• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe umowy dla GAiT. Kontrakty na 10 i 22 lata

MKo
29 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Dotychczasowe umowy między miastem a spółką GAiT zostaną rozwiązane, by lepiej zabezpieczyć interesy miejskiego przewoźnika. Zagwarantują to nowe, dłuższe umowy, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Dotychczasowe umowy między miastem a spółką GAiT zostaną rozwiązane, by lepiej zabezpieczyć interesy miejskiego przewoźnika. Zagwarantują to nowe, dłuższe umowy, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.

Gdańsk podpisze nowe, znacznie dłuższe umowy przewozowe ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dzięki temu firma zyska zabezpieczenie, które ułatwi jej realizację inwestycji i wymianę taboru.



W którą część floty spółka GAiT powinna inwestować w pierwszej kolejności?

Obecne umowy zawarte między miastem a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje na obsługę transportu zbiorowego obowiązują do 2026 i 2030 r. Pierwsza z nich dotyczy komunikacji tramwajowej, a druga - autobusowej.

Z uwagi na fakt, że spółka GAiT jest w 100 proc. własnością gminy, obsługa komunikacji miejskiej jest jej powierzana bezpośrednio, bez konieczności ogłaszania przetargu.

Umowy trzeba rozwiązać, by podpisać nowe



Obie umowy zostaną jednak wkrótce rozwiązane. Powodem nie jest jednak rezygnacja z usług miejskiego przewoźnika, a konieczność lepszego zabezpieczenia jego interesów.

Nowe umowy zostaną zawarte na dłuższy okres. Dzięki temu, spółka będzie miała lepsze zabezpieczenie w rozmowach z kredytującymi je instytucjami. Łatwiej będzie więc realizować zaplanowaną modernizację taboru i przeprowadzać inwestycje, np. w zajezdni czy bazie autobusowej.

Realizacja tych inwestycji przy obecnych umowach, które wygasłyby odpowiednio za niespełna cztery i siedem lat - byłaby niemożliwa.

Nowa, dłuższa umowa miasta ze spółką GAiT pozwoli jej na inwestycje w nowy tabor m.in. kupowanie autobusów zeroemisyjnych. Nowa, dłuższa umowa miasta ze spółką GAiT pozwoli jej na inwestycje w nowy tabor m.in. kupowanie autobusów zeroemisyjnych.
Nowa umowa na przewozy autobusowe ma obowiązywać przez 10 lat, a więc od 1 stycznia 2023 do końca 2032 r. W przypadku tramwajów przepisy dopuszczają umowę jeszcze dłuższą - bo aż do 31 grudnia 2044 r. (22 lata to maksymalny możliwy prawnie czas zawarcia umowy na świadczenie usług w transporcie szynowym). Ponadto, umowa zobowiązuje spółkę, by przez cały okres jej obowiązywania, pozostała podmiotem wewnętrznym gminy.

O tym, czy miasto rozwiąże obecne umowy a następnie podpisze nowe (dłuższe) zadecydują radni na czwartkowej sesji rady miasta. Biorąc pod uwagę interes zarówno gminy, jak i spółki GAiT, a także układ sił w radzie miasta, przegłosowanie uchwały wydaje się formalnością.
MKo

Miejsca

Opinie (105) 5 zablokowanych

  • po co konkurencja....

    • 0 0

  • w gaicie....

    • 0 0

  • A kasa na pensje dla kierowcow i motorniczych juz jest? Bo lada chwila autobusy i tramwaje nie wyjada z baz.

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Znów umocnimy monopol GAiTu (15)

    Czyli do 2044 roku nie będzie poprawy komunikacji miejskiej.
    W Warszawie 6 firm realizuje kursy komunikacji miejskiej. Jak jedna firma nie daje rady na jakiejś linii to inna firma przyjmuje realizację tej linii. Dzięki temu mamy konkurencję, a to przekłada się na komfort pasażera i bezawaryjność taboru.
    W Gdańsku mamy monopol GAiTu i codziennie Dzień Pieszego Pasażera, bo GAiT ma monopol i nie musi się starać.

    • 127 36

    • Haha :D

      Tak, konkurencja. Wierzysz w coś takiego w segmencie transportu publicznego. Taka konkurencja jak w Gdyni pomiędzy 3 spółkami miejskimi, gdzie powinien być 1 prezes i 1 zarząd. W Gdyni tutaj trzeba szukać oszczędności.

      • 2 0

    • Konkurencja ? Żart. Wszyscy prywaciarze kombinują jak mogą : na płacach , częściach itd

      • 2 1

    • (1)

      konkurencja ( ale nie taka gdzie dwóch układa się pod stołem ) należy do jednych z najlepszych rzeczy na tym świecie

      • 4 2

      • jak kazda idea na tym swiecie

        Funkcjonuje i sprawdza sie w ograniczonym zakresie przypadkow i warunkow...

        • 0 2

    • Komunikacja ma przewozić, nie zarabiać (2)

      • 10 4

      • Komunikacja ma funkcjonowac

        Z tym wozeniem to bym nie przesadzal.
        Dowiadz sie, jak to jest kontraktowane i rozliczane...

        • 1 1

      • No i nie zarabia, dlatego 3/4 ceny za przewóz miasto (a w zasadzie my, mieszkańcy) płaci z podatków

        Tylko pytanie brzmi: komu miasto płaci za te przewozy?
        Monopoliście, który dostanie tyle, ile zażąda, da premie zarządowi, i będzie miał w nosie komfort pasażerów, stan techniczny taboru czy punktualność?
        Czy firmie alternatywnej, która w konkurencyjnej walce o kontrakt na kolejne linie zapewni czyste i sprawne autobusy, zoptymalizuje swoje procesy, a pieniądze przeznaczy na pensje kierowców i mechaników, a nie na wiecznie psujące się meleksy w cenie najdroższych limuzyn świata i premie dla zarządu?

        • 5 2

    • Mowisz o autobusach - 6 firm (2)

      A piszesz o monopolu w dacie dla tramwajów. To pokaż mi drugie miasto w Polsce posiadające konkurencyjne firmy w tym prywatne zajmujące się przewozem tramwajowym.

      • 17 5

      • Fajnie, puste autobusy to codzienność (1)

        • 1 2

        • to normalne

          Autobusy, tak jak cala komunikacja miejska, nie sa od wozenia pasazerow ale od jezdzenia.
          Najlepiej zgodnie z rozkladem...

          • 2 0

    • (1)

      No tak, i kto stanie do przetargu? BP Tour, zatrudniajace ludzi z przypadku, co beda jeździć po alko lub na prochach xD? Komunikacja miejska jest sferą która nie ma warunków i nie powinna być traktowana jaka byyyznes generujący zarobek. Wtedy jest coś za coś, przykłady takiego podejścia miały miejsce ostatnio w stolicy.

      • 4 2

      • Alko

        Bo w GAiT nie ma ludzi po alko. Też się zdarzają. Jak nie mają znajomości, to są zwalniani. Jak mają, to sami sobie dopowiedzcie...

        • 3 0

    • (2)

      Jak sobie wyobrażasz druga firmę tramwajową?

      • 23 18

      • Lisickii do 90 roku życia będzie prezesem wszystkich prezesów?

        Do tego czasu już wnuki jego wnuków będą u niego dyrektorami.

        • 26 4

      • Tak samo jak autobusowa

        Jedna i druga

        • 15 13

  • Gdzie jest konkurencja dla GAiT ? BpTour ? Cienko przędzie , kombinuje z płacami i czasem pracy kierowców . Wkrótce wystrzeli z Gdańska jak rakieta. PKS ? To już przeszłość. Wszystkie firmy dotyka brak kierowców. Tylko pieniądze są w stanie naprawić transport miejski . A tych w kasie nie ma...

    • 5 0

  • I co. Tego radni ani przezdydrnci Gdańsk niedosta złotówki premi za nowe umowy oszukali nas

    • 1 0

  • Czyli (2)

    Ekonomia godna Nobla

    • 9 0

    • igNobla

      No raczej...

      • 0 0

    • Gdańsk miastem sukcesu i okazji (dla człónków PO i ich rodzin).

      • 2 0

  • a SKM? Cykanie kasy rok do roku...

    Jakas znamienna ta asymetria...

    • 1 1

  • Premie?

    Nie tylko chodzi o premie ale o mozliwosc zaciagniecia dlugoterninowych kredytow. Zarobia banki, koszty beda rosly i ceny biletow. Smieja sie z tego mieszkancy Lipska wladciciele gdanskiego GPEC bo dzieki wielomilionowym rocznym wplywom z Gdanska (ok. 10 mln ) nie mieli oni podwyzki cen biletow od lat.

    • 2 0

  • W gdansku szykuje się zmiana opcji politycznej i szykowane są posadki na wiele lat dla swoich

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane