- 1 Nocna komunikacja do poprawki (147 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (352 opinie)
- 3 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (51 opinii)
- 4 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (327 opinii)
- 5 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (67 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (66 opinii)
Czy stoczniowe dźwigi ocaleją?
Stoczniowe dźwigi są dla wielu większym symbolem Gdańska niż fontanna Neptuna. Dziś jednak tylko te najstarsze są objęte ochroną konserwatorską. Co będzie z pozostałymi? Czy pójdą na żyletki?
W czym tkwi problem i dlaczego żurawiom poświęcono debatę? Dziś w granicach Młodego Miasta, w którym ma powstać nowa dzielnica mieszkaniowo-handlowa jest kilkanaście żurawi. Część z nich należy do firmy BPTO, właściciela postoczniowych terenów, część do ISD Polska, właściciela Stoczni Gdańsk. Lecz jedynie dźwigi o napędzie parowym z początku XX wieku, stojące przy nadbrzeżu stoczni, mają zapewnioną ochronę konserwatorską. Nie wiadomo natomiast jaka będzie przyszłość tych z lat 70., które najbardziej wpisują się w panoramę Gdańska.
- Mamy problemy z tożsamością, i to w miejscu tak wyraźnie nią nacechowaną. Żurawie są ikonami gdańskiego krajobrazu, gdyby zniknęły nie wiedzielibyśmy w jakim mieście jesteśmy. Zatem czy możemy być mądrzy przed szkodą? - pytał retorycznie poseł Arkadiusz Rybicki.
- Te dźwigi tylko częściowo mają cechy zabytków. Mimo to istnieje interes społeczny, aby jako wartości kulturowe tutaj pozostały. Jeżeli te dźwigi będą w użytkowaniu i będą pracowały, to tu pozostaną. Później jednak ktoś będzie musiał się nimi zaopiekować - wyjaśniał Marian Kwapiński, wojewódzki konserwator zabytków.
Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska, podkreślał, że wpisanie do rejestru zabytków tych obiektów, których historia jest krótka, nie byłoby właściwe.
- Są miejsca, w których dźwigi mogłyby się dobrze komponować. Są to "Droga do Wolności" oraz stoczniowe nabrzeża. Trzeba się tylko zastanowić, kto i za ile zajmie się dźwigami?
- Utrzymanie ich to ogromne koszty. Mam świadomość, że nie da się zachować wszystkich dźwigów, to byłby bezsens, lecz nie mogą one całkowicie zniknąć z panoramy miasta - zaznaczał senator Rachoń.
- Pomóżmy stoczni, by mogła produkować, to i dźwigi zostaną - apelował Bogdan Oleszek, przewodniczy Rady Miasta Gdańska.
- Jeżeli Gdańsk chce się znaleźć na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, powinien zachować nie tylko część dźwigów, ale jak najwięcej z zabytkowych hal Stoczni Cesarskiej, bo stocznia jest unikalnym na europejską skalę skarbem - podkreślił poseł Arkadiusz Rybicki.
Poseł poinformował, że zwróci się do rządu o opracowanie programu, który miałby ocalić dźwigi w stoczni.
Wydarzenia
Opinie (257) ponad 10 zablokowanych
-
2009-04-08 09:23
Niech obejmą jeszcze ochroną konserwatorską bloki z wielkiej płyty (1)
z lat 70tych. Też już się wpisały w krajobraz 3miasta (i nie tylko). I kominy węglowych elektrociepłowni też.
- 3 7
-
2009-04-08 15:47
dokladnie :)
.
- 0 0
-
2009-04-08 12:36
Przetopić te nikomu nie potrzebne dzwigi i odlać z nich pomnik pana prezydenta, mędry europejskiego Lecha Wałęsy. (1)
Tylko PO pan Palikot, Tusk, Czuma, Nowak, Ćwiąkalski i pani Pitera.
- 4 5
-
2009-04-08 15:45
No
No to przynajmniej jestjakis konkretnuy pomysł
Nie jestem przeciw!- 0 1
-
2009-04-08 10:56
W planach znalazł się m.in. projekt nowego centrum handlowego (największego w północnej Polsce o powierzchni handlowej 60 tys. (2)
m kw). mam nadzieje że przy głównym wejściu znajdzie się wielki napis
"O TOM WALCZYŁYŚMY"
;D- 14 1
-
2009-04-08 15:43
LEKKA PRZESADA
Same delikatnie mówiąc nieścisłości. Po pierwsze nie 60 a 40 tys. m2. po drugie nie największe centrum w Polsce pł., bo są większe. Po trzecie to nie centrum handlowe, tylko obiekt wielofunkcyjny (oprócz handlu bedzie tam : biurowiec na 18 tys. m2, dwa wieżowce mieszkane z 360 mieszkaniami, zespół kinowy z 18 salami + I-MAX - kino "trójwymiarowe", bowling na 12 torów, fitnness z odnową biologiczną i ok. 25 tys. m2 ogrodów na dachu obiektu).
A poza tym umieszczenie takiego tekstu w tym akurat kontekście (dźwigi) sugeruje, że obiekt ma powstać na miejscu dźwigów - oczywista nieprawda.- 0 0
-
2009-04-08 13:21
Nie. Lepiej żeby była ciemna komuna jak w 80tym.
A w sklepie ocet i denaturat. Reszta na kartki.
- 0 6
-
2009-04-08 15:08
Fajne by było to Młode Miasto jakby co kawałek na rogu ulicy taki dźwig stoczniowy stał.
- 3 1
-
2009-04-08 14:54
CDN
Te dźwigi tak tu pasują jak niestety teTrzy Krzyże - symbol ale arichtechtonicznie - straszne badziewie.
Możemy pójść dalej niech każda waląca się firma w Polsce wyeksponuje przed upadkiem jakiś zabytek: FSO Fiata, czy Poloneza W Bielsku - 126 P a w Gdańsku to Telewizor "Neptun", produkowany tam gdzie dzisiaj (O Zgrozo) mieści sie I Urząd Skarbowy...
Coś było ale sie skończyło a wszystkm "chętnym na dźwigi" proponuję ich wykup w normalnym przetargu...
Postawcie sobie w ogródku jako symbol minionej epoki i módlcie sie do nich...
Komuno wróć!!!- 2 4
-
2009-04-08 14:45
ja bym jakos je wykorzystał
np. zrobic fajny plac na koncerty, które mogłyby pomieścić sporo ludzi a poza tym dxwigi robiłyby ciekawa atmosfere. no albo zrobic cos dla młodych, jakis park rozrywki wraz ze skomponowanymi metalowymi dźwigami.!!
- 3 1
-
2009-04-08 12:41
A na ch..j tam to centrum handlowe???? (2)
przepraszam, ale inaczej nie mogłam tego ująć, to takie irytujące...
- 12 0
-
2009-04-08 14:38
A na ch..j tam te dźwigi? Przecież nie mają tam już co dźwigać.
- 0 2
-
2009-04-08 13:20
Prosze mi podpisu nie podbierać ;))
- 0 0
-
2009-04-08 07:09
Brawo!!! (10)
Brawo rząd, brawo posłowie, brawo miasto, brawo związki zawodowe i wreszcie stoczniowcy(część). Polska bez przemysłu stoczniowego-długo na to wszyscy pracowaliście. Gdzie są dzisiaj ci co kiedyś prowadzili robotników Stoczni Lenina pod gąsienice czołgów?
- 43 14
-
2009-04-08 09:28
Zapomniałeś durniu podziękować przedewszystkim sowietom, (5)
że przestali zamawiać statki u nas i z zawsze nierentownych zakładów stocznie stały się mega-nierentowne.
- 1 3
-
2009-04-08 11:43
Co za głupoty (4)
a wiesz chociaż ile to chińczycy u nas statków zamawiali ? Wiesz jakim powodzeniem cieszyły się polskie konstrukcji ?
Gdzie ostatnio remontowano norweska platformę wiertniczą, która ucierpiał w wyniku sztormu ?
Pojęcia nie masz a piszesz.
Od oświecona ...- 2 0
-
2009-04-08 13:32
Jasne tylko że inne stocznie robiły to 10 razy mniejszą ilością ludzi. (2)
- 1 0
-
2009-04-08 13:43
Nie pisałem (1)
że stocznia jest idealna ... wymaga modernizacji ale nie likwidacji !!
A argumenty, osób nie zorientowanych w temacie - np.: brak zamówień, gdy w Stoczniach była kolejka zamawiających jest ... hmmm... delikatnie mówiąc nie na miejscu- 2 0
-
2009-04-08 14:33
Ale już byy inne stocznie, które robiły to szybciej, lepiej i taniej.
Nikt nie będzie czekał, aż się stocznie łąskawie pozwolą zrestrukturyzować. Nigdy by na to Związki nie pozwoliły. Czy sie stoi czy sie leży 1500 sie należy.
- 0 0
-
2009-04-08 13:38
Co to ma do rzeczy?????? To, że chińczycy zamawiali, nie oznacza
automatycznie że stocznia była rentowna. To że jakąś platformę remontowali też nie oznacza, że byłarentowna? Walnij się w ten zakuty łeb!! Gdzie się ekonomii nauczyłaś? Na rynku na Przymorzu? Wszystkie stocznie w Polsce zawsze były przeludnione. W Gdyni dział projektowy liczył kilkaset osób!!! KILKASET!!!! Największe stocznie na świecie mają góra po kilkadziesiąt projektantów, a nie kilkaset którym płaci się co miesiąc ciężkie pieniądze!!!
- 0 0
-
2009-04-08 08:53
Ci, co kiedyś prowadzili robotników Stoczni Lenina (niekoniecznie (2)
pod gąsienice czołgów) zajmują eksponowane stanowiska tu i ówdzie. Niektórzy nawet chcieli wyjechać z Polski i oddać wszystkie nagrody :)
Jak to zwykle bywa zwykły Stoczniowiec który zapierd.... idzie na bruk. Komuna z Rakowskim nie wykończyła Stoczni - sól w oku tamtego systemu a zrobiła to z łatwością nasza wspaniała UE. Dziękujemy wam urzędniki za walkę o Polski przemysł. Musicie sobie koniecznie premię wypłacić za dobrą i skuteczną pracę.- 15 3
-
2009-04-08 11:40
Dokładnie...
UE zrealizowała wszystko sprawnie.
Państwo z dostępem do morza - bez przemysłu stoczniowego, bez przemysłu rybackiego ...
Mam patrzeć jak Niemieckie,Francuskie i inne statki pływają po Polskim akwenie i czerpią z niego nieprzebrane korzyści ?
UE kpi z nas a my co ... ?- 8 0
-
2009-04-08 09:27
Ile Ty masz lat, że Cię to dziwi jeszcze?
Do szkoły idź bo już druga lekcja się zaczęła a Ty w domu na kompie jeszcze
Może kiedyś jak będziesz uważał na lekcjach historii to zrozumiesz pewne powtarzające się sytuacje w histroii świata i zauważysz zalezności. Niewielu się to udaje, ale jak się skupisz to może sie uda... powodzenia- 1 6
-
2009-04-08 10:05
BRAWO
Ci co kiedyś prowadzili Ludzi pod gąsienice czołgów. Siedzą teraz w sejmie biorą pieniądze za nic i okradają Polskę
- 6 0
-
2009-04-08 08:02
ZOSTAWIĆ (1)
Zostawić stoczniowe żuraiwe..... Niech architekci wkomponują je w nowoczesną zbudowe Młodego Miasta..... Będzie nowocześnie, będzie orginalnie i nawiązująco do tego terenu!! ZOSTAWIĆ STOCZNIOWE ŻURAWIE :D
- 18 6
-
2009-04-08 14:23
Młode Miasto, lofty, wkomponowane dźwigi - to byłoby naprawdę warte zachodu miasta.
- 1 0
-
2009-04-08 10:10
Tak dla Dżwigów!!! (1)
Ludzie to wizytowka naszego miasta!!! One wpisay sie w krajobraz jak mało co... Czy niektorzy z was naprawde nigdy nie byli na górze gradowej i nie patrzeli w strone stoczni??!!
Dżwigi maja zostac, niech osiedle i centrum handlowe dopasuje sie do wygladu naszego miasta. Dżwigi sa integralna czescia miasta tak jak Neptum, Żuraw czy dwór Artusa!!!- 13 5
-
2009-04-08 13:49
Widać rozum nie jest integralną częścią twojej osoby.
Gdzieś się zagubił.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.