- 1 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (189 opinii)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (36 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (223 opinie)
- 4 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (133 opinie)
- 5 Zarzuty znęcania się nad 66 psami (82 opinie)
- 6 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (105 opinii)
Dlaczego nie dokończymy Trasy Słowackiego?
Zobacz planowany przebieg ulic Nowej Kościuszki i Nowej Gdańskiej z lotu ptaka.
Miasto chce wydać 2 mld zł na domknięcie ramy komunikacyjnej Gdańska z tunelem pod Pachołkiem, podczas gdy można zrobić to samo budując za ok. 100 mln ul. Nową Kościuszki i Nową Gdańską. Okazuje się, że na ten cel nie zarezerwowano żadnych pieniędzy i budowy nie planuje się w najbliższym czasie.
Dalszy przebieg ramy stanowi układ dróg: Trasa Sucharskiego - Południowa Obwodnica Gdańska - Zachodnia Obwodnica Trójmiasta - Trasa Słowackiego .
Zamknięcie małej ramy może więc oznaczać wtłoczenie ruchu aut (w tym transportu do i z portu) prosto do Wrzeszcza. Jednocześnie jednak wielu kierowców obawia się, że układ dróg Dolnego Wrzeszcza i Zaspy będzie niewydolny w momencie uruchomienia przeprawy pod Martwą Wisłą.
Przeciwnicy drogi mogą na razie spać spokojnie, a jej zwolennicy będą mogli na "żywym" organizmie przekonać się, czy faktycznie mają rację. Brakujący fragment ringu, czyli tzw. ul. Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska na pewno nie powstaną w ciągu kilku lat.
- Problemem w realizacji jest brak uregulowanych stanów prawnych - szczególnie na Kolonii Uroda. W związku z tym, że prowadzimy te procesy [regulacji], sięgające nawet czasów przedwojennych, będzie to jeszcze trwało - wyjaśniał podczas ostatniej sesji Rady Miasta Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Ale Kolonia Uroda i ogródki działkowe, środkiem których poprowadzona ma zostać ul. Nowa Gdańska, to tylko połowa brakującego fragmentu. Większy problem stanowi pokonanie odcinka od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Tutaj droga pobiegnie w bliskim sąsiedztwie domów, a w dodatku niezbędne są spore wyburzenia.
- Główną przeszkodą przy realizacji są koszty. Realizacja wymaga dokonani rozbiórek w tym budynków Polskiego Rejestru Statków [w obowiązującym planie zagosp. przy jednej jezdni budynki Rejestru Statków zostają zachowane - dop. red.]. Nie wykonano operatów szacunkowych wyceny nieruchomości, dlatego nie możemy podać wartości kosztów gruntów i wyburzeń. Są to jednak koszty rzędu kilkunastu milionów zł - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Ale miasto nie tylko nie szacowało kosztów wyburzeń, ale nie rozpoczęło starań o realizację dróg.
- Nie zostały podjęte żadne działania z realizacją tego fragmentu [Trasy Słowackiego - dop. red.], a tym samym nie wydatkowano żadnych środków. Odcinek znajduje się w planach realizacyjnych jednak tym etapie nie jest możliwe podanie daty kiedy taka realizacja nastąpi. Ze względu na swoją specyfikę przedmiotowe połączenie nie kwalifikuje się do wsparcia ze środków unijnych. Projekt jest na liście inwestycji rezerwowych ponieważ jego koszt wykracza poza możliwości finansowe miasta do 2020 r. - dodaje Piotrowski.
Na razie więc nowy układ drogowy wciąż pozostaje w sferze marzeń planistów. Ci zarezerwowali dla niego niezbędne tereny w planach zagospodarowania.
W planie zaakceptowanym przez Radę Miasta w 2004 r. ul. Nowa Kościuszki definiowana jest jako droga główna, jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, z szerokością pasa drogowego w liniach rozgraniczających co najmniej 25 metrów (przestrzeń, w której oprócz jezdni można wykonać chodnik, drogę rowerową, oświetlenie itp.).
Ponad 10 lat temu szacowano też, że "skutkiem realizacji ustaleń planu na terenie przebiegu ulicy Nowej Kościuszki, będzie konieczność wyburzenia dwóch domów jednorodzinnych położonych po południowej stronie ulicy Kopalnianej, małej stacji paliw przy al. Hallera, części zespołu garaży na północ od ul. Kopalnianej (ok. 60, wszystkie na gruncie gminnym), parterowych zabudowań usługowych, ewentualnie jednej trafostacji i części przybudówki przy pawilonie meblowym."
Podobną kategorię drogi przyjęto dla ul. Nowej Gdańskiej (plan zagospodarowania przyjęty uchwałą w 2007 r.), czyli łącznika przez ogródki działkowe al. Hallera i Drogi Zielonej (formalnie zbudowanej jako element Trasy Słowackiego). Tu także przewiduje się jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, a szerokość rezerwacji pasa drogowego wynosi 40 metrów. Dodatkowo zaplanowano obustronne szpalery drzew.
Niewykluczone jednak, że drogi te będą szersze niż planowano w oparciu o analizy ruchowe sprzed kilku lat.
- Z założenia ciąg Nowa Kościuszki - Nowa Gdańska będzie kontynuacją Trasy Słowackiego. Parametry techniczne i zakres będą zbliżone do funkcjonujących elementów trasy. Najprawdopodobniej jednak budowa ulic będzie etapowana. Obecnie o zakresie i rozwiązaniach technicznych nie jesteśmy w stanie więcej powiedzieć - wyjaśnia Michał Piotrowski.
Szacunkowy koszt przy parametrach technicznych zbliżonych do obecnych odcinków Trasy Słowackiego to dla ul. Nowej Kościuszki (dł. ok. 1,9 km) ok. 48 mln zł, zaś dla Nowej Gdańskiej (dł. ok. 1,4 km) - 44 mln zł. Kwoty te nie uwzględniają niezbędnych wyburzeń i mieszkań zastępczych.
Opinie (227) 7 zablokowanych
-
2015-09-19 09:55
A gdyby tak złożyć w unii wniosek (2)
O dofinansowanie projektu polegającego na budowie deptaka na planowanej trasie Nowej Kosciuszki do Hallera? Deptak do organizowania parad równości LBGT, poparcia multikulti, antyklerykalnych i podobnych. Powinni to zaakceptować. A potem po cichutku czy też po okresie wymaganym zmienić funkcję na drogę. Hmm ....
- 27 9
-
2015-09-20 15:34
a na ogródkach działkowych zainstalować ta tęcze z Warszawy
ostatecznie tęcza z ogrodnictwem nie powinna się zagryzać i nikt poza działkowcami nie bedzie tym drażniony
- 2 0
-
2015-09-19 10:42
W takim przypadku należy wystąpić o całkowite sfinansowanie przez Unię
Jeśli brać, to jak najwięcej
- 5 2
-
2015-09-19 09:24
Panie redaktorze a co Pan proponuje mieszkańcom Osowy? (12)
Krytykuje Pan Nową Spacerową - to może jak Pan taki mądry niech wskaże jak mieszkańcy Osowy mają podróżować do Oliwy, Przymorza Sopotu.
- 30 45
-
2015-09-20 15:27
Pamiętam jak mieszkańcy Osowy oprotestowali budowę trasy Kaszubskiej
sami zatem sobie zaklinowaliście przelot.
A na ekstra dolot zabrakło funduszy.- 3 1
-
2015-09-20 10:26
Nic.
Przypominam że mieszkańcy Osowy zablokowali poszerzenie spacerowej przy okazji budowy trasy kaszubskiej. Wtedy nie przeszkadzało im, ze ciężko do miasta dojechać?
- 2 2
-
2015-09-19 14:07
i dlatego mają zniszczyc przymorze parki by wieś roszceniowa z osowy mogla sobie zmrodzic i zatruwac srodowisko
od tego jest komunikacja miejska a nie autostrada i macie teraz PKM taniej niz wczesniej bilety na autobusy
- 11 7
-
2015-09-19 14:04
dla Osowy
zbudowano PKM
najtaniej, najszybciej i najwygodniej- 12 2
-
2015-09-19 10:01
niech miasto wybuduje im tramwaj (2)
albo puści ekobusy Reja do Sopotu. Koszt minimalny, efekt ZERO korków.
Droga: efekt minimalny, koszt absurdalny- 18 7
-
2015-09-19 11:52
(1)
Tramwaj na Osową? HAHAHAHAH - to koszt 400 mln złotych BEZ TABORU!
Koszt Tunelu pod Pachołkiem wraz z Drogą Zieloną i Nowa Kielnieńską dla (uwaga!) miast Gdańska i Sopotu? 200 mln złotych maksymalnie do podziału!
Weź się p***nij w dekiel.- 6 12
-
2015-09-19 13:55
Koszt budowy tunelu to 900 mln zł.
- 10 1
-
2015-09-19 12:20
Osowa to nie Gdańsk
Włączenie Osowy w granice Gdańska to był duuuuży błąd. To powinna być gmina Kartuzy i tyle. Wszystko to co poza obwodnicą to nie Gdańsk. Tylko teraz problemy z ta Osową
- 11 15
-
2015-09-19 09:59
Niech się przeprowadzą (1)
jak mają słaby dojazd. Wyprowadzacie się na skraj miasta i oczekujecie, że miasto zbuduje wam drogę. Za ułamek kwoty na tunel można zbudować brakujące połaczenie tramwajowe z Okolic Strzyży - Zaspa - Szpital/deptak - Hallera - Marynarki Polskiej/stadion. Na pewno skorzysta na tym więcej mieszkańców. Da to dodatkowo połączenie tramwaju na Chłopskiej z Wrzeszczem.
- 26 14
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2015-09-19 09:59
Ale po co oni podróżują do Oliwy Sopotu? Ja nie podróżuję do Osowy. Po co?
- 22 5
-
2015-09-19 09:49
jechać do Rębiechowa na stacje PKM
- 23 7
-
2015-09-20 15:24
odpowiedź jest prosta - veto ze strony włascicieli nieruchomości wzdłuż obecnej Słowackiego i okolicy.
Jak dokończono by dojazd do Wisły to trasa do Złotej karczmy biłaby rekordy popularności samochodów ciężarowych.
Chęć budowy tunelu to taki sam bajer, a po otwarciu tunelu beddzie tylko odssysanie na Warszawę i na A1 i obsługa placy składowych bazy promowej i terminali - czyli zasaddniczy cel budowy tunelu za pieniądze mieszkańców. A że UE dopłaciło? Nie dziwota bo Budyń dostał zleecenie od kapitału niemieckiego eksportującego do Polski i na Wschód- 4 0
-
2015-09-20 10:20
Jacy jesteśmy ?
Wypożyczyć Sołtysa na dwie kadencje i będzie po problemie.
- 2 1
-
2015-09-19 22:11
Pomaska (2)
Nie skonczymy bo pomaska mieszka na drodze ktora miala by przebiegac trasa. Ona i jej rodzina od lat blokuja budowe tej drogi.
nie glosuje na pomaska- 17 2
-
2015-09-20 10:13
wyburzyc razem z podpaską
- 7 0
-
2015-09-19 22:44
Do władzy dojdzie PIS i Pomaska se pomlaska.
- 9 2
-
2015-09-19 11:40
Chodzi o "interesy" około inwestycyjne:) (9)
Przy 2 mld można zrobić łatwiej i więcej wałków niż przy marnych 100 mln.
- 28 7
-
2015-09-19 12:04
(8)
Przy 2 mld złotych drogi Obserwatorze dosytajemy 90% zwrotu. Płacimy 200 mln zł i to na dwa miasta lub trzy, jeżeli Gdynia włączy się w inwestycję (A Nowa Kielnieńska i Węzeł Wysoka leżą w granicach Gdyni, zatem jak najbardziej powinna się w to włączyć)
Przestańcie pisac o bzdetnych 2 mld zł. To będzie kosztować 200 mln zł do PODZIAŁU. Uzyskamy dzięki temu Nową Kielnieńską, Nową Spacerową, Tunel, Drogę Zieloną i NOWĄ LINIĘ TRAMWAJOWĄ. 200 mln zł to już nie tak dużo jak na tyle dobrego, co? Przy okazji połączymy Obwodnicę Metropolitalną z Zachodnią Obwodnicą... same plusy.- 8 5
-
2015-09-19 16:16
Przestań lobbować osowiaku.. Nie będziemy Ci drogi budować. Kup sobie motolotnie (2)
- 3 3
-
2015-09-20 10:02
Osowiaku?
A może Sopociaku, Oliwiaku, Pomorzaniaku, Jelitkowiaku, Żabianiaku? Mieszkam na Morenie i chciałbym aby Spacerowa była szerszą drogą, a węzeł Wysoka lepiej rozwiązany. Tylko aby zjazd do Gołębiewa był zapewniony również od strony Osowej :)
- 1 0
-
2015-09-19 19:13
Polecam się ogarnąć :)
- 2 0
-
2015-09-20 08:08
Żaden unijny program nie przewiduje 90% dofinansowania
Maksymalnie 85% ale w tej perspektywie finansowej większość projektów nie dostanie więcej niż 65%
- 2 1
-
2015-09-19 14:24
a 1mld 800 to skąd? to nasza kasa po "wypraniu" w UE (3)
- 2 6
-
2015-09-19 17:36
no, już lemingi zminusowały (2)
w raporcie z realizacji budżetu 2014 mamy tyle samo wpływu kasy, co składki członkowskiej.
- 5 2
-
2015-09-19 21:58
(1)
Dziwisz się że lemingi minusują skoro ty byś te 1800000000 przeznaczył
na budowę kościołów- 2 2
-
2015-09-19 22:36
chyba ty
ja się nie bawię w szerzenie ciemnoty
- 2 1
-
2015-09-20 09:09
Nareszcie ktoś i tym mówi!!!
To jest dramat z tym odcinkiem. Zburzyć ETC a nie remontować! Zburzyć lotnie, przy blokach przesunąć w prawa stronę, przez park i jesteśmy na gdańskiej!
- 3 7
-
2015-09-19 11:18
Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej. (3)
wystarczy popatrzeć na foto że tam nie ma miejsca no chyba że mieszkańcy będą mieli drogę we własnych ogródkach hahaha
- 6 13
-
2015-09-20 08:05
To nie ich ogródki a miejski teren, który dzierżawią.
- 4 0
-
2015-09-19 16:58
Tylko ze tam i trasie mówi się od wielu lat. A np tramwaje pod oknami na Kościuszki to niedawny pomysł.
- 1 0
-
2015-09-19 11:44
po prostu wszystko wyburza i zrobia autostrade z ekranami
- 5 2
-
2015-09-20 07:42
Ż e n a d a i. B r e d n i e jak głupim trzeba być aby wypisywać na tym forum...
że poseł Pomaska mieszka w miejscu nowej drogi i dlatego nie powstanie bo akurat mieszka w Oliwie jak głupim trzeba być by twierdzić, że pieniądze zamiast na PKM powinny być wydane na drogi... Bo PKM to samorząd wojewódzki a drogi w Gdańsku są w gestii Miasta Gdańska od temu podobnych idiotyzmów aż sie roi na tym forum a zresztą " genialne odkrycia " odkrycia "dziennikarz" to największe brednie....
- 9 3
-
2015-09-20 07:16
Jak trzeba wyburzac to trzeba wyburzac. I juz. Budowac, a nie czekac.
Jakie wielkie wyburzenia pytam ? Te dwie wieksze kamienice ?
Od tego sa postepowania odszkodowawcze.
A moze Komus przeszkadzaja te rozpadajace sie garaze ?
Tak samo. Wyburzyc i rozliczyc. I teren wolny bez przeszkod.
A jak Komus nie pasuje, to w newralgicznym miejscu wejsc z krotkim 50 metrowym tunelem pod ziemie. I po problemach, lacznie z problemem uregulowania stanow prawnych.
Zamiast 2 mld zl wystarczy 100-200 mln.zl Mozna ?- 9 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.