• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego OPAT nie powstanie

Michał Sielski
20 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Korki w drodze na Hel to dziś codzienność. Na trasie pomiędzy Redą a półwyspem nie ma miejsca na budowę nowej drogi, ale spore zatory tworzą się dużo wcześniej. Korki w drodze na Hel to dziś codzienność. Na trasie pomiędzy Redą a półwyspem nie ma miejsca na budowę nowej drogi, ale spore zatory tworzą się dużo wcześniej.

Władze kilkunastu pomorskich samorządów walczą o budowę przedłużenia obwodnicy, która odkorkuje Gdynię, a także Rumię i Redę. Ale jednocześnie strzelają sobie w stopę, akceptując plany dróg, których powstanie wykluczy otrzymanie dofinansowania z centralnych środków. Brak pieniędzy w nieokreśloną przyszłość przesunie powstanie tak bardzo potrzebnej drogi.



Czy Trójmiasto ma lepszą sieć drogową niż inne aglomeracje Polski?

Z jednej strony trudno się temu dziwić. Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej(OPAT) jest w fazie projektów i konsultacji. Nie wybrano jeszcze nawet konkretnego wariantu przebiegu drogi. Lepiej realizować mniejsze, doraźne inwestycje, które będą niezbędne nawet wtedy, gdy droga powstanie. Problem jednak w tym, że każda, nawet lokalna droga, obniża szanse na zakwalifikowanie OPAT-u do systemu dróg krajowych. Bez tego, czyli pieniędzy na budowę z centralnego budżetu, nie będzie szans na jej wykonanie, bo szacunkowy koszt inwestycji to ok. 1 mld zł.

Ministerstwo Infrastruktury wciąż kręci nosem, twierdząc, że droga będzie spełniać funkcje krajowe jedynie w sezonie letnim. Rumia i Reda są najbardziej zakorkowane głównie latem, gdy na półwysep helski jadą turyści z całej Polski. Ale w godzinach szczytu trudno przejechać tamtędy praktycznie każdego dnia. Powodem są coraz prężniej zabudowywane osiedlami Rumia, Reda i Wejherowo oraz ruch tranzytowy.

Ten drugi problem zostanie jednak rozwiązany przez budowę Trasy Kaszubskiej. W tym wypadku niemal wszystko jest już dopięte, jest także polityczna wola, by trasa powstała. Skończyły się protesty mieszkańców i obrońców przyrody, nic nie stoi na przeszkodzie, by dwupasmowa droga pomiędzy Lęborkiem i Słupskiem a Trójmiastem powstała. Większość ruchu tranzytowego pojedzie właśnie tamtędy. Warto też pamiętać, że trasa będzie już istniała, gdy dzielona będzie kolejna pula unijnych pieniędzy.

Problem ruchu lokalnego częściowo rozwiąże połączenie pomiędzy Rumią a Redą ulicami Cegielnianą i Leśną. To równoległa trasa do zakorkowanej głównej arterii. Już teraz - mimo fatalnej, w dużej mierze żużlowo-piaskowej nawierzchni - jeździ tamtędy w weekendy dużo (głównie jednak służbowych) samochodów. "Skrót" sprawia, że trzeba dwukrotnie przejechać przez przejazdy kolejowe z często zamykanymi szlabanami, ale wielu z niego korzysta. A będzie ich wielokrotnie więcej, gdy powstanie asfaltowa ulica z tunelem pod torami. Prace już się rozpoczęły, wprawdzie jeszcze nie budowlane, ale jeśli szybko pójdzie wykup gruntów, jeszcze w tym roku budowa wystartuje. Finansowanie jest już bowiem zagwarantowane.

Władze Rumi i Redy zarzekają się, że to droga lokalna. I mają rację, bo formalnie nią będzie. Tylko że wystarczy w sobotę przez chwilę popatrzeć na rejestracje samochodów, które nią jadą, gdy na głównej trasie jest korek. Z alternatywnej trasy będą korzystali wszyscy - tak, jak robią to dziś.

Ruch, który oczywiście będzie rósł, z jednej drogi rozłoży się więc na trzy. Korki w drodze na Hel będą raczej mniejsze. Jak więc będziemy mogli przekonać warszawskich urzędników, że droga krajowa, będąca przedłużeniem istniejącej dziś obwodnicy, jest niezbędna, skoro przy dzisiejszym natężeniu ruchu i istniejącej infrastrukturze nie potrafimy tego zrobić?

Cała nadzieja w... nieudolności innych. W Ministerstwie Infrastruktury liczą, że kolejne budżety Unii Europejskiej dla Polski, przeznaczone na rozbudowę m.in. dróg, będą takie, jak dotychczas lub wyższe. Można to jednak włożyć między bajki. Najwięcej pieniędzy na infrastrukturę dostają nowi członkowie wspólnoty w pierwszych latach, niedługo ten status stracimy.

Spora pula wciąż jednak będzie, a ministrowie przyznają, że nie mają rankingów najważniejszych dróg, które trzeba wykonać w pierwszej kolejności. To oznacza, że na dofinansowanie mogą liczyć gotowe projekty, wykonane najszybciej. Środki unijne trzeba wydawać w ściśle określonych ramach czasowych, więc jeśli w innych regionach nie będzie gotowych projektów, mamy szanse wygrać. Tylko że są to szanse marne i zdecydowanie teoretyczne. Niestety.

Opinie (98) 2 zablokowane

  • lepiej wybrać PKP i nie stać w korkach (7)

    pociągi są najlepszym środkiem komunikacji na Pomorzu

    • 36 25

    • (3)

      no właśnie. Wielkie płacze, że pod Grunwald nie da się tyłka autkiem dowieźć - ale kto z organizatorów pomyśłał, aby stworzyć alternatywny system dojazdu pociągami i autobusami? Byle głupia droga to 1 miliard, a to starczyłoby na kursowanie pociągów w województwie przez 10 lat - albo na kupienie 100 nowych składów...

      • 20 1

      • (1)

        Może nie 100 składów, ale dużo.
        Nie oszukujmy się i drogi i kolej jest potrzebna.

        Tiry na tory!

        • 15 1

        • Najlepiej zabetonujmy całą Polskę.

          • 4 2

      • Byle głupie tory

        po terenach już kolejowych z Zaspy do Rębiechowa to też 1 mld.

        • 6 2

    • PKP top syf.. wolę Koleje Mazowieckie, Arrivę PCC....

      Nie uogólniaj Miłośniku, za komuny były tylko PKP,

      a teraz jak słyszę "CPN Shellla"

      • 4 0

    • tylko gdzie te tory ? (1)

      • 5 2

      • niestety tory likwidują, linie zamykają, to jest cały nasz kraj

        • 6 1

  • I dlatego wolę Egipt czy Turcję na wakacje

    by nie stracić pół urlopu w korkach

    • 1 2

  • OPAT - niezbedna inwestycja

    Witam, jako mieszkaniec Rumi przyznaje, ze to najwazniejsza inwestycja w tej czesci aglomeracji. Miasto korkuje sie strasznie tylko dlatego, ze turysci nie maja alternatywy i musza korzystac z jedynej obecnie drogi. Obwodnica Polnocna to podstawa dalszego rozwoju tego regionu, szkoda, ze samorzady lokalne tak niewiele robia w tej sprawie.

    • 9 0

  • katowice

    gdzie trzeba było tam wywalili stare kamienice, zrobili porządne drogi, trasę średnicową i komfort jazdy zupełnie inny.

    • 1 0

  • Proponuję zamknąć drogę na Hel dla samochodów osobowych.

    postawić kilka znaków i 1 mld. zaoszczędzony.

    • 5 0

  • ale za to stadion mamy za 600mln. (7)

    można było połowe mniejszy wybudować ,a reszte kasy na opat przeznaczyć.

    • 24 23

    • stadion jest w Gdańsku, a opat w Rumi etc (2)

      może Gdańsk ma wam wszsytko sponsorować? Jak Sopot ścieżkę w Gdyni (wg teorii Bombardiera)

      • 8 3

      • a czy cale 700 (nie 600) mln wyklada Gdansk??? (1)

        ile wynosi dofinansowanie z budzetu, czyli de facto takze z Rumii, Redy czy Gdyni?

        • 4 4

        • z budżetu nic, z Unii więcej.

          jak się nie potrafi starać o swoje, to pozostaje tylko zawiść i pyszczenie

          • 4 3

    • (2)

      Nie - nie zawsze tak można.
      Jest jakaś pula pieniędzy i ich część ma iść na jakiś cel. Jak nie pójdzie na ten cel to przepada - nie można ich wykorzystać w innym celu.

      • 0 1

      • Pieniądze na stadion nie są z żadnych celowych (1)

        Nie licząc tych 140 mln od państwa.

        Problem ze stadionem był taki, że nie mógł być 2x mniejszy jeśli chcieliśmy ełro

        • 1 0

        • Nie do końca

          Aby były mecze euro stadion powinien mieć 30 tys miejsc. Aby Mieć wielkie imprezy typu finał jakiegoś europejskiego pucharu 50 tysięcy. W Gdańsku jakiś mądrala wykombinował 'kompromis', stadion na 40 tysięcy. Drożej to utrzymać, trudniej zapełnić po euro a wielkich finałów i tak nie będzie. Czyli wszystko przemyślane po naszemu.

          • 8 1

    • na operacę mózgu dla Ciebie tez zostanie

      • 6 8

  • O PAT MUSI POWSTAC ALE O OPAT TYKO SIE MOWI A NIC SIE NIE ROBI

    O OPAT MOWI SIE OD LAT 50 MINIONEGO STULECIA ITYLKO SIE MOWI A NIC SIE NIE ROBI OPAT MUSI POWSTAC OPAT JEST BARDZO POTRZEBNY

    • 7 0

  • (2)

    A ja czekam z utęsknieniem na OPAT

    • 20 3

    • (1)

      to se włącz telewizor i czekaj...

      • 3 4

      • a ty się ogol na łyso i czekaj na rozum

        • 2 2

  • Jesli chodzi o Grunwald...

    przepis byl taki: wlasciciel gosp. agroturystycznego zapakowal swoich gosci do busa z przyczepka. zapatkowal ok. 7 km od miejsca bitwy, z przyczepki pozdjemowal rowery i cala grupa milo i przyjemnie przyjechala na rowerkach na widowisko. po widowisku wsiedli na rowery, wrocili do auta, wsiedli do auta i odjechali. milo, ptzyjemnie i bez korkow.

    wniosek? polecam: www.starejablonki.pl

    • 7 3

  • Coś o Helu

    Zbiera sobie facet w lesie grzyby, a tu zza krzaka wychodzi staruszka Hela z dubeltówką:
    - Pan mnie, młody człowieku, na pewno zgwałcić chciałby?
    - Skąd, co też babci Heli do głowy przychodzi?!!!
    - A tu trzeba będzie...

    • 32 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane