• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekają na uwagi ws. PKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
8 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Po uwagach mieszkańców cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice - Świętokrzyska udało się zaprojektować w tunelu. Po uwagach mieszkańców cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice - Świętokrzyska udało się zaprojektować w tunelu.

W poniedziałek, 14.11.2022 r. rozpocznie się trzecia seria spotkań informacyjnych projektu PKM Południe. Łącznie w tej serii - podobnie jak w pierwszej w kwietniu br. - zaplanowano pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 14 listopada do piątku 18 listopada 2022 r.



Rozkłady PKM i SKM



Czy zamierzasz wziąć udział w konsultacjach ws. PKM?

Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM.

W poniedziałek, 14.11.2022 r., rozpocznie się trzecia seria spotkań informacyjnych projektu PKM Południe. Łącznie w tej serii - podobnie jak w pierwszej w kwietniu br. - zaplanowano pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 14 listopada do piątku 18 listopada 2022 r.

Dokładne lokalizacje i terminy poszczególnych spotkań:

O tym, że warto rozmawiać, przekonali się mieszkańcy, którzy zwrócili się z pytaniami do kolejarzy ws. przystanku Gdańsk Madalińskiego.

- Wielu mieszkańców pytało nas, czy jest możliwe, aby linia kolejowa już od planowanego przystanku Gdańsk Madalińskiego przebiegała od razu w tunelu, a nie - jak zakładała pierwotna koncepcja - w wykopie dopiero później przechodzącym w tunel - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. - Nasi projektanci raz jeszcze pochylili się nad tym problemem i obecnie już cały odcinek linii kolejowej pomiędzy przystankami Gdańsk Madalińskiego i Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska udało się im zaprojektować w tunelu - dodaje.
Efekty zobaczyć można na infografice, przewidywane rodzaje obiektów inżynieryjnych na aglomeracyjnym odcinku PKM Południe.

Co warto wiedzieć przed spotkaniem z kolejarzami ws. PKM?



W ramach trwającego obecnie drugiego etapu STEŚ wprowadzono do projektu PKM Południe - względem wersji prezentowanej podczas poprzedniej tury konsultacji - następujące zmiany:

  1. Dostosowano rozwiązania pasażerskie na przystanku "Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska" do koncepcji węzła drogowego.
  2. Zapewniono obustronne dojście na peron w ramach przystanku "Gdańsk Wielkopolska".
  3. Dostosowano stację "Gdańsk Świętokrzyska-Węzeł Kowale" do funkcji kończenia biegu pociągów aglomeracyjnych.
  4. Odsunięto przystanek osobowy "Kowale" o ok. 20 m w kierunku północnym od istniejących zabudowań (postulat mieszkańców podczas II tury spotkań informacyjnych).
  5. Przewidziano parking przy przystanku osobowym Kowale wraz z dojazdem od ul. Ofiar Grudnia 70 przy wykorzystaniu miejskich działek.
  6. Przekroczenie obwodnicy trójmiejskiej nową linią kolejową planowane jest dołem (postulat mieszkańców podczas I i II tury spotkań informacyjnych).
  7. Wprowadzono korektę łuku trasy kolejowej na wysokości ul. Straszyńskiej 15 poprzez odsunięcie się od zabudowań.
  8. Zapewniono dojazd na pola uprawne w rejonie miejscowości Jankowo Gdańskie w postaci obiektu inżynieryjnego.
  9. Na wniosek Miasta Pruszcz Gdański przystanek osobowy "Pruszcz Gdański Kupiecka" został przewidziany jako docelowy do budowy i przekazany do dalszych konsultacji z zarządcą linii PKP PLK.
  10. W zakresie przystanku osobowego "Bielkówko" zmieniono rozwiązanie skrzyżowania linii kolejowej z drogą na przejazd kolejowo-drogowy. Dojście na peron zostało zapewnione z przejazdu. Dokonano relokację peronu na drugą stronę przejazdu.
  11. Zmieniono rozwiązania stacyjne w zakresie posterunków "Goszyn" oraz "Straszyn Prędzieszyn" dostosowując do docelowej oferty przewozowej.
  12. Uwzględniono w rozwiązaniach układy drogowe wynikające z MPZP (konieczna korekta przyjętych założeń w MPZP w zakresie ul . Leszczynowej).


Miejsca

Opinie (174) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Jedna uwaga :) (5)

    Robić jak najszybciej.

    • 167 14

    • (1)

      Nie potrzebna inwestycja

      • 5 58

      • Niepotrzebna tak jak Ty

        • 8 1

    • druga też (1)

      od razu elektryfikacja nie taki cyrk jak na PKM

      • 13 3

      • Jeśli ta linia powstanie to tylko z siecia trakcyjną,

        bo jak inaczej pojechałyby tam skmki.

        • 13 1

    • Można by było taniej gdyby już istniała nowa świętokrzyska, ale myślenie to nie jest dobra strona Polaków.

      • 0 2

  • Kiełbasa wyborcza (2)

    Obiecywali poprawę połączenia z południem od dekad i nadal pozostaną przy obiecywaniu. W międzyczasie sprzedając rezerwy terenowe deweloperom.

    • 61 12

    • Dokładnie

      Co obiecano przed poprzednimi
      wyborami ? Miała powstać ulica Nowa Małomiejska .Przed wyborami naniesiono nią nawet na plany relizacji budowy na 2016-2020. Po wyborach po cichutku wykreślono,a rezerwy terenowe pomiędzy dawnym schroniskiem dla psów,a Małomiejską sprzedane deweloperom ,którzy już postawili tam budynki

      • 16 0

    • Przed euro 2012 o skm na południe juz słyszałem

      Mija 10 lat i dalej plany. Nawet zdążyli zlikwidować sam do nowego portu

      • 1 0

  • Przecież wiadomo że nawet za 18 lat ta kolej nie powstanie. (3)

    Wszyscy którzy organizują te spotkania doskonale wiedzą że kolej ta nie powstanie nawet za 18 lat. Brak środków z Unii, turboinflacja spowoduje że inwestycje zostaną wstrzymane na grube lata. Spotkają się, pogadają i do "szuflady" projekt schowają a potem okaże się że zmieniły się przepisy itd.

    • 54 8

    • (1)

      A w tzw. międzyczasie miasto sprzeda wszystkie rezerwy terenowe pod deweloperkę i to zamknie temat możliwości realizacji PKM-ki.
      Wówczas rozpoczną się "studia projektowo-wykonawcze i konsultacje" w sprawie metra. I potrwają kolejne 20-30 lat.

      • 22 7

      • Te tereny sa juz sprzedane deweloperom

        Teraz jest bida u deweloperów i miasto będzie musiało odkupić te tereny za ładne miliony, więc nie będzie kasy na to

        • 0 0

    • W sedno! Na zasadzie:obiecanki cacanki a gluoiemu radosc buahaaa.no a teraz skrzyknijcie sie na na 17 pod sadem w jego obronie

      • 1 3

  • (12)

    Nawet jak zostanie zrealizowana ta inwestycja to pociąg będzie jechał raz czy dwa razy na godzinę? Dla takiej koncepcji funkcjonowania PKM to szkoda budować infrastrukturę i dzielić miasto torami...

    • 80 20

    • Tu maja jeździć skmiki, które kończą teraz na Śródmieściu (10)

      więc co 7,5/10 minut

      • 16 12

      • (6)

        Taaa... jasne...

        • 14 12

        • Co jasne? (5)

          To jest zupełnie inny projekt pod kątem wpięcia w system kolejowy. PKM1 to hybryda regionalno aglomeracyjna bez podlaczenia do linii skm. pkm południe to przedłużenie linii SKM. Tam nawet się nie da jeździć inaczej niż na głównej linii SKM (nie będzie mozliwosci zakonczenia biegu czesci pociągów wcześniej niż w Kowalach).

          • 15 4

          • Dlatego dojadą tylko do Śródmieścia. (3)

            • 1 3

            • (2)

              Nie dojadą tylko do Śródmieścia, bo skoro tory będą przedłużone, to nie będzie już tam możliwości zmiany kierunku pociągu na obu torach, jak to ma miejsce teraz.

              • 4 0

              • Haha, to samo.mialo byc z istniejaca pkm. (1)

                Podniet nie było końca. A pociąg jeździ raz na godzinę. A po 20 to już w ogóle jakiś dowcip.

                • 5 0

              • Nie było to samo

                bo PKM nie była przedłużeniem istniejącej linii.

                • 3 0

          • Zobaczymy jak w tym rollecoasterze między blokami zmieszczą się składy wielkości popołudniowej skm-ki

            • 5 1

      • Co 10 min (2)

        To bylo by super i mialo by sens

        • 12 1

        • imo będą jeździć tak samo często jak pociągi pkm na i z lotniska - (1)

          pamiętajmy o przepustowości na trasie Gdańsk - Pruszcz gdzie kursują też pociągi towarowe. Moim zdaniem na tym odcinku powinny biec osobno tory dla pociągów towarowych a osobne dla pociągów pasażerskich. rezerwa terenowa, a raczej jej brak, to inna kwestia.

          • 6 7

          • Linia z Gdańska do Pruszcza nie ma nic wspólnego z PKM Południe.

            Przyjrzyj się dobrze schematom.

            • 11 1

    • Oczywiscie, analogicznie jak pkm istniejaca

      Nie rozumiem tej ekscytacji, skoro nawet teraz mieszkając przy pkm Jasień, moja żona do Gdyni rano musi jechać klasycznie, a więc autobus + SKM we Wrzeszczu. Pkm raz na godzinę jest dobra dla turystów a nie mieszkańców

      • 7 2

  • Zmiany...zmiany...

    Projektanci nanoszą zmiany, bo papier wszystko przyjmie.
    Co wskazuje, że inwestycja pozostanie na papierze. Nikt na poważnie nie bierze mozliwości jej realizacji w dającej się przewidzieć przyszłości. Można za to wyciągnąć trochę kasy za "planowanie i konsultowanie"

    • 26 10

  • (5)

    Na Południu Gdańska nie ma porządnych dróg, chodników albo ścieżek a oni chcą budować PKM , ktoś tu powinien się puknąć w główkę.

    • 39 39

    • No tak, bo drogi najważniejsze... (4)

      • 21 7

      • No oczywiscie ze najwazniejsze.

        A co jest niby ważniejsze od dróg cymbale? Niestety u nas zamiast najpierw na południu zbudować drogi na pustym terenie 10x taniej to teraz cokolwiek tu zrobić to jest mega wydatek. Zresztą na południu nie buduje się absolutnie. Korki 24h a miasto się bawi w kolejne pkm-ki do wrzeszczą. Patologia. A tutaj budowa ruszy kiedy? Za 10 lat albo wcale. I oczywiście logiczny wariant z wiaduktem na trakcie zostanie odrzucony

        • 15 23

      • (1)

        Tak bo zamiast budować droga PKM można by przy okazji zrobić tramwaj jak to było planowane i by to wyszło na lepsze

        • 5 7

        • A po wybudowaniu tramwaju narzekałbyś, że jedzie wolno, stoi na każdych światłach (w Gdańsku nie opanowano jeszcze priorytetu dla komunikacji miejskiej i pewnie jeszcze długo tak będzie), zatrzymuje się co 200 metrów i nie stanowi żadnej alternatywy dla samochodu. Gdańsk, jak i całe Trójmiasto, jest zbyt rozciągnięty, by tramwaj mógł w nim jakkolwiek konkurować z transportem indywidualnym. W Trójmieście potrzebna jest porządna kolej miejska na wzór S-Bahnu w niemieckich miastach, gdzie trolejbusy, tramwaje i autobusy umożliwiają szybki dojazd do stacji kolei i szybką przesiadkę, a nie wożą ludzi okrężnymi trasami przez całe miasto, jak np. obecna linia 12.

          • 2 0

      • Każda infrastrukturę zaczyna się od tego a nie od d... Strony

        • 3 1

  • (2)

    A niby kto za to zapłaci i z czego?

    • 9 6

    • Za zmianę koloru szlaczka na projekcie? My zapłacimy. I to sowicie.
      Łącznie z wynagrodzeniem za prawa autorskie od przesuniętego jeziora :D

      • 8 5

    • Województwo Pomorskie - jak i za wcześniejsze etapy realizowane w Gdańsku.

      • 3 0

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? (3)

    • 21 1

    • Spytaj niejakiego p. Struka.

      • 6 1

    • Kiedy PKM północ - zachód?

      • 1 1

    • Jak już tą starą, samochodową ekipę zastąpią. Mam nadzieję, że nie zastąpią ich ludzie pokroju Horały itp.

      Bo to dopiero będzie tragedia: co miesiąc miesięcznice, kobiety w burkach, pochody nacjonalistów i poszerzenie ulic do 10 pasów w każdą stronę, a TIRy skrótem przez bulwar. A zadłużenie 2 bln zł. po 5 latach.

      • 4 2

  • Może za sto lat. Tej władzy miasta to ja już nie wierzę

    Dali deweloperom zgodę na budowę setek bloków a drogi jak w latach siedemdziesiątych

    • 41 4

  • Miał być przystanek SKM przy Sandomierskiej na torach do Pruszcza (3)

    I przy nim parking i autobusy. To byłoby realne i działałoby. A na taką ogromną inwestycję jak tu to nie będzie kasy nigdy

    • 40 8

    • Węzęł Czerwony Dwór, ale życie zweryfikowało palany (2)

      • 1 0

      • Czerwony Most

        • 0 0

      • Nie życie tylko planiści wielkich skal

        które nie są realizowalne

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane