• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego tramwaje w zajezdni nie są wyłączane na noc? Wyjaśniamy

Szymon Zięba
24 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czytelnicy zwrócili uwagę na podniesione pantografy w tramwajach w zajezdni. Czytelnicy zwrócili uwagę na podniesione pantografy w tramwajach w zajezdni.

"Dlaczego tramwaje w nocy mają podniesione pantografy?", "Dlaczego pojazdów nie wyłącza się całkowicie, gdy zjadą do zajezdni?", "Czy to nie generuje niepotrzebnych kosztów i nie rodzi ryzyka wybuchu kolejnych pożarów?". To tylko niektóre z pytań, którymi zasypali nas czytelnicy po tym, jak opisaliśmy przyczynę pożaru w zajezdniNowym PorcieMapka. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia w Gdańskich Autobusach i Tramwajach.



Jak często zdarzyło ci się spóźnić przez awarię komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy: awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdni w Nowym Porcie, do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.

Tuż po publikacji artykułu skontaktowali się z nami czytelnicy, którzy zwrócili uwagę m.in. na to, że tramwaje, po tym jak zjadą do zajezdni, nie mają opuszczonych pantografów. Zwracali również uwagę na to, że pojazdy nie są całkowicie wyłączane.

- Rano połowa wozów by nie wyjechała, byłyby problemy z ich uruchomieniem, stan akumulatorów jest tragiczny - zauważył jeden z naszych czytelników, podkreślając, że pojazdy są włączone całą dobę.

Tramwaje muszą "czuwać" w zajezdni. To konieczność



Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia w Gdańskich Autobusach i Tramwajach. Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów.

- W godzinach wieczornych i nocnych, czyli po zakończeniu kursów, prowadzone są bowiem prace związane z codzienną obsługą pojazdów. Pracownicy zaplecza technicznego przeprowadzają codzienne przeglądy techniczne i prace serwisowe, natomiast firma sprzątająca prowadzi prace porządkowe w pojazdach - mówi rzeczniczka GAiT.
Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów. Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów.
Tłumaczy, że do prowadzenia tych codziennych czynności niezbędny jest pewien poziom aktywności pojazdów, dający m.in. możliwość otwierania i zamykania drzwi, a więc swobodnego wchodzenia i wychodzenia z pojazdów, uruchamiania oświetlenia według potrzeb czy też utrzymania temperatury w pojeździe odpowiedniej do pracy załogi serwisującej i sprzątającej.

- Wszystko to umożliwia sprawne i efektywne wykonywanie codziennych czynności - tłumaczy.
O codziennym życiu zajezdni w Nowym Porcie czytaj więcej w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta

Przedstawicielka przewoźnika zwraca też uwagę na to, że przerwa pomiędzy ostatnimi zjazdami pojazdów do zajezdni a ich wyjazdami do obsługi porannych kursów wynosi zaledwie kilka godzin.

GAiT: pobór energii w stanie spoczynku jest niewielki



- Ostatnie tramwaje zjeżdżają do zajezdni po północy, natomiast pierwsze tramwaje do obsługi porannych kursów wyjeżdżają już po godz. 3. Pobór energii przez tramwaje w stanie spoczynku jest niewielki, natomiast utrzymanie wspomnianych funkcji ma ogromne znaczenie dla efektywności prac związanych z codzienną obsługą pojazdów - wyjaśnia.
Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie dzień po pożarze. Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie dzień po pożarze.
Dodaje, że pomimo potwierdzonego podczas kontroli prawidłowego działania systemów grzewczych we wszystkich pojazdach w związku z pożarem spółka podjęła decyzję o wprowadzeniu modyfikacji systemów prewencyjnych.

- Dodatkowe działania prewencyjne wprowadzone zostają, by całkowicie wyeliminować ryzyko wystąpienia sytuacji, która dotychczas nigdy wcześniej nie miała miejsca - mówi Anna Dobrowolska o pożarze w zajezdni Nowy Port.

Akumulatory w tramwajach wymieniane przynajmniej raz w roku



Co natomiast z uwagą naszego czytelnika dotyczącego stanu akumulatorów?

Rzeczniczka GAiT informuje, że "wymiana akumulatorów nie ma charakteru akcyjnego".

- Jest to proces ciągły. Akumulatory wymieniane są przynajmniej raz w roku. A w przypadku gdy podczas przeglądu akumulator wykazuje ponadnormatywny spadek napięcia lub pojemności, wymieniany jest niezwłocznie - podsumowuje.
Na koniec warto wspomnieć, że koszt pojedynczego akumulatora to 470 zł.

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Zajezdnia Strzyża - nowocześniejsza (1)

    Wydaje mi się, że Zajezdnia na Strzyży jest nowocześniejsza.

    • 2 1

    • jest też

      młodsza... A co to ma do rzeczy

      • 0 0

  • Malkontenci (3)

    Nikt dla zabawy tych tramwajów nie trzyma włączonych. Skoro są włączone tzn. że jest to potrzebne. Tyle w temacie, wywody są zbędne.

    • 20 4

    • (1)

      Dokładnie. Jak będzie artykuł że w tramwajach zimno, to te płaczki pierwsi będą pisać, że gait oszczędza kosztem komfortu pasażerów.

      • 9 1

      • To nie płaczki

        tylko koledzy kacperka od pączków!

        • 0 0

    • Właściwie ta jedna wypowiedzieć mogłaby i nawet powinna zakończyć dyskusję. Nie ma nic więcej do dodania.

      • 7 2

  • Opinia wyróżniona

    no to czym się różni odpalenie silnika samochodu na postoju do rozmrażania szyb (28)

    a zostawienie ogrzewania na noc. Tramwaj smrodzi w elektrowni.

    • 47 83

    • Nie no co ty, przecież prąd dla silników elektrycznych bierze się z powietrza, mocą eko-magiczną (1)

      • 0 1

      • Tak, bierze się z powietrza

        kręcącego śmigłami turbin wiatrowych! Ale tobie szum przeszkadza...

        • 0 0

    • samochód odśnieżam kilka minut (6)

      i nie zostawiam na włączonym silniku w nocy bo płacę za paliwo. I niestety z podatków tez dopłacam do tej komunikacji jak każdy. 100 milionów z biletów a 300 milionów z podatków na to ogrzewanie też.

      • 11 16

      • Samochodem

        jadąc tylko marnujesz paliwo, tramwaj ma mniejsze opory toczenia, potrafi odzyskać energię podczas hamownia i zabiera więcej pasażerów niż samochodzik...

        • 0 0

      • (1)

        ja sobie garaż wybudowałem, żebym nie musiał odśnieżać, polecam!

        • 2 3

        • kupiłeś w Gdańsku ziemię i wybudowałeś na niej garaż?

          kocham takie komentarze

          • 1 0

      • Samochód do tramwaju porównać ha ha ha co za gł.upek (2)

        • 16 9

        • zwłaszcza ze to bardzo duża różnica w kosztach utrzymania prawda?

          miesięcznie za samochód płacę trochę więcej niż realny koszt biletu miesięcznego. Mam tak samo używany samochód jak te tramwaje. Więc niech mi nikt nie wciska że nasza komunikacja zbiorowa ma jakieś plusy poza wożeniem ludzi których nie stać na samochód albo go nie chcą mieć.

          • 2 2

        • Sam nim jesteś i jeszce sie tym chwalisz:)

          • 5 6

    • Umiecie czytać? (16)

      Prace serwisowe, sprzątające....
      Siedzisz cala noc w aucie?

      • 33 16

      • (11)

        Ale wyjaśnij po co? Ile zżera otwarcie drzwi i oświetlenie led? Poza tym ile ta firma sprzątająca spędza czasu w tym tramwaju 15-20 min, rozumiem jeszcze jak serwis to ok, ale chyba obsługa techniczna potrafi podnieść sobie pantografy?

        • 10 19

        • U nas w firmie

          panie sprzątające nie potrafią zapamietać kodu do włączania światła...

          • 0 0

        • Choć umyjesz tramwaj w 20 min (4)

          • 14 2

          • Wypowiadasz się, choć nie masz pojęcia o pisowni. (2)

            No chodź już, za chwilę zaczyna się lekcja.

            • 4 7

            • Sam dbam o pisownię (1)

              Nie można jednak wymagać, że każdy kto pracuje jako serwis obsługi tramwajów jest po wyższej szkole.

              • 6 3

              • Więc chodź, pomaluj mój świat, na żółto i na niebiesko, niech na niebie stanie tęcza malowana twoją kredką...

                • 0 1

          • ekipa robi to w mniej niż 5min - sam widziałem

            i co z tego, że potem tramwaj wyjeżdża rano już usyfiony ... komu się pasażer poskarży? kogoś ukarzą?

            • 1 3

        • Ogrzewanie też weźmiesz z akumulatora? (1)

          A potem będziesz marudził że jak o 4 rano wsiadasz do tramwaju to zimno w nim jest i skandal zróbcie z tym coś

          • 17 2

          • Wsiadam akurat w N Porcie i tam nie wyjezdzaja z zajezdni gorace tramwaje, tylko takie z zamarznietymi szybami

            nikt ich nie nagrzewa przed wyjazdem na miasto

            • 2 1

        • rozumiem, że przed pójściem spać pierwsze co robisz to wyłączasz główny bezpiecznik w domu oraz wszystkie zawory od mediów też zamykasz?

          • 7 3

        • Do tego trzeba mieć uprawnienia to po pierwsze. Kabina jest zamknięta to po drugie. A samo podniesienie pantografu też nie jest takie proste jak się wydaje. A potem trzeba inne systemy załączyć np przetwornice napięcia

          • 23 1

        • Otóż sprzątaczka z wiadrem nie wie co to pantograf. W domu też wyłączaj całe zasilanie na noc , zona sobie włączy jak będzie po ciemku szła do WC. Po fachowcach od katastrof lotniczych i covidu ujawniają się talenty od obsługi tramwajów.

          • 39 4

      • Tak, oczywiscie, sprzataja i serwisuja symultanicznie we wszystkich (3)

        Takie tlumaczenia padaja tylko z ust osoby ktora nie umie zarzadzac efektywnie procesem

        • 23 20

        • (2)

          Więc według ciebie w każdej ekipie sprzątającej musi być technik umiejący podnieść pantograf, pozałączać wszystkie systemy, a potem powyłączać to w odwrotnej kolejności. Wszystko po to, aby potem znów się przeszedł po wszystkich tramwajach i powłączał ogrzewanie godzinę przed wyjazdem na trasę, żeby ludziom nie było zimno. A podczas tej godziny pożar nie może wystąpić.

          • 28 4

          • tzn, że akumulatory sa az tak słabe, żeby otworzyć drzwi i wpuścić ekipę sprzątającą a później te drzwi zamknąć?

            i trzeba mieć te wszystkie tramwaje podłączone do sieci?

            • 3 2

          • Według niego

            tam brakuje osoby efektywnie zarządzającej procesem.Cokolwiek by to znaczyło.Jakie czasy taki Karwowski.Prawdopodonie sam jest taką osobą w firmie lub się nauczył takiego zaklęcia przysłuchując się.Teraz zawsze takie coś wtrąca i nie ważne czy rozmawia o sprzątaniu tramwajów czy smarowaniu chleba masłem.Takiego nie przegadasz

            • 4 2

    • Szkoda

      słów co za bezmózgowie zadaje pytanie o różnicy pomiędzy paliwem a akumulatorem !!!

      • 0 0

    • Spółki miejskie nie oszczekają na niczym bo i tak za wszystko zaplacą mieszkancy!!

      Ale fakt tramwaja to są szkodliwe prądożerne złomy które dawno powinny byc złomowane i zamienione na autobusy elektryczne.

      • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    (22)

    Do marud. A jak sobie wyobrażacie wlasnie codzienne nocne czyszczenie wnętrza tramwajów? Zamiatanie zmywanie po ciemku i w zimnym czy nawet zamarzniętym wnętrzem? Awaria się zdarza i tyle.

    • 249 17

    • Czym sie to rózni od SKM niczym Czy sklady SKM są właczone cała dobę ? Nie nie są a tez są sprzątane (1)

      i tez są obsługiwane sprawdzane technicznie .

      • 6 9

      • dużo młodsze! I jest ich więcej!

        • 0 0

    • Dzbanie gdybys miał mózg to bys wiedział ze sprzatanie tramwaju trwa maksymalnie 30 minut (4)

      A obsługa tramwaju tez nie trwa cała noc.

      • 12 17

      • 5min

        Wiem jak wyglada sprzatanie autobusu 18m, nie trwa to dluzej niz 5 min przy 5 osobach sprzatajacych

        • 0 1

      • Dałeś wyliczenie czasu na jeden tramwaj (1)

        A w zajezdni jest ich znacznie więcej niż jeden .
        Myślisz, że do każdego wchodzi po jednej ekipie ?

        • 7 2

        • A myślisz że wszystkie tramwaje zjeżdżają do zajezdni o północy ? Większość z nich jest tam dużo wcześniej

          • 1 3

      • Gorzelak to ty?

        • 3 5

    • (3)

      zgadzam się z Tobą, generalnie miotła i najlepiej po ciemku sprzątać bo to jest EKO trendi buhaha.

      • 11 5

      • Wystarczy latarka na głowie, tak się sprząta tam gdzie liczy się pieniądze za prąd. (2)

        Ale Gdańsk stać na marnowanie prądu.

        • 4 25

        • Marnowanie prądu...

          Nikt tego głośno nie mówi, ale prądu nikt nie marnuje ot tak sobie. Problemem są umowy na dostawę energii elektrycznej konstruowane przez elektrownie, czy tam jej operatorów. Jak się podpisuje umowę na dostarczanie prądu na taką przemysłową skalę, to żeby prąd miał określoną cenę za kWh, trzeba mniej więcej ustalić zapotrzebowanie i go zużyć w określonym przedziale od do. Jeśli prądu w danym miesiącu zużyje się mniej niż przewidziane minimum, to albo wzrośnie cena za kWh, albo kara umowna. :D Więc czasami opłaca się poogrzewać trochę atmosferę, by mieścić się w zawartym umowie przedziale poboru prądu. Gdyby nie to, w każdej zajezdni byłby nacisk, żeby prąd oszczędzać, bo wtedy byłoby logiczne, że im mniej prądu zużyte, tym mniejsze koszty.

          • 1 0

        • Sprzątać z latarką na głowie?

          Widać nigdy nie sprzątałeś. Spytaj matki czy da się sprzątnąć twój pokój z latarką na głowie.

          • 21 2

    • Adamowicz kupował od Niemców złom, tramwaje, autobusy (2)

      Normalnie w Niemczech miały iść na złomowanie, ale jeżdżą w Gdańsku. Niemiec płakał jak sprzedawał...

      • 11 19

      • a emeryt niemiecki tym tramwajem jeżdził do kościoła i tylko w niedzielę (1)

        • 4 6

        • Tramwaje chociaż jeżdżą, a respiratory od handlarza bronią zalegają tylko w magazynach, te które przyjechały...

          • 2 2

    • (3)

      To nie są marudy, to są przecież forumowi specjaliści od wszystkiego ;)

      • 67 6

      • stan akumulatorów jest tragiczny - LOL (1)

        lepiej płacić dodatkowo po kilkanaście tysięcy zł/mies ... niż kupić nowy akumulator
        TAK się TRWONi KASĘ

        • 5 14

        • stan akumulatorów byl juz tragiczny kilka lat temu.Żadna nowość

          • 3 1

      • To tak jak z nazwą klepicha w Letniewie

        Reklamy Gdańska w Polsacie codziennie, wykupione za więcej niż Solorz dał za nazwę stadionu. Ale interes...

        • 2 8

    • jakie sprzatanie ?? Wiecznnie brudne te wozy są.

      • 1 1

    • fajnie

      • 1 0

    • spółka prezesa wszystkich Prezesów dostaje pieniądze na działalność więc musi płacić za prąd

      Im wiecej zużyją prądu tym Dulkiewicz ma więcej kasy w budżecie

      • 6 12

    • Ale jak oni rano smartfona naładują

      Żeby zaistnieć na Trójmiasto. pl

      • 17 2

  • Gaiti

    Autobus jak chodzi całą noc też mało pali.Wspieram ekologię

    • 0 0

  • Do ZTM- nie przejmujcie się hejtem- hejtują ludzie zupełnie niezwiązani z tematem

    Niektórzy sądzą, że uruchomienie pojazdu elektrycznego to jak ururuchomienie ich passata- albo zakręci pyr pyr pyr albo nie. Ale w przypadku pojazdów elektrycznych wchodzi tu dużo więcej czynników. Ja sam dojeżdżam do pracy praktycznie codziennie tramwajem z Oliwy- jeszcze ani razu nie zdarzyła mi się wpadka, nawet zimą, więc wiem że to przygotowanie w gotowości nie jest tylko bezsensownym marnowaniem prądu. A ci wszyscy co tak myślą to zapraszam do kręcenia swojego 1.9 TDI pod blokiem przez 5 minut- zanim załapie...

    • 0 0

  • To jest pozostawianie uruchomionego pojazdu co jest niezgodne z prawem. Skoro GAIT wypowiada się publicznie że jest to ok, sam wystosuję pismo do kilku niezależnych i wyższych instytucji, aby odnieśli się do tego, co GAIT oficjalnie potwierdza.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Kilka razy na miesiac? (9)

    Dobre sobie. Jezdze trajktkiem 2 razy dziennie do I z roboty i ostatni raz się spóźniłem 2 lata temu do roboty z tego powodu. Ludzie w ankiecie albo bezczelnie kłamią, albo ja mam jakieś potworne szczęście

    • 108 22

    • Ty nie tylko slepy jesteś ale i głupi najwyraźniej .To w Gdańsku powstało powiedzenie dzien bez awari tramwaju to dzien (2)

      dzien stracony .Gdybys miał przynajmniej rozumek ptaszka to bys wiedział ze o awariach tramwajów w raporcie było tysiace postów.A nie wszystkie awarie tramwajów czy trakcji sa zgłaszane do raportu na portalu.
      Tacy jak ty nie maja pojęcia co sie dzieje w miescie i maja prawa wyborcze ,a taki własnie potem jest efekt władzy w tym miescie.

      • 14 21

      • hamuj się...

        te epitetu świadczą o tobie

        • 0 0

      • Przesada w każdą stronę jest zbędna. Korzystam regularnie (2-3 razy dziennie, od 11 lat) z czterech linii tramwajowych w Gdańsku. Doświadczenie awarii, usterki, poważnego opóźnienia (powyżej 2-3 minut) zdarza mi się może raz na 3-4 miesiące. Jakość połączeń i kursów tramwajowych oceniam pozytywnie. Tak, też mam niesamowite szczęście!, jak czytelnik powyżej ;)

        • 11 1

    • oni po prostu wyłażą z domów na styk i potem zwalają winę na komunikację

      • 1 1

    • A kierowcy podziękowałeś ?

      • 1 1

    • Przy stoczni pamiętam duże problemy. Nie było tygodnia bez awarii linii. Mówili, że to coś z napięciem.

      • 1 4

    • Artykuł jest o trajtkach gdyńskich czy o tramwajach gdańskich? Dlaczego uważasz, że ludzie kłamią w ankiecie? Może to Ty kłamiesz, bo jak mamy zweryfikować czy piszesz prawdę?

      • 5 7

    • To zacznij jeździć tramwajem

      • 11 9

    • Bo

      Bo w ankiecie jest pytanie i komunikacje miejską, a nie tylko o tramwaje.

      • 9 5

  • akumulator raz w roku? (1)

    to co kupują ? Najtańsze chińskie badziewie? Jaki kierowca wymienia aku raz w roku w samochodzie. Ani w osobowym ani w ciężarowym. No chyba ze to niezły dil na "utylizacji"

    • 9 1

    • Sami eksperci...

      • 1 0

  • Zacietaki

    Dlaczego jeżdżą przy plusowych temperaturach.mogly by jeździć w trybie przystanek na żądanie. Kto płaci za puste przeloty?.co noc 3-4tramwaje jeżdżą po Gdańsku puste i nie zarabiają. Koszt energii, nocne , dla motorniczego a zysku zero.skandal

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane