• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Część przycisków na przejściach dla pieszych może zniknąć

rb
25 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Likwidacja przycisków dla pieszych wymagałaby odpowiedniego zsynchronizowania sygnalizacji. Likwidacja przycisków dla pieszych wymagałaby odpowiedniego zsynchronizowania sygnalizacji.

Czy po zakończeniu epidemii koronowirusa część przycisków dla pieszych na przejściach zniknie? Ich likwidację sugerują niektórzy piesi, nie wykluczają tego urzędnicy, ale podkreślają jednocześnie, że najpierw potrzebne są stosowne analizy.



Czy przyciski dla pieszych powinny być zlikwidowane?

Od połowy marca, z powodu koronawirusa, przyciski przy przejściach dla pieszych w Trójmieście są zakryte. Zielone światło jest wzbudzane automatycznie, a nie na żądanie.

Część spacerujących i rowerzystów sugeruje, by takie rozwiązanie pozostało na stałe, dodając, że potrzebne jest odpowiednie zsynchronizowanie świateł na skrzyżowaniach, by nikt nie był pokrzywdzony.

Różne punkty widzenia



- Dzięki temu wszyscy uczestnicy ruchu są traktowani sprawiedliwie, bo zmiany następują w stałym cyklu. Nie trzeba nerwowo naciskać, czekać niepotrzebnie, a często i tak łamać przepisów, przechodząc na czerwonym, w oczekiwaniu na zmiany na sygnalizatorze. Nie chcę rewolucji, ale gdyby choć część z nich zniknęła, sytuacja pieszych uległaby poprawie - sugeruje pan Bartosz, nasz czytelnik.
Kierowcy ripostują, że po likwidacji przycisków, w wielu miejscach światła będą się zmieniać, mimo że nie będzie pieszych. W efekcie przez "pieszych widmo" tworzyć się będą korki.

W Gdańsku zapowiedzi na konferencji...



W Gdańsku jest 1050 takich przycisków wzbudzających światło zielone dla pieszych. Zapowiedzi częściowej rezygnacji z tych urządzeń pojawiły się podczas konferencji prasowej, na której władze miasta poinformowały o dużych zmianach w organizacji ruchu dla pieszych.

- Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - wskazywał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

...realizacja po analizach



Realizacja tych zapowiedzi nie nastąpi jednak szybko. Gdy pytamy urzędników o likwidację przycisków, odpowiadają, że na razie trwają analizy, a kolejnym etapem będzie harmonogram zmian.

- Potrzebne jest wytyczenie strategicznych miejsc, by likwidacja przycisków nie przełożyła się na pogorszenie "przepustowości" - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zapowiada, że tam, gdzie jest to niezbędne przyciski nie zostaną zlikwidowane, jak np. przy ul. Kartuskiej, na wysokości ul. SmęgorzyńskiejMapka.

Władze Gdyni: piesi mogą mieć trudniej



Likwidacji niektórych przycisków nie wykluczają też władze Gdyni, gdzie jest ich 420. Wskazują jednocześnie, że - paradoksalnie - ich usunięcie może pogorszyć sytuację pieszych.

Jako przykład podają skrzyżowanie ulic Władysława IV - TrauguttaMapka, gdzie dzięki przyciskom możliwe jest zastosowanie algorytmu, który w sytuacji, gdy pieszy wciska przycisk, a wokół nie ma samochodów, otrzymuje sygnał zielony nawet w ciągu kilkunastu sekund.

Trwałe wyłączenie przycisku spowoduje, że cykl światła zielonego będzie bardziej regularny, ale trzeba będzie na niego dłuższej czekać, nawet o kilkadziesiąt sekund.

- Decyzja o całkowitym demontażu przycisków wymaga dokładnych analiz, chociażby na terenie Śródmieścia, gdzie czekają nas spore zmiany w organizacji ruchu. Nie wykluczamy opcji, że niektóre skrzyżowania mogłyby funkcjonować w trybie automatycznego wzbudzania przejścia dla pieszych, czyli bez przycisków. Jednak w wielu przypadkach takie zmiany mogą być niekorzystne dla pieszych mieszkańców - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Na razie przygotowania do demontażu folii



Na razie trwają przygotowania do zdjęcia z przycisków zabezpieczających folii.

- Na początku planujemy przywrócić pełną akomodację sygnalizacji i uruchomić przyciski na przejściach, których wyłączenie znacząco wpływa na pogorszenie warunków ruchu, w tym opóźnienia transportu zbiorowego. Po ściągnięciu folii przyciski będą dezynfekowane - zapowiada Maciej Bodal, kierownik Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu.
rb

Miejsca

Opinie (301) ponad 10 zablokowanych

  • Przyciski na swiatlach

    Gdańskiem "rządzą" kretynie za chwilę znikną wszystkie przejścia podziemne i pojawia się nazieme ( Dlatego że jakiś koleś kogoś "ważnego" chce dobrze zarobić i odpalić grubą kopertę) urząd Miasta Gdańska = idioci i bandyci z D i G na czela

    • 0 0

  • a co Greta na to ? (2)

    stawanie pojazdów na niezsynchronizowanych wszystkich czerwonych światłach nawet jak nikt nie przechodzi to czysta anty ekologia. Każde hamowanie i ruszenie to dodatkowy smród i spowolnienie ruchu czyli tez więcej smrodu i spowolnienie tez komunikacji miejskiej.

    • 9 2

    • Wzruszyła mnie Twoja wrażliwość ekologiczna. (1)

      Nie hamuj, nie ruszaj, nie wjeżdżaj do miasta jeśli Twoje auto smrodzi. Nie będzie tego smrodu i spowolnienia komunikacji miejskiej.

      • 0 1

      • autobusy i tramwaje też stają na czerwonym

        a jak marny kierowca to wszyscy latają w pojeździe jak worki z ziemniakami. Gdańsk zawsze będzie wiochą. Zwłaszcza z burakami na stanowiskach. A lepiej nie będzie bo ta mafia mądrzejszych nie toleruje bo stwarzają zagrożenie,

        • 0 0

  • Przyciski dla pieszych mogą zostać tylko pod warunkiem (2)

    Że będą tez przyciski dla kierowców. Dlaczego jedna grupa ma być uprzywilejowana i jechać bez żebrania o przejazd?

    • 10 10

    • (1)

      Hmmm przecież jest coś takiego..nazywa się pętla indukcyjna. Nie podjedziesz na lewoskręcie lub na drodze bocznej w odpowiednim czasie to też czekasz cały cykl...Czyli podobnie jak pieszy żebrasz o zielone

      • 0 2

      • Nie, bo to się dzieje automatycznie

        Wciśniesz guzik - wtedy będzie tak samo. Wtedy poczujesz jaka to wygoda

        • 0 0

  • (2)

    Nic nie wspomnieli o bezdotykowych czujnikach... ️

    • 33 3

    • "Przyciski na przejściach mogą zniknąć"

      to jest grozba?

      • 0 0

    • Dokładnie, przecież to jest cały system

      a przyciski to tylko jego element, są fotokomórki, kamery oraz pętle indukcyjne zatopione w asfalcie. Dynamiczne sterowanie ruchem to przyszłość, zobaczcie sobie centrum sterowania ruchem np. w Holandii. Oklejanie tych przycisków pokazało niestety gdzie jesteśmy mentalnie - otóż w średniowieczu.

      • 2 0

  • A czy te przyciski już działają i spełniają swoje zadanie czy nadal mają tylko uspokoić pieszego żeby grzecznie czekał na, zmianę, świateł? To jest tylko prowizorka.

    • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    Te przyciski mają sens tam gdzie jest mały ruch pieszy, na prostej drodze, a nie na ruchliwym skrzyżowaniu, gdzie samochody i tak stoją. Przykład - przejście na Przywidzkiej koło Fashion House - nie zdążysz wcisnąć, to stoisz cały cykl świateł, mimo iż samochody nie jadą, ale dla pieszego jest czerwone. Po co tam jest ten przycisk, jak światło dla pieszych w ogóle nie wpływa na ruch samochodów?

    • 160 8

    • (1)

      Nie wpływa? To kiedy świeci się dla pieszych zielone? Nigdy?

      • 1 1

      • Jak nie wciśniesz to nie pali się w ogóle. Jest non stop czerwone.

        Czasem tam ludzie czekają ale nie wciskają guzika i sie nie zmienia. To nie jest przejście typu wciśnij to szybciej się zapali. Zielone dla pieszych wpływa jedynie na skręcających na zielonej strzałce - muszą puścić ludzi na pasach. No ale to nie nie jest wpływ na cykl świateł jako taki.

        • 0 0

    • Popieram

      W Gdyni przy Witawie jest tak samo.

      • 0 0

    • Dziękuję za ten wpis. (2)

      Dokładnie o to chodzi! Takie przyciski mają jakikolwiek sens tylko w przypadku przejść dla pieszych, które NIE znajdują się na skrzyżowaniach dróg.

      • 22 2

      • (1)

        Nie do końca. Jeśli akurat piesi nie przechodzą można udostępnić przejazd bezkolizyjny pojazdom skręcającym.

        • 3 1

        • Spójrz na to symetrycznie

          Samochody też czasem nie jadą, a piesi muszą czekać na czerwonym. Więc dlaczego im jeszcze dokładać przycisk?

          • 0 0

    • Nieprawda. Na Grunwaldzkiej gdzie wieczorem nie ma żywej duszy (1)

      Też są potrzebne bo imaczej piszczki dla niewidomych wyją 24h na dobę. A ruch samochodowy trwa tam cały czas

      • 6 10

      • To kwestia charakteru

        Rozwiązanie jest proste. Nie znosisz odgłosów miasta -> wyprowadź się na wieś.

        • 0 1

    • To może inaczej (1)

      Pozwolić na przechodzenie na czerwonym tak jak to ma miejsce w krajach rozwiniętych. Mały kruczek tylko taki, że pieszy przechodzi na własną odpowiedzialność i jest pociągany do odpowiedzialności jak zostanie potrącony + do naprawy szkód w aucie. Jestem kierowcą i pieszym i z chęcią bym chciał mieć możliwość przechodzenia bez przypału na czerwonym, ponieważ często się zdarza, że po prostu nic nie ma w zasięgu w wzroku, a trzeba stać ...

      • 11 0

      • Jedyny mandat jaki dostałem przez 40 lat życia był za przejscie na czerwonym świetle...

        ...przez pustą Grunwaldzką przy Placu Zebrań Ludowych, gdzie widać czy coś jedzie z kilkuset metrów.

        • 0 0

    • Identycznie jest w Sopocie na skrzyżowaniu 3 Maja i Kościuszki (1)

      Samochody tak czy siak stoją, niezależnie od tego czy pieszy ma zielone światło czy nie. A przycisk trzeba wcisnąć na długo przed nowym cyklem, inaczej stoi się ponad 1,5 cyklu. A potem zdziwienie, że zirytowani piesi przechodzą na czerwonym świetle.

      • 16 1

      • Bo w Polsce nawet przyciski są ustawione pod samochody.

        Powinno być tak, że wciskasz i po chwili masz zielone, a zrobili tak, że jak nie wciśniesz, zielonego nie ma nigdy.

        • 3 1

    • Niektóre przyciski są absurdalne

      Na skrzyżowaniu Morska Kartuska w Gdyni sygnalizacja dla aut działa całą dobę ale pieszy wieczorami i nocą musi wciskać przycisk żeby sobie zmienić światło pomimo ze auta mają czerwone. To czysty nonsens i celowe utrudnianie życia pieszym.

      • 9 1

    • Ty im nie pisz tego bo tam pracują ćwierćmózgi, i tak nie zrozumieją.

      • 7 1

  • Żebracze przyciski (2)

    Kiedyś usłyszałam jak to ktoś nazwał i i uważam,że trafił w sedno.

    • 3 2

    • Wolisz czekać 5 minut na zielone? (1)

      Proszę bardzo!

      • 0 0

      • Nie wolę,ale z przyciskami jest tak,że gdy nie wciśniesz odpowiednio wcześnie to samochody musisz czekać dwie zmiany świateł.

        • 0 0

  • stonka przyjedzie i bedzie roznośiła tą zaraze

    • 1 0

  • Te przyciski nie działają. (1)

    Nie wiadomo po co są skoro i tak nie skracają czasu zmiany świateł.

    • 6 2

    • One nie są po to by skracać czas.

      One były montowane, aby ktoś mógł zarobić na ich montażu. Teraz zarobi na demontażu. Czyli efekt wymagany został osiągnięty. To samo dotyczy progów zwalniających, wysepek, słupków itp. Najpierw się je montuje tam gdzie trzeba i tam gdzie nie trzeba. Później przesuwa się je metr dalej. Następnie kosztowne analizy i demontaż.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Zamienić przyciski na bezdotykowe wykrywanie pieszych oczekujących na przejście. I w końcu odblokować system w którym albo przy braku samochodów albo przy większej ilości oczekujących pieszych zielone światło otrzymują piesi.
    W koncu (podobno) mamy super inteligentny system sterowania ruchem.

    • 187 12

    • Dodałbym jeszcze odliczanie sekund do zmiany świateł jak mają w niektórych krajach.

      • 2 0

    • Potyl (1)

      Jestem za a nie jak dotychczas jeden pieszy naciska i kawalkada sam. stoi tak jest w Kokoszkach swiatla co 100m. d**il z urzedu spi a tam kolejka samochodow

      • 1 12

      • i dobrze.

        jak ma przejsc inaczej?

        • 6 0

    • system jest super - drogi i ma multum możliwości

      ale operator, który go programuje i ustawia jest de**billem, a z tym to już nic się nie da zrobić.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane