• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekają na uwagi ws. PKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
8 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Po uwagach mieszkańców cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice - Świętokrzyska udało się zaprojektować w tunelu. Po uwagach mieszkańców cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice - Świętokrzyska udało się zaprojektować w tunelu.

W poniedziałek, 14.11.2022 r. rozpocznie się trzecia seria spotkań informacyjnych projektu PKM Południe. Łącznie w tej serii - podobnie jak w pierwszej w kwietniu br. - zaplanowano pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 14 listopada do piątku 18 listopada 2022 r.



Rozkłady PKM i SKM



Czy zamierzasz wziąć udział w konsultacjach ws. PKM?

Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM.

W poniedziałek, 14.11.2022 r., rozpocznie się trzecia seria spotkań informacyjnych projektu PKM Południe. Łącznie w tej serii - podobnie jak w pierwszej w kwietniu br. - zaplanowano pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 14 listopada do piątku 18 listopada 2022 r.

Dokładne lokalizacje i terminy poszczególnych spotkań:

O tym, że warto rozmawiać, przekonali się mieszkańcy, którzy zwrócili się z pytaniami do kolejarzy ws. przystanku Gdańsk Madalińskiego.

- Wielu mieszkańców pytało nas, czy jest możliwe, aby linia kolejowa już od planowanego przystanku Gdańsk Madalińskiego przebiegała od razu w tunelu, a nie - jak zakładała pierwotna koncepcja - w wykopie dopiero później przechodzącym w tunel - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. - Nasi projektanci raz jeszcze pochylili się nad tym problemem i obecnie już cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska udało się im zaprojektować w tunelu - dodaje.
Efekty zobaczyć można na infografice, przewidywane rodzaje obiektów inżynieryjnych na aglomeracyjnym odcinku PKM Południe.

Co warto wiedzieć przed spotkaniem z kolejarzami ws. PKM?



W ramach trwającego obecnie drugiego etapu STEŚ wprowadzono do projektu PKM Południe - względem wersji prezentowanej podczas poprzedniej tury konsultacji - następujące zmiany:

  1. Dostosowano rozwiązania pasażerskie na przystanku "Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska" do koncepcji węzła drogowego.
  2. Zapewniono obustronne dojście na peron w ramach przystanku "Gdańsk Wielkopolska".
  3. Dostosowano stację "Gdańsk Świętokrzyska-Węzeł Kowale" do funkcji kończenia biegu pociągów aglomeracyjnych.
  4. Odsunięto przystanek osobowy "Kowale" o ok. 20 m w kierunku północnym od istniejących zabudowań (postulat mieszkańców podczas II tury spotkań informacyjnych).
  5. Przewidziano parking przy przystanku osobowym Kowale wraz z dojazdem od ul. Ofiar Grudnia 70 przy wykorzystaniu miejskich działek.
  6. Przekroczenie obwodnicy trójmiejskiej nową linią kolejową planowane jest dołem (postulat mieszkańców podczas I i II tury spotkań informacyjnych).
  7. Wprowadzono korektę łuku trasy kolejowej na wysokości ul. Straszyńskiej 15 poprzez odsunięcie się od zabudowań.
  8. Zapewniono dojazd na pola uprawne w rejonie miejscowości Jankowo Gdańskie w postaci obiektu inżynieryjnego.
  9. Na wniosek Miasta Pruszcz Gdański przystanek osobowy "Pruszcz Gdański Kupiecka" został przewidziany jako docelowy do budowy i przekazany do dalszych konsultacji z zarządcą linii PKP PLK.
  10. W zakresie przystanku osobowego "Bielkówko" zmieniono rozwiązanie skrzyżowania linii kolejowej z drogą na przejazd kolejowo-drogowy. Dojście na peron zostało zapewnione z przejazdu. Dokonano relokację peronu na drugą stronę przejazdu.
  11. Zmieniono rozwiązania stacyjne w zakresie posterunków "Goszyn" oraz "Straszyn Prędzieszyn" dostosowując do docelowej oferty przewozowej.
  12. Uwzględniono w rozwiązaniach układy drogowe wynikające z MPZP (konieczna korekta przyjętych założeń w MPZP w zakresie ul . Leszczynowej).


Miejsca

Opinie (174) 2 zablokowane

  • SKM do Jasienia przez Orunie

    o tym słyszałem w 1975 będąc uczniem SP nr 9. Zbliżam się do 60 tki i dalej o tym mówią, widać temat ciekawy.

    • 36 3

  • Jasień Park to taka eufemistyczna nazwa

    powinna się nazywać Jasień Benzopiren Max lub podobnie..

    • 13 2

  • Opinia wyróżniona

    Bez pociągnięcia 1 etapu (4)

    Przynajmniej do ul. Warszawskiej ta trasa nie ma sensu.

    • 37 33

    • Na Wawskiej (2)

      Zaraz będzie tramwaj...Kowale nie mają nic poza korkami..

      • 7 0

      • Tramwaj nic nie da, bo czas dojazdu jest bardzo długi. (1)

        Dojedź gdzieś w rozsądnym czasie z pętli lawendowe wzgórze 30 minut do dworca głównego, przez chełm będzie podobnie.

        • 0 3

        • Będzie to max 23min

          Dojad z pętli łostowice to obecnie 21min. więc o 2 min więcej będzie z Ujeściska.
          Pociąg z Kowal ma jechać 14 min czyli około 17 by jechał z pętli Warszawska.
          Różnicy byłoby raptem 6min, więc nie sądzę, aby sporo się zmieniło.
          Jedynie co to Warszawska jest lepszym miejscem na zakończenie Lini niż kowale.

          • 0 0

    • haha dobry jesteś pod sam dom tramwaj i pkm a i tak będziesz śmigać samochodem

      • 6 0

  • na mapie powinny być pokazane też inne inwestycje np obwodnica metropolitalna do Żukowa (1)

    czy przebieg Nowej Świętokrzyskiej

    • 15 5

    • To też plany...

      I już w szufladach. Bez UE nic nie powstanie...

      • 0 0

  • Najważniejsze jest utrzymanie zasady wytyczenia trasy śladem ruchu konika szachowego albo spiralnie. Broń Boże po linii prostej (1)

    • 20 4

    • Obejrzyj uksztaltowanie terenu, naloz budynki itp i masz odpowiedz

      • 5 0

  • Sierakowice - Gdańsk, przez Kartuzy. (7)

    "Nie ma dobrych wiadomości w sprawie rewitalizacji linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice.

    Wygląda na to, że sprawa odtworzenia linii kolejowej na odcinku Kartuzy - Sierakowice nie tylko nie posuwa się do przodu, ale wręcz "utknęła".

    Samorządy wykonały siedem lat temu za 900 tys. zł studium wykonalności. To jest opracowanie na ponad 600 stron, w którym rozważne są różne opcje dotyczące tej linii kolejowej, łącznie z jej elektryfikacją. Na tej bazie pracowali projektanci.
    Niezależnie od tego pkp plk zleciło na własny koszt kolejne studium wykonalności i im teraz kosztowo nie wychodzi.

    Przywrócenie połączeń kolejowych relacji Sierakowice - Kartuzy planowane jest od wielu lat. Właśnie ze względu na przywrócenie ruchu kolejowego, gmina Sierakowice stworzyła węzeł integracyjny i odnowiła budynek dworca."

    • 13 0

    • Tak więc dalej będzie się ciągnął rano sznur setek samochodów z powiatu kartuskiego.
      I to samo po południu, tyle że w przeciwnym kierunku.

      • 5 0

    • To samo z Bytowem. (4)

      Od lat opowiadają bajki o powrocie kolei do Bytowa, a nie dzieje się nic.

      • 6 0

      • Listopad 2021.
        "Wartość przebudowy i odnowienia budynku dworca PKP w Bytowie to dokładnie 18 mln 369 tys. zł brutto, z czego ponad 67 proc. to dotacja unijna.

        Wewnątrz znajdziemy nie tylko odnowione mury, ale też odzyskane płytki podłogowe i uwydatnione łuki w piwnicy. Projektanci zadbali nawet o takie szczegóły, jak charakterystyczne zdobienia na skrzydłach drzwiowych czy okiennych. Na poddaszu z kolei budowlańcy dwoili się i troili, żeby żadne okno nie było zaślepione i choć trochę wpadało przez nie światła.

        Na parterze są toalety, poczekalnia z miejscem na bar, dwie kasy biletowe, wiatrołap Na piętrze są pomieszczenia, które są już rozdysponowane na potrzeby bytowskich PKS-u i Towarzystwa Budownictwa Społecznego oraz sala IT. Piwnica zajęta będzie na archiwum, serwery i wymiennik ciepła. Na poddaszu jest trochę wolnej przestrzeni.

        - Zarówno miejsce na bar, jak i pomieszczenia na poddaszu, będą do wynajęcia. Ogłosimy konkurs ofertowy - sygnalizuje burmistrz Sylka.

        Jeśli z kolei ktoś wejdzie do budynku i nie bardzo będzie wiedzieć, gdzie jest, w odnalezieniu się pomoże grafika na ścianie miejsca na bar. Nawiązuje nie tylko do Kaszub, ale też współgra z tą, która umieszczona została tuż pod dachem wiaty dworca autobusowego.

        - Pomysł na kaszubski element nie wziął się znikąd. Manifestujemy przywiązanie do tradycji nie tylko w naszym herbie. Kultywujemy te tradycje - zaznacza burmistrz Bytowa."

        Problem w tym, że od dawna żaden pociąg do Bytowa nie dojeżdża i nic nie zapowiada zmiany.

        • 5 0

      • (2)

        "Były już zapowiedzi i zobowiązania - jednak mieszkańcy powiatu bytowskiego, którzy od lat liczą na reaktywację linii kolejowej 212 przebiegającej z Kościerzyny przez Lipusz, Bytów i Korzybie - będą musieli jeszcze poczekać. Władze powiatu bytowskiego, pomimo wcześniejszych ustaleń, nie dołożą się do inwestycji - tłumaczą, że nie mają na to pieniędzy.

        Choć linia kolejowa numer 212 wytrzymała 120 lat i dwie wojny światowe, to dziś przez wieloletnie zaniedbania nie nadaje się do użytku. PKP kilkanaście lat temu zdecydowały zamknąć trasę, skazując tym samym wielu mieszkańców regionu na wykluczenie komunikacyjne. Dlatego dwa lata temu powiat słupski, gmina Kępice i władze Bytowa postanowiły wspólnymi siłami reaktywować połączenie, niestety dziś samorządowcy z Bytowa mówią nie.

        Rewitalizacja trasy Korzybie Bytów to jedyny projekt z Pomorza, który zakwalifikował się do rządowego programu Kolej Plus.

        ...

        Nie będzie rewitalizacji linii kolejowej 212 na odcinku Korzybie Bytów z programu Kolej Plus. Gmina Kępice lider projektu wysłała do pkp plk pismo z wnioskiem o skreślenie inicjatywy z listy. Nie przejdzie więc ona do drugiego etapu kwalifikacji.
        Pomysł na rewitalizację trasy odcinka linii 212 między Korzybiem a Bytowem zakiełkował w głowach samorządowców z gminy Kępice. Chcieli oni odbudować znaczenie węzła kolejowego w Korzybiu, gdzie obecnie, po zmodernizowanej linii 405, jeżdżą już pociągi w relacji Szczecinek - Słupsk i Miastko - Słupsk. Odbudowa linii pozwoliłaby z Bytowa jeździć zarówno do Korzybia, Kępic i Miastka, ale także do Słupska z przesiadką w Korzybiu. Byłaby to dobra alternatywa dla nielicznych połączeń PKS na tej trasie.

        Partycypować w stworzeniu wstępnej dokumentacji dla odbudowy chciał, poza gminą Kępice także powiat słupski. Dwa podmioty nie zdołały jednak przekonać do tego powiatu bytowskiego, o czym pisaliśmy tutaj. Powiat bytowski stwierdził, że pieniędzy na dokumentację nie przekaże."

        • 5 0

        • Racja

          Rewitalizacja tych linii to jedyna szansa, żeby możliwość sprawnej komunikacji zbiorowej przywrócić

          • 3 0

        • to chyba robota Drutex'u

          Żeby im "robole" nie uciekli...

          • 3 0

    • Bytow

      Podobnie.

      • 5 0

  • podstawowe pytanie (4)

    Kasa skad?
    Trojmiasto ma sposora?
    Patrzcie ludzie na kalendarz wyborczy i nie dajcie sie nabierac na te piesn szczurolapa...
    On juz obiecywal kolej do Bytowa... I co? I do rymu...

    Piniendzy ni ma i ne bedzie...

    • 18 2

    • z KPO albo innej kasy uninej na duze inwestycje

      • 2 2

    • (2)

      Kolej do Bytowa to obiecywał tamtejszy burmistrz, ale chciał ją zbudować na koszt województwa. Jak się dowiedział ile to może kosztować i że jego miasto też ma się dołożyć, to... no właśnie ;)

      Tak samo będzie z burmistrzem Kolbud, który teraz się podpina pod projekt Gdańska i marszałka, ale jak sobie uświadomi, że jego regionalna część powstanie tylko wówczas jeśli dołoży do niej ze swojego budżetu gminy Kolbudy, to już nie będzie taki chętny...

      • 3 0

      • obietnicę składał marszałek, przed ostatnimi wyborami

        Ale masz rację, samorządy liczą na "drapane" i same nie mają zamiaru poświęcać kasy, którą uważają za swoją.
        Nie trzeba daleko szukać, patrz Trójmiasto...
        Tak też będzie z PKM...
        Jak jest kasa do przeżarcia, to chętni się znajdą. Nawet z obrzydzeniem, jak niechciane PKM w Gdańsku. Jak trzeba policzyć celowość i zmobilizować sponsorów, to już jest mocno różnie i gminy zachowują się jak udzielne księstwa.
        Jedna w tej "klasie" mistrzem dla samej siebie jest Gdynia...

        • 3 1

      • Czemu Kolbudy miałyby dokładać? Gdańsk nie dokładał.

        • 0 0

  • Brak zdjęcia ,widoku z góry pokazujący przebieg koleji przy istniejących zabudowaniach (3)

    Szczególnie na odcinku od Traktu św.Wojciecha do Łostowice Świętokrzyska. Dopiero wtedy to ma sens . Należałoby wskazać odległość przy każdym budynku znajdującego się przy tej trasie do torów . Jeżeli wariant A to tym bardziej. Nie dość ,że jest tam gęsto zabudowany teren to z planów wynika iż na odcinku 2 km powstanie tam :Wiadukt , tunel , wykop , tunel , wykop , nasyp . Może ktoś wysili się i przedstawi wizualizację na przykładzie zdjęcia, na którym widać zabudowania te istniejące i te które tam powstają i naniesie tam nasypy , tunele ,wiadukt

    • 18 2

    • Ktoś się wysili za grube tysiące.

      • 2 0

    • "Wiadukt , tunel , wykop , tunel , wykop , nasyp"

      Chyba projektant grał za dużo w "City skylines " i ochoczo naciskał "page up" i "page down" przybudowie kolei :D

      • 8 0

    • Oczywiście, że są takie zdjecia

      Wystarczy poszukać na dedykowanej stronie PKM. Bez trudu można znaleźć zdjęcia z lotu ptaka z naniesioną trasą.

      • 4 1

  • Gdynia i okolice tylko mogą marzyć (1)

    Nawet na plakat się nie załapaliśmy

    Smutne to,

    • 9 0

    • Oryginalnie PKM miała "komunikować zachodnie tarasy Gdańska i Gdyni" - tak informacja wisiała początkowo na stronie internetowej PKM.

      Ale ostatecznie, za wojewódzką kasę, Gdańsk dostał kolej miejską. A dalszy jej rozwój ogranicza się również do Gdańska - takie priorytety na szczeblu wojewódzkim. "Zrównoważony rozwój". ;)

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    plany. (4)

    Zrealizować choć jedno. Od tych wszystkich planów nic lepiej nie będzie. Nowa Swiętokrzyska, Politechniczna , PKM itd.

    • 88 9

    • jak nie planujesz to potem kończysz jak skm, z utratą dofinansowania na nowe pociągi (1)

      • 12 0

      • Trudno planować jak ci jakiś struk może w każdej chwili wyskoczy".

        • 0 2

    • przede wszystkim zwiększyć częstotliwośc w godz szczytu np rano. (1)

      Nie dość, że jeździ 1 na pół godziny to wsiadam jak sardynka i nie zawsze mam pewność, że się zmieszczę (ps. nie ważę i nie wyglądam jak słoń)

      • 4 0

      • dokładnie, podstawowa sprawa to jest częstotliwość jeżdżenia. ja byłem wielkim fanem PKM jak budowali bo akurat wtedy dojeżdżałem do pracy do Gdyni Stadion z Moreny. I po tym jak uruchomili to spróbowałem kilka razy pojechać i to nie ma sensu, bo trwa 2-3 razy dłużej niż samochodem mimo korków.
        to powinno działać jak metro - co 2-5 min podjeżdża pociąg; co 10 min poza szczytem.

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane