• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zapłacimy więcej za parkowanie?

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Obowiązujące prawo uniemożliwia samorządom swobodną regulację cen za parkowanie, utrudniając tym samym prowadzenie polityki parkingowej. Obowiązujące prawo uniemożliwia samorządom swobodną regulację cen za parkowanie, utrudniając tym samym prowadzenie polityki parkingowej.

Niewykluczone, że już wkrótce stawka za godzinę parkowania może wzrosnąć nawet o 75 proc. PiS pracuje nad odpowiednimi zmianami w przepisach, ale częściowo popiera go też opozycja. Z apelem do parlamentarzystów o urealnienie stawek za parkowanie wystąpił prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.



Czy opłaty za parkowanie w miastach powinny być wyższe?

Fatalne przepisy prawa

Obecnie opłaty za parkowanie reguluje ustawa o drogach publicznych. Zapis w dokumencie tak wysokiej rangi o maksymalnej stawce 3 zł za pierwszą godzinę parkowania blokuje możliwość prowadzenia faktycznej polityki parkingowej w miastach.

Wprowadzono go w 2003 r., kiedy minimalna pensja wynosiła ok. 800 zł, a najtańszy bilet na komunikację miejską oscylował wokół 1 zł (przykładowo bilet 10-minutowy w Gdańsku kosztował wówczas 1,20 zł, zaś bilet miesięczny do sześciu przystanków ważny w dni robocze 27,60 zł).

Po 13 latach mimo wzrostu praktycznie wszystkich opłat, w tym przejazdów komunikacją miejską, stawka za parkowanie nadal pozostaje na niezmienionym poziomie.

Bardzo niskie kary

Co więcej, w ustawie zapisano nawet maksymalną stawkę opłaty dodatkowej (kary) za brak uiszczenia opłaty za parkowanie.

Może ona wynieść nie więcej niż 50 zł (w Gdańsku dopuszcza się dwukrotne obniżenie jej w ciągu roku do 30 zł przy wpłacie w ciągu 7 dni od nałożenia), czyli wielokrotnie mniej niż maksymalne opłaty za brak ważnego biletu na przejazd tramwajem czy autobusem.

Opłata za parkowanie i komunikację miejską w największych polskich miastach
Create bar charts


Samorządowcy chcą zmian

Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych
Nic dziwnego więc, że samorządowcy od lat uskarżają się na fatalny system prawny regulacji cen za parkowanie.

Ostatnio z oficjalnym apelem do parlamentarzystów w tej sprawie wystąpił nawet Paweł Adamowicz.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentuje prezydent Gdańska.
Krytykuje nie tylko Adamowicz

Nie jest to oczywiście odosobniony przypadek krytyki. Pojawia się ona niemal zawsze podczas konferencji i debat dotyczących transportu w miastach. Temat ten poruszono chociażby na ostatnich targach Trako.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego - argumentował Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Nie inaczej było też na łódzkiej konferencji Parkingi 2015, organizowanej przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

- Na pewno opłata 3-złotowa, to mniej więcej 50 proc. tego, co jest sensowne. Ale nie chcę podawać konkretnych liczb. Kiedyś próbowaliśmy to wyliczyć, przeciekło to do "mediów kolorowych" i skończyło się tym, że byłem na okładce z podpisem "To twój wróg!" - mówił Mieczysław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji m. st. Warszawy (relacja z konferencji - portal transport-publiczny.pl).
W ustawie istnieje nawet zapis o maksymalnej opłacie dodatkowej za brak uiszczenia opłaty za postój. Wynosi on zaledwie 50 zł, czyli nieco ponad 16-krotność maksymalnej stawki za pierwszą godzinę. W ustawie istnieje nawet zapis o maksymalnej opłacie dodatkowej za brak uiszczenia opłaty za postój. Wynosi on zaledwie 50 zł, czyli nieco ponad 16-krotność maksymalnej stawki za pierwszą godzinę.
Dwa możliwe rozwiązania

Parlamentarzyści wreszcie nie pozostali głusi na krytykę. Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, rozważane są dwa rozwiązania.

Najbardziej prawdopodobne wydaje się zwiększenie maksymalnego pułapu cen na poziomie ustawy (czyli za kolejne 10-15 lat możemy spodziewać ponownie problemu z wysokością opłat). Alternatywnym rozwiązaniem jest całkowita deregulacja opłat i przeniesienie pełnej polityki cenowej do samorządów.

DGP podaje, że opłata za godzinę parkowania może wzrosnąć nawet o 75 proc., a pozostawienie auta na cały dzień będzie mogło się wiązać z uszczupleniem portfela o 50 zł.

PiS za, część opozycji także

Zdaniem DGP, za podwyżkami mają optować jednak nie tylko posłowie Prawa i Sprawiedliwości, ale także część posłów opozycji, w tym Platformy Obywatelskiej.

Sprawa opłat za parkowanie ma być tematem prac Komisji Samorzadu Terytorialnego i Polityki Regionalnej jeszcze w tym półroczu. Na razie analizami możliwych zmian zajmują się Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Odwieczny problem 1,5-metrowego chodnika i tego, czy stawiać wszędzie słupki, można rozwiązać zmianą jednego przepisu. Nz. nowy chodnik w ciągu ul. Wassowskiego we Wrzeszczu. Odwieczny problem 1,5-metrowego chodnika i tego, czy stawiać wszędzie słupki, można rozwiązać zmianą jednego przepisu. Nz. nowy chodnik w ciągu ul. Wassowskiego we Wrzeszczu.
Drogowcy mówią "nie" parkowaniu na chodnikach

Niezależnie od prac rządu nad zmianami stawek za parkowanie, kilka dni temu wydana została Biała Księga Branży Drogowej. Jest to publikacja, w której zawarto szereg uwag i zaleceń do obecnej polityki transportowej państwa.

Wśród nich znaleźć można także rekomendację zmian w zakresie parkowania na chodnikach oraz sposobu oznakowania obszarów parkowania.

- Zasadą powinien być zakaz parkowania na chodnikach a wyjątkiem parkowanie dopuszczone za pomocą znaków ściśle wskazujących sposób organizacji postoju. Postulowana jest likwidacja zbędnych znaków D-44 i D-45 "strefa parkowania" z równoczesnym powrotem do oznakowania obszarów parkowania za pomocą znaków B-39 i B-40 "strefa ograniczonego postoju" - gdzie opłata za czas postoju jest jedną z form ograniczania tego czasu - wszystkie pojazdy zaparkowane w obszarze takiej strefy, w pasie drogi publicznej mają podlegać opłacie, a inne formy łamania przepisów drogowych winny być dodatkowo egzekwowane w standardowym postępowaniu mandatowym - piszą autorzy Białej Księgi.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie auta

Dokument powstał jako wspólna inicjatywa partnerskich organizacji branżowych: Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Sekcji Krajowej Drogownictwa NSZZ "Solidarność", Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu oraz Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy.

Biała Księga Branży Drogowej from Trojmiasto.pl

Opinie (333) 5 zablokowanych

  • (2)

    Ojej, Budyn ma za malo wplywow do budzetu, podniesmy oplaty, wspierajmy go, nie pozwolmy mu cierpiec. Mam tylko nadzieje, ze jesli zapome oplacic postoju to zostane potraktowany rownie ulgowo jak w przypadku gdy ktos zapomina uzupelnic oswiadczenia majatkowego zgodnie z prawda i stanem faktycznym :).

    • 29 2

    • budyń chodzi do pracy na piechotę (1)

      • 0 3

      • Wozi się służbowym autem z kierowcą.

        Czasami go widzę jak podwozi córkę do przedszkola na ul. Grobla IV.

        • 2 0

  • Niższe stawki za parkowanie, wyższe kary. (8)

    Logiczne i skuteczne rozwiązanie, które na 100% nie zostanie wprowadzone. Przypominam tylko, że takie rozwiązanie istnieje.

    • 101 23

    • Dlaczego ludzie glosowali na pisik ? (6)

      przed wyborami cale fora '' znafcow '' piały w nieboglosy ze - bedzie taniej bo tak drogo jak za PO to nigdy nie było - teraz pokazcie co bedzie taniej ?, ze złoty sie umocni a euro to dziadoska waluta i spadnie do 3 zl za euro ! - teraz pokazcie jak zloty sie umocnil ? , ze juz gorzej jak za PO nie moze byc bo tylko PIS zmniejszy ilosc podatkow ! - pokazcie ile podatkow pis zlikwodowal bo raczej dwa nowe wprowadza przez ktore zdrozeje wszystko od a do z !. Ze nowy rzad nigdy nie bedzie obsadzal stanowisk w PL swoimi partyjnymi kolesiami jak PO ! - pokazcie ze nowy rzad nie obsadza partyjnymi ''kolesiami '' ? , ze na 100 proc. wzrosna pensje bo sie zloty umocni ? - pokazcie ile sie zloty umocnil bo juz jest tak slaby ze kazdy juz stracil 30 proc. sily nabywczej pensji. Ze bedzie tylko lepiej bo juz gorzej jak za PO nie moze byc ! - pokazcie co jest lepiej ? bo zaraz z waszej kasy bedzie bulic na o. dyrektorka !. ........Jak widac elektorat nowego rzadu wie tyle o ekonomii co zje i byli naiwni bo im cukierka jakis pajacyk obiecal. Jak latwo ludzi kupic w PL i omamic lub lud jest ciemny .

      • 33 9

      • Doczytaj w artykule kto wystąpił o podwyżki.

        Zdaje się, że budyń nie jest z PiS-u.

        • 7 0

      • boli ? - ma boleć :) (2)

        • 6 17

        • 666

          Jeszcze Cię zaboli. Poczekaj do 2017.

          • 3 1

        • bez wzgledu co myslicie to wy zaplacicie za swoja naiwnosc.

          Bogaci nadal beda bogaci a biedni beda biedniejsi. Wielbiciele pisiku wiec beda bulic az milo.Za glupote zawsze sie placi. Glosowaliscie to teraz bedziecie miec mniej kasy i tyle. Proste jak drut.

          • 17 5

      • (1)

        bla bla, a nie pamiętasz jak PO wywaliło kasę na świątynię opatrzności bożej? :)

        • 4 12

        • Ale przeciez mialy byc "dobre zmiany"?

          A teraz pis sie ciagle tlumaczy, ze po bylo paskudne to oni tez moga.
          Ale przeciez mialy byc "DOBRE ZMIANY?

          Jak na razie to nawsadzali tylko swoich KOLESI na stołki i tyle. Kolesie jeszcze sie nie nakradli wiec teraz maja swoje 5 min i beda krasc jak szalency.

          • 10 2

    • Oczywiście, że nie zostanie wprowadzone, ponieważ obywatela trzeba doić ile wlezie.

      • 38 10

  • to jest skandal (8)

    Niedawno krytykowalem wysokosc oplat a teraz jak czytam ze maja je podniesc to siedze i brechtam. Zlodziejstwo. Dla porownania w niemczech kosztuje 50centow za godzine. To przeliczcie sobie sami i porownajcie zarobki...

    • 24 17

    • W Rzymie 1 euro

      • 2 0

    • (3)

      "50 centów za godzinę". Ha,ha,ha. Już dawno tak się nie ubawiłem.

      • 7 5

      • (1)

        może on pomylił centy z euro?

        • 5 5

        • niestety

          Ale nie pomylil. Okradajom nas na kazdym kroku

          • 4 1

      • tak?

        Wyslac ci fotke z automatu do parkowania jako dowod? To sie razem posmiejemy

        • 3 1

    • (2)

      Chyba na wsi. "Ceny parkingów w centrum Berlina sięgają nawet do 3 Euro za pół godziny" - poradnik dla odwiedzających Berlin.

      • 14 6

      • Bym się nawet zgodził na stawki parkingowe jak w Berlinie

        Jeśli bilety km też będą kosztować tyle co w Berlinie.

        • 3 5

      • gdzie danzig a gdzie berlin?

        Porownaj se

        • 3 1

  • ok ale zniesmy wszelkie przywieje i parkingi dla urzędasów, radnych itd. (3)

    wtedy apele ldzi typu Adamowicz będą trochę bardziej wiarygodne. Teraz sporo urzędników chce zmian, choć tak naprawdę podwyżka ich nie będzie dotyczyć.

    • 51 1

    • Budyń jedyny zaminusowal ten komentarz haha

      • 2 0

    • W Poznaniu prezydent dojeżdża do pracy rowerem

      podobno to samo robi prezydent Słupska.

      Dzięki temu jest jedno miejsce do parkowania przed urzędem więcej.

      • 9 0

    • Przywileje parkingowe to chyba z Gdynią Ci się pomyliło

      • 1 7

  • Co z wymysły?

    Będzie drogo lub nie będzie można zaparkować to pojedzie się gdzie jest miejsce i za darmo. Np.do Riwiery! A przedsiębiorcy i sklepy z centrum już mogą zwijać swój biznes. W centrum będzie pustynia i zaszczane pijaki po kątach! Od i cały biznes!

    • 6 0

  • Dlaczego? (4)

    Dlaczego ludzie zgadzają się na wszystkie zakazy władzy... Czy wy nie macie dość komuny i mówienia wam co możecie, a co nie? To kolejne podwyżki... jakoś rząd się nie spieszy żeby wam podnieść wypłaty... mówię do Was, rodacy... czas się sprzeciwić władzy, czas w końcu się zgrać, a nie wciąż dzielić i stanąć do wewnętrznej walki o lepsze jutro dla Naszych dzieci...

    • 9 8

    • mniej samochodow jest dobre dla moich dzieci

      im mniej starych trupow, trujacych na ulicach, mniej idiotow i gowniarzy, tym lepiej dla dzieci wszystkich. Duze oplaty za parkowanie pomoga w tym

      • 3 4

    • Jasne, niech kazdy robi co chce!!! Wtedy byloby super. Taki totalny bajzel!
      No niestety Polaku, ale im wiecej ludzi na ziemi tym wiecej zasad i wieksza biurokracja.
      Jesli chcesz mniej zasad i przepisow przeprowadz sie do dzungli. Chociaz i tam obowiazuje pewne zasady. W przeciwnym wypadku dlugo nie pozyjesz.

      • 1 2

    • zamiast się dzielić, lepiej rozmawiać

      • 3 2

    • Masz rację.Ja bym jeszcze puściła na żywioł handel narkotykami,dopalaczami itp.

      • 5 2

  • Prezydent czy okupant Szczurek?

    Prezydent jak okupant robi żeby było coraz gorzej dla mieszkańców, bo szuka rozwiązania, aby nie można było parkować poza wyznaczonymi miejscami stąd pomysł strefy ograniczonego postoju. Już obecnie namówił większość prywatnych właścicieli działek w SPP, aby wprowadzili opłaty za parkowanie - po to, aby nie były konkurencją dla SPP. Prezydent zawsze nakładał maksymalne podatki lokalne i nadal szuka dalszych i większych obciążeń dla nas.

    • 4 3

  • ??? (1)

    Proszę mi wytłumaczyć pierwszy punkt ankirty.Co ma cena biletu komunikacji miejskiej do opkaty za parking auta?

    • 2 0

    • Chodzi o ból d*py tych co ich na samochód nie stać. Miejsce parkingowe musi wg nich być 50 razy droższe od biletu.

      • 1 3

  • Koniec SPP w Gdyni?

    Pomysł wprowadzenia strefy ograniczonego parkowania to koniec SPP w Gdyni i koniec wielomilionowych wpływów z opłat postojowych, ale też zwiększenie wpływów z Kodeksu Wykroczeń i oszczędności z likwidacji kosztów utrzymania BOSPP !!!!

    • 0 0

  • Chcieliście 'Dobrej zmiany" -to macie (8)

    • 7 6

    • Adamowicz to przeciez PO (6)

      nie mieszaj tematow

      • 3 3

      • (5)

        " już wkrótce stawka za godzinę parkowania może wzrosnąć nawet o 75 proc. PIS pracuje nad odpowiednimi zmianami w przepisach...

        • 3 1

        • to jeden z niewielu elementów działań nowego rządu świadczący o zdolności do refleksji (4)

          nie ma nowoczesnego miasta bez systemu zarządzania popytem na parkowanie.

          Podatki mogą zjeść nakłady na budowę i utrzymanie przewymiarowanej infrastruktury drogowej i parkingowej - to źle wpływa na jakość przestrzeni publicznych i jakość życia w miastach.

          • 4 2

          • Przestań jojczyć (3)

            Jakość życia w mieście to przede wszystkim łatwa komunikacja, a łatwa komunikacja to tylko własne cztery kółka

            • 1 6

            • naprawdę mi ciebie żal, żuczku... (1)

              mama nie nauczyła utrzymywać równowagi na dwukołowym rowerku, stąd też niska zdolność do zachowania równowagi emocjonalnej...

              • 3 2

              • Raczej niska odporność na p***dolenie

                • 1 2

            • zwłaszcza, gdy nie można nawet z podwórka wyjechać, bo wszystko stoi

              ale nie przejdziesz kilometra w sensownym czasie, bo światła ustawione pod tych, którzy koniecznie chcą jeździć.

              • 2 1

    • pisklakom nie przetłumaczysz

      dla nich Prezes jest złoty, bo chodzi do kościółka. Polak-katolik pełną gębą. Tak samo jak oni chory z nienawiści. Na jeden dobry pomysł - pisiorki mają 10 chorych.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane