• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czas na zmiany na Podwalu Przedmiejskim. Nie ma odwrotu

Maciej Naskręt
26 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Podwale Przedmiejskie w Gdańsku to droga głównie dla kierowców. Pieszych i rowerzystów trudno tu uświadczyć.
  • Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął ruch tranzytowy.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Chmielnej.
  • Ulica Podwale Przedmiejskie ma przekrój dwóch jezdni po trzy pasy każda.
  • Kolejne zejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu tym razem przy ul. Łąkowej.
  • Wejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu przy ul. Chmielnej.
  • Mieszkańcy spacerują wzdłuż ulicy Podwale Przedmiejskie tylko wtedy, gdy muszą. W efekcie chodniki są puste.

Zmiany na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska są przesądzone, nieznana jest jedynie ich skala. Zdaniem miejskich planistów, ekspertów od komunikacji i miejskich aktywistów za dwa lub trzy lata powinien być gotowy plan scalenia Śródmieścia, przeciętego Podwalem na dwie części. 10 lat później to już nie będzie ta sama ulica.



Czy oczekujesz zmian na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku?

Przez wiele lat Podwale Przedmiejskie spełniało ważną funkcję w układzie transportowym Gdańska, pełniąc rolę głównej trasy wylotowej na Warszawę. Ulica będąca częścią Trasy W-Z ma dwie jezdnie, każda po trzy pasy ruchu. Między jezdniami znajduje się linia tramwajowa z pięcioma przystankami tramwajowymi, do których dojście możliwe jest tunelami.

Jej gabaryty sprawiają, że stanowi ona nieprzekraczalną linię dla turystów zwiedzających Główne Miasto. Na tereny po południowej części Podwala niechętnie zapuszczają się też sami gdańszczanie.

Dlatego dyskusja o zmianach na Podwalu Przedmiejskim trwa od kilku lat. Tym bardziej, że po otwarciu w 2012 roku Południowej Obwodnicy Gdańska i po planowanym na lato tego roku otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą znaczenie tranzytowe Podwala Przedmiejskiego wyraźnie się zmniejszy.

Już w 2011 r. pytaliśmy planistów z Biura Rozwoju Gdańska, jaka przyszłość czeka drogę, która tnie tkankę śródmieścia Gdańska na dwie części.

Pierwszą receptą na ucywilizowanie tej ulicy miało być utworzenie na niej przejść dla pieszych w poziomie jezdni i likwidacja dotychczasowych tuneli. W planach uwzględniono także wyburzenie estakady łączącej ul. Okopową z Podwalem. Ujawnienie tego pomysłu wywołało jednak duże oburzenie wśród naszych czytelników.

Pomysł scalenia centrum Gdańska poprzez uspokojenie i ograniczenie ruchu na Podwalu Przedmiejskim zyskał niedawno mocne wsparcie ze strony redakcji Gazety Wyborczej Trójmiasto. Sęk w tym, że mimo ożywionej dyskusji w mediach, niewiele zmieniło się w planach miasta.

Owszem, władze Gdańska dostrzegają potrzebę zmian na ul. Podwale Przedmiejskie, ale wiążące decyzje odkładają do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy ma być przeprowadzona analiza ruchowa, która da odpowiedź na pytanie: czy można zacząć zmieniać Podwale Przedmiejskie?

Aktywiści miejscy nie chcą jednak marnować czasu i czekać do momentu otwarcia podwodnej przeprawy, która stanie się elementem północnej obwodnicy Śródmieścia. Uważają, że zmiany powinno się wprowadzić już teraz.

- Istnieje już niemal cała infrastruktura umożliwiająca niwelację destrukcyjnego, tranzytowego charakteru Podwala Przedmiejskiego. Teraz jest najlepszy moment, aby zacząć o zmianach rozmawiać i żeby zacząć je realizować - postuluje Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego po zmianach - rejon ul. Żabi Kruk.
  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku - rejon ul. Lastadia.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Okopowej.
  • Podwale Przedmiejskie bez estakady drogowej z ul. Okopowej.
  • Przystanek tramwajowy przy budynku ABW.
Od czego więc zacząć zmiany przy Podwalu Przedmiejskim?

Zdaniem lokalnych aktywistów potrzebne są dwa rodzaje działań. Po pierwsze konieczne jest ustalenie docelowej wizji Podwala Przedmiejskiego. Nie można po prostu zamknąć tuneli dla pieszych i zastanawiać się nad kolejnym krokiem. Wiadomo, że zmiany wprowadzane będą etapami - niezbędne jest jednak określenie ostatecznego, planowanego efektu.

Po drugie o zmianach trzeba bardzo dokładnie opowiedzieć mieszkańcom Gdańska. Wiadomo, że prawie każda zmiana budzi początkowo niechęć, która często wynika z niewiedzy.

- Dlatego trzeba ustalić zakres planowanych zmian z użytkownikami tej przestrzeni - przede wszystkim mieszkańcami podzielonych obszarów: Starego Przedmieścia, Dolnego i Głównego Miasta, Długich Ogrodów - podkreśla Spieglanin.

Potrzebny dalszy rozwój zabudowy Podwala Przedmiejskiego

Jednak samo zamknięcie tuneli i utworzenie obok nich przejść w poziomie jezdni niewiele zmieni na Podwalu Przedmiejskim. Może nawet spotęgować frustrację jeżdżących tamtędy kierowców, którzy staną w korkach, choć na przejściach nie będzie wielu pieszych. Dziś wzdłuż Podwala Przedmiejskiego praktycznie nie ma spacerowiczów i to jest chyba najważniejszy problem. Jak mu zaradzić?

- Utworzenie zwężonej do dwóch pasów ruchu na każdej jezdni alei z drzewami na poboczach, drogą dla rowerów i chodnikiem będzie tylko pierwszym krokiem ku przywracaniu jej miejskości - mówi prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Jego zdaniem konieczne jest odtworzenie zabudowy wzdłuż Podwala Przedmiejskiego.

- Nie mam tu na myśli wyłącznie zwartej zabudowy, jak przed II wojną światową, gdzie wspomniana ulica była niezmiernie wąska. Może to być luźna zabudowa, jak ma to miejsce w przypadku Teatru Szekspirowskiego - dodaje prof. Piotr Lorens.

Szansa na rozwój takiej zabudowy jest. Przy budynku Banku Ochrony Środowiska powstaje obiekt komercyjny, a nad Motławą Polnord od lat planuje wznieść budynek mieszkalno-usługowy Galeon. Tuż przy Podwalu ma powstać też Chmielna Office Point, ośmiokondygnacyjny budynek biurowy.

Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon". Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon".
Przywracanie miejskiego charakteru potrwa 10 lat

Eksperci i planiści zgodnie przyznają, że Podwale Przedmiejskie zatrzymało się w trendach budownictwa obowiązujących w latach 50. Na szczęście można to naprawić i nie zawsze musi wiązać się to z wysokim kosztem i dużym zakresem prac.

- Dwa lub trzy lata zajmie wypracowywanie i przygotowanie zmian planistycznych dla tego terenu - uważa Lorens. - Natomiast przekształcanie obszaru wokół Podwala Przedmiejskiego nie powinno trwać dłużej niż 10 lat - dodaje.

W międzyczasie otwarty zostanie tunel pod Martwą Wisłą (na 90 proc. nastąpi to w czerwcu 2015 r.), a także powinny być znane plany budowy małej obwodnicy Śródmieścia, czyli ul. Nowej Wałowej wraz z tunelem pod Motławą. Realizacja i otwarcie obu tych drogowych szlaków powinna sprawić, że korki na Podwalu Przedmiejskim w obecnym przekroju jezdni powinny być niedostrzegalne.

Urzędnicy: nie ma barier dla zmian

Zapytaliśmy w Biurze Rozwoju Gdańska, jakie są możliwości przekształcenia Podwala Przedmiejskiego w aleję.

- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska z 2007 r. dopuszcza zmiany w obrębie Podwala Przedmiejskiego, ponieważ w stosunku do Studium z 2001 r. status Podwala Przedmiejskiego w układzie transportowym Gdańska został obniżony z ulicy głównej do ulicy zbiorczej. Przełożyło się to na możliwość utworzenia dodatkowych skrzyżowań w jej obrębie, a także podjęcie działań z zakresu uspokojenia ruchu - mówi Dawid Zielkowski z BRG.

Wstępem do zmian ma być przede wszystkim planowana konferencja w czwartek o godz. 18 pn. "Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku". Zainicjuje ona cykl wiosennych spotkań i warsztatów, który zaczyna się w Dworze Bractwa Św. Jerzego w Gdańsku. Podczas wspomnianych spotkań uczestnicy wypracują konkretne pomysły na zmianę przestrzeni Podwala Przedmiejskiego.

Wezmą w niej udział także miejscy planiści. - Doceniamy każdą inicjatywę, której celem jest analiza obecnej sytuacji i formułowanie możliwych scenariuszy dla Podwala Przedmiejskiego. Przyszły kształt Podwala powinien zostać wypracowywany z udziałem społeczeństwa i specjalistów z zakresu transportu - zaznacza Dawid Zielkowski z BRG.

Tak wypracowana wizja ulicy, zdaniem urzędników, zyska znaczącą legitymizację w podejmowaniu dalszych działań w zakresie jej przekształceń. Jednak ze względu na znaczenie Podwala Przedmiejskiego dla układu transportowego wszelkie zmiany muszą być niezwykle rozważne i bardzo dobrze przygotowane.

Wydarzenia

Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku

konferencja

Miejsca

Opinie (347) 3 zablokowane

  • No wreszcie coś się rusza! (2)

    Od 15 lat na to czekałem!
    Naprawde doskonała wiadomość z rana :-)

    • 78 121

    • Od 15? Od 50.

      • 0 0

    • ja mam nadzieje

      że zrobią porządne ścieżki dla rowerzystów, najlepiej podgrzewane abym mógł jeździć też w zimie

      • 4 1

  • Kiedyś Podwale Przedmiejskie nazywały się al. Leningradzka. (46)

    • 61 14

    • kiedyś kiedyś... (15)

      A teraz mamy teraz mamy 21wiek !!! i nie pojęte jest dla mnie jako kierowcy zwężanie drogi , na zachodzie z tego co się orientuje pieszym buduje się kładki by nie potęgować korków które mimo otworzenia tunelu pod m.Wisłą z pewnością będą choćby z tego powodu że przedłużeniem podwala jest trasa w-z a przy niej duże osiedla pełne mieszkańców!!
      ja np.2 razy dziennie co drugi dzień muszę pokonać trasę z okolic łąkowej na morenę, najprostsza optymalna trasa wiedzie podwalem , trasą w-z , i w ul.Łostowicką !
      gdzie tu alternatywa??? mam jechać na obwodnice? lub poszatkowaną światłami kartuską??? brak słów...

      • 80 43

      • zachodzie z tego co się orientuje pieszym buduje się kładki (5)

        Koszalin to nie zachód

        • 47 17

        • bredzisz...

          chyba, ze mowimy o USA. To tak, ale ich miasta nie nadaja sie do zycia. Dlatego kazdy odrobine bogatszy mieszka na przedmiesciach.

          bardzo.zle.rozwiazanie.

          Pomysl chocby, kto ma utrzymywac te wielopasmowe drogi, skoro bogaci placa podatki na wsi

          • 0 0

        • (3)

          musze cie zmartwic gimbusie, z punktu widzenia Podwala Przedmiejskiego Koszalin to jednak zachod

          • 25 14

          • (1)

            Koszalin jest położony na zachód od Podwala Przedmiejskiego. Ale Koszalin to nie zachód. Taka drobna różnica, rozróżnialna jak najbardziej.

            • 9 6

            • Koszalin jest na zachodzie, ale jeszcze nie na Zachodzie.

              • 19 1

          • Koszalin to bliski zachód,a Berlin to daleki. Różnica, jak między Bliskim Wschodem w Kobane, a Dalekim w Tokio. :)

            • 22 5

      • (6)

        Na zachodzie to się ruch wyprowadza z centrów miast I zagęszcza komórkę miejską by lepiej się mieszkało. Miasto nie służy do tranzytu. Drogi przelotowe powinny być poza nim.

        • 32 6

        • Co się tak napinasz jaki tam tranzyt nie widuję tam sznurów tirów. Walisz jakimiś ogólnymi hasłami które nijak się mają do Podwala i okolicy

          • 0 0

        • no... (2)

          niech bedą !!! jestem za !!! problem w tym że alternatywy nie ma !!!
          bo 15km ?? do obwodnicy to żadna alternatywa

          • 14 12

          • alternatywy są 4

            • 5 0

          • dlaczego nie? puścić pazernych tirowców po ślimaku, niech nadrabiają 150! agresywne prymitywy i urodzeni mordercy, jak wiemy z pamiętnych szkoleń z kasowania osobówek w Kłescerzynie oraz codziennych kraks na estakadzie w Szczur-Śledziowie.

            • 5 12

        • prawda.

          problem w tym, że niektórzy owo 'wyprowadzanie rozumieją zbyt dosłownie...ogranicza się ruch, pozostawiając wewnatrzmiejskie autostrady miedzy dzielnicami- nawet pod ziemią- pozwalając dojechać samochodem do dzielnicy, ale zmuszając do parkowania dalej niż przed podjazdem do siedziby firmy... patrz berlin. zresztą tam i tak bardziej opłaca się komunikacja miejska- nie dlatego, ze tak ograniczono ruch samochodowy, tylko dlatego, ze jest sprawniejsza- tego nie potrafią pojąc zarówno nasze władze, jak i wszelkiej maści aktywiści gadający o wyprowadzeniu ruchu samochodowego, najlepiej poza obwodnicę...

          • 9 3

        • i wprowadza duże opłaty za parkowanie samochodu w centrum, co zmusza ludzi do korzystania z transportu publicznego

          • 9 4

      • To widać ze nigdy ni byłeś na Zachodzie...

        • 5 3

      • Wg. aktywistów mozesz pojechac przez tunel, a potem mozesz stac w korkach na jana z kolna albo hallera. Tam mozna, bo tam nie ma miasta....

        • 15 3

    • I po co długimi wywodami ściemniacie zachłanne lobby deweloperskie upatrzyło sobie "wolne" tereny i to cała filozofia

      • 0 0

    • To była trasa WZ (1)

      Ta ja ją pamiętam z czasów dawnych. Nawet pobliska cukiernia (obok Szkoły Podstawowej nr 37) nazywała się W Z.

      • 4 0

      • Dalej jest

        Cukiernia dalej jest

        • 2 0

    • A może przywrócimy dawną historyczną nazwę? (14)

      Przywróćmy nazwę al. Leningradzka.

      • 12 20

      • zanim została Leningradzką to była Vorstadische Graben czyli Podwale Przedmiejskie (5)

        jak chcesz dbac o historię to ją poznaj

        • 12 4

        • (3)

          Chodzi nam o nazwę historyczną, a nie prehistoryczną, czyli przedwojenną!!!!

          • 4 14

          • Jaka historia? (2)

            To co proponujesz to zakłamanie historii. Aleja Leningradzka to ukłon w stronę "naszych sojuszników" i nie ma nic wspólnego z historią. To zwykły przymus. A Podwale to stara naturalna nazwa tego traktu, oddzielającego Główne/Prawe Miasto od Starego Przedmieścia i wszystko na ten temat.

            • 6 1

            • a skoro to historyczne podwale

              to jakie to centrum, ono było już za wałami.

              • 1 0

            • No ale prowadzi ogólnie w stronę b. Leningradu ;) może mogła by się nazywać "Królewiecka"?

              • 2 0

        • Proponuję bardziej współcześnie "Alte Volkswagen Alee".

          • 3 1

      • (2)

        Tez bym wolał, aby wrocily stare, historyczne nazwy ulic. Chyba tylko ci ktorym komunisci wyrzadzili cos zlego mogą protestować, ale nie jest ich chyba wiele.
        Dla reszty to kawał zycia bez wielu patologii jakie mamy dziś w stopniu skrajnym. Dla wielu z nas PRL zapisał się w pamięci bardzo pozytywnie, więc nie ma powodu aby sie od tego odcinać, lecz starymi komunistcznymi nazwami przywrócić do zycia inną epokę, wcale nie taką złą jak widać to z perspektywy dnia dzisiejszego.

        • 7 24

        • przepraszam, miała być łapka w dół (1)

          • 7 3

          • no mysle!

            • 0 0

      • (2)

        Teraz by musiała być Petersburska. A może od razu Aleja Włodzimierza Putina?

        • 20 2

        • aleja caru putinu (1)

          • 12 2

          • za pjutinu, za rodinu hura hura hura

            • 3 1

      • No i zachowajmy "wielkie osiągnięcie" komuchów - tunele dla pieszych (1)

        • 5 5

        • Tunele to była konieczność z powodu wielu śmiertelnych wypadków na przejściach dla pieszych pod kołami tramwajów. Z tego powodu też zlikwidowano przejście dla pieszych na wysokości ul. Rzeźnickiej.

          • 5 1

    • no i? (9)

      a ul. Do Studzienki -> Hibnera, ul. Jagiellońska -> Lumumby, itd.
      tylko co z tego wynika?

      • 10 3

      • Do Studzienki nazywała się Hanki Sawickiej (7)

        • 2 11

        • (4)

          W Dzienniku Bałtyckim z 4 października 1990 r. opublikowano informację, że 25 września radni podjęli uchwałę o zmianie nazw osiemnastu ulic w Gdańsku. Zmiana weszła w życie po opublikowaniu na tablicy ogłoszeń w urzędzie miejskim. Z ogłoszeń w DB wynika, że musiało to nastąpić ok. 12 grudnia 1990 r. Lista zatwierdzonych wówczas zmian:
          ul. Elbląska od Nowej Motławy do ul. Siennickiej na Długie Ogrody
          ul. gen. Karola Świerczewskiego na Nowe Ogrody
          ul. Mieczysława Kalinowskiego na Targ Rakowy
          pl. 1 Maja na Targ Sienny
          al. Leningradzka na Podwale Przedmiejskie
          ul. Ernesta Thälmanna na ul. Wróblą
          al. Karola Marksa na al. gen. Józefa Hallera
          ul. Konstantego Rokossowskiego na al. Rzeczpospolitej
          ul. Juliana Marchlewskiego na ul. Romana Dmowskiego
          ul. Hanki Sawickiej na ul. ks. Bernarda Sychty (nazwa oprotestowana i ulica została przyłączona do Uphagena)
          ul. Marcelego Nowotki na ul. płk. Wilka Krzyżanowskiego
          ul. Małgorzaty Fornalskiej na ul. mjr. Hubala
          ul. Czerwonego Sztandaru na ul. gen. Bora-Komorowskiego
          ul. P. Lumumby na ul. Jagiellońską
          al. 30-lecia PRL na al. Jana Pawła II
          ul. K. Gronkiewicza na ul. Strajku Dokerów
          ul. Jana Łodo na ul. Floriańską
          ul. K. Łowczyńskiego na ul. ks. Mariana Góreckiego

          • 6 0

          • Marchlewskiego (1)

            na Dworcowa we Wrzeszczu

            • 2 1

            • We Wrzeszczu nie ma ulicy Dworcowej, Dworcowa jest na Oruni. Ty masz na myśli Dmowskiego, też na D. Dworcowa to nazwa jeszcze zaraz po wojnie. (1948 rok). Co ciekawe, Aleja Hallera wtedy nazywała się Aleją Roosevelta, a DeGaulle'a - Wiązową.

              • 1 0

          • oraz

            Dzierżyńskiego na Legionów

            • 3 1

          • Czerwonych Kosynierów na Czarny Dwór

            • 5 0

        • Hanki Sawickiej

          to była ul. Uphagena

          • 16 1

        • chyba przed IIWŚ

          lata 60-70-80 to ul. Hibnera /wcześniej nie pamiętam/

          • 9 3

      • Do Studzienki

        Do Studzienki, dawniej Hibnera, dawniej Morska

        • 7 0

    • Bo to było w czasach gdy wokół mieliśmy przyjaciół.

      • 1 0

    • poprzednia nazwa lepiej oddawała jej dzisiejszy charakter

      • 2 2

  • barany (1)

    Tunele to najlepsza rzecz,przejścia będą robić,ile ludzi straci zdrowie,ile zginie na nich? Jakie będą korki. Jakim trzeba być kretynem by się łudzić ze przeprawa pod Wisłą zniweluje korki na podwalu. Już obwodnica południową to pokazała latem korek aż od ul głębokiej!

    • 1 3

    • Tunele tak, ale dla samochodów!

      • 0 0

  • Niech zostanie tak jak jest (4)

    Pomimo otwarcia tunelu w Nowym Porcie ,nie powinno się zamykać tuneli pod ulicami lub zasypywać.Komu to przeszkadza --a Samochodów przybywa i trzeba myśleć też o kierowcach aby szybko się przemieścili na drugi koniec miasta bez zbędnego czekania w korkach przy załozeniach planistów .
    Niech zostanie tak jak jest .Tylko niech odświeżą nawierzchnie.

    • 21 6

    • "Niech myśli się TEŻ o kierowcach", bo obecnie myśli się "PRZEDE WSZYSTKIM". Wielkie miasta w Europie ograniczają zbędne korki w centrum przez ograniczanie zbędnego ruchu samochodowego w centrum. W Gdańsku wreszcie zaczyna się to samo rozumieć.

      • 0 0

    • (2)

      tak myślano w miastach amerykańskich - masz tam 7 pasow w jedna strone i...? tak masz korki. W całej Europie działa się odwrotnie, w Berlinie jest 2 razy mniej samochodów na 1000 mieszkańców niż u nas - kolejne rozbudowywanie ulic nic nie daje, bo tylko zwieksza liczbe osob jezdzacych samochodem. Zrozumieli to Niemcy czy Dunczycy 30 lat temu a teraz przyszedł czas na nas

      • 7 5

      • A kto mówi o rozbudowywaniu tej ulicy ? Co to za chory argument

        • 2 1

      • oj tam w Berlinie

        Pomysly powinny byc zrownowazone.
        A nie teraz wychyla sie w druga strone

        • 0 2

  • tunele

    przedłużenie podwala to ul.Owsiana zasiedlana przez miasto lumpostwem,tam już normalni ludzie nie dają rady mieszkac a goście z hoteli przebiegają przez ulice unikając tuneli.Ale normalnych obywateli wyprowadza się na obrzeża miasta, zostawiając lumpeks w centrum. taką ma wizje władza w Gdańsku.

    • 0 0

  • podwale

    przedłużeniem podwala jest Owsiana którą przeznaczono na lokale socjalne już goscie hoteli przebiegają wieczorami przez jezdnie omijając tunel ,a mieszkać też trudno z lumpostwem lecz przyzwoitych lokatorów przesiedlają na obrzeża a "lumoburżuje" zostają w centrum to działanie władzy miejskiej.

    • 0 0

  • Nowa nazwa estakady

    estakada Budyniowa

    • 0 1

  • Przejrzyjcie na oczy

    Gdzie jest droga która odbierze taki ruch? Na Hallera , zielonej drodze korki! Na starej obwodnicy na wszystkich dojazdach korki . A może dość takich pomysłów podrażających nieruchomości w okolicy.

    • 4 0

  • BZDURY (4)

    Bzdurą jest likwidowanie tuneli dla pieszych w ciągu tej ulicy !!! Tylko dzięki ich istnieniu jest tak mało wypadków z udziałem dzieci chodzących tamtędy do szkoły. Należy tunele, tak jak i chodniki, sprzątać regularnie i systematycznie to będą wyglądały jak trzeba.
    Ludzie w ogóle nie uczycie się na błędach! Popatrzcie na ul. Ogarną ! Martwa !
    Turyści muszą mieć cel, żeby się zapuszczać w rejony dalekie od centrum.
    Żabianki, czy Zaspy też nie zwiedzają.
    Proszę o rozsądek. Urząd Miejski ma rację, że takie decyzje trzeba podejmować spokojnie,

    • 47 13

    • Ogarna jest martwa m.in. przez Podwale. (3)

      Turyści nie wiedzą, że cokolwiek innego istnieje poza Długą. Skąd mieliby wiedzieć, skoro doskonale widzą wielką biedautostradę, która rozorała Gdańsk? Ogarna jest zbyt blisko Podwala, żeby nagle stała się atrakcyjna.

      • 6 10

      • Bzdury (2)

        Turyści będąc na Ogarnej nie widzą Podwala, a tym bardziej po wybydowaniu Teatru jeszcze bardziej została ona osłonięta. Zwarta zabudowa na Ogarnej uniemożliwia widzenie podwala.
        Ogarna jest martwa z bardzo prostego powodu, bo poza 4-5 restauracjami nic na niej nie ma. Co gorsza na 99% nic więcej tam nie powstanie.

        Ale pójdźmy dalej po co turyści mają iść na dolne miasto. Co się tam takiego znajduje co by ich zainteresowało, co byłoby inne niż to co znajdą na Długiej (NIC).

        • 7 3

        • (1)

          drugi najważniejszy zabytek w Polsce czyli Sąd Ostateczny? Dolne miasto po rewitalizacji? Olbrzymie tereny rekreacyjne czyli opływ Motławy w odległości kilometra od długiej? Kościół ŚW trójcy...

          • 6 3

          • Już dobrze, już dobrze, usiądź, i powolusiu głęboko oddychaj, razzz, dwaaa.....

            • 1 2

  • (2)

    Typowe myślenie po 1989 roku: " CO BY TU JESZCZE ROZPIEPRZYĆ PANOWIE?"

    • 15 7

    • jest odwrotnie (1)

      co by jeszcze naprawić

      • 3 7

      • Ty czaruś widzę że sam się śmiejesz zswojego dowcipu

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane