• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy korytarz życia zwiększyłby bezpieczeństwo na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Korytarz życia to standard na niemieckich i zachodnich drogach szybkiego ruchu. Czy podobne rozwiązanie powinno pojawić się także u nas? Korytarz życia to standard na niemieckich i zachodnich drogach szybkiego ruchu. Czy podobne rozwiązanie powinno pojawić się także u nas?

Jeden z czytelników zaproponował, by na wiaduktach nad obwodnicą Trójmiasta zarządca umieścił znaki instruujące kierowców, jak w razie wypadków, kolizji i powstających korków utworzyć tzw. korytarze życia, stosowane m.in. na niemieckich autostradach. Z prośbą o komentarz zwróciliśmy się zarówno do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jak i policji. Zdania służb są podzielone.



Czy wizualne instrukcje zachowania sie w razie wypadku poprawiłyby bezpieczeństwo?

- Przeglądając Raport z dróg Trójmiasta wpadłem na pomysł, by na obwodnicy wdrożono rozwiązanie rodem z niemieckich autostrad. Chodzi o powieszenie na wiaduktach banerów informujących kierowców, jak się zachować w czasie formowania zatoru drogowego. Głęboko wierzę, że przy niewielkim nakładzie finansowym można poprawić bezpieczeństwo wszystkich podróżujących tą arterią - proponuje pan Paweł, czytelnik Trojmiasto.pl
Korytarz życia to rozwiązanie stosowane na autostradach i drogach szybkiego ruchu - głównie na zachodzie Europy. W sytuacji, gdy droga jest zablokowana i potrzebna jest pilna interwencja służb ratunkowych czy drogowych, kierowcy stojący w korku rozjeżdżają się na lewe i prawe pobocze lub pas awaryjny. O obowiązku udrożnienia środkowej części jezdni przypominają im specjalne banery i znaki instalowane na bramownicach, masztach lub wiaduktach przebiegających w poprzek trasy. Piktogramy sugerujące kierowcom zjazd na pobocze mogą być także wyświetlane na elektronicznych znakach zmiennej treści, których w Trójmieście nie brakuje.

Straż pożarna przeciska się przez korek na obwodnicy (wideo archiwalne).


O tym, że z tworzeniem korytarzy życia wciąż bywa u nas różnie, można się przekonać głównie na obwodnicy Trójmiasta, gdzie od początku 2017 r. średnio na każdym kilometrze dochodziło do 40 wypadków i kolizji, które przynajmniej raz na trzy dni powodowały poważny paraliż drogi. Empatia na drogach - a zwłaszcza na trójmiejskiej obwodnicy - to towar wciąż mocno deficytowy, co potwierdzają także policjanci z gdańskiej drogówki, wyjeżdżający do zgłoszeń z obwodnicy po kilka razy dziennie.

Policja: to bardzo dobre rozwiązanie



- Policjanci ruchu drogowego obsługujący m.in wypadki drogowe na trójmiejskiej obwodnicy, wciąż jeszcze mają problem z dojazdem na miejsce zdarzenia. Kierowcy słysząc pojazd uprzywilejowany zachowują się w różny sposób, jedni stają w miejscu, inni z tego samego pasa zjeżdżają na prawo lub lewo, blokując w ten sposób szybki przejazd radiowozu. Dlatego wciąż potrzebne jest uświadamianie kierowców i akcja informacyjna dotycząca tego, jak tworzyć korytarza życia. Jednym z takich sposobów może być montaż banerów informacyjnych. Każda inicjatywa, która dotyczy poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest bardzo cenna, w szczególności taka, która ułatwia dojazd służb ratunkowych na miejsce zdarzenia i może przyspieszyć moment udzielania pomocy osobom poszkodowanym - uważa Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jak podkreślają eksperci w sytuacji ratowania zdrowia i życia osób poszkodowanych w wypadkach najważniejszy jest czas reakcji służb i dojechania ich na miejsce wypadku. Kluczową rolę mogą odegrać tu właśnie stojący w korku kierowcy, którzy powinni nie czekając na sygnał karetki udrożnić przejazd zjeżdżając na lewe i prawe pobocze drogi. Określają to także przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego. Art. 9 mówi, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się".

- Oznacza to, że kierowcy, którzy widzą i słyszą pojazd uprzywilejowany, nie powinni wjeżdżać na skrzyżowanie, po którym jedzie taki samochód i zjechać mu z drogi, a piesi zrezygnować z przejścia przez "zebrę" przed nadjeżdżającą karetką, radiowozem czy wozem strażackim - precyzuje Ciska.

GDKKiA: pomysł może i sensowny, ale... niezgodny z prawem



- Pomysł jest znany i jak najbardziej słuszny, szczególnie biorąc pod uwagę natężenia ruchu i ilość zdarzeń drogowych na drodze ekspresowej S6 obwodnicy Trójmiasta. Rozważaliśmy jakiś czas temu umieszczenie podobnego oznakowania na naszej drodze. Niestety, uregulowania prawne są takie, że pas awaryjny jest przeznaczony do poruszania się pojazdów uprzywilejowanych. W związku z tym nie możemy tego zrobić. Ewentualne wprowadzenie takiego lub podobnego oznakowania wymagałoby zmian w obowiązującym prawie - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Opinie (173) 1 zablokowana

  • Na obwodnicy jest tyle zdarzeń drogowych, (5)

    bo kierowcy jeżdżą tam jak dzicz. I dotyczy to zarówno trójmiejskich lokalsów, jak i "weki".

    • 178 9

    • (1)

      i warszawioków jadących na Hel i innych ślązaków

      • 7 6

      • Bo oni wcale nie jado do Helu lecz to Hell.

        • 0 2

    • (1)

      w pl korytarz życia to jak sprawiedliwość wprowadzić, jakiś żart, albo może lepiej drogi budujcie, bo te co Gierek zbudował są już zatłoczone (jakby ktoś nie zauważył)

      • 5 3

      • Właśnie, dwa pasy dla syrenek i nysek.

        • 0 1

    • Weki

      Weki to też Trójmiejscy lokalsi jadący do pracy do Wawy S6-A1-A2 :P

      • 2 0

  • Jak dlamnie spoko

    Jak dlamnie spoko powinny być takie oznakowania bo nie którzy kierowcy nie wiedzą jak się zachować pamiętajmy że każdy z nas albo z rodziny może tam potrzebować pomoc a druga sprawa że już powinni myśleć o poszerzeniu obwodnicy i to conajmniej o jeden lub dwa pasy bo już bywa ciasno a trójmiasto cały czas się rozbudowuje i porty w Gdyni i Gdańsku również.

    • 2 0

  • Nie trawię pisania na każdym kroku jak to u nas źle i się nie da (1)

    Zjeździłem europę i farmazony pisze ten, kto zawsze zachód stawia jako wzór. Proponuję wybrać się na drogi Francji lub Włoch. We Włoszech nie puszcza się pieszych na przejściach, we Francji jest trochę lepiej, ale nie lepiej niż u nas. W Niemczech faktycznie, autostradami jedzie się świetnie, ale i zajeżdżanie drogi jest codziennością i nadmierna prędkość. Może lepiej pisać o faktach, a nie o stereotypach. Dziś niemal każdy w internecie może być "redaktorem". Tylko rzetelności niestety często brak.
    Co do korytarzy życia, bywa różnie, jak ze wszystkim, ale nie jest u nas najgorzej. Szeryfowanie powinno być bardziej penalizowane to i korytarze będą lepsze. Ale przestańmy się ciągle porównywać z zachodem, który idealny nie jest w rzeczywistości - tylko w umysłach niektórych redaktorów.

    • 7 2

    • No nie wiem w której części Włoch byłeś

      Bo z moich obserwacji wynika że piesi są krolami szos i należy podziwiać kierowców że potrafią tam tak szybko stanąć dęba ;)

      • 0 0

  • Zastanowmy sie... (6)

    czy obwodnica to droga szybkiego ruchu? Moze i kiedys tak...

    • 63 3

    • obecnie szybciej niż 140 faktycznie rzadko można pojechać (1)

      • 1 4

      • 140 to możesz jechać na cmentarz

        • 1 0

    • 120 wystarczy, to nie tor wyscigowy

      • 8 1

    • (1)

      Niektórzy z uporem próbują to udowadniać.

      • 16 1

      • A potem dzwon.

        • 2 0

    • już dawno nie

      • 7 0

  • O czym my mówimy, rozwiązanie może i dobre ale czy u nas?

    Skoro nawet na tzw suwak nadal nie umiemy bądź nie chcemy jeździć.
    Pas awaryjny powinien byc stosowany zawsze i wszędzie ale skoro na krawężniki nowych odremontowanych dróg są wysokości mount everestu to komu z włodarzy zależy na realnych ulatwieniach? Sądząc po obecnych rozwiązaniach to nikomu.

    • 2 0

  • moge sie zalozyc, ze od razu tym korytarzem zycia pojechaloby 20 BMW na wszelkich numerach

    pomysleliby, ze to specjalnie dla nich bo jada BMW

    • 2 1

  • Sedno całego artykułu: Zdania są podzielone. (6)

    Niemcy - czołówka światowego rozwoju gospodarczego, autostrad mają w bród, stosują to z powodzeniem, ale u nas zdania są podzielone. Ja proponuję zatem przy każdym zjeździe postawić kapliczkę, a na całej trasie możliwość słuchania tylko częstotliwości 88.9 lub 102.3.
    Tylko jedno słowo ciśnie mi się na usta:

    • 99 20

    • To jak właściwie powinnismy sie zachować? (2)

      Zjeżdżać na boki i robić miejsce w środku, czy trzymać się swoich pasów i zostawić wolny pas awaryjny co sugeruje wypowiedz z GDDKiA na końcu artykułu?

      • 19 1

      • Olać GDDKiA (1)

        Ich wypowiedź sugeruje, że należy mieć ich wypowiedzi w d*pie. Wyżej cytowana wypowiedź drogówki, która między innymi w razie zdarzeń na obwodnicy też tam musi dojechać jasno wskazuje, że utworzenie korytarza jest przez nich pożądane. Tak więc, jeśli traficie na korek na obwodnicy, rozjeżdżajcie się do krawędzi. Ja tak robię.

        • 20 0

        • Tak! A ich akronim powinni rozszerzyc o NWPMwD
          hahahaha

          • 0 0

    • Wejdz na youtube i poogladaj jak wyglada puszczanie karetki na zachodzie. Polscy kierowcy wypadaja na tle francji czy uk jak bohaterowie. Ale zawsze fajnie ponarzekac na Polakow. Jadu tyle ze glowa mala.

      • 19 6

    • Witamy (1)

      Zapraszam do Gdańska na Srebrniki.

      • 12 14

      • Nie nie ,niech się rozpędzi i do Tworek , niech się cywilizuje na autostradzie.

        • 7 2

  • Korytarz życia to powinien być na Estakadzie Kwiatkowskiego (zwłaszcza na odcinku leśnym) a tam nawet pobocza nie ma żeby miejsce zrobić dla przejeżdżających służb (polica, pogotowie czy straż pożarna). Jak jest korek to wszyscy stoją i nie ma gdzie odjechać. Nie wiem co za kretyni pozwolili na budowę takiej trasy bez pobocza!!!!!

    • 1 0

  • Dziadek mi opowiadał

    Jak przed wojną we Lwowie był podobny problem. Szczególnie furmanki blokowały przejazd samochodom straży pożarnej. Puścili wóz bojowy z lemieszem rozgarniającym wozy na boki (autentyczne). Po tygodniu powtórka. No i problem się skończył. Może tak teraz spróbować?

    • 1 0

  • 3 pasy

    na dwupasmówce nie ma problemu każdy wie jak zjeżdżać ale nigdzie nie znalazłem przepisu na która stronę zjeżdżać z środkowego pasa

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane