• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy progi na feralnym przejściu zmniejszą liczbę wypadków?

Maciej Naskręt
30 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Nowe progi zwalniające na al. Hallera w Gdańsku.


Przed feralnym i jednocześnie najbardziej medialnym przejściem dla pieszych na al. Hallera w Gdańskuzobacz na mapie Gdańska zainstalowano progi zwalniające.



Pierwsze potrącenie, mężczyzny, 12 maja tego roku.

Progi zainstalowano tuż przed południem. Prace montażowe zajęły drogowcom ok. trzech godzin, nie utrudniając przy tym ruchu.

- W nocy z piątku na sobotę dodatkowo w pobliżu przejścia zostaną ułożone ograniczniki, które utrudnią kierowcom wjazd na tory i ominięcie progu zwalniającego - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni.

Instalację progów zwalniający urzędnicy zlecili po ukazujących się od ponad półtora roku w internecie filmów z czterech potrąceń pieszych, do jakich doszło na tym przejściu. Wcześniej w tym miejscu pojawiły się tzw. "kocie oczka", czyli światła odblaskowe zamontowane w jezdni. Nie poprawiły one jednak bezpieczeństwa w tym miejscu.

Kolejne potrącenie kobiety na feralnym przejściu 12 maja.

Feralne przejście znajduje się tuż przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Konarskiego. I jest to pewien problem, ponieważ z tego powodu, nowe progi zwalniające zainstalowano... niezgodnie z prawem. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, progi zwalniające nie mogą być umieszczone bliżej niż 30 m od przejścia dla pieszych i nie bliżej niż 40 m od skrzyżowania.

Urzędnicy nie bez racji tłumaczą, że dla nich celem nadrzędnym jest bezpieczeństwo pieszych i nie przeszkadza im, że działają poza ramami prawa. Przytaczają także przykłady - m.in. "miasteczko holenderskie" w Puławach, w którym pod patronatem ministerstwa zainstalowano progi w bardzo podobnej sytuacji. Szczegóły opisaliśmy w osobnym artykule.

Kolejne zdarzenie 3 listopada 2013 r.

Wypadek z 3 grudnia 2012 r.

Opinie (395) 6 zablokowanych

  • A ja proponuje bysmy zrobili

    Referendum i mocnych co nic nie robią obalić bo te wszystkie pomysły to śmiech na sali
    I tak jak długo na to bedziemy patrzeć tak tylko pieniadze beda w błoto ładowane

    • 1 2

  • ten próg to se mogą w d*pę wsadzić

    • 1 2

  • Urząd wie lepiej - jest sam dla siebie

    Wielokrotnie, a nawet dziś na tym forum pojawia się pytanie dlaczego tu musi być przejście? Urzędnicy, którzy za wszelką cenę chcą utrzymywać to przejście, pomiędzy dwoma pobliskim przejściami z sygnalizacją świetlną, poczekają aż kogoś tam tramwaj zabije, a wtedy te wpisy będą obciążały tego decydenta.

    • 5 2

  • wykopcie tam tunel

    Naskrent będzie miał temat

    • 3 2

  • po co takie kombinacje ! (6)

    Przecież można było zrobić tam sygnalizację i najlepiej z przyciskiem. Czy to taki duży problem? Najłatwiej zrobić próg. Co tam niech wszyscy sobie zawieszenie rozwalają- jakby mało było wybojów i dziur.

    • 27 9

    • Sygnalizacja spowoduje zablokowanie skrzyżowania Hallera-Kliniczna-Wyspiańskiego (1)

      • 3 1

      • nie zablokuje bo tam i tak wszystko stoi

        A przy ZSBO można było postawić?

        • 1 0

    • DUŻY (3)

      To ogromny koszt. Próg jest kilkadziesiąt razy tańszy.

      • 6 6

      • (2)

        tylko pozornie. Jakbyś policzył te wszystkie naprawy zawieszenia i spalone paliwo przy każdym zwalniającym samochodzie, to napewno nie, ale co to w naszym kraju kogo obchodzą czyjeś koszty.

        • 4 6

        • jak ci za drogo autem

          to się przesiądź do tramwaju

          • 5 5

        • wątpie

          moim zdaniem zwolnienie mniej zużywa paliwa niż start od zera.
          z tym zawieszeniem to tez mit rodem od macierewicza.

          • 7 3

  • tunele kladki

    Gdzie tunele i kładki dla pieszych po kiego grzyba w durnych miejscach przejścia jak suwami latają przez te progi a w tym miejscu nie powinno być przejscia

    • 1 4

  • usunąć przejście!

    A czy nikt nie pomyślał, że nie jest to dobre miejsce na przejście dla pieszych? W żadnym innym miejscu nie ma przejścia bez świateł przy 3 pasmowej drodze jeszcze z torami tramwajowymi po środku. Próbowali już tylu zabezpieczeń i nic nie skutkuje. Może trzeba je po prostu usunąć. Pieszym nic się nie stanie, jak skorzystają z przejścia, które jest tuż obok pod mostem lub przy multikinie. Ciekawa jestem kto ma interes w tym,żeby to przejście za wszelką cenę tam utrzymywać.

    • 9 4

  • progi

    A co z tramwajami?

    • 1 1

  • Gorzej zimą jak śnieg Hallera zasypie (4)

    Zauważyć ograniczników nie da rady, ominąć nie da rady - będzie wesoło.

    • 28 9

    • To jedź tramwajem (3)

      • 6 9

      • tak, tramwajem dostarczę Tobie i innym klientom paczki (2)

        tylko żebyś się wtedy nie zdziwił jak poczekasz trzy dni dłużej

        • 6 3

        • Paczki dostarczysz, jeżdżąc zgodnie z przepisami. To,że jesteś "w pracy", nie zwalnia cię z przestrzegania prawa.

          • 1 0

        • Jeździsz dostawczakiem i masz problemy z takimi ogranicznikami? Chyba sobie kpisz.

          • 1 0

  • lepiej tak niz w ogole

    Moze jednak to zmniejszy wypadki na "ulicy smierci"

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane