• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: kryzys w komunikacji to efekt wieloletnich zaniedbań

Mateusz
12 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Według naszego czytelnika, obecny stan komunikacji miejskiej w Gdańsku to nie zła passa, a wieloletnie zaniedbania na wielu polach. Według naszego czytelnika, obecny stan komunikacji miejskiej w Gdańsku to nie zła passa, a wieloletnie zaniedbania na wielu polach.

Po ostatnich wypadkach i kolizjach gdańskiej spółce GAiT zostały już tylko dwa sprawne rezerwowe tramwaje. Otrzymaliśmy sporo ciekawych spostrzeżeń od naszych czytelników, zaniepokojonych tym, co się dzieje z transportem zbiorowym w Gdańsku. Poniżej list pana Mateusza, który uważa, że obecny kryzys ma co najmniej trzy przyczyny.


Oto jego list:

Chciałbym zwrócić uwagę na pewną bardzo ważną kwestię w kontekście tekstu "Trzymajmy kciuki za tramwaje". Artykuł skupia się głównie na tym, że w Gdańsku jest coraz mniej sprawnych tramwajów. Natomiast kwestia bezpieczeństwa oraz zapobiegania kolejnym wypadkom jest tylko delikatnie wspomniana na końcu.

Najbardziej wstrząsające w tym artykule było dla mnie to zdanie "prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów trzyma kciuki, by pechowa passa się skończyła".

Naprawdę? Prezes trzyma kciuki? Zamiast zlecić kontrolę bezpieczeństwa wszystkich zwrotnic? Zamiast zwrócić uwagę, że w Gdańsku przez lata zaniedbywano bieżące utrzymanie tramwajów? Zamiast postawić na dodatkowe szkolenia dla motorniczych lub starać się o zwiększenie bezpieczeństwa w newralgicznych punktach?



Uważam, że zamiast trzymać kciuki za nasze tramwaje, powinniśmy raczej zwrócić uwagę na przyczynę tego stanu rzeczy. I uważam, że przyczyną nie jest "zła passa", a po prostu wieloletnie zaniedbania.

Niestety nie można wyeliminować wszystkich czynników (jak np. wypadków spowodowanych przez innych kierowców), ale przynajmniej można należycie zadbać o obszary, w których jest się bezpośrednio odpowiedzialnym za bezpieczeństwo pasażerów.

Przede wszystkim bieżące utrzymanie i właściwe serwisowanie tramwajów. Przypomnę wypadek z tirem na al. Hallera - pod uwagę brana jest awaria hamulców w pojeździe. Nie powinno być takiej sytuacji - serwisanci GAiT muszą być pewni, że hamulce zadziałają w każdej sytuacji - a jeśli nie, to tramwaj jest potencjalnie niebezpieczny i nie może wyjeżdżać na trasę.

Przypomnę także artykuł o serwisowaniu tramwajów Pesy - to pytanie można dziś powtórzyć - czy GAiT dobrze dba o tramwaje?

Po drugie infrastruktura techniczna - utrzymanie jej to nie tylko wygoda motorniczych (tak jak ze zwrotnicą na skrzyżowaniu 3 Maja i Nowych Ogrodów) ale także kwestia bezpieczeństwa i opóźnień - jak mogliśmy się w ostatnich dniach przekonać. Tutaj również nie powinno być sytuacji, w której podejrzewamy awarię zwrotnicy. Po to jest serwisowanie i bieżące utrzymanie infrastruktury, by do takich sytuacji nie dochodziło.

A wiem co najmniej o jeszcze jednym przypadku awarii zwrotnicy - w zeszłym roku na skrzyżowaniu Pomorskiej i Chłopskiej, gdzie część tramwaju pojechała prosto, a środkowy człon "postanowił skręcić". Wydaje mi się, że ta kwestia leży po stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, a skoro tak, to GAiT powinien uciekać się do wszelkich środków, by wymagać właściwej obsługi infrastruktury technicznej.

Ostatnia sprawa to edukacja motorniczych, postawienie na szkolenia oraz sprawdzanie, gdzie można poprawić infrastrukturę drogową, by do wypadków nie dochodziło w ogóle lub by zdarzały się dużo rzadziej. Ostatnio czytałem o dwóch pomysłach stworzenia buspasów przez skrzyżowania - na rondzie de La Salle oraz na skrzyżowaniu Dmowskiego i Grunwaldzkiej. Wierzę, że można także znaleźć mądre rozwiązania w tych miejscach, w których zdarza się, że samochód wpada pod tramwaj.

I naprawdę: zamiast trzymać kciuki, trzeba wziąć się do roboty.

Mateusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Ale gdyby wydać pieniądze miasta na nowe tramwaje i autobusy to nie mielibyśmy pięknych nowych muzeów typu ESC czy pomników ku czci.

    • 16 5

    • (1)

      Wolę popatrzeć sobie na pomnik albo muzeum jak jechać tramwajem.

      • 2 4

      • muzeum jak jechać tramwajem? ciekawe. gdzie się takowe znajduje?

        • 0 0

  • Kierowca i motorniczy kierują pojazdem komunikacji miejskiej.

    Ci ludzie nie powinni być zmuszani do rozmów z pasażerami. Nie powinni sprzedawać biletów.
    Ich zadaniem powinno być tylko kierowaniem autobusem i tramwajem.
    Oni odpowiadają za bezpieczeństwo pasażerów.....

    • 10 0

  • Dawno temu. ......

    Motorniczy miał zakaz rozmawiania z pasażerem. A teraz musi musi rozmawiać sprzedając bilety.
    Taki motorniczy tramwaju kieruje pojazdem i jednocześnie sprzedaje bilety. PARANOJA.

    • 6 0

  • Za moment rozpoczynają się wakacje, w ostatnich dwóch tygodniach czerwca zawsze oceny są wystawione i uczniowie mniej chodzą do szkoły, a studenci mają już tylko egzaminy, więc jak już za tydzień przejdziemy na "wakacyjny" rozkład linii 2 i 4, to nie będzie tragedii, a wtedy będziemy mieli o trzy rezerwowe pojazdy więcej. Jakoś to będzie

    • 4 0

  • Jak był ZKM to nie było wypadków, a jak jest GAiT to co chwilę awaria lub wypadek

    • 1 1

  • Kiedyś to kierowcy tramwajów

    mieli jaja i na końcowy przyjeżdzali przed czasem, a teraz to jacyś anemicy

    • 1 3

  • Jak mnie denerwuje jak tramwaj jest spóźniony, takich motorniczych powinno się napiętnować, co nie starają się być punktualnie. Niektórzy to złośliwie jadą powoli

    • 1 4

  • (6)

    haha każdy jest specjalistą od wszystkiego :)

    • 54 41

    • Jak Prezes GAiTu

      • 1 1

    • A skąd wiesz, czym zajmuje się czytelnik? (3)

      Nie masz nawet pojęcia, jaką wiedzę potrafią mieć tzw. amatorzy. Wystarczy poczytać specjalistyczne portale i wtedy zrozumiesz, że ludzie mający hobby potrafią wiedzieć więcej, niż nasi wysoko wyspecjalizowaniu urzędnicy z róznych miejskich spółeczek i samego UM.

      • 10 4

      • wydaje się, że "pan marian" jest wiceprezesem

        i to "wice" zaczęło go uwierać

        • 2 0

      • Każdy amator z tzw. wiedza może się zatrudnić np w GAiT lub ZTM, lub GZDIZ i tam jakże dużą swą wiedzę wykorzystać.

        • 0 3

      • nie bredź kolego, tak wam się amatorom tylko wydaje, że coś wiecie

        specjaliści przed monitorami,
        specjalistyczne portale, buahaha, wędkarskie chyba,
        czytelnik jest kim? nie napisał, może być pacjentem zakładu psychiatrycznego
        i szuka poklasku i rozgłosu, wariat zwykły,
        tego nei wiemy bo się nie pochwalił

        • 3 8

    • Oj! - a z Tobą też coś nie tak, znam się na tym.

      • 2 2

  • Klub Żak właśnie minął zjeżdżający tramwaj z dymiącymi hamulcami (2)

    xD

    • 3 3

    • Chcialbym zobaczyć film na którym widac Klub Żak mijający tramwaj z dymiącymi hamulcami.....

      ;)

      Uroki języka polskiego.

      • 2 0

    • szkoda ze tam zajezdnie zlikwidowali bo miałby gdzie zjechać

      • 1 0

  • Jestem za starymi tramwajami (1)

    Ja tam mam inne zdanie wszyscy tak ,mowicie o zlomie na torach,ale jedzccie do innych miast w Polsce np.do bogatego Krakowa,to tam jeszczcze starsze jezdza tramwaje i nikt nie marudzi z Krakowiakow.....

    • 7 0

    • Taniej można

      Zamówić stare, qle Gdańsk bogaty i wolał nowe kupić, zamiast stare odkupić z Krakowa

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane