• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy droga rowerowa musi być wrogiem kiosku, stojącego od 45 lat?

Krzysztof Koprowski
19 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Kiosk na skrzyżowaniu ul. Jaśkowa Dolina z al. Grunwaldzką, który stoi na przeszkodzie realizacji nowej inwestycji (obecnie zamknięty na kilka dni ze względu na urlop).
  • Podczas modernizacji torowiska tramwajowego dokonano też remontu przejścia, ale nie uwzględniono w nim przejazdu dla rowerów.
  • Parkowanie na chodniku zostanie zabronione. Parking po prawej nie wchodzi w zakres inwestycji.
  • Parkowanie na chodniku zostanie zabronione. Po lewej wejście do budynku Zakładu Komunikacji Miejskiej.
  • Obecny koniec drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina.

Plany budowy brakującego fragmentu drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina wywołały pewne emocje u mieszkańców Wrzeszcza. Zakładają one bowiem likwidację jedynego kiosku na tym skrzyżowaniu, istniejącego nieprzerwanie od ponad 45 lat. Po naszej interwencji urzędnicy jeszcze raz przyjrzą się projektowi.



Co robisz, gdy nagle kończy się droga rowerowa wzdłuż ruchliwej ulicy?

Droga rowerowa wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina urywa się dzisiaj przed skrzyżowaniem z ul. Sienkiewicza zobacz na mapie Gdańska. Rowerzyści mają do wyboru przejazd przez trzypasmową ulicę, na której pas do jazdy prosto do drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej jest zlokalizowany pośrodku jezdni lub nie do końca legalną podróż po wąskim chodniku, zastawionym w połowie autami.

Wkrótce ta sytuacja ma się zmienić na lepsze. Droga rowerowa wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina zostanie wydłużona do ul. Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie połączy się z drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Zostanie też wykonany przejazd przez aleję, który nie powstał mimo przebudowy przejścia w 2011 r. podczas remontu torowiska tramwajowego.

Problem w tym, że przedłużenie drogi rowerowej może skutkować usunięciem kiosku, który na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny i al. Grunwaldzkiej stoi od 45 lat,

- Byłaby to bardzo nieprzemyślana decyzja, gdyż jest to jedyny punkt handlowy tego typu na tym skrzyżowaniu [najbliższe kioski znajdują się na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska - dop. red.], a ponadto szkoda byłoby likwidować przez taką inwestycję miejsce pracy - mówi Arkadiusz Kowalina, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny, który poinformował nas o planowanej inwestycji.

Urzędnicy uspokajają jednak, że ostateczne decyzje w tej sprawie nie zapadły. Obecnie inwestycja jest na etapie przygotowania projektu przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć przypuszczalnie dopiero w przyszłym roku.

- Faktycznie, w projekcie kiosk był wskazany do likwidacji, ale zleciłem jeszcze raz przeanalizowane tego obszaru, aby mógł on tam dalej funkcjonować. Tym bardziej, że akurat w tym miejscu będzie istniał ciąg pieszo-rowerowy [rozwiązane stosowane w wielu miejscach w Gdańsku m.in. wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska lub w rejonie "Krewetki" zobacz na mapie Gdańska - dop. red.], a nie wydzielona droga rowerowa i osobno chodnik - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

O ile kiosk ma szansę na dalszą działalność, to wiadomo już, że zostanie zlikwidowanych ok. dziesięciu miejsc parkingowych na chodniku wzdłuż Jaśkowej Doliny, między ul. Sienkiewicza a al. Grunwaldzką. Fizycznie, nie ma tutaj miejsca, by zmieścić zarówno drogę rowerową, jak i miejsca parkingowe.

Warto mieć jednak na uwadze, że po drugiej stronie ulicy, jak wynika z tablic parkingowych Tristaru, zawsze jest wielokrotnie więcej wolnych miejsc w garażu podziemnym centrum handlowego Manhattan.

Miejsca

Opinie (291) 3 zablokowane

  • Ten kiosk powinno byc gdzie indziej (2)

    • 3 11

    • a niby dlaczego? (1)

      ktoś straci być może wieloletnie miejsce pracy, bo ty na rowerku chcesz przejechać?

      • 1 3

      • za to jak Ty chcesz jechać swoim Golfem, to wołasz o burzenie ludziom mieszkań, miejsc pracy, parków

        • 2 0

  • po co droga rowerowa? (3)

    Jak rowerzyści i tak jeżdżą jak chcą nawet równolegle z drogą rowerową

    • 1 3

    • po to, by rowerzyści nie mający doświadczenia w jeździe po jezdni czuli się bezpieczni (2)

      by wielu mieszkańców nie mających doświadczenia w jeździe rowerem zaczęła poważnie uwzględniać opcję przejazdu rowerem na małe odległości
      by inni mieszkańcy, biorący pod uwagę tylko opcję dojazdu samochodem mieli więcej miejsca w mieście do dyspozycji - by mniej miejsc do parkowania samochodem było zajętych przez ludzi dojeżdżających doń z małych odległości
      by w mieście było mniej korków i ludzie czuli się bezpieczniej przechodząc przez ulicę

      • 1 0

      • Przeczysz sam sobie (1)

        Budując wynalazki pt "ciągi pieszo-rowerowe" ogranicza się skutecznie przestrzeń dla pieszych i w tym durnie rządzonym mieście tylko patrzeć, jak piesi zaczną demonstrować. Ludzie nie poczują się bezpieczniej przechodząc przez ulicę, dlatego że zbudujemy chodniko-ścieżki. Od tego nie zmniejszy się liczba samochodów. Trzeba być osłem, by jeszcze tego nie widzieć

        • 0 3

        • poczują się bezpiecznie, jak kierowcy przestaną parkować na chodnikach

          na szerokich chodnikach i w strefach pieszych jest dość miejsca dla pieszych i dla rowerzystów. Tylko zapamiętali hejterzy prosamochodowi twierdzą, że rowerzysta zagraża pieszemu na chodniku bardziej niż samochód na jezdni, wtedy gdy pieszy próbuje przejść na drugą stronę. Piesi i rowerzyści w miastach polskich i innych krajów giną pod kołami samochodów, a nie rowerów. (por. ostatni wyczyn przy ulicy Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, na Monte Cassino w Sopocie w ubiegłym roku i kilka dni temu w austriackim mieście Graz).
          Jak nie masz argumentów, obrażasz osoby mające inne poglądy niż ty sam(a).

          • 3 0

  • (19)

    Dwa dni temu przechodziliśmy przez przejście dla piszych na ścieżce rowerowej przy ulicy Grunwaldzkiej przy Manhattanie, sprawdziliśmy i daleko jechał rowerzysta, ale okazało się, że z taką prędkością, że nie zdążyliśmy przejść, nawet nie zwolnił, efekt potrącone 5 letnie dziecko i złamana ręka w nadgarstku, rowerzysta oczywiście pojechał dalej i nawet się nie zapytał, czy wszystko ok. Rowerzyści czują się bezkarnie na ścieżkach rowerowych.

    • 49 10

    • taaaa (7)

      Ciężko mi w to uwierzyć. Bardziej prawdopodobne jest to że "*wtargnęła" Pani na drogę rowerową.
      Przy czym wtargnęła w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym znaczy: nie zatrzymała się pani przed przejściem i nie upewniła się że nic nie nadjeżdża, bo taki ma pani obowiązek ( rowerzysta nie wróżka i zamiar przejścia trzeba tak zasygnalizować)

      • 11 20

      • sr*aa (4)

        Ciężko mi w to uwierzyć, że to nie ty ofiaro losu jechałeś na tym rowerze. Teraz cię policja powinna namierzyć i ukarać prokurator. Dostaniesz z rok, posiedzisz za spowodowanie kolizji i nieudzielenie pomocy, a twoja pupa już nie będzie chciała nigdy na siodełko.
        Wiara czyni cuda...

        • 4 2

        • spowodowanie kolizji? chyba żartujesz (3)

          rowerzysta w wyniku kolizji sam leci przez kierownicę albo na bok i raczej nie ma możliwości uciec. Uprawdopodabniajcie lepiej swoje bajkowe anegdotki.

          • 2 3

          • Nie umiesz czytać- NIE PISZ (2)

            "Dwa dni temu przechodziliśmy przez przejście dla piszych na ścieżce rowerowej przy ulicy Grunwaldzkiej przy Manhattanie, sprawdziliśmy i daleko jechał rowerzysta, ale okazało się, że z taką prędkością, że nie zdążyliśmy przejść, nawet nie zwolnił, efekt potrącone 5 letnie dziecko i złamana ręka w nadgarstku, rowerzysta oczywiście pojechał dalej i nawet się nie zapytał, czy wszystko ok"

            • 3 3

            • mam wyobraźnię i wiem, jak się kończy potrącenie kogokolwiek rowerem (1)

              kierownica nie jest przyspawana do ramy - lecisz w stronę osoby, którą potrąciłeś. Nie wierzę w takie bajeczki i anegdotki.

              • 2 2

              • Potrąciłem to wiem

                Poleciałem w zupełnie odwrotną stronę niż piszesz. Potrącona piesza ukarana została mandatem 100 zł, zbiła łokieć, uderzyła ją prawa strona kierownicy, była karetka i policja. Pani była pod wpływem alkoholu.
                Najlepsze było to, że czekaliśmy na pogotowie w granicach miasta 3 godz. w dzień pracy.

                • 1 0

      • (1)

        co nie zmienia faktu że gość powinien się zatrzymać i upewnić się czy nikt nie potrzebuje pomocy

        no i powinien zaopatrzyć się w sygnał dźwiękowy

        • 16 2

        • jak dajesz po hamulcach to ciężko sięgnąć dzwonek

          • 1 4

    • ??? (7)

      Trzeba spojrzec czy po sciezce rowerowej nie jedzie rower ,sciezka rowerowa jest dla rowerow.

      • 9 23

      • Tłumoku (3)

        A wiesz że prowadzący samochód musi się zatrzymać przed przejściem dla pieszych jeśli pieszy już na pasach jest? To samo chyba tyczy się rowerów, jeśli pieszy jest już na przejsciu należy się zatrzymać i poczekać az spokojnie przejdzie ale wam od tych za ciasnych gaci juz się w d*p.ach poprzewracało.

        • 13 2

        • a zatrzymasz się, jeżeli pieszy wchodzi Ci dwa metry przed maską? (2)

          spróbujesz odbić, dać po hamulcach - ale przed przejściem się nie zatrzymasz.

          • 3 5

          • (1)

            Moze i nie uda mi sie wyhamowac ale w takiej sytuacji napewno nie odjade z miejsca zdarzenia jak tchorz i postaram sie udzielic pierwszej pomocy.

            • 4 1

            • ja też bym nie odjechał

              kiedyś mi piesza wyszła zza drzewa, plecami, robiąc zdjęcie jakiegoś budynku. Pociągnąłem za klamki ale i tak leżałem. W przypadku zderzenia rowerzysta prawie zawsze leży, bez względu na to, czy spowodował wypadek - czy nie. Dlatego historyjka wydaje mi się nieprawdziwa - ma na celu napuszczanie ludzi na rowerzystów, podobnie jak sam artykuł.

              • 2 2

      • Jedzie czy pędzi?!

        Mandat i sprawa karna się należy rowerzyście.

        • 6 1

      • Piesi mają pierwszeństwo

        wszędzie i zawsze.

        • 8 2

      • Taaak, ukłony dla rowerzystów, który się wydaje, że wszystko im wolno

        Przejście dla pieszych jest dla pieszych właśnie, to na ścieżce rowerowej również i tu pieszy ma pierwszeństwo. Rowerzyści to nie święte krowy i chyba za dużo im się jednak pozwala. Na ścieżkach też powinno być ograniczenia prędkości w punktach newralgicznych, czyli na przejściach dla pieszych przy przejazdach przez ulicę itp., a z reguły rowerzysta ciśnie ile ma siły w nogach, królowie szos po prostu!

        • 20 2

    • pilnujcie swoich dzieci

      polskie dzieci są rozwydrzone nie wychowywane, zresztą tak jak ich rodzice, bydło.

      • 2 1

    • Należało zatrzymać tego jełopa na rowerku (1)

      i natychmiast wezwać policję, założyć sprawę w sądzie. Tylko obowiązkowe OC może rozwiązać takie sytuacje z rowerzystami w roli głównej. Póki co, sa bezkarni i się śmieją w nos wszystkim!

      • 4 4

      • obowiązkowe OC nie rozwiązało sytuacji z kierowcami

        • 3 1

  • na Jaśkowej Dolinie warto zastąpić malowniczy bruk na jezdniach ulic prostopadłych do drogi dla rowerów

    zabytkowy bruk może jest potrzebny, ale nie na drogach dla rowerów.

    • 2 2

  • Nie trzeba kiosku likwidować! (1)

    Wystarczy trochę pomyśleć. Poco ta ścieżka ma iść przez kiosk? Można by usunąć te samochody, te kwietniki zmniejszyć lub usunąć i tamtędy puścić drogę rowerową bo dla rowerów i pieszych jest tam wystarczająco dużo miejsca! I kiosk ocaleje i rowerzyści z pieszymi bd szczęśliwi! A cóż kierowcom trzeba parking wyznaczyć lub wybudować.

    • 3 0

    • parking dla samochodow już jest - pod Manhattanem

      posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do parkowania go za darmo w dowolnym miejscu miasta.

      • 1 0

  • No i co, że stał kiosk

    Pan Franek też tam kiedyś stał i nie żyje. Świat się zmienia, kioski podróżują i po sprawie.

    • 4 2

  • Nie musi. (8)

    Pod warunkiem, że jest własnością kumpla Adamowicza, albo innego urzędasa.

    • 130 66

    • (3)

      Mysle ze ńie tylko kiosk ale i polowa dzielnicy blokuje tam ta budowe tunelu kolejowo rowerowego i czasem inzynierowie musza ciac kable internetowe.

      • 9 4

      • (2)

        Tam wyladuja bersjanie i postawia pomnik byka.

        • 3 3

        • (1)

          Trzeba bedzie lizac europupy.

          • 3 6

          • Putin cię przytuli

            tak mocno, że aż zaczniesz go kochać

            • 2 0

    • Na Jaśkowej Dolinie i tak nie jeżdżą po ścieżce tylko slalomem pomiędzy pieszymi

      bo ścieżka , w którymś momencie jest po drugiej stronie.

      • 9 2

    • kiosk można przesunąć w prawo (1)

      wilk syty i owca cała

      • 23 2

      • Kiosk mozna postawic na palach.

        • 16 1

    • właściciela kiosków to nie ta sfera

      • 7 6

  • Kolejna ścieżka rowerowa? Ktoś w magistracie ma szwagra w firmie budującej te ścieżki czy co? (2)

    • 7 3

    • Czas najwyższy

      bo jak tak dalej pójdzie to przeciętne afrykańskie miasto będzie miało więcej dróg rowerowych niż gdańsk.

      Dobrze zaczęli, ale z roku na rok coraz słabiej.

      Fakt że w porównaniu do Gdyni Gdańsk to raj, ale nawet jak na polskie miasto nie imponuje (chyba że w fuszerkach).

      • 1 0

    • nie wiesz o czym piszesz

      spadaj

      • 1 1

  • nie mogę doczytać dlaczego musi być zlikwidowany a nie np przestawiony o parę metrów (1)

    prawdopodobnie chodzi o miejsca postojowe na miejskim terenie przy kiosku co dyplomatycznie przemilcza autor tak jak wcześniej zapewne ścieżka urywała się przed Sienkiewicza bo dalej na chodniku był i jest parking , głównie MZK.

    • 3 0

    • chodzi o to.....

      żeby redaktor koprowski miał o czym pisać ;) sensacji szuka mimo że wie
      iż kiosk zostaje, a ciąg pieszo-rowerowy bedzie obok

      • 1 0

  • mam pomysła, może puśćmy drogę rowerową przez środek posesji jakiegoś urzędasa (3)

    najlepiej tego, co zdecydował tu o likwidacji - lekką ręką. A na dokładkę zróbmy estakadę przez biuro, pokój i biurko tegoż. I już nie będzie miejsca pracy, zwolni się go, ot tak. Po prostu. I bez możliwości zmiany biura na inne. Bo trzeba, bo wyższa konieczność. Ciekawe jak by się poczuł, co by myślał, mówił.

    • 8 4

    • Ale z ciebie matol (2)

      Wystarczy przeczytac artykul od poczatku do konca i nie sugerowac sie prowokujacym tytulem i wszystko jest na miejscu. Kiosk zostaje, obok bedzie ciag pieszorowerowy i wszyscy beda zadowoleni. Prawie

      • 3 1

      • no to się zdziwisz koleś :) (1)

        kiosku nie będzie, już zaklepane. Pierdylion powodów znajdą. Decyzja zapadła na popijawie i grilu już jakiś czas temu u tego pana.

        • 0 0

        • i będzie jak w Krakowie?

          tam, żeby spełnić warunki odnośnie odległości ekranów dźwiękochłonnych musieli wyburzyć dom. Ale żeby odwrócić uwagę od prawdziwej przyczyny - ZIKIT w uzasadnieniu napisał "ze względu na skrajnię drogi rowerowej".

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane