• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cywilne lotnisko w Gdyni wystartuje na początku roku

Michał Sielski
12 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa terminalu General Aviation cały czas trwa. Zdjęcie zostało wykonane podczas ostatniego weekendu. Budowa terminalu General Aviation cały czas trwa. Zdjęcie zostało wykonane podczas ostatniego weekendu.

Już niebawem ruszą prace budowlane na skrzyżowaniu ul. płk. Dąbka i Trasy Kwiatkowskiego, za kilka tygodni zacznie też powstawać wjazd na lotnisko. Port lotniczy Gdynia-Kosakowo ma zacząć działać w nowym roku.



Gdy ruszała budowa lotniska na obrzeżach Gdyni, jednym z kilku argumentów za jego powstaniem była chęć zapewnienia rezerwowego portu na czas piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Później władze miasta na każdym kroku podkreślały, że w żadnym stopniu nie będzie to konkurencja dla Rębiechowa, a lotnisko musi być gotowe na Euro 2012 jako rozwiązanie komplementarne. Plany spaliły na panewce, bo prace budowlane do tej pory się nie zakończyły.

- Nie ma powodów do obaw. Ruch lotniczy związany z obsługą piłkarskich mistrzostw Europy nie był tak duży, by lotnisko w Rębiechowie potrzebowało pomocy. Dlatego nie byliśmy zmuszeni do tymczasowych rozwiązań i prace budowlane idą zgodnie z harmonogramem - tłumaczy teraz wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Pośpiechu chyba rzeczywiście nie ma, bo roboty częściowo wstrzymano nawet na czas festiwalu Open'er. Teraz zostaną wznowione.

- Na przełomie października i listopada zakończą się prace budowlane, a potem przyjdzie czas na procedury odbiorowe i certyfikacyjne - mówi Piotr Szpajer, kierownik ds. marketingu i rozwoju lotniska Gdynia-Kosakowo.

Na przełomie roku lotnisko powinno mieć już wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty, by obsługiwać ruch lotniczy. Początkowo nie będzie on wielki, a o regularnych połączeniach lotniczych z innymi miastami na razie można będzie tylko pomarzyć. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo lądować będą głównie małe, prywatne samoloty.

- W momencie uruchomienia lotniska będzie ono przystosowane do obsługi samolotów kodu "B", do których zaliczyć można awionetki oraz dużą część business jetów. W kolejnym etapie rozwoju portu lotniczego, po przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu C, jak np. B 737 czy A 320, planujemy rozpoczęcie obsługi nieregularnego ruchu pasażerskiego. Przewidujemy również poszerzenie oferty lotniska o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów oraz szkolenia lotniczego - wylicza Piotr Szpajer.

Cieszysz się, że w Trójmieście będzie drugie lotnisko cywilne?

Ten kolejny etap, czyli przyjmowanie samolotów czarterowych, zacznie się nie wcześniej, niż za dwa lata. Dopiero później będzie można pomyśleć o pierwszych regularnych połączeniach z innymi miastami.

Do rozwoju lotniska niezbędna jest także infrastruktura. I to nie tylko ta lotniskowa, ale również miejska. Do tej pory od Trasy Kwiatkowskiego do ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni stoi się w korku, zwłaszcza w godzinach szczytu. Natomiast wjazd na lotnisko od strony ul. płk. Dąbka prowadzi drogą o standardzie bardziej leśnym niż miejskim.

- Skrzyżowanie ul. płk. Dąbka i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni zaczniemy przebudowywać lada dzień. Czekaliśmy z pracami do zakończenia festiwalu Open'er. Natomiast procedura przetargowa na wykonanie drogi dojazdowej do lotniska jest już niemal zakończona. Prace też powinny zacząć się najpóźniej za kilka tygodni - podkreśla wiceprezydent Bogusław Stasiak.

Opinie (329) ponad 10 zablokowanych

  • najwięcej do powiedzenia mają gdańszczanie i PO i PiS

    konkurencja jeszcze nikomiu nie zaszkodziła ale wam sie marzy partyjny protekcjonizm Rębiechowa. Banda hipokrytów z młodzieżówkami partyjnymi za plecami. Gdynianie w następnych wyborach jeszcze bardziej was docisną aż zniekniecie z tego miasta

    • 9 9

  • Tylko coby kol. Szczurek nie desygnował nikogo ze swoich kolesi na zarządce czy prezesa lotniska !

    już raz taki niewypał był z prezesem Arki - smród ,fetor ,gwizdy i wstyd na całą Polskę ciągną się do dziś !...

    • 9 3

  • We władaniu jakiej grupy kolesi będzie zarządzanie lotniskiem , i czy rodzinne konekcje też będą funkcjonowały ?

    • 6 2

  • NAZWA LOTNISKA. (2)

    LOTNISKO IMIENIA: OBROŃCÓW WESTERPLATTE: albo JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO. TO Jozef Piłsudski swoim rozkazem powołal do istnienia Marynarkę Wojenną.

    • 3 8

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Wojciecha albo Franciszki.

      • 0 2

  • 2 lotniska ok... (3)

    ...ale pod JEDNYM ZARZĄDEM. Najlepiej Lotnisko Trójmiasto - Terminal Gdańsk, Terminal Gdynia. Na pierwszym duże samoloty, prestiż, na drugim czartery, cargo, awionetki.

    Tak eliminujemy konkurencję cenową, mamy cały kompleks usług - i wszyscy są happy.

    • 0 16

    • No pewne, w PRL było najlepiej w ogóle nie było `konkurencji cenowej' (1)

      Pan szanowny z Kongresu Liberałów jak mniemam?

      • 3 3

      • A pan A1 z Gdyni, czyli lobbuje za Gdynią

        • 2 1

    • tak MIAŁO być, ale GDAŃSK nie chciał

      • 3 4

  • Budowa tego lotniska jest bardziej logiczna niż Pomorskiej Kolei Nekropolitalnej

    Bo ta kolej będzie wozić nielicznych pasażerów dookoła Gdańska, zamiast wprost do jego centrum. Ale za tym stają ogromne pieniądze więc się robi tę inwestycję. No, już widzę te przewały i trudną rolę prokuratora: czy oskarżyć, czy też nie.
    Mam nadzieję, że Gdynia nie wybuduje analogicznej kolei prowadzącej ze swojego lotniska do centrum przez Redę i Leszczynki... A może przez Wejherowo?

    • 1 13

  • (2)

    Rumia też chce lotnisko

    • 19 1

    • (1)

      rumi wystarczy pas startowy wiec oco chodzi

      • 3 0

      • a Puck?

        Puck i Żelistrzewo też chcą,

        • 4 0

  • już widać, że za pare lat taki terminalik będzie za malutki !! (6)

    ale po co przewidywać, lepiej dwa razy budować....

    • 37 33

    • ????

      a co w Gdansku odrazu byl duzy? taka kicha przez tyle lat byla i nikomu to nie przeszkadzalo....

      • 4 2

    • dlatego modułowy ten terminal jest (2)

      Baranku niedowiarku - trudno budowac dla małych samolotów Orly, albo Heathrow. To by dopiero był skandal. Dlatego od razu załozono, ze projekt terminala ma zakładac modułowa rozbudowę, w miare jak ruch lotniczy bedzie wzrastał. Kumasz teraz?

      • 9 6

      • wez mnie nie rozbawiaj filozof... (1)

        tak jak w gdansku jest modulowy...a 5 lat byl taki scisk, ze sie przejsc po terminalu nie dalo przejsc jak odlatywal tylko 1 lowcost!!!...

        • 4 2

        • Jesli ten terminal okaże się za mały to akurat będzie to powód do radości :P

          • 3 2

    • lotniska

      W Województwie Pomorskim jest wiele opuszczonych lotnisk. Tylko reanimować.

      • 5 0

    • nie jest za mały

      na oko, jego przepustowość to 1 średniej wielkości samolot pasazerskie na godzine, biorac pod uwage ruch od 7 do 21 daje nam to max 2 000 pasażerow dziennie, czyli około 60tys pasazerow miesiecznie - 720tys rocznie. (licze 150 przylatujacych i wylatujacych na godzine).

      Oczywiście ruch nie będzie miał takiego natężenia przez najbliższe 10lat.

      Jeśli ściągną Ryanaira plus ewentualne czartery to i tak będzie daleko do tego wyniku.

      • 7 1

  • B 737 I A 320 to jakiś kod/hasło ?

    czy redaktor po prostu nie wiedział jak to sie pisze ?

    • 5 2

  • moj szwagier ma taka altanke

    na dzialce ale juz niedlugo rudy mu ja zabierze

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane