• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy niektóre tunele znikną spod gdańskich ulic?

Katarzyna Moritz
23 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych. Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych.

Radni z komisji rewitalizacyjnej chcą przekonać władze Gdańska, że z ul. Podwale Przedmiejskie powinny zniknąć przejścia podziemne. Powód? Są brzydkie, niebezpieczne i niewygodne.



Czy tunele pod Podwalem Przedmiejskim powinny zniknąć?

Podczas wrześniowej sesji powołano dziesiątą już komisję w Radzie Miasta. Ma zająć się rewitalizacją, do jej zadań będzie należało koordynowanie programów z zakresu planowania przestrzennego, budownictwa, ekonomii i polityki społecznej.

W poniedziałek komisja wzięła na pierwszy ogień trzy gdańskie tunele, biegnące pod ul. Podwale Przedmiejskie. Jeden przy Żabim Kurku zobacz na mapie Gdańska, kolejny przy Chmielnej zobacz na mapie Gdańska i ostatni przy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska.

Co jest z nimi nie tak?

- Są brudne, zasikane, śmierdzące, wilgotne, nieoświetlone, z brzydkimi budami do handlu. Jest w nich wszystko to, co najgorsze. Ale obserwuję też, że coraz mniej ludzi z nich korzysta. wyjaśnia Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Co radny proponuje w zamian?

- Zwykłe przejścia naziemne z sygnalizacją. Po pierwsze są wygodniejsze i tańsze w eksploatacji. Po drugie podłączylibyśmy pobliskie ulice do Podwala, by można było łatwo i wygodnie na nie wjechać. Po trzecie pozwoliłoby to scalić sztucznie rozdzielone budową Podwala Przedmiejskiego Stare Przedmieście i Główne Miasto - argumentuje Słodkowski.

Podobną propozycję przedstawiliśmy kilka tygodni temu w artykule Zróbmy z W-Zetki drogę miejską.

Komisja rewitalizacji nie chce jednak zamykać wszystkich tuneli. Te, które muszą funkcjonować, chce ucywilizować, wypracować dla nich wspólny standard estetyczny, czyli zamontować kamery, dbać o czyste posadzki czy schludną kolorystykę.

Chcąc uświadomić miejskim urzędnikom, jak fatalnie prezentują się gdańskie tunele, radni zaprosili do wspólnego spaceru m.in. zastępcę prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni Mieczysława Kotłowskiego. Spacer celowo odbył się po zmierzchu, gdy zły stan tuneli szczególnie odpycha od korzystania z nich.

- Mam nadzieję, że urzędnicy jakoś się do tego ustosunkują, m.in. przedstawiając jednolitą strategię odnośnie pozostałych tuneli, tym bardziej, że w mieście tych niepotrzebnych jest znacznie więcej, jak np. przy Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska. Ich utrzymanie kosztuje, a wiele z nich jest niepotrzebnych - zapowiada radny.

Poza tunelami, komisja rewitalizacji chce zająć się m.in. ciągle kwitnącym nielegalnym handlem, dwuetapowymi przejściami dla pieszych oraz samochodami, które zastawiają chodniki.

Miejsca

Opinie (534) ponad 10 zablokowanych

  • w cywilizowanym świecie w "metropoliach" od lat buduje się tunele (2)

    U nas ambicje kończą się przy nazewnictwie. W Sztokholmie nawet na osiedlach wielkości naszego Ujesciska czy Zakoniczyna przejścia przez główną ulicę są bezkolizyjne (często kładkami nad jezdnią, którą prowadzi się poniżej poziomu gruntu, choć nie w krytym tunelu). Sygnalizacja świetlna - najlepiej nie czasowa, lecz sensorowa - sprawdzić się może w małych miasteczkach, o niskim natężeniu ruchu.

    • 31 11

    • w centrum od lat nie buduje sie tuneli

      buduje sie je na oplotkach gdzie nikt nie chodzi czyli tak jak mowisz np. ujescisku

      • 7 2

    • chyba dla samochodów

      nie Moskwa, Kopenhaga!

      • 1 0

  • Jako pieszy jestem za.

    Na Zaspie też proponuję zasypać tunele i zrobić normalne przejścia.Co wyremontują taki tunel to zaraz jest cały popisany i zasikany.
    Z przejściami nie będzie tych kłopotów.

    • 20 21

  • paranoja

    jeszcze polikwidujcie kładki nad ul. Armii Krajowej, bo ludzie czekający na górze na tramwaj(bo na przystanku nie wolno palić) papierosa nie moga zapalić przy silnym wietrze

    • 21 4

  • Kogoś zdrowo powaliło... (3)

    • 49 18

    • sensowne innowacje często przebijały się z trudem

      • 7 5

    • powala moc

      rozsądku Twoich argumentów

      • 4 2

    • spaliny.............

      zgadzAM SIĘ ŻE TO PORONIONY POMYSL! a na przejsciach naziemnych będzie mniej spalin? i tak juz od Okopowej sa korki a jak na przejściu naziemnym będą światla /oczywiście!/to kto bedzie wdychal spaliny?KTO MA W TYM INTERES? ŻEBY BURZYĆ- CZY MOŻE tEATR SZESPIROWSKI NIE BEDZIE MIAL DOBREGO DOJAZDU I PARKINGU? bo już teraz polowe skweru zająl na plac budowy?Radni- OPAMIETAJCIE SIĘ!

      • 3 3

  • Po co buspas tam gdzie NIGDY nie ma korków (chodzi o główne zdjęcie do artykułu)???

    • 22 5

  • (3)

    Nie wiem czy nie zauważyliście, ale przejście dla pieszych w proponowanym miejscu, służyć może tylko jednemu, większej liczbie gości w Hotelu Qubus, to chyba jasne kto płaci pomysłodawcom za te "bezcenne" pomysły, zwykłe łapówkarstwo potocznie zwane lobbingiem, a ludzie myślą że to dla nich świetne rozwiązanie, dokąd ? się pytam, macie zamiar tamtędy chodzić ?? pomyślcie zanim zaczniecie bzdury pisać o słuszności rozwiązania, jak co to nie którzy artyści.

    • 50 12

    • hahaha

      taaak zgadzam się !! Hotel Qubus dał w łapę i duchy z opuszczonych spichlerzy ! no zwykłe łapówkarstwo potocznie zwanne lobbingiem, żeby prowadzić ludzi do takiej dziury :D:D:D

      • 11 1

    • jak z czymś się nie zgadzam (1)

      znaczy, że dali w łapę

      • 3 3

      • Nie masz argumentów,to chrzanisz o mentalności, po co akurat w tym miejscu przejście dla pieszych ? pytam o to koło novotelu, na zdjęciu, dokąd tamtędy chcesz chodzić ? mieszkam 500m od nowotelu przez ponad 35lat i nigdy tamtędy nie chodziłem,bo po prostu nie ma po co

        • 2 2

  • Jestem jak najbardziej za tym pomysłem !!! (1)

    • 17 42

    • to się zacznij leczyć

      • 5 6

  • ej, Wy radni (3)

    najlepiej by było jakbyście sami znikneli.

    • 46 7

    • obiektywny (1)

      A ja uważam, abyś ty został radnym.

      • 3 4

      • napewno na gorzej by się nie zmieniło

        • 4 1

    • Tak swoją drogą, to chyba Pan redaktor Naskręt o tym pisał. Ciekawe, że zaraz jakiś radny zaczyna o tym gadać, a nawet powołują komisje.
      Czyżby, ktoś tutaj kogoś faworyzuje w UM :>

      • 1 3

  • Już widać te ujadanie (21)

    ludzi z wiosek, ktorzy za nic mają sobie wygląd centrum Gańska. Podwale służy im aby dojechać do roboty albo sklepu i przez myśl nie przejdzie im nawet, że ta arteria to kompletna pomyłka, która rozcina historyczne części miasta na pół tworząc z centrum odizolowane od siebie wyspy. Oczywiscie, że należy wywalić te tunele. Gdzie w jakimkolwiek przyjaznym ludziom mieście na zachodzie, w jego historycznym centrum mamy taki syf i pieszych sprowadzonych do podziemi, spaliny i hałas. Podwale to relikt powojennego myślenia i kuriozum. Tylko bieda w tym kraju powoduje, że trwa ontak długo podczas gdy w całym rozwiniętym świecie takie arteria się likwiduje. Mam nadzieję, że likwidacja tuneli to pierwszyetap na drodze do zwężenia Podwala i uczynienia z przelotówki normalnej przyjaznej człowiekowi miejskiej alei, która integruje miesto po obu stronach zamiast je rozpierdzielać.

    • 35 53

    • W Londynie, Berlinie, Barcelonie, Paryżu... (5)

      także w Pradze, Wiedniu, Lizbonie, Rzymie...

      We wszystkich tych miastach (zachodnich, przyjaznych mieszkańcom i turystom) ludzie chodzą tunelami. I to dużo dłuższymi niż te pod Podwalem.
      Jeżdżą także w tunelach - środkiem lokomocji nazwanym metrem.

      • 21 15

      • chodzą tunelami poza centrum chyba ze do metra (2)

        na glownych skrzyzowaniem nie uswiadczysz od kilkudziesieciu lat

        • 12 7

        • One tam są...

          ...ale NAZYWANE SĄ "tunelami do metra". Ludzie niekoniecznie korzystają z tego środka transportu,kiedy wchodzą do tunelu.

          • 2 5

        • W tunelu nawet masz wielkie centra handlowe

          • 4 0

      • ale budują nowe?

        czy kiedyś pobudowali, a teraz likwidują?

        • 1 1

      • gdzie w Wiedniu tunele dla pieszych

        coś się chyba pomyliło?

        • 4 1

    • jasne (1)

      Wały Jagielońskie i Okopowa też dzielą na pół, zaorać wraz z tunelami ...

      • 13 0

      • krok po kroku

        • 3 0

    • "rozcina historyczne części miasta na pół tworząc z centrum odizolowane od siebie wyspy" (11)

      Co "rozcina" Długą i Długi Targ od Ogarnej?

      To dwa różne światy, prawie jak izolowane wyspy.

      • 7 14

      • dwa różne światy to są od budowy arterii wielopasmowej (10)

        wczesniej to byla jedna tkanka

        • 11 2

        • Zadałem pytanie: co dzieli Ogarną od równoległego Traktu Królewskiego? (8)

          Teoretycznie to "jednolita tkanka" - w praktyce zupełnie poboczna ulica. Dlaczego tak jest?

          ****
          Analogicznie: co dzieli Główne Miasto od Dolnego Miasta? Czy rzeczywiście (jak sugerujesz) jest to Podwale Przedmiejskie? Czy może coś innego?

          • 4 8

          • (7)

            Stare Miasto jes podzielone małą ulicą od Głównego Miasta i dobrze żyje. Gdyby ie ta arteria pewnie z Dolnym było by podobnie a nie zamieniło się w slumsy. A jest tam co oglądać, tylko trzeba turystów tam przeprowadzić.
            Przykład z Ogarną nie jest najlepszy Stare i Główne miasto tak.
            A na Ogarnej zakazać ruchu samochodów, postawić parę kawiarenek, restauracji to ożyje i to bardzo szybko.

            • 8 2

            • Przyczyna - skutek (6)

              Czy rzeczywiście PRZYCZYNĄ zamieniania się Dolnego Miasta w slumsy jest Podwale Przedmiejskie (z trzema przejściami podziemnymi)? Co realnie zmieni utworzenie (nawet pięciu) skrzyżowań naziemnych?

              Może, jak wspomniałeś w stosunku do Ogarnej, trzeba UATRAKCYJNIĆ tę część miasta? Wprowadzić do niej życie, aby przyciągnąć - a nie zaciągać turystów?

              • 7 3

              • uatrakcyjnianie (3)

                zacznijmy od umożliwienia dojścia bez smrodu w tunelu

                • 3 0

              • Posprzątajmy

                Systematyczne sprzątanie i odświeżanie receptą na czyste przejście.

                • 7 4

              • A może zacząć od ludzi (1)

                Do póki będzie tam mieszkała tak skrajna patologia, to żadnego turysty tam nie ujżysz, chyba że będzie szukać guza.

                • 2 1

              • mimo patologicznych błędów ortograficznych masz plusa za logikę

                • 0 0

              • Ogarna usycha (1)

                bo jest na skraju Podwala, które je zabija. Gdyby z Ogarnej dało się przejść na kolejne równoległe ulice o miejskim charakterze z pewnością żyła by jak Piwna i inne miejsca. Spostrzeżenie miałeś właściwe tylko, źle odczytałeś diagnozę. Ogarna to kolejny powód by zlikwidować tunele i ograniczyć destrukcyjny wpływ podwala. W tej chwili stanowi ona bezpieczny pas otulający tętniące życie na Głównym Mieście od wypizdowia. Jak się zlikwiduje to wypizdowie to i Ogarna ożyje.

                • 0 0

              • No to od drugiej strony

                Dlaczego Piwna jest atrakcyjna a już Chlebnicka dużo mniej?

                To przecież ten sam ciąg komunikacyjny. Obie są równoległe do Drogi Królewskiej, ale nie są zagłuszane przez Podwale.

                • 0 0

        • yhym, a likwidacja przejść podziemnych bez likwidacji jezdni zjednoczy te części miasta....?

          weź się zastanów nad tym co piszesz (a w każdym razie sugerujesz)

          • 0 1

    • a jak będziesz miał przejście naziemne, to faktycznie jezdnia przestanie dzielić...

      cóż za logika!

      • 2 0

  • Szczególnie podobają mi się następne sprawy jakimi się mają zająć. (1)

    Nielegalny handel i zastawione chodniki to jedno ale samochody zastawiające chodniki to prawdziwa plaga.
    Tu jest wielkie pole do działania i zarobku oczywiście.
    Swołocz gdyby mogła to by rozjechała wszystko.

    • 7 5

    • nie obrażaj parkujących na chodnikach.

      często po prostu mają trudności ze spokojną refleksją. Obrażanie ludzi zachowujących się niezgodnie z prawem lub rozsądkiem zwykle ich rozsierdza i ogranicza skłonność do rozważenia zmiany zachowań komunikacyjnych - a to w tej całej historii chodzi.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane