• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe umowy dla GAiT. Kontrakty na 10 i 22 lata

MKo
29 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Dotychczasowe umowy między miastem a spółką GAiT zostaną rozwiązane, by lepiej zabezpieczyć interesy miejskiego przewoźnika. Zagwarantują to nowe, dłuższe umowy, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Dotychczasowe umowy między miastem a spółką GAiT zostaną rozwiązane, by lepiej zabezpieczyć interesy miejskiego przewoźnika. Zagwarantują to nowe, dłuższe umowy, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.

Gdańsk podpisze nowe, znacznie dłuższe umowy przewozowe ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dzięki temu firma zyska zabezpieczenie, które ułatwi jej realizację inwestycji i wymianę taboru.



W którą część floty spółka GAiT powinna inwestować w pierwszej kolejności?

Obecne umowy zawarte między miastem a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje na obsługę transportu zbiorowego obowiązują do 2026 i 2030 r. Pierwsza z nich dotyczy komunikacji tramwajowej, a druga - autobusowej.

Z uwagi na fakt, że spółka GAiT jest w 100 proc. własnością gminy, obsługa komunikacji miejskiej jest jej powierzana bezpośrednio, bez konieczności ogłaszania przetargu.

Umowy trzeba rozwiązać, by podpisać nowe



Obie umowy zostaną jednak wkrótce rozwiązane. Powodem nie jest jednak rezygnacja z usług miejskiego przewoźnika, a konieczność lepszego zabezpieczenia jego interesów.

Nowe umowy zostaną zawarte na dłuższy okres. Dzięki temu, spółka będzie miała lepsze zabezpieczenie w rozmowach z kredytującymi je instytucjami. Łatwiej będzie więc realizować zaplanowaną modernizację taboru i przeprowadzać inwestycje, np. w zajezdni czy bazie autobusowej.

Realizacja tych inwestycji przy obecnych umowach, które wygasłyby odpowiednio za niespełna cztery i siedem lat - byłaby niemożliwa.

Nowa, dłuższa umowa miasta ze spółką GAiT pozwoli jej na inwestycje w nowy tabor m.in. kupowanie autobusów zeroemisyjnych. Nowa, dłuższa umowa miasta ze spółką GAiT pozwoli jej na inwestycje w nowy tabor m.in. kupowanie autobusów zeroemisyjnych.
Nowa umowa na przewozy autobusowe ma obowiązywać przez 10 lat, a więc od 1 stycznia 2023 do końca 2032 r. W przypadku tramwajów przepisy dopuszczają umowę jeszcze dłuższą - bo aż do 31 grudnia 2044 r. (22 lata to maksymalny możliwy prawnie czas zawarcia umowy na świadczenie usług w transporcie szynowym). Ponadto, umowa zobowiązuje spółkę, by przez cały okres jej obowiązywania, pozostała podmiotem wewnętrznym gminy.

O tym, czy miasto rozwiąże obecne umowy a następnie podpisze nowe (dłuższe) zadecydują radni na czwartkowej sesji rady miasta. Biorąc pod uwagę interes zarówno gminy, jak i spółki GAiT, a także układ sił w radzie miasta, przegłosowanie uchwały wydaje się formalnością.
MKo

Miejsca

Opinie (105) 5 zablokowanych

  • To nic nie da skoro brak jest kierowcow i motorniczych. GAiT po prostu nie placi

    • 5 0

  • (3)

    Czy ktoś mi może w prosty sposób wyjaśnić dlaczego miasto do funkcjonowania komunikacji miejskiej potrzebuje paru spółek? I czy naprawdę nie da się tego zorganizować inaczej, przejrzyściej, prościej?

    • 29 3

    • Takie prawo. Przewoznik nie moze byc organizatorem. Stad ZTM i GAiT

      • 0 4

    • Oczywiście, to jest bardzo proste - w Gdańsku jest kilkanaście spółek miejskich, które stanowią parasol ochronny dla urzędników i ich rodzin, Jeśli znudzi Ci się praca w urzędzie, to w nagrodę będziesz prezesem lub członkiem zarządu lub rady nadzorczej w którejś spółce. Takich Jasiów Wędrowników co to krążą między spółkami jest w Gdańsku mnóstwo...

      • 6 0

    • Mylisz Gdańsk z Gdynią

      W Gdańsku jest jedna spółka miejska. W Gdyni są trzy spółki miejskie - każda z zarządem i radą nadzorczą. Uśmiechnij się - jesteś w Gdyni.

      • 4 4

  • " lepsze zabezpieczenie"? Ale czy jest ktoś inny

    Kto zagraża tej spółce? Kto może przejąć jej zadania?
    NIE!
    To jest takie zabezpieczenie zarządu nic wiecej

    • 2 0

  • Rozbudowa sieci linii tramwajowych nie przyczyni się do zmiany zachowań komunikacyjnych kierowców (2)

    Tylko śmiałe postawienie na budowę linii PKM do południowych dzielnic Gdańska może doprowadzić do przesiadania się kierowców z samochodów na pociągi podmiejskie. Oczywiście przy założeniu modernizacji taboru SKM, elektryfikacji PKM i zwiększeniu częstotliwości połączeń.

    • 2 0

    • jak ogarną PKM na południe i będzie kursować jak np. obecnie SKM, to ja dziękuję za takie rozwiązania

      • 0 0

    • zgadza sie tramwaj nie tylko ze nic nie zmienia to jeszcze szkodzi i cofa rozuj komunikacyjny miasta w szczególności ten

      tramwajowy złom zniemiec

      • 0 1

  • Podpiszą nową umowę... (2)

    A gdy gait nie dotrzyma umowy to płaci kary? I odwrotnie? Czemu służą te umowy z samym sobą?

    • 6 0

    • (1)

      Zawsze kasę z kar, można przeznaczyć np. na lożę na stadionie, albo ECS, albo rydwan, albo wspomóc jakąś lewacką organizację...

      • 0 0

      • Jakich kar? Sobie będą płacić kary?

        Czy rozumiesz coś z tego

        • 0 0

  • Pracownicy i podwyżki (1)

    Z punktu widzenia pracownika spółki
    (poza zarządem, który jest na kontrakcie z miastem) niczego to nie zmienia, gdyż jest pewnym zabezpieczeniem na przyszłość. Z kolei nasuwa się zasadnicze pytanie o przyszłość kierowców, motorniczych, mechaników.
    Tutaj sytuacja jest niezwykle spadkową i jeśli nowa umowa będzie powieleniem tej obecnej to nie ma mowy o jakimkolwiek postępie,progresie, etc.
    Otóż mało kto wie, że zawarta z miastem umowa- tak twierdzi GAIT- w kwestii podwyżek mówi o inflacji!
    Jest tak, że kierujący dostają 50 groszy brutto na godzinę podwyżki, a jest tak, że jak nie dostali nic przez kilka lat to dostają nawet 2 złote brutto na godzinę.
    Przy dzisiejszej porywającej stawce 21,20 brutto na godzinę nie dziwi fakt dużych braków wśród załogi- widać armię chętnych do pracy!
    Nadszedł czas by związki zawodowe spięły pośladki, zacisnęły zęby, uniosły głowy i w końcu coś wynegocjowały, a nie jak dotychczas przyjmują że skinieniem głowy to co powie prezes, a przy każdej nadarzającej się okazji wmawiają pracownikom: to się nie da!
    Bardzo mało kto wie, że niestety GAIT jest jedyną firmą w cywilizowanym świecie, gdzie związki zawodowe trzęsą portkami przez pracodawcą! Ewenement w skali światowej- dlatego jest tak jak jest!

    • 21 0

    • co tylko GAiT? a co z np. Solidarnością, która tak się boi pana i władcy, że ostatnio stwierdzili, że nie poprą strajków ZNP?

      • 1 0

  • Ocho

    Ola szykuje sobie stołek w zarządzie

    • 6 0

  • Powinni wszystkich tych złodziei zamknąć.... (4)

    niema drugiej takiej firmy która tak regularnie okrada obywateli.... jesteście zwykłymi złodziejami z monopolem na transport miejski....mam nadzieje że Was w końcu dojadą...

    • 38 13

    • Jedź hulajnogą! (2)

      Możesz też skorzystać ze znakomitych usług takich przewoźników jak: Albatros, Gryf, PKS Gdańsk, Arriva...

      • 2 9

      • (1)

        Chodzi o to, że na trasie np Nowy Port- Zaspa nie mogę skorzystać z innych przewoźników. Ale skąd ty to masz wiedzieć.

        • 8 0

        • Co, cudowna konkurencja nie zadziałała?

          Jak to?

          • 3 2

    • Oczywiście że tak!

      • 3 0

  • Już tak wszystko gmatwacie, mieszacie kombinujcie (1)

    Spółka własnością gminy i gmina podpisuje z nią umowę - czy ktoś wyjaśni o co chodzi?

    • 13 0

    • Kasa Misiu, kasa. PO na swoim.

      • 2 0

  • Tramwaje stały sie kolejny raz przeklenstwem tego miasta bo raz ze codziennie sie psuja to teraz drogi prąd powoduje ogromne

    Tramwaj w Gdańsku niema zadnych zalet a teraz dodatkowo i tak 5 razy wyzsze koszty od autobusów mnożą razy kilka!
    W Gdańsku wszystkie torowiska powinny byc likwidowane zastępowane bus pasami i w najgorszym wypadku w jezdni dostępnej dla wszystkich aut .Ale Jest zupełnie odwrotnie sa wydzielane i marnują miejsce w jezdni .Efekt jest taki ze autobusy stoja wkorkach z barku buspasów a tramwaje toja z powodu czestych awari.jeden zepsuty tramwaj blokuje wszystkie na tej lini
    a czesto blokuje nawet wszystkie linie jak wypadkie z torów, a na skrzyzowaniu blokuje tez auta !!

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane