• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekamy na koncepcję kolejowego objazdu na Kaszuby

Maciej Naskręt
26 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym od trasy PKM odbije kolejowa obwodnica prowadząca do Glincza i zapewniająca łączność z trasą Gdynia-Kościerzyna.
  • Widoczny nasyp, którym niegdyś biegła kolej do Starej Piły. na tym odcinku trasa kolejowa zostanie odtworzona.
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".

Lada dzień kolejarze z PKM ogłoszą przetarg na opracowanie swojej części koncepcji (w Kokoszkach) rewitalizacji trasy z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Jest ona niezbędna do tego, by pociągi z Trójmiasta mogły cały czas kursować na Kaszuby, po rozpoczęciu elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna. Nadal trwają wspólne ustalenia kolejarzy ze spółek PKM i PKP PLK w sprawie harmonogramu prac przy budowie wspomnianego objazdu. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.



Skorzystasz na budowie kolejowego objazdu?

Coraz więcej dzieje się w sprawie odbudowy linii kolejowej z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Ma ona zapobiec odcięciu mieszkańców Kaszub, a szczególnie Kartuz, od połączeń kolejowych z Trójmiastem. Stałoby się tak, gdyby na czas prac związanych z elektryfikacją linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna nie powstał objazd wyłączonego z ruchu odcinka.

Co prawda wciąż nie ma wiążących ustaleń pomiędzy PKM (odpowiada za odbudowę linii Karczemki-Glincz) i PKP PLK, która przygotowuje się do elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Nie wypracowano jeszcze harmonogramu działań. Jednak nie oznacza to, że nic się nie dzieje w tej sprawie.

- Czekamy na harmonogram prac przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe z ich części objazdu kolejowego z całej linii 201 z Kościerzyny do Gdyni, bo to wszystko musi być ściśle zsynchronizowane - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Pierwsze prace przygotowawcze na odcinku realizowanym przez PKM już się rozpoczęły. Wycięto drzewa i krzewy, które porastały od dawna niewykorzystywaną trasę kolejową.

Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu. Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu.
Spółka PKM planuje w najbliższych dniach ogłoszenie przetargu na opracowanie minimum dwuwariantowej koncepcji "Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej".

- Koncepcja ta zawierać będzie m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248, wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich. Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi Gdańsk Karczemki, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, ciągów pieszych parkingu i zatoki autobusowej. Ich realizacja będzie po stronie Gdańska - tłumaczy Tomasz Konopacki.
Wyłoniony w przetargu wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji.

Po co w ogóle budujemy kolejowy objazd?



Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo.

Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo. Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo.
W związku z tą inwestycją ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny - jaki od ponad trzech lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM - może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201.

Dzięki powstaniu tzw. "bajpasa kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatu kartuskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. W przypadku mieszkańców powiatu kościerskiego konieczne byłoby natomiast dowożenie ich komunikacją zastępczą do któregoś z przystanków kolejowych na trasie "bajpasa kartuskiego", a nie aż do Trójmiasta.

Oświadczenie spółki PKP PLK. Oświadczenie spółki PKP PLK.

Miejsca

Opinie (209) 4 zablokowane

  • Enzo (2)

    Znam ten temat i budowa bajpassu jest tylko po to aby UE nie zabrała marszałkowi dotacji za budowę PKM gdyż nie spalnia ona założonych parametrów a jak dojdzie do wyłączenia na rok to parametry ilości przewiezionych pasażerów spadną do zera. Przekażcie te środki na budowę dwupasmowej Kartuskiej a nie tej potrzebnej około 1700 osób lini. 100 mln złotych za objazd tylko w Polsce

    • 5 16

    • To jest z kołku zupełnie inna kasa i nie ten adres do lamentów

      • 0 0

    • głos bałwana

      który myśli, że pakowanie kasy w drogi przyniesie cokolwiek.

      No fajnie, wjedziesz se szerszą Kartuską do Gdańska, ale na Łostowickiej utkniesz i tak w korku, a na mieście to już w ogóle nie wiem, gdzie będziesz chciał zostawić brykę.

      • 3 0

  • (5)

    Rok 1937 - około 18.000 kilometrów linii kolejowych w Polsce.
    Rok 1988 - 26.312 km linii kolejowych.
    Rok 2016 - 19.214 km linii kolejowych w Polsce.
    W okresie od 1989 do 2012 zlikwidowano ponad 7 tys. kilometrów linii kolejowych.

    Brawo PKP. Zniszczyliście więcej niż nacierający sowieci i wycofujący się Niemcy w 1945.

    • 18 1

    • (4)

      Między 1937 a 1988 doszło do zmiany granic kraju. Porównywanie obu dat jest chybione.

      • 2 1

      • To może inaczej... (3)

        W innym artykule podają
        1950 - 26 312 km
        1975 - 23 773 km
        1988 - 24 309 km
        2016 - 19 214 km

        Zadowolony? ;)

        • 4 0

        • po transformacji (2)

          ustrojowej wszędzie zwijano linie kolejowe czy połączenia autobusowe. Państw dawnego bloku komunistycznego po prostu nie było stać na utrzymanie tak dużej infrastruktury. A to co się ostało nie było modernizowane. Albo rozkradane. Pomogły nam dopiero fundusze unijne.

          • 2 0

          • Kaczykuper będzie rozwijać PKS

            Obiecał to suwerenowi.

            • 0 0

          • w Czechach jakoś stać do dzisiaj

            polikwidowano tam mało

            • 2 0

  • He he (2)

    A tu okaże się, że nasypy są OK i nie trzeba ich rozbierać do zera i sypać na nowo jak przy budowie PKMki :) Wcześniejsze ekspertyzy mówiły, że nasypy są w b. dobrym stanie i wystarczy je obniżyć o 1m żeby zmieściły 2 tory. Wiadomo, że największe przewały na budowach robi się na pracach ziemnych... :)

    • 10 2

    • (1)

      Różnica taka, że nasypami w Kokoszkach pociagi jeździły jeszcze na początku XXI wieku (do bazy paliwowej w Kiełpinku), więc jako-tako o nie dbano. Na odcinku Wrzeszcz-Kiełpinek wszystko niszczało od 1945

      • 2 0

      • Do bazy paliwowej z Kokoszek prowadził wykop a nie nasyp, więc nie ma czego obniżać.

        • 0 0

  • PRL - w okolicach Gdańska było sporo lini kolejowych. (1)

    Nawet przez Łapino jeździł pociąg. Lubichowo, Ocypel - tam były małe dworce kolejowe.

    • 10 2

    • Lubichowo i Ocypel już bez szans na reaktywację, bo dopiero co wyrwano z ziemi wszystkie tory i zlikwidowano linię.

      Skandal!!!

      • 0 0

  • najpierw dokończcie co zaczeliście (4)

    Dworzec PKP Gdańsk

    • 15 3

    • (1)

      Tunel to już z 10 lat robią :) pasuje do tempa zakupowego Marszałka. 9 nowych pociągów co 15 lat

      • 2 1

      • A nie jest to tak, że dworce kolejowe podlegają pkp plk?

        To co Marszałek miałby tu pomóc?

        • 0 0

    • Robi się

      A jak nie widzisz to idź do lekarza od oczu

      • 0 0

    • hehe oj tak...plk Gdańsk zagina czaso przestrzeń. Szkoda że znów robią tunel po taniości.
      A można było zrobić taki jak we Wrocławiu...

      • 0 1

  • Linia 229

    Od Kartuz biegnie do samej Łeby przez Lębork!

    • 6 1

  • Trak

    Trzymam kciuki żeby był przystanek na osiedlowej lub przy dojazdowej PZdr

    • 0 0

  • Po co nowe połączenia / drogi (1)

    To jest wroga propaganda to wmawianie ludziom ze miasto jest przepełnione. W Gdańsku jest cudowna komunikacja miejska i w kwadrans dojedzie się zewsząd wszędzie a najważniejsze ze w każdym miejscu miasta i na osiedlach o każdej porze można zaparkować samochód a nawet jak się ma duża rodzinę to pięć samochodów. Najważniejsze ze nie ma korków. Z Pruszcza do Gdańska na 7:30 do pracy można wyjechać śmiało o 7:16 i jeszcze będzie się przedwczesne No bo nie ma problemu z parkowaniem (oczywiście 100% darmowym). Ja myśle że tę infrastrukturę drogową można śmiało „zwężyć” na poczet dróg rowerowych tj. Na przykład na alejach zwycięstwa jeden pas (środkowy dla kolarzówek) oddać dla rowerzystów to może im pomoże dostać się na tour de france wreszcie. Za zaoszczędzone pieniądze moznaby zbudować np. międzygalaktyczne ECS, takie duże 10 piętrowe z blachy.

    • 5 3

    • Ironia cienka jak ty

      jak masz problem z przejazdem Pruszcz - Gdańsk, to polecam rower. 40 minut spacerowym tempem, jak się pociągnie mocniej, to i 25 minut się dojedzie.

      • 1 1

  • (5)

    Wszyscy mówią o elektryfikacji. Urząd Marszałkowski dumny z realizacji projektu.

    Ale zapomnieli o jednej bardzo istotnej kwestii - Ani Polregio ani SKM nie ma pociągów elektrycznych. A Urząd Marszałkowski kupuje co 15 lat tylko 9 nowych jednostek.

    Polregio już dziś nie ma czym wykonywać połączeń. Do Smętowa Tczewa Elbląga pcha tylko jedna jednostka w godzinach szczytu (absurd Marszałku). Jednostki mają od 45 do 55 lat..jednym słowem trup na kroplowce (przewoźnik na zlecenie urzędu Marszałkowskiego)

    SKM - jej pool taborowy to w 99% kible lub przypudrowane kible. Już widzę jak fekalie zalewają pkmke:) (nie wszystkie en57 mają oblat zamkniety)

    Urząd Marszałkowski chwali się że kupił impulsy...ok fajnie ale są one aby podtrzymać trupa Polregio inaczej dojdzie do zgonu. Swoją drogą PKM to linia górska a impulsy nie są do niej przygotowane

    Urząd Marszałkowski jak zwykle wali sieme A wy łykacie jak pelikany

    • 3 6

    • Impulsy są akurat OK

      A na trasie Wrocław - Szklarska dają sobie radę bez problemu.

      • 0 0

    • (3)

      Przynajmniej są niezawodne bo w tych po "modernizacjach" nie raz w polu stałem. Nowe Impulsy z naklejkami "Drzwi nieczynne" to też proza życia. Więc zluzuj i przestań marudzić. To tylko maszyny, które mają nas dowieźć do celu. Nic więcej :)

      • 3 0

      • Będzie gó..n.iana PKM jak ją zaleją fekalia

        • 0 0

      • Patrząc statystycznie to właśnie nowe jednostki mają większą szansę dowieść Cię do celu :)

        • 1 0

      • Tak Ty jak PiS najlepiej byś się w średniowieczu zatrzymał. Typowy reprezentant UM

        • 1 0

  • a ja czekam na PKS do Zasiedmiogórogrodu

    tylko kto w to uwierzy że niszczyciele ulegli jakiemuś skruszeniu

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane