• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Debiut mercedesa w roli zabytkowego trolejbusu

piw
20 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (88)
Mercedes-Benz O405NE zadebiutuje w tym sezonie jako zabytkowy trolejbus. Mercedes-Benz O405NE zadebiutuje w tym sezonie jako zabytkowy trolejbus.

Gratka dla miłośników komunikacji miejskiej. Od 25 czerwca na ulicach Gdyni pojawią się zabytkowe trolejbusy, w tym jeden "debiutant" - Mercedes-Benz O405NE z 1994 r. Łącznie przez całe wakacje kursować będzie pięć zabytkowych pojazdów - wszystkie na linii 326.



Znasz się na historii komunikacji miejskiej?

Niespełna 30 lat temu Gdynia szczyciła się tym, że jako jedno z pierwszych miast w Polsce ma tabor komunikacyjny złożony z mercedesów. Teraz zaś jeden z tych mercedesów wróci na drogi... ale jako zabytek.

- Trolejbusy Mercedes przebudowane z autobusów jeszcze do niedawna stanowiły trzon taboru. Po zakupie nowych trolejbusów wycofano je z eksploatacji, oprócz tego jednego, który został jako perełka, jako pojazd zabytkowy - mówi Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Sprawdź rozkład pojazdów ZKM Gdynia



Gdzie i kiedy będzie można zobaczyć zabytkowe trolejbusy?



Po raz pierwszy zabytkowe pojazdy wyjadą w tym roku na trasę 25 czerwca. W każdą niedzielę (i święto) będą obsługiwać linię 326.

Jeden z zabytkowych trolejbusów, które przez wakacje jeździć będą po ulicach Gdyni (zdjęcie archiwalne). Jeden z zabytkowych trolejbusów, które przez wakacje jeździć będą po ulicach Gdyni (zdjęcie archiwalne).
Kursy przewidziano w godz. 10-18, a odbywać będą się one co 30 minut. Trasa linii prowadzić będzie od SKM Grabówek, przez Śródmieście i Orłowo do przystanku przy CH Klif.



- Do tej pory na linii 326 mieliśmy częstotliwość ok. 40-minutową, ale ponieważ zmienił się takt funkcjonowania innych linii, ta częstotliwość byłaby w sporze z innymi linami na równoległych trasach. Stąd też trolejbus na linii 326 będzie częściej jeździć - co 30 minut. Poza tym zamiast dwóch zabytkowych trolejbusów linię rotacyjnie obsługiwać będą trzy - mówi Gromadzki.
Na linii 326 kursować będą rotacyjnie trzy z następujących pięciu zabytkowych pojazdów:
  • Saurer ST4IILM - z 1957 r.,
  • Škoda 9Tr - z 1975 r.,
  • ZiU 682B - z 1984 r.,
  • Jelcz 120 MTE - z 1994 r.,
  • Mercedes-Benz O405NE - 1994 r.


piw

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Trolejbus to dla mnie zagadka poliszynela. (35)

    Dalej nie rozumiem jaki jest sens zainstalowania u autobusu pantografu i uwięzienie go na kablach elektrycznych oraz zaśmiecenie miasta trakcją elektryczną.

    • 22 91

    • (18)

      W porównaniu do autobusu masz mniejszy hałas i brak spalin w centrum miasta

      • 47 3

      • No dobrze, ale obecnie są autobusy elektryczne. (11)

        Gdzie nie trzeba utrzymywać trakcji, wiec jaki jest sens kupować nowe trolejbusy ?

        • 5 34

        • (10)

          Sieć trakcyjna w Gdyni już jest więc warto z niej korzystać. Trolejbus może jeździć 24h na dobę, autobus elektryczny wymaga ładowania. Gdynia kupuje teraz trolejbusy z dodatkowymi akumulatorami, które mogą poruszać się poza siecią trakcyjną.

          • 51 1

          • Utrzymanie i awaryjność sieci trakcyjnej jest bardzo duża zwłaszcza zimą.

            Ale rozumiem twoje argumenty.

            • 3 38

          • Mam nadzieję (2)

            Że niedługo ta poniemiecka sieć trakcyjna zostanie zdjeta, gdyż juz nie jest konieczna, szpeci krajobraz miasta

            • 6 35

            • Rozbierzmy też poniemieckie drogi w mieście, nic tak nie szpeci jak asfalt. (1)

              • 32 2

              • Asfalt zaczeto rozlewać za komuny

                Po wojnie Świętojańska jeszcze była z kostki

                • 2 0

          • Gdybys miał mózg to bys wiedzial ze masa oddawna autobusu wodorowe wystarczy je kupic (5)

            • 2 8

            • (2)

              I gdzie byś ten wodór uzupełniał?

              • 8 1

              • (1)

                Po prostu należy zdjąć sieć trakcyjną trolejbusową a w jej miejsce zainstalować rurę z wodorem nad całym miastem.
                A z trolejbusów zdjąć pantografy i zamontować rurę do odbioru wodoru...

                • 5 1

              • dzbanku autobusy na wodór kursuja chocby w Krakowie i wcałej europie zachodniej bez problemowo

                • 0 4

            • Lotos produkuje wodór juz jest jednym z najwiekszych dostawców wodoru w Polsce ! (1)

              • 0 5

              • tak produkuje...

                Z ropy... I z gazu...

                • 3 0

      • (5)

        W dodatku znacznie lepiej przyspiesza i oferuje znacznie lepsze doświadczenia z jazdy.

        • 14 3

        • Elektryczny autobus tak samo przyspiesza (3)

          • 2 15

          • Na na pewno nie, bo ma na pokładzie kilkaset kg baterii więcej.
            Fizyka.

            • 21 1

          • (1)

            Przy trakcji nie ma utraty energii, a przy ładowaniu i korzystaniu z baterii straty energii sa znaczne.

            • 13 3

            • straty sa na przewodach.

              • 3 4

        • bzdura kompletna to relikt PRLu niema niema porównanioa do nowoczesnej techniki i autobusów

          • 2 14

    • Zapytaj Niemców

      Niemcy w czasie II wojny mieli problemy z paliwem, więc trakcja elektryczna była pomocna. Potem to zostało.

      • 16 0

    • filolog polski (4)

      nie używaj słów , których nie rozumiesz.
      sprawdź co to jest tajemnica Poliszynela i wtedy zrozumiesz jaką wypisałeś bzdure

      • 26 1

      • to prawda, to co tu wypisują się filologom nie śniło (2)

        • 4 0

        • ani filologom ani fizjologom też się nie śniło (1)

          • 4 1

          • filologom to sni sie sesja

            • 1 0

      • Panie filologu...

        "Tajemnica poliszynela" to związek frazeologiczny. Zapisując go, używamy małej litery (poliszynela). Zamiast "...wtedy zrozumiesz jaką wypisałeś bzdure", należało napisać: "... wtedy zrozumiesz, jaką bzdurę napisałeś ".

        • 2 0

    • A jednak roznica

      Różnica polega na tym że samochód elektryczny musi posiadać akumulator a trolejbus niekoniecznie chyba że taki nowoczesny który pozwala po zdjęciu szelek pojechac jeszcze kilkanaście kilometrów. Cały szkopul w tych obrzydliwych akumulatorach które są jeszcze nie do końca odkrytą udręką nowoczesnego świata.

      • 12 0

    • Nie mają wad tramwaju który jest największym szkodnikiem w mieście nie potrzebują torowisk które zajmuja cały pas jak w Gdańsku (4)

      nie marnuje sie milinów na budowanie torowiska latami i jak sie zebsuja nieblokuja całej lini.Fakt obecnie mamy 21 wiek ere autobusów elektrycznych i najlepszych wkomunikcji wodorowych wiec są juz niepotrzebne.

      • 0 10

      • A to ciekawe to czemu niby trajtki nie dają rady pojechać do wszystkich dzielnic Gdyni? Wyślij go do Kosakowa zamiast planowanej tam linii kolejowej.

        • 2 5

      • wodór (2)

        będzie " modny " do pierwszego dużego wybuchu w centrum jakiegoś pechowego miasta

        • 6 2

        • Dzbanku nigdzie takiego niebyło (1)

          • 1 4

          • Po co ta agresja?

            • 2 1

    • rozumiem że @Trek1 jest z poza Gdyni lub nawet Trójmiasta.

      • 4 0

    • Linie priorytetowe o stałej trasie.

      Autobusy można sobie rzucać dowolnie, natomiast w większości miast jeśli masz sieć trakcyjną (czy to trolejbusową czy tramwajową), to jest to praktycznie równoznaczne z gwarancją dobrego skomunikowania danego obszaru. No i swego rodzaju podniesienie statusu obszaru.

      • 2 0

    • Prąd był tańszy niż paliwo, potem wszędzie powycofywano jak paliwo było taniesze, z kilkoma wyjątkami. Teraz jest to rodzaj tradycji myślę

      • 0 0

    • Rzeczywiście trakcja trolejbusowa miała sens jeszcze parę lat temu

      Teraz jest wiele innych rozwiązań, które z pewnością wyprą trolejbusy z Gdyni. Mamy już przecież busy elektryczne.
      Jeszcze większą tajemnicą poliszynela jest dla mnie wprowadzanie nowych linii tramwajowych, np w Gdańsku. Generuje to hałas, koszty eksploatacji, zabiera często miejsce, które nie może być wykorzystane przez innych użytkowników ruchu, jak w przypadku buspasów.

      • 0 1

  • Brawo na ekologiczne pojazdy (7)

    W mieście powinien być zakaz poruszania się autem. Tylko trolejbus, autobus elektryczny i rowery. Mam nadzieję, że Bruksela wyda taką dyrektywę

    • 3 18

    • A gdzie tu ekologia ? (1)

      • 4 2

      • a gdzie interes tuska?

        • 0 2

    • (3)

      Jakoś ostatni raport Gdańska odnośnie użytkowania transportu mówi coś innego.

      • 4 1

      • Skoro kolejny rok z rzędu nakłady na samochodziki są rząd wielkości większe niż na wszystkie inne środki transportu razem wzięte (1)

        To skąd zdziwienie że coraz więcej ludzi przesiada się na samochody?

        • 2 3

        • Treść artykułu o tym nie mówiła, jaki jest procentowy udział finansowania dróg tylko dla samochodów vs tych, z których korzysta też komunikacja miejska

          • 0 2

      • a to tekst o gdansku?

        • 0 1

    • Po co Bruksela, skoro w zeszłym roku PiS wydał taką ustawę?

      • 2 3

  • Ha ha ha bzdura na kółkach (2)

    Rok produkcji 1994 ale autobusu . A kiedy on został przerobiony na trolejbus ? Z pięnaście lat temu . To jaki to zabytek. Bzdury

    • 23 2

    • "Debiut mercedesa w roli zabytkowego trolejbusu"

      trolejbusa - pisz po polsku

      • 0 3

    • 2006

      Wtedy też wycofano jelcza 3365. Chyba.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Brawo dla mechaników z PKT (1)

    Piękna sprawą.

    Dobrze że my Polacy, mamy wielu miłośników kolei i komunikacji miejskiej, którzy pracują w przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Dzieki nim możemy szybciej i przyjemnjej podróżować, również zabytkowym taborem.

    Brawo dla mechaników z pkt którym się chce!

    • 74 6

    • No akurat grono Miłośników Komunikacji w Trójmieście pozostaje wiele do życzenia. Z GAiTu mało co jest zabytkowego taboru, który może wyjechać na ulicę eNka - niesprawna. Neoplany czy Jelcze PR110 nie tknięte - słabo. Polecam Warszawę, Kraków czy Poznań - te miasta na mocy miłośników i nie tylko mają co pokazać se swojego zabytkowego taboru.

      • 4 0

  • Uuuuuuu

    Kolejny zabytek w Gdyni... tłumy z całego świata szturmują, żeby obejrzeć to cudo. Wspaniałe, wspaniale

    • 8 8

  • W czasach jak były pieniądze to po Gdyni w wakacje jeździł darmowy czerwony autobus

    Teraz tylko jakieś trupy z milionowym przebiegiem.

    • 2 4

  • Teraz to zabytek a jak Franciszka je ściągnęła to była afera koperkowa (2)

    • 7 1

    • (1)

      jelczo-mercedesy od Cegielskiej wszystkie poszły na żyletki, autobus ze zdjęcia to import Niemcy i przeróbka w latach 2000

      • 6 0

      • A dokladnie w 2006 roku

        A ten wyżej się nie zna i zgrywa Auguscika.

        • 3 0

  • Naczytali się o wskrzeszeniu Łazarza i wypuszczają teraz wskrzeszone trupy na ulice miasta...

    • 2 4

  • Bezsens (4)

    Po co stare trupy wypuszczać na linie. Nie lepiej zainwestować w nowy tabor. Nie rozumiem takiej polityki. Zabytki to są w muzeach a tabor komunikacji powinien być bezpieczny i nowoczesny.

    • 5 25

    • (2)

      Wg mnie ten autobus będzie świetnym dodatkiem. Będzie pokazywać jak niewiele zmieniło się w komunikacji, od kiedy Cegielska wprowadziła niskopodłogowe autobusy i nowy kolor dla całego taboru.

      • 4 3

      • (1)

        Ale ten mercedes nie ma nic wspólnego z Jelczo- mercedesami od cegielakiej

        • 3 1

        • ale juz polityka zapasci ktora mocno kontrastuje z tamta gdynia bardzo styka.

          • 0 0

    • Mamy specjalną linię zabytkową, dlatego

      • 1 0

  • Brawo ZKM (3)

    Tak trzymać. Sciagnijcie jeszcze Ikarusa najlepiej przegubowego co kiedyś jeździł na liniach 25 i 28 bo to jeden z pojazdów które woziły nas przez lata.

    • 27 2

    • Z 10-12 lat temu czytałem w necie wypowiedź młodego faceta, właściciela wilczura. Otóż w lecie na przystanku autobusowym,

      gdy przyjechały 2-3 autobusy, jego wilczur zawsze "rwał" do Ikarusa. Dlaczego? Dzięki pootwieranym oknom miały w środku zapewnione lepsze warunki, niższą temperaturę, niż te "nowoczesne" klimatyzowane niby wynalazki poprzedniej generacji! A futrzastemu zwierzakowi zależało, aby było choć trochę chłodniej. Niestety, wilczur zawsze chciał jechać Ikarusem, tylko że właścicielowi czasem pasowało wsiąść do pojazdu innej linii. Ale w upały, jeśli podjechały autobusy jadące tą samą trasą ileś przystanków, to było, że wilczur decyduje, której marki autobusem chce jechać. A są to psy dość inteligentne, a nie jakieś yorki czy inne koty szczekające.

      • 5 3

    • Nie ma czego ściągać (1)

      No ten Ikarus też był przeróbką z autobusu i po prostu nie istnieje

      • 1 1

      • Tak to jest jak coś trafi do Lublina

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane