• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy niektóre tunele znikną spod gdańskich ulic?

Katarzyna Moritz
23 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych. Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych.

Radni z komisji rewitalizacyjnej chcą przekonać władze Gdańska, że z ul. Podwale Przedmiejskie powinny zniknąć przejścia podziemne. Powód? Są brzydkie, niebezpieczne i niewygodne.



Czy tunele pod Podwalem Przedmiejskim powinny zniknąć?

Podczas wrześniowej sesji powołano dziesiątą już komisję w Radzie Miasta. Ma zająć się rewitalizacją, do jej zadań będzie należało koordynowanie programów z zakresu planowania przestrzennego, budownictwa, ekonomii i polityki społecznej.

W poniedziałek komisja wzięła na pierwszy ogień trzy gdańskie tunele, biegnące pod ul. Podwale Przedmiejskie. Jeden przy Żabim Kurku zobacz na mapie Gdańska, kolejny przy Chmielnej zobacz na mapie Gdańska i ostatni przy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska.

Co jest z nimi nie tak?

- Są brudne, zasikane, śmierdzące, wilgotne, nieoświetlone, z brzydkimi budami do handlu. Jest w nich wszystko to, co najgorsze. Ale obserwuję też, że coraz mniej ludzi z nich korzysta. wyjaśnia Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Co radny proponuje w zamian?

- Zwykłe przejścia naziemne z sygnalizacją. Po pierwsze są wygodniejsze i tańsze w eksploatacji. Po drugie podłączylibyśmy pobliskie ulice do Podwala, by można było łatwo i wygodnie na nie wjechać. Po trzecie pozwoliłoby to scalić sztucznie rozdzielone budową Podwala Przedmiejskiego Stare Przedmieście i Główne Miasto - argumentuje Słodkowski.

Podobną propozycję przedstawiliśmy kilka tygodni temu w artykule Zróbmy z W-Zetki drogę miejską.

Komisja rewitalizacji nie chce jednak zamykać wszystkich tuneli. Te, które muszą funkcjonować, chce ucywilizować, wypracować dla nich wspólny standard estetyczny, czyli zamontować kamery, dbać o czyste posadzki czy schludną kolorystykę.

Chcąc uświadomić miejskim urzędnikom, jak fatalnie prezentują się gdańskie tunele, radni zaprosili do wspólnego spaceru m.in. zastępcę prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni Mieczysława Kotłowskiego. Spacer celowo odbył się po zmierzchu, gdy zły stan tuneli szczególnie odpycha od korzystania z nich.

- Mam nadzieję, że urzędnicy jakoś się do tego ustosunkują, m.in. przedstawiając jednolitą strategię odnośnie pozostałych tuneli, tym bardziej, że w mieście tych niepotrzebnych jest znacznie więcej, jak np. przy Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska. Ich utrzymanie kosztuje, a wiele z nich jest niepotrzebnych - zapowiada radny.

Poza tunelami, komisja rewitalizacji chce zająć się m.in. ciągle kwitnącym nielegalnym handlem, dwuetapowymi przejściami dla pieszych oraz samochodami, które zastawiają chodniki.

Miejsca

Opinie (534) ponad 10 zablokowanych

  • co za debil to wymyslił (2)

    Zamiast wyremontować istniejącą infrastrukturę (budowa takich tuneli kosztuje kupę szmalu) to proponuje się anachroniczne rozwiązanie z przejściami dla pieszych i światłami żeby wygenerować korki i syf ze spalin :)) Kretyństwo do kwadratu - pomysłodawca niech się je.nie zdrowo w czerep. Wyremontować tunele, oświetlić i zamontować monitoring. Wszystko w temacie.

    • 24 9

    • anachroniczne jest myślenie, że miasto trzeba podporządkować (1)

      ruchowi samochodów. Miasto ma być przede wszystkim dla ludzi, a nie głównie, lub co gorsza dla samochodów.

      • 4 5

      • A czym dowozi się bułki do twojego sklepu osiedlowego?

        Rowerem?

        • 9 2

  • Są brudne, zasikane, śmierdzące wilgotne, nieoświetlone, z brzydkimi budami do handlu. Jest w nich wszystko to, co najgorsze.

    Są brudne? To je posprzątajcie!
    zasikane, śmierdzące wilgotne? To je umyjcie wreszcie!
    nieoświetlone? To wymieńcie świetlówki wreszcie!
    z brzydkimi budami do handlu? Nikt tych budek sam z siebie nie ustawił! Widocznie ZDiZ za przyzwoleniem "władzy" się na to zgodził!
    Jest w nich wszystko to, co najgorsze. DOBRZE PODSUMOWAŁEŚ EFEKT WASZYCH WIELOLETNICH "STARAŃ" O PIĘKNY GDAŃSK. TE TUNELE TO WIZYTÓWKA PREZYDENTA, RADNYCH, URZĘDNIKÓW. NIE ZWALAJCIE WINY NA BEZIMIENNE "ZŁO"

    • 33 10

  • Nareszcie ktoś coś z tym robi (4)

    Tunele dla pieszych w centrum miasta to nieporozumienie. To bariera dla niepełnosprawnych, rodziców z wózkami, rowerzystów... Żadne psujące się, drogie, awaryjne i zasikane windy nic tu nie pomogą. Pomysł nie z tej epoki na zachodzie przejścia podziemne już dawno je zasypali. Może wreszcie to nastąpi u nas.

    • 13 25

    • można niektóre zostawić z pochylniami zjazdowymi dla wózków i rowerzystów? (1)

      • 1 5

      • widać

        że do miasta rzadko przyjeżdżasz, takiś nieżyciowy

        • 0 1

    • tunel przy Bramie Wyżynnej radni też planują zasypać? (1)

      Bo żadna matka z wózkiem samodzielnie go nie pokona.

      • 2 0

      • Nie mam nic przeciwko

        To auta w tym miejscu powinny jeździć tunelem.

        • 3 0

  • wszystko jasne.. (2)

    ''ZA DUŻO KOSZTUJE ICH UTRZYMANIE'', przecież o to chodzi żeby na drodze było jak najmniej przejść nadziemnych. Nikt nikogo nie potrąci. Masakra za komuny rozumieli potrzebę budowy szybkich tras ruchu bez zbędnych skrzyżowań, świateł, lewoskrętów, przejść dla pieszych. Teraz nagle ''śmierdzi'' więc zamykamy. Bzdury tyle Wam powiem, chcą aby było taniej bo przejść nie trzeba myć, tynkować. TRAGEDIA
    P.S. To wstrzymaj oddech na 30 sek jak tam idziesz. Bo myślę że więcej wam to nie zajmuje czasu.

    • 18 9

    • Za komuny (1)

      i w ogóle wszędzie, kilkadziesiąt lat temu, uważano, że ruch w miastach musi się odbywać z priorytetem samochodów. Nawet kosztem likwidacji np. linii tramwajowych. Ta polityka doprowadziła do totalnej zapaści komunikacyjnej i w cywilizowanych krajach się od niej odchodzi. My jesteśmy, jak zwykle, kilkadziesiąt lat do tyłu i dlatego za miarę nowoczesności miast przyjmujemy szerokość ulic i zagęszczenie szklanych wieżowców.

      • 3 4

      • Za komuny...

        ...uwzględniano szerokość głównych arterii miasta tak, aby pomieściły 3 pasy ruchu oraz środkowy pas zieleni pod tramwaj do dzielnic, które jeszcze nie istniały nawet na papierze. Nie była to zasługa politycznych towarzyszy, ale inżynierów i architektów znających realia rozwijającego się kraju. Kto nie wierzy niech przyjrzy się Armii Krajowej. To nie zasługa obecnych włodarzy, że mamy tam teraz tramwaj. Miejsce pod torowisko zarezerwowano 30 lat temu, gdyby tego nie zrobiono dziś zadawalibyśmy sobie pytania teoretyczne takie jak ''nowinka'': poprowadzić linię tramwajową ulicą do studzienki.

        • 5 0

  • Poroniony pomysł i tyle w temacie!!! (5)

    Korek będzie z Gdańska do Elbląga.

    • 29 11

    • o Obowdnicy Południowej (2)

      to w Elblągu jeszcze nie słyszałeś?

      • 2 1

      • Póki nie ma tunelu pod martwą wisła to nie ma mowy na takie zmiany (1)

        Obwodnica południowa przeniosła tylko ruch samochodowy, który i tak podążał w stronę obwodnicy. Ale pozostało obciążenie samochodów kierujących się właśnie do Gdańska, dla których OP byłaby mega objazdem. Do tego póki co Tiry wolą jechać przez miasto aby nie płacić opłat.

        Czyli o takich planach należy zapomnieć na najbliższe 4 lata.

        • 3 1

        • Tunel będzie gotowy za 2 lata. Więc przygotowania do ucywilizowania Podwala można zacząć już teraz.

          • 1 4

    • I bardzo dobrze (1)

      Postoi jeden z drugim w korku raz, dwa razy, dziesięć, może rok, może dwa, to w końcu coś mu tam zatrybi w synapsach i zastanowi się nad bardziej efektywnym środkiem transportu...

      • 0 3

      • Nie, bo komunikacja miejska w kierunku Dolne Misto-Przeróbka-Stogi jest wysoce NIEWYDOLNA, i przez najbliższe 10-15 lat na pewno się nie polepszy.

        • 1 0

  • Banda baranow i jelopow ulatwia nam zycie.

    Lisicki-odejdz chlopie bo coraz nowy twoj pomysl to gorszy.Wieczorami gdy takiej sygnalizacji nie bedzie to lepiej siedziec w domu bo strach przez takie przejscie bezpiecznie przejsc.Placicie za czyszczenie tuneli prywatnym spolka a bezrobotni z posredniaka odbijaja sie od dzwi do drzwi.To samo z Renoma..mIASTO POWINNO SPTWORZYC TAKIE ETATY DLA bEZROBOTNYCH..A NIE LADOWAC KASE DO PRYWATNYCH KIESZENNI KOLEGOW .Ale co tam lepiej tunel zasypac bo remontowac sie nie oplaca.Mam nadzieje ,ze podzieli pan los pewnego konserwatora zabytkow,ktory potrafil tylko rozlozyc rece i patrzyc jak sie wszystko rozsypuje.

    • 16 11

  • odp dla ghost (2)

    Tylko, że to nie jest przelotówka czy ekspresówka tylko aleja miejska. Szybką przelotówką jest POG. A te tereny powinny zostać oddane ludziom. Na zachodzie od wielu lat jeśli trzeba robić ruch wielopoziomowy buduje się pod ziemią drogi a górę zostawia dla ludzi. U nas najlepszym przykłądem ciemnogordu jest Gdynia, która na węźle Wzgórze samochody pozostawiła na powierzchni a ludzi wepchnęła do kilku obrzydliwych tuneli.

    • 15 11

    • (1)

      Sam jesteś obrzydliwy, gdzie Ty mieszkasz że się w tym temacie wypowiadasz? To Podwale Przedmiejskie i Rzeczypospolitej to jedyne drogi zrobione z głową w tym mieście.

      • 6 5

      • Bo szybkie? Bo prezentują stan wiedzy inżynierskiej lat 70 tych?

        Jak chociaż raz odwiedzisz czy to Skandynawię czy miasta Europejskie to zrozumiesz czemu od dawna dróg nie buduje się już tak jak w byłych republikach związku radosnego.

        • 7 1

  • czyje są tunele (2)

    A czyje są te tunele? Czyje są windy na Dworcu Głównym zwłaszcza ten na przystanku tramwajowym na 3 Maja? Kto jest odpowiedzialny za ten syf.

    A może tak wszystko co jest do d..y zburzyć lub pozabijać?

    A może tak szanowna komisja zajęła się dziurami na Dolnym Mieście, ul.Łąkowa wygląda tak jak ją Bóg stworzył zwłaszcza w północnej części, co z ul.Stągiwną i Spichrzową? To wizytówki miasta.

    Zafajdana komisja rewitalizacji z durniem Słodkowskim ... Czy w tym mieście nie ma już nic więcej do wybudowania i trzeba burzyć to co zostało wybudowane i się sprawdza?

    Na oświetlenie tunelu przy ul.Łąkowej kamery itd wydano majątek, czy ktoś o to dba, konserwuje itd? Ile jeszcze trzeba wywalić kasy w błoto na durne pomysły?

    A ja jeszcze głosowałem na PO i Adamowicza, no chyba se pójdę w łeb strzelić ...

    • 20 6

    • wyluzuj się (1)

      wyłącz silnik, włącz myślenie po krótkim spacerze w najbliższy weekend. Poszerzanie ulic nie likwiduje korków, poszerzanie wyobraźni pomaga w przekształcaniu miasta w sensowny organizm bezpieczny dla wszystkich.

      • 3 2

      • udowodnij że poszerzania ulic nie likwiduje korków albo zrób coś jeszcze lepszego wyłacz komputer i przestań gadać bzdury

        • 3 2

  • Rewitalizacja-co ona w tym wypadku znaczy? (3)

    nie kumam?

    • 4 6

    • jeżeli jesteś kumak, to powinieneś skumać: (2)

      w tym przypadku chodzi o poprawę warunków poruszania się ludzi między często odwiedzaną przez mieszkańców i turystów część miasta a odciętą od niego dzielnicę z ciekawą zabudową, którą trzeba wyremontować z pieniędzy zaoszczędzonych na remoncie i utrzymaniu tuneli.

      • 4 3

      • A zasypanie tuneli i zrobienie kilku sygnalizacji będzie za darmo?

        • 6 2

      • Wyremontowac-slowo klucz a w tym wypadku pozostawic taki tunel samemu sobie.

        W tym wypadku odpowiednim slowem bylo by wieloletnie zaniedbanie inaczej,balagan,bezlad,marazm...po prostu burdel.

        • 1 0

  • Świadomość społeczna (1)

    Po wynikach ankiety można wywnioskować, że świadomość społeczna jest bardzo niska. Argument "nie likwidujmy tuneli, bo to zwiększy korki" na drodze przecinającej na pół Śródmieście jest przerażający.

    Nie wiem ile jeszcze musi upłynąć wody w Wiśle, żeby ludzie przestali myśleć "najważniejsze żebym ja przejechał swoim samochodem szybko i mam d*pie czy jest niebezpiecznie i głośno, niech sobie ludzie łażą w kanałach". Ja takiego miasta nie chcę.

    • 15 24

    • Twoim zdaniem będzie bezpieczniej dla pieszych jak będą mieli naziemne przejście na trzypasmowej drodze? niż gdy maja teraz tunelem ? w dodatku trzypasmowej i dwuetapowej ?To jest dopiero nie świadomość społeczna.

      Gdy już powstaną naziemne przejścia i zasypiecie tunele, ilu z tych teraz tak przychylnych temu pomysłowi będzie narzekać że teraz musi stać na światłach ? na dodatek dwuetapowo. Wbieganie na akurat te arterie na czerwonym na pewno będzie kończyć się tragicznie, a w tej chwili (nie znam statystyk)gdy są tunele wypadków niema lub są sporadyczne.

      • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane