• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy jest szansa na dłuższe molo w Brzeźnie?

Szymon Zięba
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W maju drugi etap remontu mola w Brzeźnie
Molo w Brzeźnie z lotu ptaka. Atrakcja jest chętnie odwiedzana nie tylko przez mieszkańców, ale i turystów. Molo w Brzeźnie z lotu ptaka. Atrakcja jest chętnie odwiedzana nie tylko przez mieszkańców, ale i turystów.

Miałoby być dłuższe o 209 metrów, dzięki czemu mogłyby przy nim cumować statki pasażerskie i jachty. Za sprawą radnego Andrzeja Kowalczysa wraca pomysł rozbudowy mola w Brzeźnie. Projekt analizowany był już w przeszłości, trafił jednak do szuflady, m.in. ze względu na wysokie koszty.



Czy był(a)byś w stanie zapłacić za wejście na molo w Brzeźnie?

Pomysł na rozbudowę mola w Brzeźnie nie jest nowy. Jak przypomina gdański radny Andrzej Kowalczys, jeszcze w 2007 roku Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku zorganizował przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przedłużenia pomostu.

Wówczas wygrała koncepcja, która zakładała wydłużenie mola o 209 m oraz rozbudowę skweru Kuracyjnego.

Długość pomostu - według projektu - miała wynosić 358 m, co (przy sprzyjających warunkach pogodowych) pozwoliłoby cumować przy nim statkom pasażerskim i jachtom. Dziś przy końcu mola jest na to zbyt płytko, gdyż głębokość wynosi do 2,2 m.

- Projekt wyróżniał się tym, że w odróżnieniu od konkurencyjnych założeń przewidywał zakończenie głowicy mola w sposób umożliwiający jego dalsze przedłużenie. Projekt nie został jednak dotąd sfinalizowany, czego przyczyn należy upatrywać w innych, bardziej priorytetowych inwestycjach realizowanych w Gdańsku w ostatnich latach - tłumaczy Andrzej Kowalczys.
Radny podkreśla, że dzisiaj nie sposób sobie wyobrazić nadmorskiego spaceru bez wejścia na molo. Tę okolicę Brzeźna odwiedzają nie tylko mieszkańcy Trójmiasta, ale i liczni turyści.

Radni proszą o odbudowę pierwszego mola w Brzeźnie



Zdaniem samorządowca duża popularność nadmorskiej części Gdańska sprawia, że należałoby poważnie zastanowić się nad powrotem do koncepcji rozbudowy mola i skweru Kuracyjnego, o której mowa była w 2007 roku.

- Przede wszystkim z uwagi na fakt, że w sezonie wiosenno-letnim można tu mówić o braku odpowiedniej przepustowości. Nie bez znaczenia jest także fakt, że rozbudowa obiektu podniesie rangę tego miejsca, a mieszkańcom pozwoli spojrzeć na Zatokę Gdańską z zupełnie innej perspektywy - wskazuje radny.

Pieniądze na rozbudowę mola w Brzeźnie pokryją opłaty za wejście?



Powodem, dla którego pomysł wydłużenia mola w Brzeźnie spalił w przeszłości na panewce, są finanse. W 2019 roku Gdańsk otrzymał nawet zgodę Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na wydłużenie pomostu do 246 metrów. Miasto nie miało jednak środków na jego rozbudowę.

Wybrana w głosowaniu internetowym w 2006 r. koncepcja rozbudowy molo. Internauci zdecydowali wówczas, że nowa głowica będzie realizowana w najbardziej rozbudowanym wariancie z dwoma bocznymi pomostami, przy których mogłoby cumować ok. pięciu - ośmiu jachtów oraz dwa statki żeglugi pasażerskiej (w tym np. tramwaje wodne). Wybrana w głosowaniu internetowym w 2006 r. koncepcja rozbudowy molo. Internauci zdecydowali wówczas, że nowa głowica będzie realizowana w najbardziej rozbudowanym wariancie z dwoma bocznymi pomostami, przy których mogłoby cumować ok. pięciu - ośmiu jachtów oraz dwa statki żeglugi pasażerskiej (w tym np. tramwaje wodne).
Jednym z pomysłów na zwrot poniesionych kosztów mogłoby być biletowanie wejścia na wydłużone molo w Brzeźnie. Andrzej Kowalczys podkreśla jednak, że jego zdaniem wstęp na pomost powinien być bezpłatny.

- Nawet jeżeli wiązałoby się to z przesunięciem inwestycji w czasie. Należy szukać środków i odkładać odpowiednią sumę, potrzebną do przeprowadzenia prac. Sądzę, że powinniśmy uniknąć wprowadzenia opłat za wejście na molo - zaznacza nasz rozmówca.

Dwa tygodnie na odpowiedź urzędników



Na koniec przypomnijmy: w 2019 roku Olimpia Schneider z Gdańskiego magistratu podkreślała, że ubieganie się o decyzję RDOŚ związaną z rozbudową mola w Brzeźnie spowodowane było chęcią uzyskania przez miasto rozeznania pod względem uwarunkowań środowiskowych i możliwości dla realizacji takiego przedsięwzięcia. Przed laty było ono powiązane z planami pogłębienia dna portu morskiego.

Miasto nie miało jednak wówczas zapisanych środków na rozbudowę pomostu w Brzeźnie.

Czy sytuacja zmieniła się po dwóch latach? Miejscy urzędnicy mają dwa tygodnie na zajęcie stanowiska w sprawie interpelacji radnego Kowalczysa. Odpowiedzi powinniśmy spodziewać się więc pod koniec czerwca.

Zachód słońca z molo w Brzeźnie. Film z 2020 r.


Trójmiejskie atrakcje: molo w Sopocie i w Orłowie



Pierwsze molo w Orłowie zostało wybudowane w 1934 r. i miało ponad 400 m długości. Ostatnio wyremontowano je w 2007 roku i ma obecnie 180 m długości.

Molo w Sopocie to jeden z najpopularniejszych polskich obiektów rekreacyjno-imprezowych i zarazem wizytówka miasta. Składa się z dwóch części: spacerowej o długości 511,5 m (najdłuższy drewniany pomost w Europie) oraz usytuowanego na lądzie placu o powierzchni 20 tys. m kw.


Quiz Atrakcje turystyczne Trójmiasta. Sprawdź, co o nich wiesz Średni wynik 52%

Atrakcje turystyczne Trójmiasta. Sprawdź, co o nich wiesz

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (147) 4 zablokowane

  • (7)

    To że molo będzie dłuższe nie spowoduje, że więcej osób przyjdzie na spacer. Ale ewentualne wprowadzenie płatnych wejściówek na pewno spowoduje mniejszą ilość spacerowiczów. Przykład molo w Sopocie mało który mieszkaniec Trójmiasta chodzi tam w sezonie,a turysta pójdzie raz w trakcie swojego pobytu bo cena zwala z nóg.

    • 129 5

    • Molo w Sopocie jest zatłoczone, zwłaszcza w weekendy i pogodne dni. (2)

      Mieszkańcy też tam chodzą. Cena wcale nie zwala z nóg, macie na piwo i gofry oraz ohydne lody kręcone, to macie tych parę groszy na molo też.

      • 1 22

      • Nie mamy i nie chodzimy

        • 2 0

      • atrakcyjne to może i jest - ale tylko dla turystów którzy w życiu morza nie widzieli.

        dla tubylca, to po co tam iść? - co to za słono płatna niby-atrakcja?

        • 15 0

    • (2)

      Powinno się wydłużyć molo na Zaspie

      • 6 5

      • Piszesz o molo na Jeziorze Zaspa? Zdecvydowanie powinno sie je wydluzyc.

        • 2 3

      • A gdzie masz molo na Zaspie???

        • 5 2

    • 5-8 jachtow i nieosłonięte? to jakaś kpina!!

      • 2 4

  • nie dla opłat !

    nie musi być dłuższe ! molo to nie wyscigi

    • 4 1

  • nie chce dluzszego MOLO chce zeby bylo czysto pani Dul cos tam (1)

    • 2 2

    • MOLA

      Wyrazy kończące się na "o" są odmienne. Słowników w internecie od hroma i za darmo. Polecam!

      • 1 1

  • (9)

    Niedługo trzeba będzie płacić za oddychanie. To jest kpina, niech zostanie tak jak jest

    • 48 6

    • (7)

      Nam, mieszkancom brzezna nie jest potrzebny port na jachty, bo ich po prostu nie posiadamy

      • 34 6

      • To dobrze że nie mieszkacie przy lotnisku (6)

        Wtedy byście mówili, że nie chcecie żeby latały samoloty bo żadnego nie macie.

        • 5 14

        • (5)

          Tyle ze jest roznica - samoloty to komunikacja publiczna, a jachty to raczej kazdy ma swoj...

          • 16 2

          • Małgorzata jest publiczna

            • 1 0

          • To mówisz że samolot jest środkiem komunikacji, a jach już nie (1)

            ... bo wolisz przemieszczać się samolotem :D

            • 2 6

            • Nie to napisal, ale wszystko jest w porzadku, nie zapomnij tylko zjesc swoich lekow.

              • 3 0

          • Samolot to kumunikacja publiczna, tak samo jak publiczna jest plaża.. molo i morze.

            Mają służyć ludziom a nie tylko mieszkańcom Brzeźna.

            • 2 1

          • W takim razie zlikwidujcie całą infrastrukturę rowerową. Każdy ma swój.

            • 2 4

    • już płacimy w eko podatku

      • 4 1

  • Dla mieszkańców Sopotu powinno być płatne. (13)

    Ewentualnie płatne tylko w sezonie. Kiedyś sopockie molo było płatne od maja do września. W pozostałe miesiące wstęp wolny. To było mądre rozwiązanie i przyjazne dla mieszkańców Trójmiasta.

    • 110 19

    • w europie jest kilkaset(?) takich obiektów (5)

      platne tylko w Polsce

      • 15 8

      • (2)

        A gdzie jest napisane, że te będzie płatne?

        • 2 3

        • W artykule (1)

          • 6 2

          • no to przeczytaj jeszcze raz... ze zrozumieniem

            jest tylko napisane że jest to "Jednym z pomysłów na zwrot poniesionych kosztów mogłoby być biletowanie wejścia"

            • 3 0

      • Nie dokonca (1)

        Co prawda nie zwiedzilem kilkuset takich obiektów w Europie, ale będąc w Bournemouth w UK trzeba było zapłacić za wejście na molo.

        • 10 0

        • byłem na francuskiej rivierze i tam też wejście na molo jest płatne

          ale dla gości okolicznych hoteli i tubylców jest bezpłatnie
          - trzeba mieć na łapie opaskę

          • 3 0

    • (1)

      Artykuł o molo w Brzeźnie, a komentarz o molo w Sopocie. Może jeszcze zahaczyć o bolączki mola w Kołobrzegu?

      • 8 3

      • w Kołobrzegu jest przynajmniej betonowe i nie generuje tak horrendalnych KOSZTów

        • 3 3

    • No, no ponad 30 plusików, od tych którzy nigdy nie byli w Trójmieście (1)

      Tutaj wszyscy wiedzą, że molo jest płatne tylko w sezonie

      • 4 0

      • bo w zimie chetnych jak na lekarstwo

        - baba w budzie nie zarobiłaby na sól dla siebie ... o reszcie zarządu i dyrekcji mola nie wspominając

        • 1 0

    • Sprawiedliwe podejście identyczne jak w Sopocie.

      • 4 0

    • Ale molo nadal jest płatne tylko w sezonie, w miesiącach maj-wrzesień

      Od jesieni do końca kwietnia nikt nie płaci. A jak ktoś ma kartę mieszkańca Sopotu, nie płaci też w sezonie.

      • 7 0

    • teraz też tak jest

      • 13 4

  • Opinia wyróżniona

    Przedłużanie mola, to tylko pierwszy krok. (2)

    Drugi poważniejszy krok to utrzymanie mola.
    Na bieżącą konserwację, oraz na naprawy po wiosennych sztormach trzeba będzie zapewne przeznaczyć kilka, jak nie kilkanaście milionów złotych rocznie.

    • 45 6

    • Jest to koszt który warto ponieść

      • 5 1

    • Mało które mola są płatne w Polsce

      • 4 0

  • Mieszkańcy nie chcą płacić za wejście na dłuższe molo (3)

    Niech zostanie tak jak jest po co coś udziwniać.

    • 67 11

    • my juz znamy tych radnych. (1)

      A na koncu rozbudowanego mola osiedle dewleoperskie.

      • 7 3

      • I płatny parking na dnie.

        • 2 0

    • Już w projekcie budowy było przewidziane jego przedłużenie

      • 0 3

  • Może od razu płatna strefa kilometr od linii brzegu?

    • 1 0

  • Tak to widzę :

    Mieszkańcy górskich miejscowości nie płacą tzw. opłaty klimatycznej / kasa dla gminy / , ale wszyscy przyjezdni / turyści muszą płacić myto . Tm samym wzorem , u nas wszyscy mieszkańcy Trójmiasta powinni mieć przez cały rok darmowe wejścia na wszystkie mola / tu płacimy podatki / , a reszta ceprów powinna płacić wejściówki na mola i wcale nie tak mało przez cały rok może , za wyjątkiem listopada ,stycznia i lutego .

    • 1 1

  • Moze da rade przedluzyc to molo do Szwecji?

    Pogonimy muslimow i tam sie przeniesiemy.Ostatni gasi swiatlo.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane