• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cud na Warszawskiej. Korki zniknęły po zmianie organizacji ruchu

Ewelina Oleksy, Piotr Hukało
4 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla

Cud na WarszawskiejMapka w Gdańsku. Tak określamy to, co wydarzyło się na ulicy, którą codziennie jeździmy. I która absolutnie zawsze - w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego - była zakorkowana. Odkąd tymczasowo zmieniono tam organizację ruchu problem korków zniknął jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Może by więc tak zostawić na stałe obecne zasady?



Czy obecna organizacja ruchu w tym miejscu powinna zostać na stałe?

Może to samolubne, ale postanowiliśmy napisać ten dwugłos tylko i wyłącznie z perspektywy mieszkańców jednego z osiedli znajdujących się na trasie właśnie powstającej linii tramwajowej Nowa WarszawskaMapka. Trasie wiecznie dotychczas zakorkowanej. Nasze obserwacje dotyczą tygodnia od 25 do 30 kwietnia.

Niespodziewany prezent przez zmianę organizacji ruchu



Ostatnie zmiany w ruchu spowodowane trwającym remontem niespodziewanie sprawiły nam prezent: spowodowały, że zniknęły poranne i popołudniowe korki wzdłuż ul. Warszawskiej. Dlatego zgodnie uważamy, że te zmiany powinny obowiązywać jak najdłużej, może i nawet na stałe.

Perspektywę mamy podwójną - jedno z nas jest codziennym pasażerem komunikacji miejskiej, drugie kierowcą samochodu. Oboje codziennie dojeżdżamy do pracy w centrum Gdańska ul. WarszawskąMapka, ŁódzkąMapkaal. HavlaMapka. I oboje jesteśmy zgodni, że przez ostatnie dni, czyli od czasu wprowadzenia zmian w ruchu, jesteśmy świadkami drogowego cudu w tym rejonie. Czy w tym czasie znacząco ubyło tu ludzi lub samochodów? Nie.


Przez nową organizację ruchu zniknęły korki. Przez nową organizację ruchu zniknęły korki.

Cud na Warszawskiej z perspektywy pasażerki komunikacji miejskiej



Przyznaję - jestem średnim znawcą przepisów ruchu drogowego. Ale nawet taki drogowy laik jak ja dostrzega cud, który wydarzył się ostatnio na ul. Warszawskiej. Chodzi głównie o odcinek prowadzący od al. HavlaMapka do ul. PiotrkowskiejMapka i dalej do nowej pętli tramwajowej UjeściskoMapka.

Tą drogą jeżdżę codziennie od ośmiu lat. I codziennie w myślach używałam słów powszechnie uznawanych za niecenzuralne, gdy widziałam korki rano (w drodze do pracy) i po południu (gdy z niej wracałam).

I w jedną, i drugą stronę przed godz. 8 rano i w okolicach godz. 16-17 dojechanie bez problemów było niemożliwe. Cała ulica stała w wielkim korku. Często więc wybierałam opcję przejścia pieszo fragmentu z okolic ul. Piotrkowskiej do tramwaju na ul. PrzemyskiejMapka (lub z powrotem), bo zajmuje mi to ok. 7 min (autobusem czasami to nawet 20-30 min. stania w korku). Po drodze "z buta" zdarzało mi się mijać nawet cztery uziemione w korku autobusy.

Płynny zjazd autobusem ul. Warszawską przed godz. 8 rano we wtorek 26.04:



Ukojeniem moich nerwów, zszarganych tym stanem rzeczy, było rozpoczęcie budowy Nowej Warszawskiej, czyli linii tramwajowej, która docelowo problem korków w tym rejonie miasta ma ponoć odczuwalnie zmniejszyć. Inwestycja będzie gotowa dopiero za 1,5 roku.

Teraz się zastanawiam: po co nam tramwaj, skoro okazuje się, że korki można zlikwidować i bez niego? Stało się to dzięki ostatnio wprowadzonej nowej organizacji ruchu. W jej ramach m.in. odcinek ul. Łódzkiej - od ul. Warszawskiej do al. Havla - stał się drogą jednokierunkową.

  • Fragment od wysokości przystanku Kielecka do al. Havla stał się jednokierunkowy. W przeciwnym kierunku autobusy i auta jeżdżą objazdem. Korki zniknęły.
  • Fragment od wysokości przystanku Kielecka do al. Havla stał się jednokierunkowy. W przeciwnym kierunku autobusy i auta jeżdżą objazdem. Korki zniknęły.
Myślałam, że będzie masakra, a jest ulga. Z przystanku PiotrkowskaMapka zjeżdża się rano do al. Havla płynnie - w 4 min. A nie tak jak wcześniej - przez korki - w nawet 20-30 min.

Powrót w godzinach popołudniowego szczytu - też bajka. Choć trzeba się było przyzwyczaić, że z powodu zamknięcia pasa ruchu z al. Havla do Warszawskiej zlikwidowano przystanek autobusowy PrzemyskaMapka, z którego korzystałam. Teraz do autobusu wsiadam na WilanowskiejMapka, czyli jeden wcześniej niż zwykle. Do domu dojeżdżam natomiast trzy razy szybciej niż zwykle. I oby zostało tak jak najdłużej!

Płynny powrót na ul. Warszawską przed godz. 17 w czwartek 28.04. Dotychczas niemożliwe:

Cud na Warszawskiej z perspektywy kierowcy



Zazwyczaj zmiany organizacji ruchu związane z remontami czy budową nowych dróg uprzykrzają życie kierowcom. Ale budowa nowej linii tramwajowej nieopodal ulicy Warszawskiej odkorkowała tę niemal zawsze stojącą drogę. Wąskim gardłem są niewielkie rondaMapka, które krzyżują ulicę Warszawską - od strony marketów, Cedrową, Łódzką i Warszawską w kierunku Jabłoniowej.

18:26 28 KWIETNIA 22 (aktualizacjaakt. 29 KWIETNIA 22 09:33)

Nie ma korków przez zmianę organizacji ruchu (30 opinii)

Zmiana organizacji ruchu w związku z budową tramwaju na ul Warszawskiej odkorkowała tą ulicę.
Zmiana organizacji ruchu w związku z budową tramwaju na ul Warszawskiej odkorkowała tą ulicę.


Dzięki przekierowaniu ruchu z Armii Krajowej przez Warszawską od strony marketów i stworzeniu jednokierunkowej ul. Łódzkiej ruch stał się zdecydowanie płynniejszy. Mniejsza liczba wjazdów na ronda sprawiła, że samochody zjeżdżają z niego płynniej.

W czasie porannego szczytu, gdy większość aut próbuje włączyć się w al. Havla, udało się je "pomieścić" na skrzyżowaniu al. Havla z ul. Łódzką dzięki wydzieleniu dwóch pasów do skrętu w lewo i jednego w prawo.

  • Wyjazd z ul. Warszawskiej na al. Havla. w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego. Dwa pasy w lewo i jeden w prawo. Korki zniknęły.
  • To miejsce (zjazd z ul. Cedrowej i wjazd z al. Havla) zawsze  rano i popołudniu stało. Teraz ruch jest płynny.
  • Zdjęcie zrobione ok. godz. 17 w tygodniu. Widok dotychczas niespotykany.
  • Zdjęcie zrobione ok. godz. 17 w tygodniu. Widok dotychczas niespotykany.
Dobrym rozwiązaniem byłoby pozostawienie takiej organizacji ruchu po zakończeniu prac związanych z budową tramwaju. Jezdnia od skrzyżowania al. Havla z ul. Łódzką w stronę ul. Warszawskiej powinna stać się buspasem, aby zachować dotychczasowy ruch autobusów. Chyba że wzdłuż linii tramwajowej będzie szedł buspas.

Opinie (142) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    W naturze nic nie ginie, tworzą sie gdzie indziej. (6)

    • 95 14

    • (2)

      Na Bulońskiej na przykład. Czy tak trudno zmienić organizację aby ruch z Bulońskiej do Rakoczego odbywał się płynnie?

      • 5 1

      • Czyli jak? Zakazac jazdy autom bialym i czarnym? (1)

        Czy zlikwidowac swiatla dla pieszych, aby przechodzili tylko przy przystanku migowo i potem na warnenskiej dopiero?

        • 4 1

        • Tam piesi już obecnie przechodząc przez Bulońską, nie mogą przekroczyć jej na jednym zielonym.

          • 0 0

    • no właśnie

      A Wilanowska bardziej zakorkowana

      • 9 1

    • (1)

      Dokładnie to przeniosły się kilkaset metrów dalej - na Havla, przed skrzyżowaniem z Armii Krajowej.

      • 8 1

      • i dobrze

        Na tym polegają usprawnienia, może korek tworzy się dalej, ale dzięki temu osoby które jechały wcześniej w korku a moga skręcić szybciej to dla nich jest lepiej. Nie wszystkim naraz się dogodzi. Jak widać dla Ciebie nie ma różnicy bo czy stoisz dalej czy bliżej i tak musisz odstać, ale dla reszty jest wygodniej :)

        • 5 2

  • to co powinno być normalne - w Gdańsku jest cudem ??? :-D (2)

    • 45 6

    • Bo to miasto budyniowych lodów

      • 5 2

    • No, czyli kolejna droga niepotrzebna! Trzeba ją zamknąć i postawić ze trzy wieżowce w odstępach 2 metrowych!

      • 0 1

  • nie cud tylko ludzie urlop jeszcze maja ,poczekaj do poniedzialku... (2)

    • 59 9

    • dokładnie, w poniedziałek 2 i dzisiaj pustki na drogach, zobaczymy jak będzie w następny poniedziałek

      • 18 0

    • opisana sytuacja dotyczy ostatniego tygodnia kwietnia

      • 6 2

  • miasto i tak nie wyciągnie z tego wniosków i po remoncie wszystko wróci do normy

    • 15 6

  • Korki przeniosły się na Havla ... (4)

    • 77 5

    • (1)

      Dla mnie i tak największa zagadką jest wydłużenie lewoskrętu w AK... na jednym pasie. Przecież tuż przed wjazdem na AK i tak jest rozwidlenie do dwóch pasów, a wcześniej miejsca od groma.

      • 1 1

      • Też to zauważyłam. Bez sensu wszyscy zjeżdżają na JEDEN pas do skrętu w lewo (bo tak wynika z oznakowania), skoro za światłami są dwa pasy do skrętu... Korek na trzy zmiany świateł, a można by przejechać płynnie, tylko trzeba zmienić stare oznakowanie.

        • 0 1

    • No i Nieborowska

      • 4 1

    • Trzeba skrócić zielone światło dla wyjeżdżających z Łódzkiej.

      • 0 0

  • Beznadziejna komunikacja jest wszedzie tam gdzie wpakowali tramwaj .Wystarczy zamienić torowiska na buspasy i kupić bez emisyjne (7)

    kupic bez emisyjne autobusy i będzie kolejny cud w mieście.

    • 17 38

    • bez emisyjne autobusy ?? na chomiki?

      • 13 1

    • Dokładnie odwrotnie. (1)

      Najlepszy patent to buspasy na torach tramwajowych.

      • 5 1

      • Wtedy mozna zrobic autobus z pantografem do drutu

        i szczotką do szyny. Razem po torowisku by jechał i akumulatory ładował.

        • 2 2

    • Bez emisyjne głupoty ? (1)

      Te autobusy budują z siana i drewna? A jedzą na powietrze ;) ? Eko terrorysto z urojeniami.

      • 4 2

      • A przy spalaniu spalinówki doliczasz ile spalił tankowiec, żeby przywieźć paliwo?

        • 2 1

    • Tramwaj niema zadnych zalet w miescie przeciwieństwie do autobusu!A tramwaj obecniejest najwiekszym szkodnikiem komunikacji

      dzien pieszego pasazera to od niego własnie powstało to powiedzenie zwiazane z jego awaryjnością i dokladnie jest tak w Gdańsku

      • 0 4

    • kup słownik

      • 0 0

  • Rozwiązanie (4)

    Zakazać ruchu samochodowego. Samochody generują tylko korki i zanieczyszczają powietrze dla kobiet i dzieci.

    • 16 33

    • A mężczyźni

      Oddychają uszami?

      • 10 1

    • Polecam wizytę u psychiatry (2)

      Zlikwidujmy samoloty! Bo trują ludzkość. ;) itd. Zlikwidujmy życie na ziemi bo szkodzi ludziom

      • 7 1

      • wiele przejazdów samochodem to tzw. przejazdy niepotrzebne (1)

        miasto powinno dążyć do minimalizacji ich liczby. Na odległość do 7 km są szybsze i mniej terenochłonne środki transportu - takie jak np. rower wspomagany elektrycznie

        • 2 1

        • ty też

          jesteś niepotrzebny

          • 1 1

  • Czyli 3 maja nie było korków? No co za niespodzianka... (3)

    • 31 6

    • Czyli nie umiesz czytać? No co za niespodzianka... (1)

      • 5 2

      • Po co ta agresja? Przyznałem się do błędu. Nawiasem mówiąc wiem już teraz skąd się wziął korek na Havla od Płockiej

        • 2 0

    • Dokładnie

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Szkoda gadać (2)

    Artykuł z punktu widzenia własnego nosa. A kierowcy, którzy Łódzką i Warszawską jeździli w odwrotnym kierunku, to co mają zrobić. Mogą se kwitnąć w korkach i objazdach. Państwo nie mają korków, bo zrobili beznadziejne rondo, z którego może korzystać na raz jedno auto, a nie płynnie, jak to powinno wyglądać na rondzie. To rondo jest waszym problemem.

    • 103 16

    • Jeśli objazd też jest jednokierunkowy (a powinien być), to i w drugą stronę powinno być płynnie.

      • 11 2

    • właśnie to duorondo usprawniło tam ruch

      chyba wcześniej tam nie jeździłeś. Z resztą tez się zgadzam.

      • 9 3

  • A jak Havla? (2)

    Od pętli tram do AK? Nie jeżdżę często, ale od cudownej zmiany organizacji stoję dłużej. Duży ruch na zawrotce/objeździe do Warszawskiej zatyka lewoskręty w AK... Prosimy o rzetelną analizę innych kierunków ruchu.

    • 67 4

    • havla , wilanowska cała stoi a nawet nieborowska od kościoła

      • 30 0

    • jest źle. wyjeżdżając z Płockiej utrata ok 7-10 min żeby dojechać do tego skrzyżowania Płocka / Wilanowska. Nie mówiąc już dalej jadąc Havla. Zamknięcie Łódzkiej i poprowadzenie objazdu to jakiś dramat

      • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane