• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekamy na koncepcję kolejowego objazdu na Kaszuby

Maciej Naskręt
26 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym od trasy PKM odbije kolejowa obwodnica prowadząca do Glincza i zapewniająca łączność z trasą Gdynia-Kościerzyna.
  • Widoczny nasyp, którym niegdyś biegła kolej do Starej Piły. na tym odcinku trasa kolejowa zostanie odtworzona.
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".

Lada dzień kolejarze z PKM ogłoszą przetarg na opracowanie swojej części koncepcji (w Kokoszkach) rewitalizacji trasy z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Jest ona niezbędna do tego, by pociągi z Trójmiasta mogły cały czas kursować na Kaszuby, po rozpoczęciu elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna. Nadal trwają wspólne ustalenia kolejarzy ze spółek PKM i PKP PLK w sprawie harmonogramu prac przy budowie wspomnianego objazdu. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.



Skorzystasz na budowie kolejowego objazdu?

Coraz więcej dzieje się w sprawie odbudowy linii kolejowej z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Ma ona zapobiec odcięciu mieszkańców Kaszub, a szczególnie Kartuz, od połączeń kolejowych z Trójmiastem. Stałoby się tak, gdyby na czas prac związanych z elektryfikacją linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna nie powstał objazd wyłączonego z ruchu odcinka.

Co prawda wciąż nie ma wiążących ustaleń pomiędzy PKM (odpowiada za odbudowę linii Karczemki-Glincz) i PKP PLK, która przygotowuje się do elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Nie wypracowano jeszcze harmonogramu działań. Jednak nie oznacza to, że nic się nie dzieje w tej sprawie.

- Czekamy na harmonogram prac przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe z ich części objazdu kolejowego z całej linii 201 z Kościerzyny do Gdyni, bo to wszystko musi być ściśle zsynchronizowane - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Pierwsze prace przygotowawcze na odcinku realizowanym przez PKM już się rozpoczęły. Wycięto drzewa i krzewy, które porastały od dawna niewykorzystywaną trasę kolejową.

Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu. Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu.
Spółka PKM planuje w najbliższych dniach ogłoszenie przetargu na opracowanie minimum dwuwariantowej koncepcji "Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej".

- Koncepcja ta zawierać będzie m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248, wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich. Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi Gdańsk Karczemki, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, ciągów pieszych parkingu i zatoki autobusowej. Ich realizacja będzie po stronie Gdańska - tłumaczy Tomasz Konopacki.
Wyłoniony w przetargu wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji.

Po co w ogóle budujemy kolejowy objazd?



Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo.

Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo. Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo.
W związku z tą inwestycją ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny - jaki od ponad trzech lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM - może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201.

Dzięki powstaniu tzw. "bajpasa kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatu kartuskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. W przypadku mieszkańców powiatu kościerskiego konieczne byłoby natomiast dowożenie ich komunikacją zastępczą do któregoś z przystanków kolejowych na trasie "bajpasa kartuskiego", a nie aż do Trójmiasta.

Oświadczenie spółki PKP PLK. Oświadczenie spółki PKP PLK.

Miejsca

Opinie (209) 4 zablokowane

  • Trasa do Bydgoszczy, nie tylko do koscierzyny

    Szkoda ze media, UMWP i inni decydenci skrocili te linie praktycznie do koscierzyny. Od przejecia przez samorzady kplei regionalnych poludnie wojewodztwa odcieto praktycznie od kolei. A linia 201 bylaby idealna alternatywa dla trasy przez Tczew, mozna by stworzyc polaczenie z Bydgoszczy przez kaszuby i lotnisko do Gdanska. Zreszta Arriva nawet komercyjnie jezdzi okresowo ta trasa i jakos sie oplaca. Administracyjne granice wojewodztw nie powinny dzielic ludzi i historycznych regionow, szkoda ze marszalkowie 2 wojewodztw nie moga sie dogadac. Nie wspomne juz o tym, ze marszalek pomorski odcina tym samym duza czesc poludniowa woj. Pomorskiego od kolei.

    • 4 2

  • Remont Gdańskiego dworca , wyświetlacze we Wrzeszczu, stan taborowy marszałkowskiego Polregio - ale combo :)

    • 2 0

  • Kto jezdzi do Kartuz ? (1)

    Powinno byc wiecej polaczen na Przymorze.

    • 4 7

    • Nikt nie jeździ to nie ten portal

      • 2 0

  • Gdzie tu logika?

    Przystanek Karczemki powinien być na głównej linii Pkm kto będzie korzystał z niego jak bedzie kilka kursów dziennie?

    • 5 2

  • Za linię do Kartuz należy się Urzędowi Marszałkowskiemu szacunek.
    Ale za ogromny tłok na trasie do Tczewa pała.

    To nie Polregio odpowiada za ten tłok - to efekt optymalizacji ludzi z Urzędu Marszałkowskiego.
    Może zabiorą głos? I przed setkami czytelników powiedzą dlaczego ludzie jadą jak bydło. Jeszcze kilka lat temu był komfort. Teraz często nie można wejść do Pociągu.

    A UTK co robi? śpi?

    • 6 0

  • kolej to przyszłość. (1)

    uwielbiam takie małe stacje i jak jest im przywracany blask.

    • 24 3

    • dobrze prawi. To teraz tylko jeszcze przekonaj Urząd Marszałkowski. Z całym szacunkiem ale to nie wielkopolska.

      • 1 0

  • A co z kolejką SKM Kartuzy-Pruszcz Gdański - Gdańsk (5)

    Kiedy powrócą dobre czasy gdy przez 100 lat jeździł pociąg Gdańsk Główny - Kartuzy przez Pruszcz Gdański ? Wtedy to była ciuchcia i jeździły tysiące ludzi. Dzisiaj to powinna być wypasiona trasa zelektryfikowanej SKM. Osiedli mieszkaniowych powstałó na tej trasie bez liku a jeszcze są rezerwy na dalszy rozwój aglomeracji w tym kierunku. Czekamy na wyjaśnienia od władz Gdańska i Wojewody co i kiedy się będzie działó na tej trasie?

    • 31 1

    • Całą 229: Pruszcz Gdański - Łeba, powinni zrewitalizować, albo chociaż odcinek Kartuzy - Lębork. (3)

      "W 1886 otworzono pierwszą cześć linii z Pruszcza Gdańskiego do Kartuz. Trzynaście lat później, w 1899 zostały oddane do użytku tory pomiędzy Lęborkiem i Łebą. Natomiast w 1905 otworzono brakujący odcinek z Kartuz do Lęborka. "

      "Ruch pociągów osobowych na odcinku Pruszcz Gdański - Kartuzy zawieszono w 1994, a na odcinku Kartuzy - Lębork w 2000 (ruch pociągów towarowych został wstrzymany w 2005 roku)"

      • 5 0

      • Błąd! Linię Kartuzy - Lębork zlikwidowano w 1997 roku! (2)

        • 1 2

        • Ruch pasażerski na odcinku Kartuzy - Lębork zawieszono dokładnie 23.06.2000. (1)

          Jako dowód:

          - zdjęcie rozkładu jazdy ze stacji w Sierakowicach - fotokolej.pl/img1837.search.htm

          - zdjęcie ostatniego pociągu pasażerskiego (relacji Lębork-Kartuzy) na stacji w Sierakowicach z dnia 23.06.2000 - fotokolej.pl/img7697.search.htm

          W opisie: "23.06.2000 r.Poc.66028 rel.Lębork-Kartuzy prowadzony przez lok.SP42-201 w oczekiwaniu na pociąg z przeciwnej relacji przy peronie Sierakowickiej stacji.Kilka minut pózniej gdy pociągi rozjechały się w swoich kierunkach zapanowała głucha cisza trwająca po dziś dzień gdyż były one ostatnimi planowymi pociągami pasażerskimi jakie się tu skrzyżowały.Jeszcze do marca 2005 roku można tam było sporadycznie zobaczyć pociąg zdawczo-odbiorczy który wybudzał z uśpienia tę kaszubską stacyjkę."

          Pozdrawiam :)

          • 3 0

          • Zbiorowy kolego tak go nazywano

            Expres kaszubia Pruszcz-Kartuzy,Somonino,Osowa i nazad z powrotem

            • 0 0

    • Urząd Marszałkowski nawet nie ogarnia tematu przepełnienia jednostek A Ty chcesz nową linię ;) optymista

      • 2 0

  • inwestycja powstanie dzieki wladzom gdanska

    ktore sprzedaly grunt wraz z torami w kokoszkach. dzieki temu nie kursuja pociagi towarowe do kokoszek i w zwiazku z tym nie ma przeszkod do calodobowych prac na trasie glincz - kokoszki. brawo Panie Struk i sp Adamowicz za wikiwanie firm wykorzystujacych transport kolejowy za sprytna eliminacje.

    • 3 2

  • Ten kierunek trzeba intensywnie rozwijac

    Potencjał jest ogromny, ilość chętnych osób wielka, problemem jest zbyt uboga siatka połączeń.
    Np. Dojazd z Gdyni na 7 rano do koscierzyny.

    • 3 2

  • Tyle opinii i wszędzie żale do Urzędu Marszałkowskiego....chyba jednak musicie zmienić mentalność panowie. PRL już się skończył.
    Celowe tworzenie tłoku poprzez 'optymalizacje liczby jednostek' jeszcze pogarsza wasz raiting w oczach pasażera.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane