytuacji, nie obędzie się od skarg pasażerów. Tak czy siak i tak po kieszeni. Trudny wybór. Pozostanie chyba tylko zwalnianie prędkości do 20-30 km/h przed światłami i to zielonymi!

    • 2 1

    • Kierowca czy osioł?

      • 1 2

  • hamstwo na ulicach

    Samo ograniczanie prędkości zawsze i wszędzie - jestem przeciw.
    Jeśli ma to być polityka poprawiająca bezpieczeństwo i prędkość przejazdu przez 3miasto - ZA. Obecnie na ulicach dzieją się cuda: chamstwo, wulgaryzm, wrogość, brak myślenia... przekraczanie prędkości ponad 50 km/h w centrum: standard. Wymuszanie, zajeżdżanie, stawanie na skrzyżowaniu bez możliwości opuszczenia, niechęć do wpuszczania innych, wrogość do pieszych i rowerzystów. Jeżeli ograniczanie prędkości, kontrola, kamery pozwolą na karanie tych, których karać trzeba - ZA. Jednakże polityka drogowa powinna pozwolić na zwiększenie prędkości w miejscach gdzie można jechać szybciej (trasa WZ - 100km/h i nic się złego nie stało). Góra też musi myśleć i podchodzić do wszystkiego z głową. Oby

    • 2 1

  • System zostanie włączony dopiero po wyborach samorządowych

    Nasi politycy 3miejscy którzy podjęli decyzję o tej cudownej funkcji tristara mającej za zadanie kontrolować wszystko, wszystkich i wszędzie (a nie tylko usprawniać ruch) chowają głowę w piasek i przed wyborami jesiennymi nie uruchomią systemu, który spowodowałby koniec ich kariery. Głosujmy dalej na samorządność, Sopockie i gdańskie PO !!!! .... a może czas na zmiany ???

    • 2 1

  • poprawić płynność? (1)

    zielona fala?? mam wrażenie, że ten kto się wypowiada nie posiada prawa jazdy i nigdy w życiu nie jeździł samochodem!!! teraz mamy czerwoną falę jadąc zgodnie z przepisami na Al. Grunwaldzkiej od Oliwy do Opery stoi się na każdym skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. kiedyś jechało się aż do Galerii i tam się stało. A teraz stoi się co chwilę na czerwonym i stoi się jak się stało koło Galerii. To samo dotyczy ul. Chrzanowskiego i Polanki gdzie ktoś mądry mieszał przy ustawieniu świateł. A skrzyżowanie Słowackiego Chrzanowskiego Partyzantów.... tragedia przejeżdżasz przez skrzyżowanie Chrzanowskiego i Stara Słowackiego i znów stoisz na czerwonym. A co tu mówić o Łostowickiej czy Świętokrzyskiej... może lepiej nic bo się człowiek tylko denerwuje.

    Na pewno Grunwaldzkiej kamery nie pomogły tylko pogorszyły!!! i jest czerwona fala a nie jak piszą zielona! kiedyś faktycznie była zielona ale to kiedyś

    • 3 0

    • Dokładnie, ostatnio jadąc do Gdyni miastem (zazwyczaj korzystam z obwodnicy) stałem na prawie każdych światłach. Słusznie prawisz.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane