- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (99 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (16 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Darmowe Wi-Fi w komunikacji miejskiej. Dlaczego nie ma go w Trójmieście?
Bezpłatne udostępnianie internetu w pojazdach komunikacji miejskiej to w wielu europejskich i polskich miastach jedno ze standardowych udogodnień dla pasażerów. Ale nie w Trójmieście. Postanowiliśmy sprawdzić dlaczego.
W Polsce na bezpłatne megabajty w trakcie jazdy mogą liczyć pasażerowie pociągów Pendolino oraz osoby korzystające z komunikacji miejskiej m.in. na terenie Warszawy, Płocka, Sochaczewa czy Torunia. W Krakowie z kolei bezpłatny sygnał udostępniany jest na przystankach.
W Trójmieście darmowy internet w komunikacji miejskiej po raz pierwszy pojawił się dekadę temu przy okazji Euro 2012. Pasażerowie mogli z niego korzystać w 10 autobusach, które w dni meczowe kursowały między lotniskiem, stadionem i centrum Gdańska.
Po zakończeniu piłkarskiego turnieju urządzenia nie zostały zdemontowane i służyły pasażerom jeszcze przez ok. rok. Później zniknęły i od tamtej pory, by skorzystać z internetu w miejskich warunkach, turyści - ale i mieszkańcy posiadający mniejszy pakiet internetu - mogą korzystać z darmowych hotspotów zlokalizowanych głównie w centrum miasta, ale też przy molo w Brzeźnie czy Parku Oliwskim. W autobusach, tramwajach czy kolejce SKM są już zdani tylko na swój telefon.
Dekada technologicznej rewolucji
Od tamtej pory minęło już ponad dziesięć lat. W tym czasie dokonała się prawdziwa rewolucja technologiczna. Mamy lepsze i szybsze smartfony, zmieniły się też nasze potrzeby i przyzwyczajenia w czasie jazdy autobusem czy tramwajem. W końcu - z każdym rokiem rośnie liczba biletów kupowanych przez internet.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, na ile realne jest przywrócenie bezpłatnych hotspotów w pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście.
- Dziesięć lat temu sytuacja na rynku usług GSM była zupełnie inna niż dzisiaj - tłumaczy Dagmara Szajda, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Aktualnie nawet na starterach bez abonamentu pakiety danych sięgają kilkudziesięciu, a czasem nawet kilkuset GB miesięcznie. Podobnie w roamingu, nawet w najtańszych opcjach, dostępne jest minimum kilka GB na miesiąc, co w zupełności wystarcza do obsługi nawigacji, czy też sprawdzenia informacji turystycznych. W dzisiejszych czasach nie ma sensu inwestować w infrastrukturę zapewniającą bezpłatne Wi-Fi w pojazdach, zwłaszcza, że oprócz dodatkowych nakładów finansowych na jej instalację, miesięcznych opłat za abonamenty, z pewnością konieczne byłoby zainwestowanie w bieżącą obsługę zapewniającą bezpieczeństwo sieci, żeby uniknąć fali zarzutów, że po połączeniu z takim Wi-Fi telefon pasażera został zainfekowany.
Jak się okazuje, bezpłatne udostępnianie internetu w pojazdach komunikacji miejskiej nie jest priorytetem także w Gdyni. W gdyńskich trolejbusach i autobusach większy nacisk kładzie się np. na dodatkowe porty USB, służące pasażerom do podładowania w czasie jazdy smartfonów.
Ale nie zawsze tak było. Jeszcze dekadę temu darmowe Wi-Fi można było spotkać w wybranych pojazdach. Hotspoty montowały w nich chętne firmy, które udostępniały urządzenia np. w zamian za reklamę na stronie startowej. Zainteresowanie pasażerów darmowym dostępem do internetu było jednak znikome.
Obecnie powrót Wi-Fi w komunikacji miejskiej w Gdyni także nie jest rozważany.
Wi-Fi nie ma, ale są inne udogodnienia
I choć na powrót bezpłatnego internetu w transporcie miejskim nie ma na razie co liczyć, to pasażerowie trójmiejskiej komunikacji mogą na co dzień korzystać z wielu innych udogodnień.
Standardem - nie tylko w nowych pojazdach, ale także tych modernizowanych - są wspomniane wcześniej porty USB.
Latem przydaje się klimatyzacja. I choć nadal pojawiają się krytyczne głosy, że chłodny nawiew powietrza w wielu pojazdach nie działa tak, jak powinien (albo nie działa wcale), to w ostatnich latach sporo się w tej kwestii poprawiło.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Smartfony i akcesoria na sprzedaż w Trójmieście
Pasażerowie przyzwyczaili się już do ekranów systemu informacji pasażerskiej, gdzie wyświetlana jest nie tylko trasa danego pojazdu z nazwami przystanków, ale też okoliczne atrakcje turystyczne czy - jak od wiosny tego roku w Gdańsku - możliwe przesiadki na inne środki transportu.
Przydatny - zwłaszcza dla osób na wózkach czy rodziców z małymi dziećmi - jest też tzw. przyklęk w autobusach, a więc pochylenie krawędzi pojazdu od strony drzwi wejściowych, by umożliwić takim osobom wejście lub wyjście z pojazdu.
Opinie wybrane
-
2023-07-25 14:06
Dziwne
Na przedstawionej liście nie ma terenów przy zbiorniku retencyjnym Madalińskiego (okolice ul. Wilanowskiej) a są plakietki poprzyczepiane na słupach w kilku miejscach i to od kilku lat.
- 4 6
-
2023-07-25 17:02
Priorytety (6)
Zajmijcie się lepiej dostępnością biletów i działającymi automatami. Artykuł po artykule o komunikacji miejskiej tylko się pogrążacie. Napiszę jeszcze raz: wstyd i żenada. A potem się dziwić, że ludzie jezdzą na gapę, bo mają was serdecznie gdzieś, tak jak i wy swoich klientów.
- 96 7
-
2023-07-26 09:23
(5)
Aplikacją na telefon do zakupu biletów i po temacie. Kiego chua macisz wodę w stawie..
- 4 6
-
2023-07-28 11:42
Przy zaparciach używaj aplikacji ,owieczko męska !
- 1 0
-
2023-07-26 12:58
Rozładuje ci się telefon , albo zepsuje i ciekawe jak wtedy pojedziesz taka komunikacją??
- 3 0
-
2023-07-26 11:30
nie kazdy ma konto w banku/telefon
- 4 1
-
2023-07-26 10:28
Oslo (1)
W takim Oslo, aby przejechać się tramwajem musiałem kupić bilet. Wystarczyło ściągnąć aplikację i bez żadnego zbędnego rejestrowania kupić bilet płacąc kartą podpięta pod telefon. Zajęło mi to dosłownie parę minut. A my tu o wi-fi w autobusach ;)
- 1 3
-
2023-07-26 13:50
Ale masz aplikację jak dojadę lub sky cash
Obie działają na wiele rzeczy więc o co ci chodzi.
- 1 0
-
2023-07-25 14:26
po co darmowe wi-fi w komunikacji miejskiej? (5)
jedziemy w większości przez obszary zabudowane, co za tym idzie sygnał telefonii komórkowej jest stabilny, nie powinno być problemu z łapaniem Internetu mobilnego
co innego podróż pociągiem, to już inna sprawa, tam jest potrzebny interent bo często pociąg przemieszcza się w rejonach gdzie zrywa dostęp do sieci- 120 4
-
2023-07-25 14:42
A autobus lub pociag z czego zaciaga sygnal wedlug szanownego pana?
- 3 1
-
2023-07-25 14:39
Bo w pociągu jest światłowód ;)
Tam też jest internet mobilny, tylko że router profesjonalny z antenami.
Polepsza to zasięg, ale też jak jedzie przez zad*pie w lesie to może też być lipa.
Do tego sporo osób połączonych do łącza które raz ma 150mb a raz 1,5mb.- 6 1
-
2023-07-25 14:48
(1)
po pierwsze niepotrzebne, po drugie używanie ogólne dostępnych WiFi jest niebezpieczne a przynajmniej niewskazane ze względów bezpieczeństwa.
- 19 2
-
2023-07-25 15:02
Bzdura...
...niebezpieczny do jest dla siebie sam użytkownik a nie połączenie sieciowe.
- 0 16
-
2023-07-25 14:28
No właśnie. Kiedyś nie było takiego problemu z netem jak teraz
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.