• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy w Oliwie potrzebna jest lepsza komunikacja miejska?

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie w godzinach szczytu kursują  co ok. 15-20 minut. To zdaniem ZTM wystarcza do obsługi istniejącego zapotrzebowania komunikacyjnego w tym rejonie. Autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie w godzinach szczytu kursują  co ok. 15-20 minut. To zdaniem ZTM wystarcza do obsługi istniejącego zapotrzebowania komunikacyjnego w tym rejonie.

Czy nowe inwestycje biurowe, realizowane w Oliwie wzdłuż al. Grunwaldzkiej, wymagają lepszej obsługi komunikacyjnej? Nasz czytelnik sugeruje, by nawet uruchomić połączenie autobusowe ze Śródmieścia w ten rejon. ZTM podchodzi jednak do propozycji dość sceptycznie.



Oliwa w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Kołobrzeską zobacz na mapie Gdańska to od kilku lat wielki plac budowy dwóch kompleksów biurowych - Olivia Business Centre oraz Alchemii. Dodatkowo istnieje tutaj kampus Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska oraz kilka sklepów wielkopowierzchniowych.

Mimo nowych obiektów, generujących duży ruch, komunikacja miejska nie jest tutaj zbytnio rozbudowana, na co uwagę zwraca nasz czytelnik, który proponuje uruchomienie linii autobusowej między Oliwą a Śródmieściem.

- Transport autobusowy głównym układem drogowym od Śródmieścia zapewne przyciągnie wielu podróżnych - rano pracowników biurowych, a w ciągu dnia osoby odwiedzające markety budowlane i z elektroniką. Miejsc parkingowych w Oliwie nie ma praktycznie wcale. Al. Grunwaldzką w tym rejonie jeżdżą wprawdzie autobusy, ale mają one długie trasy i nie jest ich zbyt wiele w godzinach szczytu. Kolej metropolitalna również nie rozwiąże problemów, gdyż przystanek PKM Strzyża zobacz na mapie Gdańska jest znacznie oddalony od biurowców - pisze pan Tomasz.

Wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie w ostatnim czasie powstały kompleksy biurowe oraz sklepy wielkopowierzchniowe. Po prawej Alchemia, w oddali Olivia Business Centre. Wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie w ostatnim czasie powstały kompleksy biurowe oraz sklepy wielkopowierzchniowe. Po prawej Alchemia, w oddali Olivia Business Centre.
Wspomniane linie autobusowe to całotygodniowa, wykonująca raz w ciągu godziny kurs 122 (port lotniczy - Sopot Kamienny Potok), funkcjonująca w dni powszednie 199 (Suchanino - Oliwa) oraz weekendowa i popołudniowa 315 (Oliwa - Targ Rakowy).

Sprawdź rozkład jazdy w serwisie komunikacja.trojmiasto.pl

W godzinach szczytu autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie kursują co około 15-20 minut. W tzw. międzyszczycie częstotliwość spada do co ok. 25 minut. I taka oferta zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego jest obecnie wystarczająca.

Czy komunikacja miejska w rejonie nowych biurowców w Oliwie jest wystarczająca?

- W tym rejonie istnieją dwa równoległe środki transportu - tramwaj przez ul. Wita Stwosza [w odległości ok. 400 - 450 metrów od al. Grunwaldzkiej - dop. red.] oraz Szybka Kolej Miejska, która gwarantuje szybki dojazd ze Śródmieścia Gdańska. Według aktualnych badań, nie ma obecnie potrzeby, by zwiększać częstotliwość kursowania autobusów, choć nie oznacza to, że takich zmian nie wprowadzimy w przyszłości, o ile będzie zapotrzebowanie - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

ZTM ponadto zwraca uwagę, że w każdej chwili pracodawca może we własnym zakresie ułatwić dojazd pracownikom, zamawiając odpowiednie połączenie prywatne u jednego z przewoźników.

- Połączenie autobusowe między centrum miasta a Oliwą nie ma raczej szans na realizację. Korki na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej sprawiają, że byłoby bardzo trudno utrzymać punktualność pojazdów - dodaje Zomkowski.

Warto pamiętać, że problemem wokół nowych biurowców nie jest jednak wyłącznie częstotliwość kursowania autobusów, ale także lokalizacja przystanków. Autobusy linii 122 zatrzymują się na wysokości ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska, a potem dopiero na wysokości Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja z 199 i 315, które po przystanku Abrahama skręcają w ul. Kołobrzeską i zatrzymują się dopiero w rejonie ul. Słupskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Czekamy wciąż na realizację obietnicy dewelopera, który ma zbudować przystanki autobusowe na wysokości Alchemii zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli będą gotowe, a inwestor zgłosi chęć, byśmy się tam zatrzymywali lub przekaże infrastrukturę w użytkowanie Zarządu Dróg i Zieleni, to my jesteśmy gotowi uwzględnić to w trasach autobusów - zapewnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Według najnowszego harmonogramu, cały układ komunikacyjny w tym rejonie wraz z przystankami, przejściem dla pieszych i skrzyżowaniem gotowy ma być w sierpniu br.

Czytaj też: Będzie nowe skrzyżowanie na Grunwaldzkiej

Miejsca

Opinie (198) 1 zablokowana

  • Do wybudowania PKM nic się napewno nie zmieni (3)

    Nowa linia mogłaby powstać pomiędzy PKM Strzyża, a Alchemią i Olivią Gate oraz Uniwerkiem lub przedłużeniem jej nawet pod Alfa Centrum. Dzięki czemu każdy miałby możliwość przesiąść się do odpowiedniego transportu dla niego. Czyli do Tramwaju lub PKM.
    Dzięki czemu mogła by część ludzi dojeżdżających spoza Gdańska przesiąść się do PKM i nie tarabanić swego auta do miasta.
    A mieszkańcy mogliby za to przesiąść się do tramwaju w celu dotarcia do centrum lub południa. Albo PKM dotrzeć na Morenę, Jasień lub Wiszące Ogrody.
    Gdyby wydłużyć linię do Alfa Centrum to byłaby ona też wygodna dla mieszkańców Przymoża.

    • 7 3

    • do tego potrzebny jest jeden bilet

      ale poza tym masz rację

      • 1 0

    • Po wybudowaniu PKMki tym bardziej nic się nie zmieni (1)

      Bo przecież jest ona, super nowoczesna PKMka i nice więcej nie potrzeba:)

      • 3 2

      • Nie koniecznie

        Bo do czasu wybudowania PKM nikt nie chce nic zmieniać, bo nie wie pod co, ale jak będzie znany rozkład to pewnie zaczną myśleć.

        • 3 0

  • A tramwaje i SKM nie jeżdżą już w tamtej okolicy? (2)

    Potrzebny autobus i przystanek w siedzibie Olivia Gate.

    • 52 3

    • potrzebny jest jeden bilet

      reszta już jest albo zaraz będzie

      • 1 1

    • Artykuł sponsorowany, przecież.

      • 6 1

  • w 3mieście wiele pomogłoby uruchomienie systemu rowerów miejskich

    ze stacjami bazowymi przy stacjach i przystankach SKM

    • 1 0

  • Zmiany !!! (1)

    Należy skrócić linie 199 ( 315) zamiast jechać przez całe przymorze i zatrzymywać się co kilkaset metrów tzn, kołobrzeską i jagiellońską - powinien na skrzyżowaniu przy urzędzie skarbowym skręcać w chłopską i chłopską do bora komorowskiego i do dworca w oliwie.

    Natomiast linie 139 powinna jeździć na swojej trasie ale wydłużyć ją w rejon nowych biurowców na grunwaldzkiej i uniwersytetu- czyli od pętli skm przymorze bażyńskiego w lewo w wita stwosza i do aleji wojska powrót na przymorze grunwaldzką lub od pętli skm przymorze grunwaldzką w prawo do derdowskiego i dalej wita stwosza do abrahama lub aleji wojska i powrót grunwaldzką na przymorze.

    • 3 5

    • dokładnie tak , :)

      • 0 1

  • Jestem mieszkanką Oliwy i uważam że tu tzw. komunikacja miejska jest pod psem. Inna sprawa że w sercu Oliwy jest "zabytkowy i najładniejszy w mieście" Park Oliwski, który nie wiadomo jak ominąć.

    • 0 6

  • transport Oliwa

    proponuję zająć się punktualnością wszelkiego rodzaju transport publicznego,czystością oraz kultura motorniczych i kierowców,nie ma nic bardziej denerwującego niż brud,smród i chamski,motorniczy,który przed nosem drzwi zamyka,bo przecież"sportowców nie wpuszczamy"

    • 1 4

  • 2 trasy rowerowe, SKM i tramwaj i jeszcze mało...

    najlepiej prosto z autobusu tyłek prosto w drzwi wpakować. Lenie.

    • 5 2

  • Powinna być linia autobusowa na całej długości ulicy Polanki a nie tylko na cześci (2)

    poza tym 149 powinien kursować częściej np. co 15 minut.

    • 6 10

    • Linia 149 (1)

      jest po to, żeby spinała VII Dwór z SKM/PKP i zapewniała dojazd do szpitali na Polankach - powinna zostać w obecnej postaci.

      Uważam, że należy puścić drugą linię Wrzeszcz - Stara Oliwa i robiącą - tu uwaga! - pętlę ulicami Karwieńską i Kwietną przed powrotem na Polanki. Dolegliwym problemem są bardzo słabe możliwości dostania się komunikacją miejską w okolice Zoo, Dworu Oliwskiego, itp., szczególnie poza sezonem letnim.

      • 4 1

      • 149 do Leclerca

        149 powinien jeździć do Le clerka (Galeria Przymorze) i częściej co 10 min.

        • 1 1

  • ale po co?

    przecież z głównego jedzie tam SKM, a i w tramwaj wsiadasz w głównym i wysiadasz przy UG... nie wiem po co Ci jeszcze autobus, chyba że wolisz zamiast po szynach to w korkach...

    • 8 0

  • Komunikacja (4)

    Można by przedłużyć linię 139 do pętli w Oliwie przez Grunwaldzką. Zwiększyć częstotliwość linii 122 a najlepiej zmienić trochę rozkład jazdy bo odjazd 122 i 199 np z przystanku przy wojska polskiego to jest 5 min. a później trzeba czekać 20 min.

    • 20 11

    • Albo do Strzyży... (1)

      Pętla na Przymorzu i tak pewnie zniknie kiedy powstanie droga czerwona, albo różowa, wzdłuż torów kolejowych.

      • 0 2

      • A tam nie jeździ do tej Strzyży 149

        • 1 0

    • 139 do trzeba wydłużyc z Przymorza do nowego PKM Strzyza (1)

      z przystankiem posrednim w okolicach Alchemii / Castoramy

      • 9 2

      • w tej okolicy bedzie mial przystanek 199

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane