• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cywilne lotnisko w Gdyni wystartuje na początku roku

Michał Sielski
12 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa terminalu General Aviation cały czas trwa. Zdjęcie zostało wykonane podczas ostatniego weekendu. Budowa terminalu General Aviation cały czas trwa. Zdjęcie zostało wykonane podczas ostatniego weekendu.

Już niebawem ruszą prace budowlane na skrzyżowaniu ul. płk. Dąbka i Trasy Kwiatkowskiego, za kilka tygodni zacznie też powstawać wjazd na lotnisko. Port lotniczy Gdynia-Kosakowo ma zacząć działać w nowym roku.



Gdy ruszała budowa lotniska na obrzeżach Gdyni, jednym z kilku argumentów za jego powstaniem była chęć zapewnienia rezerwowego portu na czas piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Później władze miasta na każdym kroku podkreślały, że w żadnym stopniu nie będzie to konkurencja dla Rębiechowa, a lotnisko musi być gotowe na Euro 2012 jako rozwiązanie komplementarne. Plany spaliły na panewce, bo prace budowlane do tej pory się nie zakończyły.

- Nie ma powodów do obaw. Ruch lotniczy związany z obsługą piłkarskich mistrzostw Europy nie był tak duży, by lotnisko w Rębiechowie potrzebowało pomocy. Dlatego nie byliśmy zmuszeni do tymczasowych rozwiązań i prace budowlane idą zgodnie z harmonogramem - tłumaczy teraz wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Pośpiechu chyba rzeczywiście nie ma, bo roboty częściowo wstrzymano nawet na czas festiwalu Open'er. Teraz zostaną wznowione.

- Na przełomie października i listopada zakończą się prace budowlane, a potem przyjdzie czas na procedury odbiorowe i certyfikacyjne - mówi Piotr Szpajer, kierownik ds. marketingu i rozwoju lotniska Gdynia-Kosakowo.

Na przełomie roku lotnisko powinno mieć już wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty, by obsługiwać ruch lotniczy. Początkowo nie będzie on wielki, a o regularnych połączeniach lotniczych z innymi miastami na razie można będzie tylko pomarzyć. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo lądować będą głównie małe, prywatne samoloty.

- W momencie uruchomienia lotniska będzie ono przystosowane do obsługi samolotów kodu "B", do których zaliczyć można awionetki oraz dużą część business jetów. W kolejnym etapie rozwoju portu lotniczego, po przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu C, jak np. B 737 czy A 320, planujemy rozpoczęcie obsługi nieregularnego ruchu pasażerskiego. Przewidujemy również poszerzenie oferty lotniska o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów oraz szkolenia lotniczego - wylicza Piotr Szpajer.

Cieszysz się, że w Trójmieście będzie drugie lotnisko cywilne?

Ten kolejny etap, czyli przyjmowanie samolotów czarterowych, zacznie się nie wcześniej, niż za dwa lata. Dopiero później będzie można pomyśleć o pierwszych regularnych połączeniach z innymi miastami.

Do rozwoju lotniska niezbędna jest także infrastruktura. I to nie tylko ta lotniskowa, ale również miejska. Do tej pory od Trasy Kwiatkowskiego do ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni stoi się w korku, zwłaszcza w godzinach szczytu. Natomiast wjazd na lotnisko od strony ul. płk. Dąbka prowadzi drogą o standardzie bardziej leśnym niż miejskim.

- Skrzyżowanie ul. płk. Dąbka i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni zaczniemy przebudowywać lada dzień. Czekaliśmy z pracami do zakończenia festiwalu Open'er. Natomiast procedura przetargowa na wykonanie drogi dojazdowej do lotniska jest już niemal zakończona. Prace też powinny zacząć się najpóźniej za kilka tygodni - podkreśla wiceprezydent Bogusław Stasiak.

Opinie (329) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo

    Zawsze Gdynia jest w cieniu Gdańska,inwestycja lotniskowa to strzał w samo serce Adamowicza,ponieważ będzie w części odbierać kasę.Jeżeli chodzi o mgły to proszę zapytać o to fachowców,a nie powielać kłamstwa.

    • 0 0

  • Lotnisko

    Kompletny idiotyzn lot w Gdansku jest wystarczajace a drogi w Gdyni sa stanie b.zlym trzeba byc idiota zeby wydac na to publiczne pieniadze trzeba wkoncu rozliczac rade miasta z glupich decyzji Iprezydenta chyba czas by zaja sie czyms innym Gdynianin

    • 0 1

  • Lotnisko w Gdyni konieczne

    Zdecydowanie bardziej przyjazne dla pasażera.
    1. W planie parkingi
    2. Kolej metroplitarna.
    3. Zdecydowanie korzystniejsze warunki meteorologiczne.
    tj. przy ok. 100 niższym położeniu względem poziomu morza pułap chmur zalegających nad trójmiastem w Gdyni będzie miał mniej negatywny wpływ na podejścia do lądowania.
    4. Zdecydowanie więcej powierzchni na stoiska co pozwala przyjmować conajmnie dwa razy więcej samolotów aniżeli w Rębiechowie.
    5. Ponad wszystko najważniejszy jest fakt, że oba te lotniska nie muszą sobie nawzajem zawadzać. W przypadku braku warunków do lądowania w Rębiechwie alternatywą może być Gdynia a nie Warszawa lub Poznań a co gorsza Kraków.

    • 0 0

  • lotnisko dla awionetek za kilkaset milionów to marnotrawienie pieniędzy

    najbiedniejsi zapłacą najwięcej jak zwykle z kasy miasta a na zapomogi i dofinansowania zabraknie, tylko dla garstki prominentów na lotnisko wystarczy.Zniszczono kilkadziesiąt hektarów nadmorskich terenów pod płaszczyzną podejścia oto bilans budowy tego lotniska

    • 0 2

  • SUPER

    Nie mogę się doczekać, górą będzie bliżej np. do Gdyni Mariny,Helu :-)))
    z południa autem jadę 6 godzin ;-( a tak 1.30 i jestem :-)
    i zamiast w obydwie strony 10 godzin jazdy, męczarni w aucie, spędzam te 10 godzin wypoczywając u celu.
    Zaraz usłyszę ,a kto ma samolot ??? otóż .... patrząc na ludzi w mieście,co któryś człowiek (oczywiście nie wszyscy) wozi się bryką za około 100-300 tyś zl. itd.
    a za tyle można mieć bez problemu samolot 2-4 osobowy,troche nauki i się lata. TYLKO CHĘCI.a nie biadolić i zazdrościć.
    A jeśli ktoś lubi w KORKACH stać ,jego wybór. Ja już wybrałem.

    • 0 0

  • babie doly (1)

    smetna opowiesc o tym, jak babie doly staly sie kosakowem. w drodze na opener nigdzie nie pojawia sie nazwa kosakowo, wszedzie babie doly, ale dr mysza postanowil, ze to bedzie kosakowo i juz:) niezla beczka

    • 6 0

    • Zapewne jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Gdynia daje więcej kasy zapewne. Stąd też ma prawo do nazwy.

      • 0 0

  • Dom na trasie lądowania, działki

    - Czy sprawa z domem na linii lądowania jest już wyjaśniona ? Znajduje się od strony babich dołów. Tuż przy bramie wjazdowej.
    - Czy kwestia działek ogrodniczych jest już klarowna ?
    Jeśli ktoś wie coś na tematy powyższe, proszę o odpowiedź. Dziękuję i pozdrawiam wszystkich.

    • 0 0

  • Brawo Gdynia Viva Szczurek!!!! (4)

    Jak tak dalej pójdzie w tym tempie to betony będą musiały zamknąć swoje lotnisko, albo przerzucić się na obsługę samolotów pocztowych chociaż i w to wątpię.

    • 9 12

    • Brawoooo bravosimo

      komendante lotnisko TO JEST TO!!!

      • 0 0

    • w tym tempie? (1)

      O budowie tego lotniska mówi się od pięciu lat. Już w 2013 będą tam lądowały awionetki, a coś większego może za 2-3 lata.

      Zaiste tempo porywające.

      • 3 2

      • Generalnie

        Generalnie tempo inwestycji w Gdańsku jest tak szybkie że nic nie widać, na zasadzie "zabili go i uciekł". A o budowie w Gdyni mówiło się od kilku lat a teraz przyszedł czas na realizację. W gdańsku o wszystkim się tylko mówi i nic z tego nie wynika.

        • 0 0

    • hahaha

      • 1 1

  • Jak tam mają lądować samoloty (7)

    przecież w Gdyni cały czas są mgły,byłem na Heinekenie i widziałem

    • 63 66

    • Lotnisko rezerwowe w Gdyni musi powstać (3)

      Mgłę taka widizałem po raz pierwszy w życiu, a w Rębiechowie bardzo, bardzo często!!

      • 9 8

      • za tą kasę wyrzuconą w GRYZOŃ KOSMODROM (2)

        można było w Gdańsku podnieść poziom ILSa. Tylko budowanie silnego portu lotniczego a nie wojenka między dwoma kogucikami.

        • 4 1

        • tia, ciekawe gdzie ten silny port rozbudujesz... (1)

          z jednym pasem to zawsze będzie regionalna popiardółka, tera będziemy mieli przynajmniej dwie :) Żeby było zabawniej gdynskie lotnisko kosztować będzie ok 100 baniek... ile koszowała rozbudowa gdanskiego i jakie są z niej korzyści? :)
          liczby mówią same za siebie, ot co

          • 0 2

          • nie masz pojęcia o sprawie

            więc lepiej nic nie pisz. tylko sie ośmieszasz.

            • 0 0

    • Ile trwał Open'er Heineken? 3 dni? A ile dni ma rok? 365!
      Po jakichś trzech dniach doszedłeś do wniosku, że w Gdyni są cały czas mgły?
      Żenada.

      • 1 4

    • ;DD (1)

      hahahahahaha ale się uśmiałam ;)
      ale swoją drogą wy z tą pogodą na heinekena zawsze macie pecha ;P

      • 8 1

      • nie, tylko co trzy lata... Polska pogoda powtarza się w cyklu trzyrocznym. Dwa poprzednie lata były dość ładne to teraz jest dość brzydkie ;)

        • 5 0

  • Gdynia (13)

    jest śmieszna z tym lotniskiem, po co wydawać bezsensownie pieniądze?
    W tym samym czasie na wielu osiedlach w Gdyni nie np. kanalizacji, dróg itd.

    • 143 77

    • Po co wydawać? A chcieli kupić Rębiechowo od Budynia ale nie sprzedał (1)

      i przez to nie ma pieniedzy w Budyńlandzie
      na kanalizację i drogi na Olszynce, Oruni, Dolnym Mieście, N. Porcie,
      Morenie itp...itd...

      • 5 22

      • debil

        debil

        • 0 0

    • jeszcze tylko dodam (6)

      Gdańsk buduje bezsensowny ECS, a Gdynia bezsensowne lotnisko.
      Pieniądze w błoto, podczas gdy zaniedbywana/brak jest infrastruktura miasta np. w przypadku Gdańska brak dojazdów (nawet w planach) do dzielnic południowych, a w Gdyni np. na W. Kacku w niektórych miejscach drogi są jak za Mieszka I

      • 29 14

      • G## wiesz. Lotnisko już jest a trzeba tylko je adaptować (5)

        koszt 100 mln pln. Przychód miesięczny > 1mln powoduje
        że inwestycja się zwraca... Po prostu na tym Gdynia zarobi
        a nie straci jak na tym ECS. I stąd gula u Budyniaków...

        • 17 25

        • Jest to prawdą, przy zalożeniu, że lotnisko nie generuje kosztów. (1)

          Czyli będzie samoobsługowe, z własnym źródłem zasilania bez remontów itd.

          Jak od tego miliona przychodu odejmiesz koszta to wątpie by jakikolwiek zysk został, raczej spora strata.

          • 12 2

          • skoro już mamy się licytowac to Gdynia straci na lotnisku...

            Gdańsk straci na stadionie i ECS. Czyli wszystko po staremu, stolyca kaszub jest stolycom więc musi tracić najwięcej na głupich inwestycjach (ECS) lub takich które nie mająszansy na siebie zarabiać bo stołeczki obsiądą znajomi władz (stadion)...

            • 0 1

        • przychód miesięczny 1 mln?? czyś ty skończył dopiero 3 klasę podstawówki, że łykasz taki kit? (1)

          kolejny gdyński głupek

          • 28 15

          • kolejny gdyński kretyn

            głupek z gimnazjum, nic więcej

            • 4 6

        • przychód 1 mln zł?! i co ma przychód do ZYSKU?!

          Ile zarabia lotnisko na jednym paxie według Ciebie, co mądralo? Jaki ruch musiałby być tych awionetek by kiedykolwiek ta inwestycja się zwróciła?

          • 13 1

    • to fakt dojazd do wielu osiedli jest marny ale za to bedzie można tam niedługo dolecieć

      a po za tym Gdynia musi mieć wszystko to co ma Gdańsk... noo może poza ECS bo to nam się nie przyda :)

      • 4 6

    • Śmieszny wieśniaku to jesteś Ty. Jak sobie plebs pościelił tak się wyspał! (2)

      Niech zakasają rękawy i do pracy robole! Ja za to w końcu będę mógł przylecieć z Warszawy nad morze do mojego apartamentu bez żadnych problemów! Dziękujemy panie prezydencie!

      • 4 7

      • cienias jesteś (1)

        skoro stać cię tylko na takie morze

        • 4 3

        • Lubię to , co jest nasze . Czyli to co wykonano w Polsce .

          • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane