• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przy zjazdach z obwodnicy na Matarni powinna stanąć sygnalizacja?

Maciej Naskręt
2 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia. Przejazd przez Węzeł Matarnia w godzinach szczytu staje się utrapieniem dla kilku tysięcy kierowców każdego dnia.

Węzeł Matarnia na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska w godzinach szczytu korkuje się coraz częściej. Zatory pojawiają się tam także w weekendy, gdy pobliskie centrum handlowe tłumnie odwiedzają klienci. Jednym z pomysłów na usprawnienie tam ruchu jest ustawienie sygnalizacji świetlnej. Czy to dobry sposób na korki w tym miejscu?



Czy należy ustawić sygnalizację świetlną na Węźle Matarnia?

Upływ kolejnych lat pokazuje, że Obwodnica Trójmiasta wymaga nakładów i wcale nie chodzi tu wyłącznie o dobudowę trzeciego pasa jezdni. Kolejnym krytycznym miejscem wzdłuż tej drogi stają się zjazdy, a jednym z nich jest Węzeł Matarnia, nazywany także Węzłem Lotnisko. Wszystko przez fakt, że ekspresówką jeździ coraz więcej samochodów.

Zjazdy z obwodnicy do ul. Słowackiego na wspomnianym węźle od strony Gdyni korkują się w godzinach szczytu. Zjeżdżającym z obwodnicy kierowcom trudno się włączyć w ul. Słowackiego. Kolejka samochodów oczekujących na wjazd w ul. Słowackiego niekiedy zagraża poruszającym się z dużą prędkością samochodom na głównej jezdni. Zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest eliminowanie takich zagrożeń - upłynnienie ruchu. Można tego dokonać między innymi poprzez poszerzenie zjazdów do dwóch pasów czy też wykonanie pasów rozbiegowych.

Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia. Planowane miejsca sygnalizacji na Węźle Matarnia.
Co zmieniłaby sygnalizacja na Węźle Matarnia?

Problem w tym, że na Węźle Matarnia nie ma praktycznie miejsca na tego typu działanie. Dlatego lekarstwem na korki może być głównie sygnalizacja. Analizy przeprowadzone przez spółkę Polski Holding Nieruchomości, który jest właścicielem 40 hektarów gruntu za obwodnicą naprzeciwko centrum handlowego i planuje wykonać do nich zjazd z obwodnicy, mówią, że światła należy ustawić przynajmniej przy zjazdach z obwodnicy w ul. Słowackiego od strony ul. Budowlanych.

Czytaj też: Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

- Więcej aut zjechałoby z obwodnicy w ul. Słowackiego i zmniejszyłaby się tym samym kolejka samochodów. Ważną kwestią byłoby jeszcze ustawienie właściwego programu. Niemniej wykonanie sygnalizacji pewnie obciążyłoby nasz budżet, dlatego jeśli zdecydujemy się na takie przedsięwzięcie, należałoby potraktować je kompleksowo - sygnalizację ustawilibyśmy na wszystkich zjazdach - wyjaśnia Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowa droga przy obwodnicy na Matarni

Jak zatem miałyby wyglądać wspomniane wcześniej zjazdy do działek Polskiego Holdingu Nieruchomości?

- Powstałaby droga zbiorczo-rozprowadzająca na wzór tej, która funkcjonuje po drugiej stronie obwodnicy. Łączyłaby ona Węzeł Matarnia z niedawno wybudowanym Węzłem Auchan - tłumaczy Chejmanowski.
Na razie decyzja jednak nie zapadła.

Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego. Zalecane przez czytelnika wykonanie pasu do wjazdu w ul. Słowackiego.
Potrzebna korekta na Węźle Matarnia

Ciekawy pomysł usprawnienia ruchu na zjazdach z obwodnicy na Węźle Matarnia przedstawił nasz czytelnik. Jego pomysł dotyczy poprawy zjazdu do ul. Słowackiego od strony Karczemek w kierunku lotniska.

- Z tej relacji korzystają też osoby, które po opuszczeniu pobliskiego centrum handlowego chcą zawrócić przez Węzeł Matarnia - udać się w stronę Łodzi. Sęk w tym, że na zjeździe tworzy się korek. Z uwagi na duże natężenie ruchu na ul. Słowackiego do lotniska nie sposób tam włączyć się do ruchu. Na końcu zjazdu, z prawej strony jest trawnik, który spokojnie można wykorzystać pod jezdnię. Wtedy kierowcom łatwiej byłoby się włączyć do ruchu na ul. Słowackiego - opowiada pan Wojciech, nasz czytelnik.
Pomysł przedstawiliśmy władzom gdańskiego oddziału GDDKiA. Przyjrzą się warunkom technicznym jego realizacji. O efektach tych analiz z pewnością poinformujemy.

Miejsca

Opinie (164) 1 zablokowana

  • pisze nie mysli....

    wpierw nie zjeżdżajcie przy stacji paliw do osiedla i go nie korkujcie.Nie szukaj jeden z drugim wyjazdow miedzy blokami a następnie nie jedz pod prad. My mieszkancy was nie chcemy. Rozjezdzacie nam droge i chodniku. Zlomy i sluzbowe winny zostawać w domu po pracy.
    Druga prawda ,ze Slowaka od obwopdnicy winna być od razu 6 pasmowa do Wrzeszcza.

    • 0 0

  • (1)

    Warto jeszcze dorzucić pas rozbiegowy w relacji Łódź -> Gdańsk. Tam i tak zaraz zaczyna się pas zjazdowy do Matarni (przed KFC). Razem z rozbiegówką proponowaną przez czytelnika w artykule rozwiązałoby większość problemów na tym węźle.

    • 8 1

    • to rozwiązanie naprawiłoby najbardziej kłopotliwy wyjazd.

      • 0 0

  • "wykonanie pasów rozbiegowych"

    Dokładnie, trzeba zmienić geometrię skrzyżowań. A potem zmienić myślenie kierowców, którzy nie potrafią korzystać z nowych rozwiązań - Węzeł Osowa, zjazd z obwodnicy (z Gdańska do Gdyni) w kierunku Oliwy: tutaj jest osobny pas do zjeżdżania z węzła. Można wjechać i przenieść się na lewy w kierunku Oliwy, ale bardzo często widzę tutaj czekających na zbawienie.

    • 0 0

  • Buraki z tablicami GKA

    Ile razy widze, jak buraki z Kaszub mają wolny lewy pas a jadą prawym uniemożliwiając wyjazd z obwodnicy !

    • 2 1

  • Żadnych świateł. (5)

    Wystarczy trochę pomyślunku, gdy jadący Słowackiego zjeżdżają na lewy pas, żeby wpuścić tych z obwodnicy. Bardzo często się zdarza, że cały ruch leci tylko prawym pasem i trzeba długo czekać na możliwość skrętu. Tylko do tego trzeba by większej kultury na naszych drogach.

    • 22 3

    • Kultura.. (3)

      Często zjeżdżałam na lewy pas aby wpuścić auta z "dojazdówek". Któregoś razu chciałam znowu komuś pomóc, a ten ktoś kulturalnie nie chciał mnie znowu wpuścić na prawy pas :)

      • 5 0

      • I co, już nie zjeżdżasz? :) (2)

        • 1 1

        • na węźle matarnia nikogo nie wpuszczam!!!

          Niech sobie stoją jak nie potrafią dynamicznie ruszać.
          Jeden na stu kulturalnych nie poprawi warunków na drodze.

          • 0 2

        • Jeszcze zjeżdża :) na prawy.. :D

          • 0 1

    • Zjedziesz na lewy pas a tu czarny jaguar w lusterku

      • 8 0

  • Jak co drugi bystrzak zmieni pas na lewy i umożliwi włączenie się do ruchu (1)

    zjeżdżającym z obwodnicy, nie będzie żadnego problemu...

    • 8 1

    • ludzie nie myślą, jedzie taki i trąbi i mruga światłami, że mu zajeżdzasz drogę chociaz masz pusty pas przed sobą, a nie widzi że ustępujesz miejsca tym zjeżdżającym z obwodnicy

      • 1 0

  • Niewiele to zmieni (23)

    te korki to konsekwencja nieustannego przyrostu liczby aut. Światła spowodują korki w innym miejscu. Całe centrum handlowe Matrnia po prostu generuje taki ruch i tyle, trzeba się z tym pogodzić.

    • 215 9

    • Zupełnie nic nie zmieni! (7)

      Oczywiście ze to bzdura! Korki powstają bo się korkuje do świateł na Rondzie prz Złotej Karczmie. Rano jest tam permanentny korek na Słowackiego jeszcze nad obwodnicą. Jeśli samochody stoją to i tak wiecej samochodów wiecej nie wiedzie nawet pomimo świateł. Bedą to pieniądze wyrzucone w błoto, a dodatkowo wzrośnie frustracja kierowców. Ewidentnie brakuje pasów rozbiegowych. Niestety GDDKiA tłumaczy ze tak nie można bo byłyby za krótkie i prze to niezgodne z przepisami. Kichać sie na to chce, bo w innych miejscach takie rozwiązania z powodzeniem działają, choćby na zjeździe w Spacerową dało sie to zrobić. A juz napewno da sie to zrobić i to w zgodzie z przepisami na wjeździe łącznicy z obwodnicy z kierunku Łodzi do Wrzeszcza. Żadnych świateł!

      • 32 0

      • problemem jest rondo Jacka Kaczmarskiego (3)

        to właśnie w wyniku niewydolności tego ronda rano jest problem na Słowackiego na węźle z obwodnicą. Nie bardzo rozumiem co miałyby pomóc światła na łącznicach? Chyba tylko utrudnienie w sytuacji poza szczytami komunikacyjnymi.
        To samo rondo blokuje po południu sprawny dojazd do obwodnicy od strony Wrzeszcza. Może tak duże centrum handlowe powinno być jednak połączone skrzyżowaniem mniej kolizyjnym? Wiadukt lub tunel dla relacji Słowackiego?
        No i oczywiście pasy rozbiegowe na węźle z Lotnisko (Matarnia). Przynajmniej tam gdzie się da.
        Oczywiście poranny korek na Słowackiego przeniesie się w dół, ale zniknie popołudniowy w drugą stronę, a zjazdy z obwodnicy będą bezpieczniejsze i sprawniejsze. To korzyści ewidentne...

        • 15 0

        • rondo Jacka Kaczmarskiego to nazwa własna

          ponieważ to skrzyżowanie nie jest rondem, może gdyby to było rondo (najlepiej tzw. turbo rondo) to korek byłby kawałek dalej...., bo ilość aut jest olbrzymia. Miała to zmienić PKM, jednak nie za wiele osób z niej korzysta, być może gdyby była większa zachęta do korzystania z PKM, bilety parkingowy + dowód auta obniża cenę biletu o ileś % etc. to może by coś zmieniło. Rozjazdy pomogły by w weekend w ciągu tygodnia nie za wiele to pomoże. Wyjazd ze złotej karczmy też jest udręką, światła są bezsensownie ustawione, a zachowanie kierowców wjeżdżających na skrzyżowanie bez możliwości jego opuszczenia, a przy tym zablokowanie go jest codziennością.

          • 0 0

        • Od dawna apeluję!!!Bezkolizyjne ciągi komunikacyjne!!!

          Wydatek dość spory,ale zyski na lata!!!
          Mniej nerwów, mniej spalin,mniej spóźnien do pracy itd...
          Ale ja słysze że trzeba ludziom utrudniać jazdę miast ułatwiać. Słynne pomysły o zwezaniu dóg...strefach 30km/h i innych idotyzmach...

          • 4 0

        • jak to wiadukt albo tunel?! a co ze święta nietykalną tkanką miejską?!

          przecież w Stolycy kurtury nie można wstawić wiaduktów jak w Warszawie bo jeszcze coś to usprawni

          tunel? jak to?! lepiej nawieźć 200 ciężarówek piachu na skrzyżowanie Partyzantów-Chrzanowskiego niż zbudować tunel!

          • 4 0

      • Już to kiedyś przerabialiśmy

        na Kartuskiej na węźle Karczemki przed przebudową...
        światła na każdym zjeździe. Efekt był taki, że przy dużym ruchu z obwodnicy aut przybywało na tyle szybko, że i tak tworzyły się zatory do zjazdów z obwodnicy jeszcze na samej obwodnicy. A przypomnę, że w trakcie samej przebudowy była tymczasowa organizacja ruchu, gdzie zlikwidowano światła i zorganizowano tymczasowe ronda na skrzyżowaniach łącznic i Kartuskiej. Wówczas bardzo to usprawniło całą sytuację. Korki znacznie się skróciły i nie było aut stojących jeszcze na pasie awaryjnym obwodnicy czekających do tego skrętu. Ludzie jechali kiedy było wolne, a nie że jakiś automat na sztywno wstrzymywał ruch.
        Tylko rozwiązania pasywne!

        • 2 0

      • A co na to Tristar (1)

        Zapytajcie Wyrocznię...

        • 15 0

        • Chyba jakiś błąd w matrixie, sorry

          • 8 0

    • (8)

      Korki powodują mało myślące kaszubki które jadą ul. Słowackiego . Jadą jak konie z klapkami na oczach i zamiast zmieniać pas z prawego na lewy przy zjazdach i tym sposobem wpuszczać auta zjeżdzające z obwodnicy to nie bo po co gka zobowiązuje

      • 28 12

      • (2)

        A jeśli kaszubki po prostu wjeżdzają na obwodnice ... to chyba właśnie z prawego pasa robi się manewr w prawo?

        • 2 2

        • (1)

          Kaszubki wiedząc że będą np. skręcać ze słowackiego na morene to nawet na sekundę prawego pasa nie zmienią

          • 5 1

          • A jak mają skręcić w lewo w Chrzanowskiego, to lewym pasem JADO już w Kartezach lub innym Kobysewie

            • 2 1

      • A ty wielkomiaatowy słoiku z drugiego pokolenia musisz kompleksy leczyć tutaj już od rana? (3)

        • 7 12

        • (1)

          A ty wieśku nie masz tu prawa głosu . Nie jesteś u siebie więc ci cho sza .

          • 6 4

          • Głosujesz na PiS...przyznaj się

            Pomimo iz nie zgadzam się z opinią "wieska" jak piszesz, to uważam że skoro korzysta z drogi to ma PEŁNE PRAWO wyraźić swoje zdanie

            • 2 3

        • Pisanie jak jest to twoim zdaniem leczenie kompleksów ?

          • 0 3

      • wtedy inne słoiki próbują ich zepchnąć z lewego pasa bo też nic nie rozumieją

        • 10 0

    • (2)

      Wystarczy, aby prawy pas Słowackiego był przeznaczony dla wjeżdżających z obwodnicy i żadne światła nie będą potrzebne. Dzisiaj ruch jest płynny tylko wtedy, gdy kierowcy na Słowackiego domyślą się aby okazać trochę kultury i zjadą na lewy pas.

      • 6 6

      • hmmm.... (1)

        a i tak znajdą się tacy co tego nie wykorzystują. wielokrotnie się spotykałem z sytuacja, że prawy był pusty, a i tak kierowcy włączający się w Słowackiego czekali nie wiem na co.

        • 1 0

        • Na pustą drogę!!!

          Od lat apeluję!!!Zanim ktoś otrzyma prawo jazdy powinien wykazać nie tylko że zna przepisy,ale też że potrafi SPRAWNIE jeździć!!!
          Kóleczko na torze Kielce albo Poznań...jeśli powyżej jakiegoś tam czasu - gong
          Test łosia...małe miasteczko(sztuczne) ruszanie spod świateł, hamowanie...
          Dopóki melepety nie zajarzy, nie dać prawa jazdy.
          Potem na drodze wieczne korki, nerwy, sciaganie bo wystarczy jedna melepeta i blokuje cały pas ruchu.

          • 0 0

    • Ortografia panie redaktorze

      "w Matarni" a nie "na Matarni"

      • 0 2

    • Pas rozbiegowy może pomóc (1)

      Problemem jest to, że na 2 pasmowej Słowackiego ludzie zwykle jadą prawym pasem, bo gdzieś tam dalej skręcają w prawo.
      Zjazd z Łodzi w stronę lotniska dodatkowo jest pod kątem prostym i lekko pod górkę - wymaga więcej czasu, żeby wjechać w Słowackiego, szczególnie dla mniej wprawnych kierowców

      • 9 0

      • zmiana oznakowania

        Moim zdaniem wystarczy zmiana oznakowania poziomego na Słowackiego.
        Prawe pasy Słowackiego powinny być wyłącznie do prawoskrętu a tylko lewe do jazdy na wprost. Nie zmniejszy to przepustowości Słowackiego bo ta i tak jest ograniczona światłami. W tej chili trzeba liczyć na uprzejmość kierowców . Ci którzy myślą zjeżdżają na lewy pas i dają wjechać tym z obwodnicy. Niestety kultura i myślenie to wartości zanikające

        • 2 0

  • TEST z tymczasową sygnalizacją

    Po co od razu stawiać sygnalizację, która może nic nie dać. Postawmy testowo sygnalizację przenośną (taką jak podczas robót drogowych) i zobaczmy co się wtedy stanie (drogowcy też mogliby na synchronizację poświęcić ze 2 dni).

    • 0 0

  • Ludzie jadacy glowna powinni zajmowac lewe pasy i by nie bylo problemu... czesto stoje (2)

    ... czekam na wjazd i jedzie jakas sierota prawym a lewy caly pusty.... by zjechali na lewo to bym mogl spokojnie wjechac...

    • 6 3

    • Prawo jazdy w czipsach znalazłeś? (1)

      W Polsce obowiązuje jazda prawym prawym pasem.

      • 2 2

      • Tak ale jest jeszcze cos takiego jak kultura jazdy i zmienia sie pas jesli istnieje mozliwosc aby wpuscic wjezdzajacych i tym samym nie blokowac ruchu tak jezdzi cywilizowana czesc europy

        • 0 1

  • (1)

    Nie ale policja powinna stać na końcu pasa wjazdowym na obwodnicy i karać wszystkich co wyjeżdżają no obwodnicę przy50-70km/h, zagrarzacie sobie i innym, tam tiry jerzdza 90!!!!!!!!

    • 5 1

    • Jada bo wszyscy tyle jada i zeby nie zablokowac drogi przy zmianie pasa w ul budowlanych to niestety musza tyle jechac zeby sie wlaczyc to te tepaki z osobowek musza zwolnic a nie pchac sie

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane