• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czterech chętnych na przebudowę tramwaju na Przeróbkę. Most Siennicki będzie nieczynny

Maciej Naskręt
17 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dzięki przebudowie linii na Przeróbkę za Martwą Wisłę pojadą wreszcie nowe składy Pesa Swing. Dzięki przebudowie linii na Przeróbkę za Martwą Wisłę pojadą wreszcie nowe składy Pesa Swing.

Poznaliśmy oferty cenowe wykonawców, którzy zainteresowani są przebudową 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Lenartowicza i ul. Siennickiej w Gdańsku. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma Budimex. Za realizację projektu zaproponowała 65,6 mln zł.



Otwarto koperty z ofertami w przetargu na przebudowę 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańskaul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku - odcinek od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma budowlana Budimex, która prowadzi już prace torowe w Gdańsku - na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miasto na inwestycję przeznaczyło ok. 80 mln zł, a to oznacza oszczędności.

Teraz komisja przetargowa powołana w spółce GIK będzie badać złożone oferty. Na przełomie kwietnia i maja powinniśmy poznać ostatecznie wykonawcę.

Plan budowy

W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.

Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden zpierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.

Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.

Odwrócony ruch na pętli Przeróbka i przystanki wiedeńskie

Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie zmusi kierowców także do jazdy z niewielką prędkością - poprawi bezpieczeństwo w ruchu.

Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż do centrum mieszkańców Przeróbki odbywa się z dwóch oddalonych o ok. 100 metrów przystanków.

Duże utrudnienia w ruchu po zamknięciu Mostu Siennickiego

Podczas przebudowy linii tramwajowej mieszkańców Przeróbki i Stogów czekają spore utrudnienia w dojazdach do pracy i szkół. Przynajmniej na kilka miesięcy będzie trzeba zamknąć dla ruchu kołowego Most Siennicki. Obiekt będzie można jedynie pokonać piechotą.

Na ten czas zostaną zlikwidowane wszystkie przystanki autobusowe i tramwajowe wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza. Komunikację z centrum miasta zapewnią autobusy zastępcze T3 i T8, na które mieszkańcy Przeróbki będą musieli dojść do przystanku przy ul. Wosia Budzysza. Zastępcza komunikacja miejska będzie kursować do centrum przez Most Wantowy i ul. Elbląską.

Pasażerowie ze Stogów i Przeróbki przy Akademii Muzycznej mają przesiadać się z autobusu na tramwaj.

Most Siennicki ma być remontowany w pierwszej kolejności. Jest więc szansa, że uda się uczynnić ruch tramwajowy do pętli na Przeróbce nieco szybciej. To jednak nie zmieni za bardzo sytuacji mieszkańców Stogów - wciąż będzie kursowała komunikacja zastępcza, bo prace będą się toczyć na ul. Lenartowicza.

Potrzebny minibus dla mieszkańców Przeróbki

Mieszkańcy Przeróbki twierdzą, że w czasie prac torowych na ich osiedlu niezbędne jest uruchomienie minibusa, który dowoziłby zwłaszcza starszych mieszkańców do przystanku na ul. Wosia Budzysza, by stamtąd mogli autobusem T3 lub T8 pojechać do centrum Gdańska. Najbardziej ucierpią mieszkańcy ul. Przetocznej zobacz na mapie Gdańska, którym oddali się przystanek prawie o kilometr.

Możliwość wprowadzenia minibusu ma analizować m.in. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku z inwestorem i wykonawcą, którego niebawem poznamy.

Władze wierzą, że prace budowlane będą toczyć się sprawnie. - Mamy sprawdzony system działania. Wykonawca będzie płacił za każdy dzień kursowania autobusowej komunikacji zastępczej. Będzie to dla niego dodatkowa motywacja do prac. Na podobnych zasadach pracowaliśmy na Węźle Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą. Dzięki temu już teraz mieszkańcy Nowego Portu mogą podróżować tramwajem - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

Stan Mostu Siennickiego na filmie z 2011 r.


Niezbędne zmiany w programach sygnalizacji na czas remontu

Standardowo podczas robót, które wymagają wyłączenia ruchu tramwajowego, nie wyłącza się sygnalizacji świetlnych właśnie dla ruchu szynowego. Kierowcy wtedy tkwią niepotrzebnie na skrzyżowaniach na czerwonym świetle, czekając na tramwaj, który i tak nigdy nie przejedzie przez skrzyżowanie.

Przykład takiej sytuacji? Kilka tygodni temu, gdy przebudowywano tory tramwajowe w związku z budową ul. Nowej Wałowej na ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska wyłączono z ruchu odcinek linii tramwajowej między Węzłem Kliniczna zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Wtedy to kierowcy i piesi przez ok. cztery tygodnie musieli ustępować przejazdu tramwajowi widmo na skrzyżowaniu ul. Łagiewniki i ul. Wały Piastowskie. zobacz na mapie Gdańska

Zatem w przypadku przebudowy linii na Przeróbce należy przeprogramować światła w dwóch miejscach - na skrzyżowaniu przy Elektromontażu zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska.

Oferty złożone w przetargu na przebudowę linii na Przeróbkę

1. Konsorcjum firm: Balzoa (lider) - 66,006 mln zł.
2. Konsorcjum firm: MTM S.A. Gdynia (lider) i Rajbud Tczew - 74,337 mln zł
3. Budimex S.A. - 65,606 mln zł
4. WPRD Gravel - 67,144 mln zł.


Prezentacja miejskiej spółki GIK o planowanych pracach torowych m.in. na Przeróbce.

Miejsca

Opinie (126) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    jakby tych T3 lub T8 nie mogli puścić do lotu lub dworca.. ale po co ? lepiej niech sobie ludzie biegają .. wyjdzie na to że nie którzy będą dojeżdżać na 2-3 przesiadki .. głupota..

    • 7 4

    • Do dworca to za bardzo się nie da puścić dwóch dodatkowych linii autobusowych.Już w tej chwili autobusy muszą mieć postoje wyrównawcze na Al.Zwycięstwa,bo przy dworcu się nie mieszczą,a trasy zaczynają się/kończą na przystanku Dworzec Główny.Podejrzewam,że większość pasażerów ze Stogów i Przeróbki będzie korzystać z linii 111,która na czas wstrzymania kursowania tramwajów powinna kursować z częstotliwością co 15-20 minut i obsługiwana autobusami przegubowymi.Aby niepotrzebnie nie wozić powietrza do Górek Zachodnich część kursów "111" mogłaby kursować jako np "211" na trasie Stogi-Dworzec z pominięciem Łąkowej.

      • 8 1

  • Komunikacja zastępcza. (3)

    Powinna tak wyglądać:
    zamiast 3 linia 93 Brzeźno (Gdańska) - Akademia Muzyczna co 10-20 min
    zamiast 8 linia 98 Jelitkowo - Zaspa - Stocznia - Akademia Muzyczna co 10-20 min.
    linia 9 zawieszona. I tak na odcinku A.Muz - Dw. PKP mamy częstotliwość co 5 min. w szczycie i co 15 minut poza szczytem. Do tego proponuje linie autobusowe:
    T8 Chmielna-Akademia Muzyczna-Elbląska-Sucharskiego-Sienna/Budzysza-Stogi Plaża
    T3 kier. Stogi Pasanil: Chmielna-Akademia Muzyczna-Elbląska-Sucharskiego-Lenartowicza-Siennicka-Sienna-Stogi Pasanil.
    T3 kier. Chmielna/Akademia Muzyczna: Stogi Pasanil-Budzysza-Lenartowicza-Siennicka-Sienna-Sucharskiego-Elbląska-Akademia Muzyczna-Chmielna.

    I problem Przeróbki rozwiązany.

    • 2 6

    • (1)

      Oj Kolego zawiesiłeś 9 bo to pewnie nie Twoja linia, a ludzie mieszkający na Przetocznej niech na nóżkach sobie nawet do centrum chodzą
      pozdrawiam.

      • 4 1

      • Problem Przetocznej i okolic częściowo rozwiązuje linia autobusowa 138,ale jej częstotliwość będzie za mała po zamknięciu linii tramwajowej.Możnaby teoretycznie utworzyć linię np 238 kursującą od Przetocznej trasą 138 w kierunku Akademii Muzycznej co ok 30 minut,może nawet 20.Warunek jest tylko jeden-przejezdność skrzyżowania Przetoczna/Lenartowicza/Bajki,co przy planowanym zakresie prac jest raczej niemożliwe.

        • 1 1

    • korekta trasy

      autobus zastępczy powinien w powrotnej drodze ze stogów stawać przy kościele na Głębokiej i przy dawnej Wiesława, a w drodze na Stogi na początku Głębokiej za skrzyżowaniem z ul. Siennicką.

      • 0 0

  • kartel (1)

    Ty wygrywasz ten przetarg ja tamten i ten trzeci czy czwarty inne przetargi. Pamiętajmy jednak by wszędzie dawać zawyżone ceny to przecież i tak zamówienia publiczne czy lemingi płacą i jeszcze się cieszą.

    • 1 8

    • Laki,spisek! Uważaj,mgła helowa za tobą! Tusk ci chowa skarpetki i otwiera lodówkę!

      Mały pistolecik w dłoń i biegnij walczyć z Kartelem!

      • 5 0

  • Nareszcie ktoś zauważył,że w Gdańsku są takie dzielnice jak Przeróbka,czy Stogi !Remont mostu Siennickiego jest niezbędny !!! O chodnikach ,czy innych ważnych rzeczach zapomnianych od lat nie wspomnę .

    • 11 0

  • Czterech chętnych na przebudowę tramwaju na Przeróbkę.

    Tramwaje będą przebudowywać? Na moście a nie w hali?

    Luuuuuuuuudzie, kto to pisze.

    • 6 0

  • no!!!

    nareszcie, co tu pisać!

    • 0 0

  • PRZEBUDOWA TRASY NA PRZERÓBKĘ

    "Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail."
    Mam nadzieję, że nie będą tak ułożone jak na skrzyżowaniu Armii Krajowej i 3-go Maja

    • 7 0

  • Jakość

    Tylko jak oni to remontują!:( Spójrzcie na odcinek Hallera przy Operze, remontowany chwilę temu - już wygląda jak prawie po 30 latach od poprzedniej, gruntownej modernizacji, kiedy podobno używano najgorszych materiałów... ;(

    Jakość tych remontów pozostawia wiele do życzenia.

    • 2 2

  • a stogi?

    Drogi redaktorze dziekujemy za ten art. Czy mozemy prosic o sprostowanie wladz co do tramwajow Pesa na ta "nowa" linie? Bo jak znam zycie wyjdzie jak zawsze ruski remont z utrudnieniami po czym tramwaje pesa pojada tylko do petli przerobka.a co ze stogami? Dzielnicy zapomnianej zdegradowanej przez wladze a latem rozjezdzonej przez turystow ktora to kasa splywa do miasta to gdzie zatem sens? Moze zatem szanowny redaktor pociagnie z ciekawosci sprawe bo torowisko stogi ti jak dziki zachod

    • 15 5

  • wkoncu (1)

    Wkoncu !!!! Bedzie mozna poludzku samochodem przejechac a nie kolo mozna zostawic
    a te gumy na przejazdach to jak dla mnie jeden wielki niewypal

    • 3 2

    • To chodź piechotą,saperski potomku

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane