• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • polecam teledysk "Numai tu" zespołu O-Zone

    http://www.youtube.com/watch?v=M8NAlvptPpw
    Kiszyniów za 292 lata :D
    ciekawe, czy Gdańsk też by się pokusił o taką wizualizację

    • 4 1

  • Rzygać mi się chce od tych obiecanek ...

    Rzygać mi się chce od tych obiecanek ... Powiadam kto wyremontuje np. trakt św. Wojciecha ma mój głos! nic wielkiego tylko jedna trasa... ale remont najpierw potem poparcie w wyborach.
    Niewiele mi do szczęścia potrzeba :)

    • 9 1

  • Wybory, wybory....idą wybory.....

    Sądziłem, że tak daleko się posuną.... A jednak.... Żenada, dno....
    Urzędasy podkarmiają nas, wyborców mirażami dalekich inwestycji. Bóg jeden wie, czy ten "plan" kiedykolwiek wyjdzie ze sfery szkiców. Jedno jest pewne: reasumując wszystkie "dalekosiężne" plany ratuszowych szczurów (zatem: Nowe: bulońska, świętokrzyska, zamiejska,abrahama; tramwaje na morenę, ujeścisko, orunię; ten projekt) Gdańsk musiałby mieć budżet stanu Kalifornia.
    Policzcie sami.

    Wiecie co trzeba zrobić, aby dzieci były grzeczne i lubiły dorosłych? POCZYTAC IM FAJNE BAJKI. Albo puścić z DVD.

    Amen.

    • 10 1

  • Koszmar !!!! (1)

    W takim miejscu rozwiązanie z czasów głębokiego PRLu, totalnie antymiejskie, przeciw ludziom, przeciw mieszkańcą. Przypomina się pewna komedia w której pewny planista-urbanista postanowił przenieśc jeziorko z jednego osiedla na drugie...

    • 10 1

    • Komedia...

      Komedia, Panie, to wychodzi jak się nie zna końcówków!

      • 3 0

  • Wiadomo

    Wiadomo wszak - w okresie przedwyborczym nalepiej obradzają gruszki na wierzbie.

    • 8 1

  • Wiadomo

    • 3 0

  • Galeria Handlowa ??

    kolejny generator korków? to jakiś żart?

    • 7 1

  • bardzo dobry pomysł

    i like it

    • 1 7

  • Ha Ha ha ...

    Ale mnie to rozbawiło, może moje dzieci doczekają tego za 50 lat
    Zobaczcie jak wygląda droga od Ronda Regana do Pruszcza, łaty, dziury, jak na Białorusi, bo a Azji i Afryce drogi mają lepsze. Ja proponuję za 20 lat tunel
    po co wiadukty budować.

    • 13 1

  • Gdańskie drogi

    myśl przednia, ale z realizacją chyba XXII wiek - patrz postep prac - dokończenie WZ - mam papier, że miała być 2003, 4-5 lat temu na otrwarcie nowego ratusza (po żaku) decydent z Rady mówił , zę już jest teren wykupiony. Ostatnio usłyszałem, że już wybrany wykonawca ....... tylko roboty nie widać, a korki że aż hej w godzinach szczytu 2km w pół godziny

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane