• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik o parkowaniu w Oliwie: to anarchia

Maciej Korolczuk
13 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zastawione chodniki i trawniki przy zakładzie Bimet to smutna rzeczywistość w Oliwie.

Mieszkańcy Oliwy z parkowaniem aut na chodnikach, trawnikach, wjazdach i wyjazdach z posesji mierzą się każdego dnia. I każdego dnia w tej nierównej walce ponoszą kolejne porażki. Niewiele daje też wsparcie straży miejskiej. Po interwencji auta wracają w te same miejsca.



Mieszkańcy której dzielnicy w Gdańsku mają największy problem z parkowaniem?

- Parkingowa anarchia i nagminne ignorowanie wszelkich zakazów przez kierowców, policję i straż miejską jest smutnym standardem życia w Gdańsku. Oliwa jest tutaj sztandarowym przykładem, z wiecznie zastawionymi chodnikami i trawnikami przy salonie Skody i dalej w stronę PKM - zaczyna swój gorzki list do redakcji pan Marcin. - Sytuacja, której byłem świadkiem świadczy jednak o nieakceptowalnej skali tej patologii.
Sprawa dotyczy parkingu, chodnika i jezdni wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na wysokości zakładu Federal Mogul w Oliwie. O kłopotach z parkowaniem w tym miejscu pisaliśmy kilkukrotnie. Po raz ostatni niemal dokładnie przed trzema laty, ale jak widać sytuacja od tamtego czasu niestety nie uległa zmianie na lepsze.

- Obserwuję to miejsce codziennie. Wzdłuż fabryki chodnik i trawniki na długości około pół kilometra są całkowicie zastawione przez zaparkowane auta. Do tego dochodzi niebezpiecznie zastawiony wjazd z Grunwaldzkiej, auta dosłownie "wylewają się" na tę drogę. Pomiędzy tymi samochodami, po drodze serwisowej porusza się wielu pieszych i rowerzystów - opisuje nasz czytelnik.
Dwa dni temu na miejscu pojawiła się straż miejska. Posypały się mandaty (dotyczące wykroczeń czyli niewłaściwego parkowania). W środę strażnicy tam wrócili i tym razem pozostawili informację o popełnionym wykroczeniu kolejnym trzem kierowcom.

  • W naszej galerii można znaleźć m.in. zdjęcia z wiosny tego roku. Parkowanie wówczas wyglądało bardzo podobnie.

- Po wtorkowej interwencji strażników spodziewałem się, że problem zostanie rozwiązany. Tymczasem dzień później absolutnie nic a nic się nie zmieniło. W związku z tym nasuwa mi się kilka pytań: czy te samochody mają prawo tam stać? Jeśli tak - dlaczego miasto nie zapewniło pieszym chodnika i czy to legalne, aby w miejscu, gdzie przejścia dla pieszych są co ok. kilometr nie było przejścia innego niż droga serwisowa? Dlaczego po interwencji służb samochody dalej stoją na trawnikach i chodnikach?

Straż: mandaty nie dyscyplinują kierowców



Jak wyjaśniają strażnicy miejscy, wskazane miejsce patrolowane jest regularnie. Za każdym razem strażnicy wystawiają tam po kilka wezwań do stawienia się we właściwym referacie dzielnicowym i złożenia wyjaśnień. Jednak, jak sami przyznają - niewiele to daje.

- Prowadzący sprawę funkcjonariusz na ogół nakłada na sprawcę wykroczenia mandat, a w przypadku odmowy jego przyjęcia sporządza wniosek o ukaranie do sądu - precyzuje Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy SM w Gdańsku. - Niestety, na niektóre osoby nawet mandaty nie działają dyscyplinująco. Pewien kierowca był karany przez strażników już siedem razy. Kilka dni temu doręczono mu kolejne wezwanie, co może skutkować ósmym mandatem za pozostawienie auta na zieleńcu.

Problem rośnie od lat



Kłopoty z zaparkowaniem auta wzmagają się w Oliwie od kilku lat. Powodem są otwierane z każdym rokiem nowe biurowce i wyłączanie kolejnych parkingów ze strefy swobodnego i darmowego parkowania. Tak stało się m.in. przy kampusie Uniwersytetu Gdańskiego oraz przy wielkopowierzchniowych sklepach: markecie budowlanym Castorama czy CH Oliwa. Płacić trzeba też za postój wzdłuż sklepów między stacją paliw a Alchemią zobacz na mapie Gdańska oraz po drugiej stronie ulicy przy barze szybkiej obsługi McDonald zobacz na mapie GdańskaHali Olivia zobacz na mapie Gdańska.

Coraz trudniej znaleźć też darmowe miejsce postojowe na samych ulicach Oliwy. Gdy GZDiZ dostosował strefę płatnego parkowania (SPP) do nowych przepisów liczba miejsc postojowych spadła o ok. 30 proc. Regularnie "puchnie" za to SPP, a z każdym rokiem przybywa w niej parkomatów. Lekko nie mają też piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej, którzy w ostatnich dniach muszą przedzierać się przez nowe ogrodzenie przy kompleksie OBC i stadionie UG.

Opinie (768) ponad 10 zablokowanych

  • Parkingi są (19)

    Za to nie ma chęci płacenia. To sie zmieni prędzej czy później.

    • 91 13

    • (18)

      I dzień w dzień płacić kilkanaście/ kilkadziesiąt zł za możliwość zaparkowania i pójścia do pracy? Nie no super. Firmy powinny dać ludziom jakąś liczbę miejsc parkingowych, chociażby na kilku piętrach w budynku. Tak jest w alchemii,niestety i tak mało jest miejsc a ludzi coraz więcej.

      • 21 23

      • To napisz list do prezesa korpo (6)

        I tam wylej swoje żale.

        Trawniki zostaw w spokoju śmierdzący leniu

        • 31 8

        • (5)

          Nigdy nie stanęłam na trawniku, internetowy trollu. Mam miejsce parkingowe. Za darmo. W korpo. Ale problem będzie coraz większy bo ciągle budują tam nowe budynki bez nowych parkingów. Ciołku.

          • 13 22

          • (2)

            Problem to jest adamowicz ktory pozwala n dopychanie kolejnych biurowcow w oliwie. Z dawnego klimatu i charakteru zabytkowej dzielnicy za chwile nic nie zostanie. Pomijam zajezdzenie przez auta, ale coraz wiecrj ludzi stad sie wyprowadza a mieszkania ida na wynajem. Biurowce i wysokosciowce tak. Ale z zageszczrnirm tego i to akurat w Oliwie ostro przesadzili.

            • 13 4

            • Powstaje drugi Mordor jak na warszawskim służewcu (1)

              poczytajcie jak tam się parkuje, to stwierdzicie, że na Oliwie problem właściwie nie istnieje

              • 5 3

              • "na Oliwie"

                o boshe..

                • 3 0

          • jeśli masz miejsce do parkowania za darmo, to znaczy, że twoja firma nie ma właściwej polityki

            nie ma planu zrównoważonej mobilności dla pracowników.

            Ten przywilej traktujesz jako swoje prawo, chociaż to jest forma dyskryminacji innych pracowników.

            • 2 0

          • Intelektualnie jesteś na poziomie ameby

            Typowe dla korpo.
            Jezeli pracownicy korpo mają problem z parkowaniem to nie załatwiają temat ze swoją firmą. Albo niech wezmą kredyt i zmienią pracę, jak powiedzialo to bozyszcze postepowych...

            • 17 8

      • (7)

        No jest opcja. Kilkaset złotych miesięcznie kosztuje miejsce w tych biurowcach. Chętnych brak.

        • 22 2

        • 60zł miesięcznie przy skm Oliwa (4)

          ale d*pka ciężka i chodzić się nie chce

          • 14 1

          • Przy Lidlu za darmo (1)

            • 0 0

            • do oliwy to chyba najlepiej skm jeździć i problem z głowy

              wszytko w zasięgu wzroku jest, wystarczy przez ulicę przejść najwyżej,

              ci ludzie którzy samochodami jeżdżą to chyba zdrowy rozsądek postradali

              • 4 0

          • To nie można było tych biurowców postawić koło skm Oliwa? (1)

            Myślenie się kłania.

            • 0 6

            • następny specjalista od stawiania biurowców

              "a jezioro damy tutaj"

              • 6 0

        • Nie ma opcji - pytałam i nie ma wolnych miejsc do wykupienia.

          • 3 3

        • 500 zł chcesz kupic?

          • 3 5

      • (1)

        Za luksus jazdy własnym autem się płaci. Jak nie masz na utrzymanie auta(w tym parking) to rower albo GAiT

        • 26 10

        • Auto nie jest luksusem. Może dla słojów.

          Ludzie!!!
          Dogodna ilość miejsc parkingowych w niektórych rejonach Gdańska, to i owszem.

          • 0 3

      • przecież nikt ci nie każe tam pracować... nikomu innemu tez nie

        • 10 5

  • Dlaczego Straż Miejska karze kogoś osiem razy za to samo? Przecież to recydywa, sprawę kieruje się do Sądu. Widocznie środek w postaci mandatu nie skutkuje. Pracować się SM nie chce czy co? Dlaczego w takiej sytuacji nakładane są kolejne mandaty, skoro kierowca jest znany jako popełniający ciągle to samo wykroczenie? Prosze o wyjaśnienie.

    • 6 3

  • Niestety ,pokłosie filozofii ,róbta co chceta.

    • 4 0

  • (4)

    Korposzury na tory

    • 172 54

    • Korposzczurom to nawet szkoda z pensji100zl na miesieczny abonament n wlasnych parkingach (3)

      • 7 9

      • (2)

        Jakby to tyle kosztowało to by miesiąc poszły na pniu. Realia są jednak inne.

        • 13 3

        • zmień pracę, przymusu nie ma (1)

          nie ma przymusu posiadania samochodu, nie ma przymusu jeżdżenia nim do pracy

          • 8 0

          • No widzisz. Aktualnie też najwyraźniej nie ma przymusu prawidłowego parkowania w Oliwie, gdyż chętnych na zastawianie trawników/chodników nie brakuje. Więc skoro nie ma żadnych przymusów, ludzie wybierają to co im odpowiada.

            • 0 0

  • parkowanie (4)

    Z tego co pamiętam to miasto nie dopilnowało tego żeby przy nowych inwestycjach powstawała odpowiednia ilość miejsc parkingowych. Komunikacja g*wniana to i jeżdżą samochodami, bo co mają zrobić.

    • 9 10

    • komunikacja jest OK (3)

      problemem jest ograniczona wyobraźnia kierowców.

      Jakby SKM jeździła tak jak metro w Warszawie (co 2-3 minuty w szczycie) też przypuszczalnie byś narzekał na nią.

      • 3 4

      • Komunikacja nie jest ok. To dno (2)

        • 2 4

        • a co konkretnie proponujesz? (1)

          z mojej strony proponuję wymianę taboru SKM na lepszy

          Poprawa dojścia do stacji SKM dla pieszych i dojazdu dla rowerzystów

          Zwiększenie częstotliwości serwisu SKM do co najmniej 5 minutowego taktu lub krótszego.

          • 3 0

          • gdyby był wspolny bilet na tramwaje, autobusy i skm
            do skm dojezdzal bys busem
            a tak tylko rower lub hulajnoga umozliwiaja korzystanie
            nie lubiących chodzić pieszo biurew z mordoru z skm

            by kupić nowe kolejki trzeba forsy
            by rozbudować jezdnie i parkingi - forsy

            a źeby zrobić wspólny bilet
            potrzebna jest tylko decyzja polityczna
            do zrobienia ot tak, choćby dziś

            • 1 0

  • Przecież to było do przewidzenia!! (2)

    Jak się buduje biurowce ze znikomą ilością miejsc parkingowych w podziemiach, to takie efekty być muszą! Przecież w kompleksie Oliva Gate ma pracować (już pracuje?) 20 tysięcy ludzi! A ilość miejsc parkingowych to może 5% tej liczby... Nawet gdyby wszyscy zechcieli się przesiąść do komunikacji miejskiej i SKM - to i tak one tego nawet nie będą w stanie ich przewieźć...
    A swego czasu portal cieszył się z powstawania nowych biurowców...

    • 8 3

    • wszyscy się cieszyli z dochodu dla miasta i miejsc pracy dla ludzi
      nie tylko portal

      ale trzeba mieszkać blisko pracy :
      albo kupić mieszkanie blisko superpracy znalezionej daleko
      albo brać lada jaką pracę byle blisko domu

      inne wybory zawsze będą powodować patologie
      ani komunikacja indywidualna ani zbiorowa nie pomogą

      • 0 0

    • ile kosztuje zakup nowego 5 wagonowego składu SKM?

      na pewno duużo mniej niż budowa miejsc parkingowych dla tylu osób, ile zdoła on przewieźć w ciągu dnia.

      • 3 1

  • Jako mieszkaniec mam kartę roczną ale zbieramy podpisy przeciw brukowania naszych ulic w Oliwie.

    • 9 2

  • (1)

    Wszędzie w UE płaci się za parkingi i nikt nie ma z tym problemu. Tylko Polacy chcą wszystko za darmo i narzekają... Płacić trzeba masz samochód to plac

    • 15 1

    • to nie dotyczy tylko Polaków

      to dotyczy zwłaszcza kierowców wszystkich krajów

      • 2 0

  • (2)

    Mieszkam w Oliwie i denerwuje mnie to parkowanie na każdym wolnym skrawku przestrzeni. Czasem warto sie postawić w sytuacji 2 osoby.Gdyby nie strefy płatnego parkowania i abonamenty my mieszkańcy musielibyśmy szukać miejsca parkingowego z dala od domu. My tu mieszkamy Wy przyjeżdżacie tylko na chwilę. Zawsze warto skorzystać z komunikacji miejskiej.

    • 12 0

    • (1)

      to niech ta komunikacja będzie taka jak powinna być. biurowców przybywa a częstotliwość kursowania tramwajów taka jak 10 lat temu.

      • 2 3

      • 10 lat temu była gorsza

        lepsza była częstotliwość SKM w latach 70-tych ubiegłego stulecia.

        • 3 0

  • Wszystko wina biurowcow (2)

    A to wszystko przez to ,ze biurowce maja zbyt malo miejsc parkingowych podziemnych i wokol budunkow biurowch dla pracownikow. Miasto powinno w jakis sposob wymusic na inwestorach/deweloperach wieksza ilosc miejsc do parkowania dla pracownikow.

    • 5 5

    • litości Maryjko!

      poczytaj inne posty na temat liczby miejsc do parkowania i przepustowości Grunwaldzkiej.

      Może coś zrozumiesz.

      • 1 0

    • lubię maryjki:0

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane