• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego chcą gdynianie w 2030 roku?

Michał Sielski
10 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jak gdynianie widzą swoje miasto za 15 lat
Gdynianie chcą m.in. większej liczby skwerów, parków i miejsc rekreacji. Gdynianie chcą m.in. większej liczby skwerów, parków i miejsc rekreacji.

Gdynia przez ponad trzy miesiące robiła badania dotyczące oczekiwań mieszkańców wobec zmian w mieście, które mają zajść do 2030 roku. Wyniki w sporej części są zaskakujące. Widać też, że oczekiwania mieszkańców cały czas się zmieniają, więc w planowaniu rozwoju miasta niezwykle istotne będzie przede wszystkim zauważenie trendów.



W 2030 roku chciałbyś nadal mieszkać w Trójmieście?

Prace nad nową strategią Gdyni rozpoczęły się przed trzema laty. W 2013 roku zdecydowano, że podstawą będą konsultacje społeczne.

- Chcemy wsłuchać się w głos mieszkańców. Pamiętać jednak należy, że w tym dokumencie nie schodzimy do poziomu konkretnych inwestycji, ale szukamy pomysłów gdynian, jak ma wyglądać w przyszłości miasto, w którym żyją i nadal chcą mieszkać - mówił wtedy wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Gdynianie zadowoleni z miasta, przedsiębiorcy mniej

Po trzech latach i stworzeniu nowego Wydziału Strategii, możemy zapoznać się z wynikami trzymiesięcznej ankiety, przeprowadzonej na stronach internetowych miasta. Na razie Gdynia się nimi nie chwali, bo nie we wszystkich aspektach wyniki pokrywają się z polityką informacyjną miasta.

Zaledwie 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej
Politycy z Gdyni lubią bowiem podkreślać, jak bardzo wspierają przedsiębiorczość. Jednak w anonimowych ankietach rzeczywistość nie wygląda już tak różowo. Spośród biorących udział w badaniu Moja Gdynia 2030 zaledwie 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Prawie trzykrotnie więcej (29 proc.) uznało za to, że jest atrakcyjnym miejscem zamieszkania. Najczęściej wpływ ma na to dobre położenie - z bliskością morza na czele - oraz stosunkowo niewielka powierzchnia miasta, ułatwiająca poruszanie się po nim. Zwracano uwagę zarówno na aspekty ściśle zależące od zarządzających miastem (skoncentrowanie usług w centrum), ale też mało od nich zależne (czyste powietrze nad morzem).

Zobacz pełne wyniki badania Moja Gdynia 2030.

Część pytań miało charakter otwarty, więc można było przekonać się, że niektórzy gdynianie rzeczywiście są zakochani w swoim mieście. Uważają np. że Gdynia jest "liderem w regionie", prezydent jest "fantastyczny", a Gdynia jest dobrze zarządzana, bo ma "kodeks etyczny w Urzędzie Miasta".

Przyszłość: inwestycjepraca

Mieszkańcy Gdyni (65 proc. ankietowanych urodziło się i mieszka w Gdyni do dziś) oczekują jednak od miasta rozwoju. Przede wszystkim w zakresie inwestycji, które zwiększą rynek pracy. Miasto powinno też stawiać na ekologię, by nie zatracić swych największych walorów. Gdynia ma być też prospołeczna, dbać o starzejących się mieszkańców, o ich dostęp do służby zdrowia, rozrywki i opieki. Spory nacisk położony został na skomunikowanie zachodnich i północnych dzielnic z centrum, zwiększenie udziału transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego.

- Zagrożeniem dla Gdyni jest wzrost liczby samochodów i motoryzacyjnego ruchu indywidualnego w mieście. Uczestnicy obawiają się, że w procesie rozwoju Gdyni kontynuowana będzie polityka prosamochodowa, która spowoduje paraliż komunikacyjny miasta - problemy z przepustowością i zastawienie Gdyni samochodami na "dzikich parkingach" - podkreślają autorzy badania z Wydziału Strategii UM Gdyni.
Piesi mają głos

Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska podkreśla, że wyniki ankiety to kolejny sygnał, by urzędnicy odważniej wprowadzali zmiany na rzecz pieszych.

- Nasz projekt stworzenia na ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni, pierwszej ulicy podporządkowanej pieszym, wygrał w budżecie obywatelskim, otrzymując trzecie najwyższe poparcie w mieście. Widać, że coraz więcej osób dostrzega, że doszliśmy do masy krytycznej, jeśli chodzi o liczbę pojazdów. Teraz nie ma wyjścia. Trzeba stawiać na transport zbiorowy i oddawać miasto ludziom - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
O tym, że mieszkańcy oglądają Gdynię nie tylko z siedzeń samochodów, świadczy także powracający po raz kolejny postulat, by w mieście pojawiły się biletomaty.

Czytaj też: Gdynio, zainwestuj wreszcie w biletomaty

Mieszkańcy chcą też remontu Bulwaru Nadmorskiego, pojawiają się również głosy o stworzeniu większej liczby deptaków, parków, a także miejsc, do których można by się wybrać z psem. Oczekiwania pozostają w kontraście z obserwacjami mieszkańców, bo część z nich jest przekonana, że w mieście zbyt dużo do powiedzenia mają deweloperzy, którzy odpowiadają za "zabetonowanie wszystkich możliwych miejsc w centrum". Oczekują jednak nie tylko większej liczby parków i ławek w centrum i dzielnicach, ale także zakończenia dużych inwestycji - zabudowy Polanki Redłowskiej, MiędzytorzaDalmoru, a także uruchomienia cywilnego lotniska w Kosakowie i stworzenia nowego portu jachtowego.

Opinie (445) ponad 10 zablokowanych

  • Pięknie i doskonale położona Gdynia, ale należy pomyśleć o; (2)

    nowej "Wysokiej naszej Gdyni w chmurach" poprzez budowę wieżowców i połączenie ich pomostami, kolejkami linowymi, itd. nad kanałami pomiędzy Śródmieściem i np. Oksywiem itd.

    I Gdyni PODZIEMNEJ, bo już pierwotny człowiek mieszkał w jaskiniach, ziemiankach, a przecież budowle podziemne powstawały w starożytności. Najstarsze ze znanych tuneli podziemnych, które dostarczające wodę do Jerozolimy zbudowane za panowania królów Dawida i Salomona i inne, które są niedostępne obecnie, ponieważ zawładnęli tym terenem Islamiści. W Europie mamy pełno takich budowli pierwszy tunel doprowadzający wodę wybudowano na greckiej wyspie Samos ok. 530 r. p.n.e. Na terenie dzisiejszej Turcji w latach 780-1180 zbudowano podziemne miasto Derinkuyu, które ma 11 poziomów i może pomieścić 30 tys. ludzi. W dzisiejszej Gdyni nie można zreaktualizować podziemnych korytarzy, piwnic, bunkrów,.. a przypomnę niektóre mają i po" - 6 " pięter w głąb ziemi. A przypomnę, że dotychczas odkryto i zabezpieczono dużo starsze podziemia min.18 miast w Polsce, m.in. Jarosławiu, Sandomierzu, Opatowie, Lublinie - powstały podziemne trasy turystyczne, dlaczego nic się w tym względzie nie robi np. na Świętojańskiej ?

    A po tych ankietach i "badaniach" wiadomo, że nic się nie zrobi pewnie do 2030 :((

    • 3 10

    • (1)

      Zmień lekarza bo ten Ci nie pomaga

      • 6 0

      • Dobrze, że ty masz właściwego,

        ale słyszałem, że ze względu na porę roku twój oddział przepełniony i musisz siedzieć przy kompie w świetlicy. Zaraz pielęgniarka da ci zastrzyk, położy i będzie spokój :))

        • 2 4

  • Potrzebna jest jak najszybsza deratyzacja

    • 13 6

  • oficer rowerowy zorganizuje w 2030roju (1)

    • 0 7

    • ???

      • 4 2

  • W 2030 będzie jedna Metropolia Gdańska z Pruszczem, Sopotem, MTK (Rumia, Reda, Wejherowo). Gdynia założy swoją z ... Gdynią. (3)

    • 7 5

    • SKM dostanie zakaz od Gdyni zatrzymywanie swoich składów na trasie Pruszcz - Wejherowo. samą SKM przeniosą z Gdyni do Gdańska

      • 0 3

    • (1)

      Gdynia tez się przyłączy. Potrzebna jest jedną silna metropolia by konkurować z resztą kraju

      • 3 6

      • nigdy!!!!!

        • 5 3

  • My Gdynianie wiemy czego chcemy (1)

    1. Konsulat Stanów Zjednoczonych. 2. Port Lotniczy im. Lecha Kaczyńskiego ( ten placyk zwany portem lotniczym w Gdańsku to żenada ). 3. Powstanie Uniwersytetu Gdyńskiego i Politechniki Gdyńskiej. 4. Powstanie Pomnika Franciszki Cegielskiej. 5. Tunel łączący Centrum z Oksywiem. 6. Biuro Radia Maryja i Telewizji Trwam. To priorytety dla każdego szanującego się obywatela Gdyni.

    • 6 9

    • wiesz tępa kobieto

      Lepsze lotnisko kaczyńskiego niż kabla wielkiego z bolkowa

      • 3 9

  • Wystarczyloby gdyby MTM przestal wygrywac przetargi na drogi.

    MTM siedzi w kieszeni urzędników z Gdyni. Tyle w temacie

    • 15 5

  • A gdzie opcja w ankiecie " w 2030 chciałbym mieszkać w trójmieście ale już nie w Gdyni" (3)

    No chyba, że coś się zmieni bo ostatnie lata to jakaś masakra

    • 10 8

    • no to wypad (2)

      ale pracę też znajdź tam gdzie się wyprowadzisz...

      • 5 8

      • poza urzędasami i trepami (1)

        większość Gdynian nie pracuje w Gdyni ...

        • 8 5

        • i po co zmyślasz? no po co?

          • 2 4

  • Chcę Bałtyku w ekstraklasie

    i na Olimpijskiej Bałtyk a Arkę na Ejsmonda

    • 4 2

  • w 2030 r. Gdynią napewno będzie zawiadował dorosły już nastepny z klanu Szczurków !...

    • 3 9

  • Zlikwidować piece w całej Gdyni !!! Smród wali capi w tym mieście z marzeń.

    1. Dlaczego akurat do 2030r. a nie np. do 2130r.
    2. Czy w tej sondzie brał udział tylko UM i kilka ulic w centrum, pewnie tak bo Wielki Wojciech tylko interesuje się centrum Gdyni.
    3. Po co rozważać tak daleką przyszłość jak do tej pory nie zrobiono już dawno proponowanych inwestycji, np. za prezydent Cegielskiej - wielopoziomowy parking przy pl. Kaszubskim /pl. będzie przebudowywany, choć ostatnio był remontowany/, druga sprawa chyba też leży od pani Cegielskiej Międzytorze, podpisano jakieś umowy i co i NIC.
    Polanka Redłowska - NIC, W Orłowie niedaleko mola sprzedano komuś hotel/motel zdewastowany widać z mola, niszczeje od lat, NIC się nie dziej. itd. Po co snuć plany jak się nic nie robi!!! InfoBox wynajęty, choć do tej pory można było tam zrobić w ramach partnerstwa publiczno prywatnego podobną inwestycję, a nie wywalać pieniądze w błoto. Pewnie Wielki Wojciech się boi.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane