• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego korki wróciły do centrum Gdańska?

Maciej Korolczuk
15 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Biało-czerwone światła aut stojących w korkach to nie przedłużone świętowanie Dnia Niepodległości w Gdańsku, lecz efekt remontu na węźle Unii Europejskiej. Biało-czerwone światła aut stojących w korkach to nie przedłużone świętowanie Dnia Niepodległości w Gdańsku, lecz efekt remontu na węźle Unii Europejskiej.

Po ubiegłotygodniowym uruchomieniu nowej sygnalizacji świetlnej na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w korkach na Armii Krajowej utknęły setki kierowców. Po kilku dniach światła udało się wyregulować i korki zniknęły. Od początku tygodnia znów jednak nie sposób poruszać się - zwłaszcza po południu - po centrum Gdańska. Dlaczego?



Czy w ostatnich dniach odczułeś, że korki w centrum Gdańska się nasiliły?

Od poniedziałku kierowcy dopytują nas w Raporcie z Trójmiasta o przyczyny uciążliwych korków w centrum Gdańska. W ostatnim czasie - a zwłaszcza po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą - odzwyczailiśmy się od utrudnień w tej części miasta.

Korki nie nasiliły się nawet po zwężeniu Podwala Grodzkiego przy dworcu z trzech do dwóch pasów i wytyczeniu tam buspasa. W minimalnym stopniu główny ciąg komunikacyjny odciąża też Nowe Podwale Grodzkie, z którego - głównie przez absurdalnie krótką fazę zielonego światła - na co dzień korzysta garstka kierowców.

W ostatnich dniach utrudnienia jednak się nasiliły. Po wielu miesiącach przerwy korki wróciły nie tylko na Wały Piastowskie zobacz na mapie GdańskaBłędnik zobacz na mapie Gdańska, ale też na Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaTrakt Konny zobacz na mapie Gdańska. Na całej długości w godzinach popołudniowego szczytu codziennie trzeba stać też na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Skąd te korki?

Część kierowców przyczyny upatruje w zmianach sygnalizacji świetlnej, jakie dział inżynierii ruchu wprowadził na węzłach Unii Europejskiej zobacz na mapie GdańskaCarla Groddecka zobacz na mapie Gdańska po kłopotach z nowymi światłami na Podwalu Przedmiejskim. Drudzy twierdzą, że więcej aut w centrum może mieć związek z niedawnym otwarciem nowego odcinka trasy S7 między Elblągiem a Gdańskiem. Jeszcze inni przyczyn upatrywali w niesprzyjających warunkach pogodowych.

Jak tłumaczy nam Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu, przyczyna jest bardziej prozaiczna.

- Większe korki w centrum nie są spowodowane zmianami w sygnalizacji ani otwarciem "siódemki" - mówi Wawrzonek. - Zatory potęguje trwający od początku tygodnia remont i zwężenie prawoskrętu z Wałów Jagiellońskich w Armii Krajowej. Zmiany, jakie wprowadziliśmy w sygnalizacji uregulowały ruch na Trasie WZ, ale przy tym w żaden sposób nie wpływały na przepustowość od strony Huciska czy Podwala Grodzkiego. Z kolei otwarcie nowego odcinka trasy szybkiego ruchu z Elbląga do Gdańska owszem, wpłynęło na większy ruch w Gdańsku, ale nie w centrum. Więcej aut zaobserwowaliśmy głównie na Obwodnicy Południowej, Trasie Sucharskiego i tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku Letnicy.

Kłopot dla kierowców i opóźnienia komunikacji miejskiej



Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Fragment łącznicy między przystankiem autobusowym przy Forum Gdańsk a wjazdem na Armii Krajowej będzie zwężony jeszcze przez kilka tygodni. Od poniedziałku trwa tam kolejny etap przebudowy układu drogowego Węzła Okopowa.

Korek na wjeździe na Armii Krajowej w ostatnich dniach mocno daje się we znaki kierowcom w centrum Gdańska. Korek na wjeździe na Armii Krajowej w ostatnich dniach mocno daje się we znaki kierowcom w centrum Gdańska.
- Przebudowa polega na demontażu istniejących balustrad, częściowej rozbiórce murów oporowych, wykonaniu nowych oczepów oraz instalacji barieroporęczy. Dzięki wymianie dotychczasowych nienormatywnych i zdegradowanych balustrad poprawione zostanie bezpieczeństwo ruchu drogowego na Węźle - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Od początku tygodnia z korkami nierówną walkę prowadzą nie tylko kierowcy, ale także kierowcy autobusów komunikacji miejskiej. Stojące w korku auta blokują autobusom wjeżdżanie i wyjeżdżanie z zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk. W środę po południu pasażerowie na wyjazd spod Bramy Wyżynnej w kierunku Armii Krajowej, Traktu św. Wojciecha i Podwala Przedmiejskiego tracili po kilka minut, podczas gdy normalnie wymiana pasażerów i odjazd z przystanku zabiera maksymalnie kilkadziesiąt sekund.

Zwężenie i związane z nim utrudnienia potrwają do 3 grudnia. Zwężenie i związane z nim utrudnienia potrwają do 3 grudnia.

Utrudnienia do początku grudnia



Jak dodaje rzecznik GZDiZ, od połowy września prowadzone są prace na murach przy łącznicy zjazdowej z ul. Okopowej w Podwale Przedmiejskie oraz łącznicy zjazdowej z al. Armii Krajowej w ul. Okopową.

- Rozpoczęty w poniedziałek etap prac obejmuje swoim zakresem roboty na łącznicy zjazdowej z ul. Wały Jagiellońskie w al. Armii Krajowej. W następnym etapie prowadzone będą roboty na murach północnych od strony zachodniej, tj. na łącznicy zjazdowej z Podwala Przedmiejskiego w ul. Wały Jagiellońskie - dodaje Kiljan.
W sumie poprawiony zostanie stan murów o długości 330 metrów. Koszt modernizacji wyniesie ok. 1 mln zł a jej zakończenie planowane jest na poniedziałek 3 grudnia.

Opinie (408) ponad 10 zablokowanych

  • Ruszanie spod świateł po polsku (2)

    Włączyło się zielone. Teraz można odłożyć telefon. Rozejrzeć się i upewnić czy rzeczywiście jest zielone. Ktoś z tyłu zatrąbił. Jak on śmie! Trzeba go sprowadzić do parteru i zwolnić swoje ruchy trzykrotnie. Sprawdzenie w lusterkach czy można jechać. Można wcisnąć sprzęgło i wrzucić jedynkę. Bezpieczeństwo ponad wszystko. Trzeba się rozejrzeć czy można ruszyć. Należy ruszać powoli zgodnie z zasadą eco-drivingu. Ten któremu się spieszyło i trąbił został z tyłu na kolejnym czerwonym. Ma za swoje. Dzień jest piękny.

    • 61 7

    • Spoleczenstwo to bolszewia i chamy. Oby ktos mial gorzej. Slabe prognozy na pryszlosc.

      • 16 0

    • brawo!

      właśnie tak to widzę. Dodam jeszcze laseczki w suwach - o te to są specjalistki.

      • 4 1

  • Wrócił Budyń (1)

    Więc dalej burdel w mieście.

    • 27 6

    • A Kacper by co, zamknął całe miasto, jak Krakowskie Przedmieście?

      • 0 3

  • stójcie łosie

    • 15 2

  • Dobrze miec spychacz...

    • 8 0

  • (2)

    Zrobić jeszcze ze dwa przejścia i będzie taki paraliż że nawet pieszy się nie przeciśnie

    • 23 9

    • Przejdę przejde

      • 0 0

    • Przejść jest tyle, ile było.

      • 0 0

  • światła na Trakcie św.Wojciecha

    Co za idiota odpowiada za ustawienie świateł na skrzyżowaniu Traktu z Sandomierską? Maksymalnie zdąży przejechać 7-8 aut.Należałoby też wprowadzić winiety dla wszystkich słoików którzy zasmrodzają nasze miasto codziennie a płacą podatki w swoich rodzinnych dziurach i 1/3 stawki oc chociaż codziennie korzystają z naszych ulic i miejsc parkingowych.Dodatkowo cholerne nauki jazdy powinny mieć zakaz wyjazdu w godzinach szczytu a pseudoinstruktor po kursie za wyjazd na ulicę z kursantem który nie potrafi ruszyć z miejsca mandat 5 tyś i odebranie uprawnień.

    • 32 3

  • czy wy wszyscy musicie jechać przez centrum???

    szybciej będzie przez ustkę, łebę, ewent kartuzy... :)

    a najszybciej przez hel :)

    • 18 4

  • Nie wróciły, tylko będzie ich coraz więcej, niestety trzeba się z tym pogodzić!!

    • 12 6

  • Lewoskręt z Huciska w 3 Maja (1)

    Brak możliwości skrętu w lewo z Huciska wprost na 3 Maja skutkuje tym co wszyscy widzimy każdy musi przejechać koło Forum od strony Bramy Wyżynnej. Czas coś z tym zrobic

    • 16 0

    • Chyba cię pogięło, lewoskręty są jednym z najbardziej korkogennych rozwiązań w ruchu - wtedy dopiero skrzyżowanie Kartuskiej i 3. Maja by się zatrzymało...

      • 0 0

  • Bo źle jest zaprojektowany układ drogowy w całym trójmieście (2)

    Wzdłuż torów kolejowych dawno temu powinna zostać zbudowana odpowiednia droga (Droga Czerwona), Wały Jagielońskie - tunel (metoda odkrywkowa), Łostowice /Armii Krajowej wiadukty, Nowa Wałowa/ Głeboka - tunel, tunel pod Pachołkiem - i w strone sopotu - niech też coś w końcu zrobią na Aleii Niepodległości....

    czekaj, czekaj - przecież to projekty z lat 80..... - ale wtedy był ktoś taki jak planista przez chwilę.......

    • 29 7

    • Kolej może przekazać dużo terenu. Tam jest

      tyle miejsca, że zmieści się jeszcze pas startowy.

      • 6 3

    • Projekty z lat 80 i twoje myślenie tez z lat 80

      Wtedy to by były korki dopiero.

      • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane